Är du troende?
Detta är en följdfråga på tråden "Är du rädd för döden".
Är du troende?
Om inte, tror du att du hade tagit döden på ett bättre sätt om du t.ex hade trott på ngt? På en gud eller livet efter detta?
Och om du är troende, hjälper det dig att komma överens med döden=?

Troende på vaddå?
Carpe Diem
På ngn gud, ett liv efter detta osv.
Jag tror på det sätt som beskrivs i boken Samtal med Gud av Neale Donald Walsch.
Jag tror på det sätt som beskrivs i boken Samtal med Gud av Neale Donald Walsch.
Missy; det säger inte mig mycket som inte har läst boken ;)
Just just. Därför skaffar du dig den och läser den. =)
Det är en order.
Mm… jag ska ;)

Jag jag är troende men jag hör nog inte till någon av de religioner som finns utan jag har min egen lilla tro
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#8 Berätta gärna
Nej, jag kan inte påstå att jag är troende på det sättet som man föreställer sig att en troende ska vara.
Jag tror inte på Gud. Jag tror inte att någon övernaturlig makt har skapat jorden. Vi bara är. Föds, lever, dör. Under tiden vi lever föder vi nya som lever och dör. Under tiden de lever föder de nya som lever och dör. Så fortsätter det generation efter generation.
Så nej, troende kan jag inte direkt kalla mig. Jag tror inte på någonting annat än att vi bara är. Fast å andra sidan, det är ju också ett sätt att tro. :)

#9 vad vill du veta? jag tror på rätt mycket så det kan vara svårt att rabbla allt rakt upp och ner
_**/Mvh Anne
#11 Tror du på ett liv efter döden? Finns det ngt med din tro som lugnar dig?

Jag tror på reinkarnation och att man har ett syfte att fylla och då det är gjort vilket kan ta många livstider så vandrar själen vidare.
Något som lugnar mig med min tro är bla att då jag/någon annan dör så tar det inte bara slut utan det är bara början på något nytt.
Och jag tror på en högre kraft/ande/gud av något slag som startade all skapelse men inte riktigt på samma sätt som man läser om i tex bibeln
_**/Mvh Anne
Jag tror inte på nån gud, men tror på att man återföds när man dött, reinkarnation.
Aha okey Anne :)
Jag är inte religös i någon mening, men jag tror inte att döden innebär ett definitivt slut.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Tror inte på någon gud, men tror de finns "något". Tror även på reinkarnation efter döden. Och tror även att man kan fastna när man dött i tron av att man inte avlidit eller inte gjort klart de man bör eller liknande- alltså andar/spöken.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
#13 Just DÄRFÖR ska du läsa boken som jag skriver om i #3 för jag lovar att du kommer att få uppleva något häftigt!!
När man läser den, så faller alla bitar på plats. Jag ska inte säga att det är en aha-upplevelse, för man VISSTE ju allt det där inuti sig själv, bara att man inte kunnat sätta ord på det. Precis så som Gud beskrivs i den boken, på det sättet tror jag också.

Tror på gudar o gudinnor,häxig,tror på reinkarnation o tidigare liv..lite rädd ändå.
Jag tror inte på en dömande gud som i andra religioner, går inte i kyrkan (om det inte är anhöriga som gifter sig, döper sig m.m.)
Jag har min "kyrka" i naturen. Jag är wiccan och vit häxa och stolt över det.
Nej jag är inte ett dugg troende. Vi föds, får ett liv, sen dör vi och det är slut. Vi får våran tid på jorden, så det är bäst att ta vara på den. ;)
Men så ska jag väl förvirra er lite, spöken/andar tror jag faktiskt på. Att ens ande kan finnas kvar på jorden efter döden när den inte får ro av någon anledning. Dock så tror jag inte att detta är något den döde själv känner av. Så det är slut när man dör helt enkelt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag är troende.
Tror på ett liv efter döden. Skulle inte kunna leva en sekund här på jorden om jag inte trodde det.
/Maria

nej, jag är född kristen protestant men jag är inte troende. Är med i svenska kyrkan utan anledning egentligen. Präster skrämmer skiten ur mig, så jag undviker dem så ofta jag kan. Men kyrkor gillar jag, gamla kyrkor med stora torn osv. men inte präster.. *ryser*
Tror inte på någon Gud, alsmäktig, men däremot tror jag att man föds igen och att det är fullt möjligt att vandra på jorden även efter man dött om man har något kvar som måste bli gjort.
Brukar alltid säga att min musik är min religion och min Gud är det gitarrsolot som får mig att känna mig levande =)
Jag tror på mig själv :)
/Christine
Jag är ateist. Låter som att man så skall vara svartrockare eller något, men nejdå, jag bara kan inte förstå hur man på fullaste allvar kan tro på ett endaste ord i bibeln eller simulära gudsbeskrivelser. Jag funderade en stund på om man kunde räkna sig till agnostiker, men även det kändes för "gudfrämjande" för vad jag är. Nej, inte alls troende, kan dock tycka det är mysigt att vara i kyrkan samt att jag tror på spöken, men det ha ringet med gud att göra.
Kan inte spekulera i hur det påverkat min syn på döden.
#25 Då är vi två med den synen då. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag kallar mig agnostiker, bryr mig inte. Skall jag välja mellan troende eller ateist så blir det helt klart ateist. Alla år i söndagsskola och liknande har inte övertygat mig *S*

Varför skulle människan just stå över alla biologiska regler i naturen och ha själ eller evigt liv?
Tyvärr är vi "bara" djur men med den skillnaden att vi är medvetna om vår egen existens och med en förmåga att reflektera över liv och död.
Så fast folk brukar tycket det är ett tråkigt synsätt är jag övertygad om att vi har våra år här och nu och sedan är det slut.

ast människan har en förmåga som inte djur har, dvs att planera och tänka abstrakt. Visst, det är evolutionen som tagit oss dit, men tanken på någonting större är lockande för många av oss.
Jag tror på energier, själavandringar och hela det rasket. Jag tycker att själva tanken är lockande och otroligt tilltalande.
Carpe Diem
Jag tror inte på någon religion, men jag tror på ett liv efter döden. Men även ett liv före detta..
När någon föds jublar föräldrar och släktingar men bebisen skriker, för den har kommit bort ifrån den riktiga världen, när någon dör gråter vi på denna sidan av världen, men de som är på andra sidan jublar och skrattar för det "förlorade barnet" är hemma igen med en massa ny kunskap. Här där vi är nu, är alla lärare medans på andra sidan är alla elever..
Döden är min största rädsla!!!
Jag tror inte på någon faktiskt. ^^
Jag tror på mirakel. :P