OT Relation till döden?
Hoppas att detta får vara här, annars kan ni ta bort det. Jag ville bara tipsa om att man kan anmäla sig till donationsregistret via internet.. [HÄR
](https://app.socialstyrelsen.se/donation/anmaldon.aspx "https://app.socialstyrelsen.se/donation/anmaldon.aspx")Skulle ni donera om ni dog? Jag kan donera till transpl. men inte till studier…
Jag vågar inte skriva upp mig på något sånt. Känns som jag skriver på min dödsdom.
Tramsigt jag vet, men jag kan inte göra det.

Jag är redan registrerad
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag har tagit ställning, själv.
Jag bryr mig inte så mycket om vad folk väljer - men jag tycker det är viktigt ATT folk väljer.
Jag har varit med vid ett tillfälle där läkare ansåg att en person var bortom all Räddning. Men det fanns möjlighet att rädda en annan person genom transplantation från "förlorade". Jag har varit med när de anhöriga fick beskedet att deras anhörige som var på väg att lämna jordelivet kunde betyda något för en annan, men det var inte heller säkert att det skulle fungera.
De hade aldrig pratat med den som nu var "borta" och visste inte vad hon ville. De hade aldrig själv funderat, varken på situationen eller vad de själva tyckte. De ville inte ta ett snabbt beslut, så det blev ingen donation. Jag säger inte att det är rätt, eller fel. Men jag tror att för allas skull är det bra att ha tagit ett beslut, ifall olyckan skulle vara framme.
För egen del har jag sagt ja till att donera både för transplantation och forskning.
mvh Martin
Jag har en gång sagt NEJ till donation av min kropp och DET står jag fast vid, min åsikt OM min kropp!

Jag har registrerat mig. De kan ta det de behöver om jag inte längre har någon nytta av det själv.
Egentligen skulle jag vilja välja vilka som inte får mina organ. Pedofiler, djurplågare, våldtäksmän och barnamördare tex.

Jag har inte skrivit upp mig ännu på donationslistan, men det är något jag kommer att göra. Min mor är redan uppskriven, dom får ta allt som dom kan för att kunna rädda livet på någon annan. Detta är ett välldigt "svårt" ämne att prata om, det blir ofts fel och så när man diskuterar. Men min åsikt är den att dom får ta vad dom vill ha av min kropp när jag dör, men däremot så vägrar jag att ligga i respirator i mer än 24 timmar.
Ett råd till er som vill donera men inte är riktigt säkra så kan man skriva ett papper med hjälp av en advokat (har jag för mig) där man får speccificera VAD man vill donera. Om man kanske bara vill donera hud, hjärta eller lunga. Man behöver alltså inte donera bort hela kroppen om man inte vill.
Och för er som är osäkra, här i sverige får dom INTE ge bort dina organ till donation om läkarna inte är 100% säkra på att dom har gjort ALLT dom kan för att återuppliva dig. Oavsett om du har ett donationskort eller inte så MÅSTE läkarna göra allt de kan för att återupliva dig.
til skillnad mot ex, frankrike..Vet dom att du har ett donationskort så gör dom inte riktigt lika mycket för att återuppleva dig tyvärr.
Som tidigare sagt så tycker jag att det är viktigt att man tar ställning. Om olyckan är framme eller tiden inne så underlättar det ju för annhöriga, oavsett vilket valet är.
Själv har jag inte registrerat mig, men pratat om det med familj och vänner. Jag kan tänka mig att de får använda sig av mig för att rädda liv, och forskning. Forskningen är ju oxå för att i slutändan rädda liv, men jag är lite tveksam till sättet konstigt nog..
Man kan ju bli använd på det viset att de gör odlingar för att få fram nya mediciner, studieskäl, krocktest i bilar (de använder faktiskt lik fortfarande), bli ett skelett i en undervisningssal..
Men men, då kommer jag ju till nytta ;)
Paulina
Jag tycker det är en självklarhet att ha bestämt sig så min familj slipper. Plus att jag givetvis vill hjälpa alla andra osm kan behöva min kropp. Däremot ville jag inte lämna till forskning och sånt, det tycker jag känns jobbigt… Om någon läkarstudent ska skära i mig för att träna.. Kanske är det lite egoistisk, men än så länge känner jag så..
Tanken att donera till en behövande känns varm och fin. Men eftersom jag är mycket skeptisk till hur det verkligen går till, så vill jag inte donera. Alltså, jag kan inte veta VAD de använder min kropp till, det finns inga garantier.
Däremot var jag ju blodgivare under ett år, men jag slutade då jag drabbades av Alopecia. Idag har ju håret växt ut igen, men vågar inte testa på att börja bli blodgivare igen, ifall det nu hade ett samband.
För övrigt tycker jag ju oerhört mycket om när min kropp kommer till nytta, när nån får använda sig av den… *flinar* 
Sambon är registrerad, inte jag. Jag har inte bestämt mig än, känns inte helt 100 för mig att donera hur hemskt det nu än låter. Men det känns inte riktigt rätt, kanske ändrar jag mig senare.

jag har skrivit upp mig i donationsregistret.. vill donera..tycker att jag kan inte begära att jag ska få nåt organ om jag blir jätte sjuk om jag inte e beredd att ge..
jag har varit mrd i registret många år…en självklarhet…Man ska ju bara brännas upp i alla fall.
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
#12 Eller begravas ;)
Jag är inte med i donationsregistret, och jag vet faktiskt inte om jag vill vara det heller. Visst man kan rädda livet på andra, men hur är det med oss som har en massa allergier? Vi som inte ens får lämna blod pga det.. kan man donera organ då? tänk om allergin följer med och tar dö på människan istället??
Nej det tåls fortfarande att tänkas på.
Tack för länken, det var liksom dags att komma till skott och anmäla… Min kropp får gärna hjälpa andra om jag dör 

Spontant känner jag såhär…absolut att jag skulle kunna donera mina organ. Jag är ju ändå död då. Ev kan det bli aktuellt för mig att få en ny njure inom några år, och då måste jag ju även vara bereddd att ge…
Om fler valde att donera så skulle också endel av den svarta organhandeln försvinna el iaf minskas och många människors lidanden skulle försvinna i och med det.
Jag respekterar er som inte vill donera, men hur ställer ni er till att donera till en anhörig? Och skulle ni inte vilja ta emot ett organ till er själva, era barn eller någon närståene? Eller skulle ni då välja döden?

#14 ja, även om du har allergier så får du anmäla dig för donation. Det finns mycket som man kan ta på en människa, inte bara organen. Huden tillexempel.
Min mor sstår som donator, dom får ta allt dom kan av henne. Och hon har en rad sjudommar, så lever och de felsta organen kan de inte ta eftersom hon äter en massa medeciner. Men hud kan dom ta. Så det finns alltid något =)
Självklart är det ditt egna beslut om du vill donera eller inte, tänkte det kunde vara bra o veta att man kan donera även fast man har allergier eller en sjudom =)
#16 Jag skulle som sagt kunnat tänka mig donera, om jag var säker på att det gick till en behövande. Men jag tror att det inte finns någon riktig koll på det här.
Jag läste så sent som för ett par dagar sedan, att Saab och GM använder sig av döda människokroppar i sina krocktest. Man kan ju undra om de människorna specifikt skrivit under på att de kan tänka sig det här, eller om de helt enkelt bara "köpt ut dem" från donationsregistret. Typ att "jo, vi har plockat levern o hjärtat ur den här, men resten kan ni få köpa och provkrocka med".
Nänä, jag tror det är mycket skit vi inte vet om.
#15, varså god =)
#18, nä men det kan ju inte stämma. Har jag väldigt svårt för att tro.

#18. Skulle denna provkrockning hinnas med före begravningen då, menar du? För att sedan forsla tillbaka de sargade delarna till sjukhuset, där de läggs i en kista för att sedan begravas. Om de anhöriga vill ta ett sista farväl före begravningen igen då?
Nej, det låter inte rimligt.
Jag vet inte om jag donerar.. mamma frågade mig för länge sedan men.. det är nog dags att ta en koll, har jag något bra organ i kroppen så donerar jag det gärna.. (är dock ”hypokondrisk” och tror att hela min kropp är oanvändbar).
Ang. krocktest: Såg en artikel på Expressen, men Saab dementerade tror jag.
#20, sant! hahahha

har ett kort i plånboken där de står att jag har valt att donera min organ, dock inte till studier.
har ändå valt att kremeras..
Ja, jag har tänkt donera. Vet inte om det blir till båda delar, eller om jag väljer att inte donera till forskning. Kan man hjälpa så varför inte. Jag har ingen användning för min kropp efter döden.
Har dock fortfarande inte anmält mig.. Trots att jag tänkt göra det många gånger
Men jag ska! Bra med påminnelse igen. Dock vet mina närmaste anhöriga att jag vill donera, om det skulle hända mig något.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jag har tänkt anmäla mig, men ville tala med min man först, vill att vi skall vara överens. När det gäller forskning får de gärna leka csi med min kropp och mixa levern och ta prover, men det känns inte som om jag skulle vilja vara den kropp som en skolklass medicinare leker med under en hel termin när de skall lära sig om anatomi.
Har en väninna som snart är färdig läkare, hon sa att de hade en och samma kropp som de använde och gick igenom under en kurs. Och att det var många som fällde osmakliga kommentarer. Som sagt visst gärna för forskning, men kan jag inte veta mer säkert hur det blir så får det bli ett nej på den frågan.

Så nu har jag anmält mig själv, min man och båda våra barn till donationsregistret. Om vi alla skulle dö i en olycka så vill jag ha även barnen med där så att tex våra föräldrar kan få veta vår önskan, anar att man borde nämna det nångång med.
Jag säger ja till att donera mina organ, för när jag är död har jag ändå ingen användning för min kropp! Det som "blir över" vill jag ska kremeras. Men jag skulle inte vilja donera mitt ansikte. Tänk vilken chock om någon anhörig skulle möta en annan människa än jag, som går omkring med mitt ansikte!
#18. Krocktest kan också rädda liv, precis som t ex ett donerat organ kan rädda ett liv. Men jag tycker att det låter makabert att använda döda kroppar för krocktest. *Ryser*
#19, 20 Volvo (eller om det nu var Saab) har bekräftat att det är så…. eller nästan i alla fall.
De använder själv inte döda kroppar i sina tester, men det görs tester med döda kroppar och de testerna tar hela bilindustrin del av.
Man kan nog ta väldigt mycket lärdom av det, men det är såklart en svårt etisk fråga. Man kan även tänka sig att om man som levande säger ja till att donera hela sig själv till de här testerna när man är död, så kanske det blir ännu jobbigare för de anhöriga som då inte kan ta farväl osv på samma sätt.
mvh Martin

#27 Jag har läst om någon som hade fått donerat ansikte, de blir inte ett dugg lika donatorn, eftersom ansiktsuppbyggnaden är den som får ansiktets egna… krånglig mening…
Poängen är att det skulle inte gå att känna igen iaf ;o)
#28 Det var ju i usa man gjort det. Tror verkligen inte att det är någon som helst risk att man i sverige skulle råka ut för det.
Min vilja beträffande donation finns registrerat sedan donationsregistret startade … vilket var 1996 om jag minns rätt.
SJÄLVKLART får de plocka delar från mig för att rädda liv. Och de får ta precis allting om de vill.
Jag berättade för mina föräldrar när jag hade registrerat mig och min sambo har också kännedom om saken. Alla anser att det är en förträfflig idé men de har inte "orkat" registrerat sig. Det är riktigt uselt. Tänk på det om du själv behöver en njure, hornhinna eller vad tusan som.

Har anmält mig till donation, även till forskning - hade foten inne i "forskningsbranchen" när jag pluggade och vet hur viktigt det är att dom får material att arbeta med.
Är också blodgivare sedan ett tag tillbaka (jobbar ju där så jag får föregå med gott exempel
)

Jag gick in för att läsa mer. Har sedan början på 90-talet ett donationskort i plånboken men har haft funderingar på hur det är möjligt då jag är kraftigt kvicksilverförgiftad. Såg att även de med MS och liknande sjukdomar inte kan donera fullt ut så jag tyckte nog att i ett sådant stort register i anmälningsblanketten nu kunde ha en extra ruta där man kunde fylla i sådna information redan från anmälan. Typ Ja jag donerar men har denna sjukdom… Då vet man genast om man kommer in och är "död".
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
#33, ja det är ju knepigt vid sådana tillfällen… Vet inte alls vad som gäller tyvärr

Men de måste ju läsa i journalen innan de kan avgöra om det går att använda några organ. Donationskortet uttrycker ju bara att man tillåter att donera. Om det sedan går är en helt annan sak.

ah, bra med en påminnelse. jag registrerade precis mig, donerar både till transplantation och forskning. jag håller med andra som sagt, vill man ha möjlighet att få nåt nytt organ om man blir dödssjuk får man va beredd att ge om man dör… jag har ju ändå ingen nytta av kroppen längre, det är bara dött kött. bara bra om den kan göra nytta ett tag till! :) dessutom tycker jag också det är jätteviktigt att registrera sig, oavsett val. tänk på anhöriga som måste fatta det beslutet mitt i den oerhörda sorgen, det måste va fruktansvärt!