Relationer iFokus

Relationer

Etikettvänskap
Läst 3460 ggr
[LucyInTheSky]
0

Vänner,ångest och energisugare..

Hej,

Jag har precis blivit sjukskriven för ångest och nära på att springa rakt in i väggen.. Och under allt detta har jag en "vän" hon är mer min vän än tvärt om tyvärr.. Och jag känner mig så hemsk.. Jag kanske ska ta allt från början..

Vi träffades på en kurs arbetsförmedlingen hade och ja, hon är en söt människan men väldigt ego, saker ska ske på hennes vilkor och som hon vill ha det annars är allt skit och hon kunde lika gärna hoppa framför ett tåg.. Så hon är väldigt krävande människa. Vi höll kontakten ganska bra ett tag för hon umgås med en av mina bästa vänner som jag verkligen inte vill mista.. Men sen så för ett år sen ungefär flyttade Madde som tjejen heter till stockholm och jag måste säga att jag andades ut.. Kände mig lättad.. Sååå elakt… För jag kände mig verkligen helt slut när vi umgicks.. som om all min kraft bara sugits ut..

Men nu till problemet.. Jag har inte mått särskilt bra "ångest" och de få gångerna hon har ringt mig så har jag struntat i att svara.. För första gången när jag kände mig piggare och verkligen svarade då hon ringde så sa hon rakt ut att hon skulle ta livet av sig för att ingen tyckte om henne.. Jag blev livrädd! Sen efter detta har jag inte vågat svara alls.. Jag vet inte vad jag ska göra med denna människa? Jag orkar inte hjälpa henne i nu läget…

Och denna helgen är hon hos min kompis.. Hon har åkt 6 timmar från stockholm för att träffa oss och allt i mig skriker: ORKAR INTE… Men jag vågare heller inte säga rakt ut att jag inte orkar träffa henne.. Är livrädd för att hon gör något dumt.. Men tänk om hon gör något dumt för att jag inte pratar med henne oxå???

Jag är verkligen sååå rädd, trött och har sådan ångest för detta..

Hoppas någon orkar läsa..  

// Emma

emsems
1

Det jag brukar tänka är ett par saker, dels så brukar det nog ofta vara så att de som säger att de ska ta livet av sig, gör det nog inte. Det är värre med dem som är deppade och säger att allt är bra.
Sedan skulle jag nog försöka berätta varför jag blev less på henne. Man behöver ju inte vara brutalt ärlig, bara säga att du tycker att det är trist att hon alltid måste få som hon själv vill och sånt.. Men, givetvis, om man inte vill vara med någon så ska man inte behöva. Tar hon sedan livet av sig så är det ändå inte ditt fel. Folk väljer själva vad de ska göra.

[LucyInTheSky]
0

Jag är så trött på att vara rädd när telefonen ringer.. Jag måste samla mod och bara prata med henne.. Säga som det är.. Jag hade hoppats att när hon flyttade så långt bort så skulle vänskapen liksom försvinna bort.. Usch jag känner mig vidrig..

isafisa
0

#2 förstår dig…… har haft samma problem med en tjej (som tur var så rannd et ut i sanden). Jag sket ofta i att svara och kom på orsaker till att inte ses. Kände mig hemsk,men samtidigt så ska man inte umgås med folk som man inte trivs med…   svår situation…

MimmieM
1

Om hon verkligen vill ta livet av sig så finns det ingenting som du kan göra åt saken. Andas ut och slå dig ifrån allt ansvar, det ligger verkligen inte på dig att va vara på henne, däremot ligger det på ditt fullaste ansvar att ta hand om och vara rädd om dig själv. Bit ihop och stampa ner foten och säg att du inte tolererar att hon får dig att må såhär. Det är fruktansvärt jobbigt, men man blir så himla mycket starkare i sig själv.
Du ska inte umgås med henne om du känner att du mår dåligt av det, som sagt, det ligger inte på ditt ansvar att hon mår dåligt. Hon är en energitjuv och hon kommer bara fortsätta utnyttja dig och din vänlighet. Skit i henne och rädda dig själv!

Carpe Diem

[LucyInTheSky]
0

Tack för alla era svar!

[mia-38]
0

Hej!

Jag håller med de andra här fullständigt.

Hade med en kompis som var väldigt ego…fick hon inte som hon ville så blev man kallad både det ena o det andra. Visserligen gick hon inte och sa att hon ville ta livet av sej…men ibland mådde hon dåligt och det gick ut över oss andra.

Jag började göra som du…inte svara när hon ringde. Sen fick jag dåligt samvete. Men det gick över…jag tänkte att hon är ingen riktig kompis som gör så man själv mår dåligt. Så ta du och skit i henne och ta hand om dej själv istället. Du har säkert andra kompisar du kan va med som får dej att må bra istället för dåligt.

Kram från mej.