Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 1517 ggr
johan
0

Tunnelbanaiaktagelse

Under en tid har jag haft en liten privat undersökning när jag åker tunnelbana. Det är extremt sällan som Kvinnor vrider på benen eller på annat sätt underlättar för någon som ska sätta sig närmast fönstret och de själva sitter närmast gången.

Män däremot gör nästan alltid det.

Och det verkar inte ha att göra med benlängd eller kroppsstorlek heller.

Detsamma verkar verkar faktiskt även gälla med att slänga en blick bakåt när man går igenom en dörr för att se om det kommer någon bakom som man kan hålla upp dörren för.

Är det någon annan som tänkt på det, eller har några bra argument för varför det är så eller inte är så?

Mvh // Johan

Karmatarerskanise
0

Jag håller både upp dörrar och flyttar på migom ngn ska förbi. Ställer mig även upp för äldre människor. Så jag vet inte varför Kvinnor gör det mer än män faktiskt. Många Kvinnor kanske är mer stela? ;)

AnneN
0

Har ingen tunnelbana här uppe, men något som jag stör mig oerhört mkt på är att folk inte lämnar plats på en fullsatt buss om det kommer någon som är lite äldre, inte ens för de med rullator! Och inte många som ens erbjuder sig att hjälpa de med barnvagn, rullator mm på och av bussen!

Vart har alla hjälpsamma människor tagit vägen?? För mig är det självklart att lämna min sittplats till de som kan ha svårare att hålla balansen om de står i bussen och även att hjälpa de med barnvagn, rullator mm på och av bussen!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

DaMum
0

Jag tycker att det är precis tvärtom! Män flyttar sällan på benen, och dessutom sitter de bredbent som för att få plats med "kronjuvelerna"!

Kanske jag generaliserar? Men detta är i alla fall min erfarenhet.

ChristineL
0

Jag är då inte tänkt på om detta har med kön att göra. Men i allmänhet som Anne säger så tycker jag med att folk är otroligt dåliga på att hjälpa varandra. Jag gör det i den mån jag kan iaf :)

Karmatarerskanise
0

Ja, folk i allmänhet är ohjälpsamma. Blir så glad när jag ser folk som hjälper andra. Och mår bra av att göra det själv.

CarolineJ
0

#0 Jag har själv märkt något liknande. Fast det gäller rökning.

Jag är själv rökare men jag skulle aldrig få för mig att röka i till exempel en busskur. jag flyttar mig till och med och står några meter därifrån.

Det jag lagt märke till är att män flyttar sig också (oftast) men många Kvinnor gör det inte!

För ett tag sen, kommer ihåg att det regnade så trängdes en hel del folk i en busskur. där var bland annat barn där. en tjej tänder en cigg och bryr sig verkligen inte om andra. Vi var faktiskt två stycken som sa till henne. sånt accepterar inte jag. blir så irriterad

Tina-A
0

Jag flyttar alltid på benen. Blir alltid jätteirriterad om folk (speciellt om det är 2 mitt emot varandra och ingen vrider sig för att ge mig som ska av plats) inte ger mig utrymme när jag ska av, ibland blir det bara några centimeter mellan. Tror dom man ska komma förbi eller? Jag brukar morra och gruffa lite medan jag mödosamt krockar i deras ben lite för mycket för att visa hur jävligt lite plats det är och hur sur jag är för att dom inte visar respekt.
Dock lite beroende på vilka människor det är. Skulle aldrig gruffa och krocka i en äldre människas ben faktiskt, tänker att de nog har svårare. Smyger då försiktigt förbi.

Annat är också när det är en mur av människor utanför tbanedörrarna som vägrar flytta på sig. Jag brukar kasta en ond blick och sedan gå dit jag ska, den som står i vägen får flytta på sig om den inte vill ha mig på sig.

Blir jätteirriterad av folk som inte visar respekt, dock inte märkt att det ska ha något med kön att göra? Jag flyttar alltid på mig, det ska man göra. Brukar också resa mig för andra, både äldre människor och "vem som helst". Är det mycket folk tänker jag "det finns säkert någon som vill sitta mer än vad jag gör" och så reser jag mig och går iväg. OM jag inte läser en skolbok visserligen, då vill jag sitta.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

johan
0

#6: Jag blir skitirriterad på när folk röker när man har barnvagnen med. På flygplatsen i Rom var det skyltar uppsatt med att man fick böter om att rökte i närheten av gravida eller barn. Varför är det inte så här? Eller i närheten av någon över huvud taget?

När det blev rökförbud på krogen var ju främsta skälet att personalen inte ska skadas på en plats de inte kan undvika. Detsamma gäller ju för speciellt barn också. De kan ju inte gärna att flytta hemifrån om de har rökande föräldrar.

Mvh // Johan

Karmatarerskanise
0

#8 Det verkar vara en bra plan. Böter om man röker vid gravida eller barn!

Hatasallad
0

När jag har åkt buss, så har jag sett unga människor lämna sina sittplatser åt de gamla. Så de är ju inte helt respektlösa :P

Sandra
0

Fenomenet med Kvinnor som inte flyttar sig har jag råkat ut för. Men inte på tåg, då jag inte åker tåg. Däremot när jag jobbar. När jag kommer körandes med mina stora tunga pallar, så kan folk sitta kvar med sina ben så att JAG måste veja undan o det brukar resultera i att jag krockar med pallen in i väggen (det är en smal kaj där jag råkat ut för detta). Dessa Kvinnor röker ute på kajen, och där de brukar sitta hänger en stor fet skylt med "Rökning förbjuden". De hänger på ALLA lastkajer och ALLA står på kajerna och röker. De blåser dessutom röken i mitt ansikte så jag hostar och mår illa. Däremot brukar männen som står och röker på dessa kajer flytta på sig när jag kommer.

Sovgott
0

#9. Om en gravid kvinna själv röker då? Ska hon bötfällas oxå?

#7. Å, vad jag känner igen det där att det står en mur av människor vid dörren när man ska gå av (i mitt fall tåget, finns ingen t-bana här)! Likadant när man ska på ett tåg, så springer folk mot dörren och trängs för att hinna på tåget först. Och folk är lika ivriga att vara först av tåget. Som om det vore en tävling! Är de rädda för att inte hinna av tåget? Rädda för att inte få välja sittplats först av alla? Rädda för att behöva sitta jämte en främling? Själv brukar jag vänta tills alla andra gått av eller på, och gå på/av sist av alla. Då slipper jag trängas.

Min iakttagelse när jag åker kommunalt (vilket jag gör i stort sett varje dag): Kvinnor ställer handväskan på sätet jämte. Män brer ut sig själva med kroppen. När folk går på ett tåg letar de efter ett eget två-säte - de vill inte sitta jämte någon de inte känner. Och om det inte finns något ledigt två-säte, letar de efter ett säte där det redan sitter någon som INTE har lagt sin jacka/väska/tidning på sätet jämte, för det verkar som att folk vill undvika att fråga en främling "är det ledigt här? Kan du flytta på din väska?" En del personer väljer att stå hela vägen istället för att fråga någon om de kan flytta på sin väska. Jag stör mig på folk som ser att tåget är smockfullt och att folk står upp, men ändå inte flyttar på sina väskor så att fler får sitta. Hur ego är inte det!?

I Sverige vore det nog bättre att bara ha ensam-säten istället för två-, tre-, fyra- och sex-platssäten! Och ska man sitta två personer på ett tre-platssäte, lämnar ALLA en plats tom emellan.

Jag har aldrig sett att folk inte underlättar för personen som sitter innanför när denna ska gå av. För det mesta reser sig folk upp och släpper av en person, även att hon/han inte sagt att hon/han ska gå av. Man märker ju om en person ska gå av, för de börjar skruva på sig, tar på sig jackan, lägger ner sin bok i väskan och tar sats typ. :)

CarolineJ
0

"Om en gravid kvinna själv röker då? Ska hon bötfällas oxå?"

ABSOLUT

johan
0

#13: Borde vara ännu mer böter då. Det kan knappast undgått någon om vilka skador rökning får både på ofödda foster, födda barn och omgivningen. Att ändå röka om man är gravid eller har barn kan bara bero på ren j***a egoism.

Mvh // Johan

CarolineJ
0

#14 Kunde inte sagt det bättre själv! :o)

Liss
0

Har aldrig sett att de skulle vara mer män än Kvinnor faktist. Tycker nog de är rätt jämt fördelat. Alla flyttar på sig så den andra kommer fram, men man brukar inte säga något till varandra utan bara ställer sig lite eller tar satts som sagt:) Eller så säger jag ett litet "ursäkta".

Svenska människor är mycket stelare och sätter sig gärna med väskan bredvid eller något annat som tar plats. Jag själv brukar alltid ta bort väskan så fort de blir mer folk så dem kan sitta ner.
Medans utländska gärna sitter bredvid och hjälper till med barnvagnar osv.

Så är de nog här.. och då pratar jag om bussen, för här finns ingen tunnelbana tack o lov^^ och även spårvagn då.

Men är samma här, helst vill alla sitta var för sig på två sätten.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Karmatarerskanise
0

#12 Javisst. Tycker definitivt inte att man ska röka som gravid.

[mjuue]
0

Jag flyttar jämt på benen :P vill ju inte va vidare oartig,

Martin
0

#6 Det med busshållplatsen har jag också varit med om. Det var väl -1 grad och verkligen ösregnade och blåste så som det bara kan göra i Malmö, och jag stod och väntade på bussen. En kvinna trycker sig först in i den ganska överetablerade busskuren, tränger sig in bakom mig och tänder sedan en cigg. Och står och blåser ut skiten på mig.

Jag vände mig om, tittade på henne och gick sedan ut i ovädret.

Efter en minut (några hade börjat muttra och sucka inne i buren men ingen sade något) så sade hon "alltså, jag kan backa lite till om du känner att du inte får plats".

Jag tittade på henne och sade att plats fick jag, för så stor var hon inte. Men det var lukten… och ja, inte hennes utan hennes cigg.

Då fick jag höra att jag var oförskämd. :o)

mvh Martin

Sandra
0

#19 Sa hon verkligen att DU var oförskämd? Har hon ens slagit upp ordet i en ordlista nån gång måntro? Hon var ju oförskämd så det skrek om det. Men det finns folk till allt.

Liss
0

Jo de där är väl kanske en helt annan diskussion, men här är det likadant med cigg och Kvinnor faktist. Killar har jag nog aldrig sett röka nära annat folk (förutom äldre män som röker äcklig pipa) utan då är de tjejer/kvinnor som står i bås sådär eller precis bakom en i en kö eller på andra dumma ställen som gör de så otrevligt.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

DG
0

Jag har aldrig riktigt tänkt på det. Själv så vrider jag alltid på benen på t-banan så att folk kan komma förbi.

När jag var gravid däremot och åkte t-bana och det var ingen sittplatser så dom få gånger man blev erbjuden plats var det en tjej/kvinna.
Men det va också oftast tjejer/kvinnor som rusade fram när en plats blev ledig…