Hur känner du inför poliser?
Hur är det med dig, reagerar du då polisen kör framför dig på gatan, eller dom går bredvid dig på stan?
Jag blir nervös av någon konstig anledning och försöker gå så normalt som möjligt haha :P Ser nog roligt ut. Även när dom stoppar min kille så han får blåsa, och trots att jag VET att han inte druckit på länge så blir jag nervös att det ska visa positivt :P Har hört skräckhistorier om att de där apparaterna kan visa fel.
Någon mer som verkar skyldig inför polis? ;)
Jag blir också alltid nervös när jag ser poliser! Försöker också gå "normalt", ser säkert sjukt ut :P.
Och ska killen blåsa är jag på helspänn trots att jag vet att han inte druckit något :P
Jag också! Blir hispig, även om man inte har gjort nåt, så känner jag mig alltid skyldig till nåt….
Haha, jag är inte ensam :P
Jag känner också igen det… kände mig typ som jag gick som ett fyllo och att alla tittade misstänksamt på mig.
Men sen började jag luncha med maken en dag i veckan på ett ställe som brukar krylla av poliser.. så man har väl vant sig.
Förut brydde jag mig inte.
Men efter jag sett hur polisen behandlar vissa, så har jag tyvärr inte mycket till övers för polisen.
Och så ska det ju inte behöva vara.
Polisen är någon man ska känna förtroende för, inte tvärtom.
Men ibland blir man glatt överraskad, när man träffar på en trevlig polis.
Vilket alltid är kul. =)
Pojkvännen har blivit stoppad och förföljd av polisen x antal gånger, även när jag och vovven är med i bilen.
Flera gånger har han blivit förföljd från det att han åker ut från jobbet, till att han kommer hem.
Detta utan att bli stannad eller ha gjort någonting.
Polisen här verkar ha något emot folk som kör bmw, då de faktiskt sagt åt honom att byta bil (märke) en gång. 

Jag blir inte alls nervös. Jag spanar på dem bara
De är ju ofta ganska så snygga killar om man säger så… Så om det är poliser i närheten så blir jag bara glad hahaha
#6 Hehe.. jo vi spanar in poliserna med.. maken dreglar över tjejerna och jag över killarna nå jo.. över tjejerna också för den delen ;-)

hmm jag är delad i frågan faktiskt. visst känner jag mig trygg när dom är i närheten men i malmö tycker jag att dom är slappa.
Vissa har varit skittrevliga och väldigt hjälpsamma, när jag och en polare va på malmöfestivalen så blev jag jätteyr, hade knappt druckit eller ätit och det var så varmt. En polis hade visst sett detta så han kom fram till mig med en korv med bröd och en flaska vatten, det va jätte snällt.
Ett annat exempel där dom verkligen inte gjorde sitt jobb: Jag jobbade i mammas butik på gamla väster i stan och precis utanför e där en tjej som ger sig på en parkeringsvakt för hennes bil som var totalt felparkerad. tjejen och tjejens pojkvän ber först snällt om dom kan slippa bötern och vakten ger sig nästan men pojkvännen börjar kalla honom för bög och något annat som jag inte hörde. då säger vakten - varför ska jag låta er slippa när ni kallar mig bög. då ger tjejen vakten en lavett. och om jag förstår det rätt så är detta våld mot tjänsteman. vakten ringer polisen och inom två minuter e där typ 4-5 polisbilar. jag och sambon stod utanför och rökte när det hela hände. vi trodde att polisen skulle snacka med oss eftersom vi stod där men det gjorde dom inte. tjejen började fjäska och hon totalförnekade allt. tjejen och pojkvännen släpptes efter typ fem minuter. jag tycker faktiskt att dom borde frågat oss. och det var tydligt att dom visste att vi såg allt.
Mitt sista exempel där dom inte gjorde något var när min pojkvän var ute med vår hund. han använde ett tio meter långt koppel så Dizel kunde springa lite friare på ett gräsområde här. Efter ett tag kommer en kamphund springandes och attakerade dizel, den andre hunden hade inget koppel. johannes körde sina nycklar mellan ögonen på den andre hunden så att den skulle släppa sitt grepp på dizel. efter några sekunder släppte den. Då kommer den andra ägaren och skriker till johannes att han ska anmäla johannes för misshandel. johannes springer hem med dizel som blev biten ganska rejält i höften. vi ringde polisen och dom bekräftade såklart att vi gjorde rätt men det var inget dom prioriterade, vi anmälde men efter två veckor kom ett brev ang fallet som nu var nerlagt.
innan någon komenterar att jag valde ordet kamphund så kan jag berätta att jag ser skillnad på en boxer och en pitbullblandning. och efter några veckor så var jag och johannes ute med dizel tillsammans med min mamma och hennes hund, då såg vi den ägaren ochhans hund som gick på dizel och visst var det en kamphund, den hade ärr över hela ryggen och sår längs benen. mamma som haft hundtrim, är hundinstruktör och ja, har jobbat med hundar i flera år såg direkt att det var nån slags mix av pitbull och typ staffe.
Haha, ja med tanke på att vi har en polis här inne så…. *s*
Vad känner jag inför poliser? Vet inte, men jag kan berätta att jag som haft körkort i 18 år aldrig ens SETT en trafikkontroll medan jag har kört bil. (Bara som passagerare).
Jag tror att om jag hamnar i en kontroll kommer min puls gå upp i 3000 slag i sekunden och jag kommer bli jättenervös och babbla på och bli allmänt pinsam. Tyvärr.
För övrigt känner jag två poliser. Den ena är på krim i huvudstaden, den andra hon är här i Växjö. Och eftersom man känner dem och har känt dem sedan före de blev poliser, så inser man ju att det faktiskt är vanliga människor, om än mer lämpade än största flertalet att ta hand om diverse problem.
Jag har på senaste 5 åren blivit livrädd för poliser.. Underligt med tanke på att de enda jag mött har vart ruskigt trevliga, och jag har inte haft något med lagens arm att göra..
Paulina
Jag blir inte nervös eller tänker speciellt mycket på dem om jag ser dem på stan eller om de kör framför/bakom mig (möjligen att man kollar om det är någon man känner).
Men att bli stoppad blir lite nervöst, helt utan anledning. Jag är nästan löjligt försiktig även med dagenefterkörning, så det är ju aldrig någon risk. Däremot så kan det ibland gå någon km fortare än det bör, och med tanke på prislapparna på böterna idag vill man inte torska på en fortkörning :o)
Men det är bra att läsa sådana här kommentarer ibland, för ibland kan det gå lite slentrian i stoppandet och man tycker att det "är väl inget". Men det kan ju faktiskt vara första gången någon skall visa körkort/blåsa, och jag brukar försöka agera så också men visst missas det ibland. Dock är jag aldrig otrevlig. I alla fall inte förrän jag fått anledning till det. :o)
mvh Martin
Jag är faktist helt cool lugn :) men det kan ju bero på att min storebrors tjej är polis (håller fortfarande på att utbilda sig men jag kallar henne för polis nu).. och min kusin är oxå polis och flera st till i släkten o så =)
men där imot så kan jag väl bli lite knä svag om jag har kört moppe lite för fort och blir tagen :P hehe
Har hunnit bli stoppad typ 10 ggr och fått blåsa o visa kortet på de 3 åren jag har haft körkort…
Men än så länge har de inte haft nått o anmärka på =)
Jag har verkligen respekt för poliser.
Blir nästan stressad när jag ser någon. :P
Men skulle inte tacka nej till att bli polis.
#14 Det är bara att söka. Man får aldrig frågan - man får själv ställa den (genom att ansöka) :o)
Och kan verkligen rekommendera det. Ett intressant och givande yrke. Fast man skall ha tänkt efter före så man vet vad man ger sig in i. För det är inte alltid samhällets bättre sida man får komma i kontakt med.
mvh Martin
#15, Har verkligen funderat på det och VILL verkligen!
Men problemet är att jag är för liten. :( Är 18 år och är enbart 158 cm. *haha*
Tror inte de har kvar längdkravet, har de det?
Däremot är du kanske för ung (måste väl vara minst 20, men jag rekommenderar nog dessutom att man har erfarenhet från något annat). Själv var jag 26 när jag sökte och 27 när jag kom in (lång antagningsprocess), och således 29 när jag började jobba. Hade då sysslat med en massa olika saker innan. Och ångrar definitivt inte bytet av yrkesval.
mvh Martin

Nej.. jag blir inte nervös alls.. Försöker smitta av detta på mina barn med.. så vi brukar gå fram och snacka med dem så ofta vi kan.. hälsar på dem på gatan och vinkar till bilarna osv… om inte annat så känner sig kanske polisen lite mer uppskattad då… För det kan behövas det med.
#18 Det är nog ett bra förhållningssätt. Polisen är inget man skall vara rädd för. Finns inte mycket värre än att se ett barn som vinkar till polisen åtföljt av att föräldern/föräldrarna drar bort barnet och vänder det om så att det inte kan se polisen längre.
mvh Martin
När man har 3polisbilar efter sig hela vägen hemifrån till dit man ska, ja då känns det väldigt jobbigt! Känns som om de bara kollar på mig, sitter och kollar så att man inte missar en endaste trafikregel och inte ligger 1km över vad man får, iofs bra.. men jobbigt!
Men ser man dem på stan, mest under helgkvällarna så är det bara skönt, man känner sig tryggare då, även att de flesta poliser här är ganska otrevliga tyvärr =/
Värre är det nog med securitasväktarna som proviserar fram bråk -.-

De tre polisbilarna kanske hade ett ärende?
De kanske inte fann någon anledning att köra om på 70-sträcka om du höll 69 Km/h…
Sedan med väktare… Ja, vad kan man säga… vissa känner sig provocerade så fort en uniformsbeklädd person tilltalar dem med myndighet… Det är faktiskt deras jobb… Slappna av och sluta noja så…
//
tycker det är starkt gjort o välja ett sånt yrke som polis,sen är dom just det,människor med ett yrke må så vara att dom syns mer o bär uniform(dregel)
känner poliser,dejtat poliser och uppskattar att dom finns sen finns det rötägg i alla yrken…
S*Winsnes Wilda
Marnyman, är du polis? :D
#21 de hade vart i lekeryd och ätit mjukglass, det gör de nästan jämt när det är fint väder och de inte har så mkt för sig.. Men jag tror inte att jag är ensam om att tycka att det är lite jobbigt att ha 3poliser i baken i 5mil.. Men det är säkert sant som du säger, att de tyckte det var onödigt att köra om..
JAg känner mig inte provicerad av vakter, och inte heller mina vänner. Men här blir man nedtryckt först, sen ställer de frågor..
Väktare har jag aldrig hört folk klaga på förut, däremot ordningsvakter. Dom har jag själv sett provocera fram bråk.
Jag har blivit stannad en gång på moppen! haha!
Kom åkandes i stallkläder, observera stallkläder!
Bli invinkad och får blåsa, han frågar även om jag är alkoholpåverkad. :S Jag hade god lust att svara"Självklart, söp ihop med hästen innan jag åkte hem" asså seriöst. De va skitlöjligt men jag kan ärligt säga att jag va nervös. Inte för att jag va alkoholpåverkad utan för att de just va en polis.
/Elin
#26 Haha :P
Jao, jag blir nog lite nervös och känner mig skyldig om polisen kommer gående. Helt utan anledning. Fast de är inte så ofta nu mera, utan mest bara respekt för dem.
Annars har jag inget körkort och har aldrig blivit stoppad på moppen så har aldrig vart nervös för något sånt heller. Men kan tänka mig att mitt hjärta skulle vilja hoppa ut och springa iväg om jag blev stoppad. Även om jag inte gjort något:P
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Gillar inte. Sett för mycket skit från dem. Men de är säkert bra att ha om man blir utsatt för brott.
jag blir jätte nervös av någon anledning. tänker typ "tänk om jag har gjort något olagligt som jag inte kommer ihåg". dessutom har jag dåliga erfarenheter när det gäller poliser.
Just de ja. Tingsryd är ju känt för Börjes, så varje tisdag eller onsdag (kommer ej ihåg) fyller Växjös Polisskola parkeringen med sina bilar och går på Börjes o fikar! :P Så man borde vara van vid att se poliser så sätt. ^^
#31 Haha, man får nog ta sig en shoppingtur mitt i veckan då? Jag har ju inte så nedrans långt till Börjes, jag.
HAHA! Vilka minnen som väcktes. Räkmackorna på Börjes. :o) Goda, billiga. Fast skall vi vara ärliga så är det nog lärarna som vill dit mer än eleverna (de vill nog mest köra…).
Lärarna i polisbilskörning är ju trafikpoliser. Och det är ju inte för inte som de kallas för traFIKAre… 
mvh Martin
#32, *moahaha* Gör det du! ;D Det är rätt underhållande och de är rätt fina att kolla på. :D Värsta maffiga pojkar! :P
Ja, Börjes räkmackor är det inget fel på! :P Sådana har man ju ätit ett par ggr. Bor man i Tingsryd så. *hehe*
Jag tar på säkerhetsbäletet (brukar glömma), sträcker på mig, sätter händerna på kl 10 och 2, tittar uppmärksamt omkring mig och kör saktare… Löjligt? Javisst.

Ehhh…möjligen blir jag lite….kåt?
Näh. Oftast inte. Tänder inte på uniform….bara lite på batonger.
Enda gången jag blir nervös av poliser är ute på vägarna då jag är en sådan som kör ALLDELES för fort. Annars har jag en lite förutfattad mening om poliser vilken är den att de är lite för stöddiga och tänder på sig själv i maktposition. Men…så är det ju förstås inte. Kanske.

ooooh jag saknar börjes! vi hade stuga i närheten och vi va alltid på börjes haha.
räkmackan kommer jag inte riktigt ihåg för jag var inte så gammal. men mjukglassen som man fick i en plastmugg glömmer man inte.
kostar kaffet fortfarande 1.50:-? *lol*

jag blir löjligt nervig när jag ser poliser.. tror alltid de ska stoppa mig.. kör oxå för fort ofta men försöker bättra mej.. jag bor i en liten bråkig by och så fort man ser poliserna här så undrar jag genast vad som hänt… så trygg med dem e jag inte.. fast en gång var det tryggt när jag o en komps satt på torget o blev trakaserade av ett fyllo då ringde nån polisen så de kom o tog med honom rätt fort..
jag har fått blåsa ca 12 ggr på 5 år .. en gång blev jag stoppad 2 ggr på samma kväll men när han kände igen mig så släppte han bara förbi mig..
men det e sexigt med killar i uniform =)

Jag reagerar inte på om de kommer poliser eller ej, finns så mkt poliser där jag bor. Bilar, bussar, gående, ridande motorcyklar o allt vad de tar sig fram med
Det finns naturligtvis rötägg inom alla branscher, och däribland sådana som missbrukar sitt myndighetsutövande. Det ska också sägas att polis faktiskt är ett väldigt utsatt yrke, och jag är inte förvånad att det ibland kan vara lätt att bli defensiv (som i #38) trots att det för den det gäller verkar onödigt. Många tonårskillar (och -tjejer för den delen) blir t.ex. extremt provocerade bara de ser en polis, och det kan inte vara lätt att veta vilken tonåring som kommer att bli aggressiv och vilken som bara är trevlig.
Jag har dock väldigt stort förtroende för polisen och för vårt rättssystem, jag jobbade inom Åklagarmyndigheten i höstas och mötte rätt mycket poliser på jobbet och per telefon och de allra flesta har haft ett väldigt bra bemötande (undantag finns definitivt!) och gör ett väldigt viktigt jobb. En av mina kompisar från grundskolan är polis och jag har träffat många väldigt bra poliser.
För en månad sedan satt jag och några kompisar i Tantolunden i Stockholm i regnet och firade valborg. Polisen hade laddat upp rejält för en hård fyllenatt, och vi hade 4-5 poliser runt oss hela kvällen. Enda problemet var just regnet - vid 22-tiden var det bara jag och mina envisa kompisar som satt kvar i hela parken, plus poliserna. 7 personer punktbevakade av ca 10 poliser. Vi måtte ha sett mycket farliga ut… ;) De kom fram och snackade med oss, och vi var bland de få som dessutom var nyktra den kvällen, så det var väldigt trevligt på alla sätt men rätt komiskt. I början av kvällen däremot så var det några rejält berusade killar som var som flugor på koskit och gick fram till poliserna gång på gång, de kollade deras leg och väskor och släppte iväg dem - och tre minuter senare var killarna där igen… Brist på självbevarelsedrift?
Hur som helst, trots att jag har bra förtroende för polisen så får även jag smått hjärtklappning när en poliskontroll närmar sig, trots att jag vet att jag inte har nåt att oroa mig för. På nåt sätt finns en rädsla om att jag ska ha intagit något olagligt utan att jag vet det, eller nåt annat fånigt. Har blåst ett antal gånger och varje gång känns det lika läskigt, men jag tycker att det är jätteviktigt att de gör det och att de finns där just för att alla kanske inte är fullt lika nyktra som jag.
#37, Ja, det kan jag tänka mig. ^^ Börjes är rätt charmigt! :D
Jadå, en kaffe kostar fortf. 1,50 kr. ;) Billigt som attans! :P