Relationer iFokus

Relationer

Etikettfamilj
Läst 5086 ggr
Karmatarerskanise
0

Full första gången

När hade du din första fylla? Fick dina föräldrar veta det? Hur reagerade dom?

Hur bör man som förälder reagera om ens barn kommer hem full? Minderårig.

MimmieM
0

14.5 och värdelöst. Nej, de fick inget veta!

Carpe Diem

abbis
0

15 va jag spydde som en räv..Smakade inget alls förrens jag hade fyllt 27 efter den pärsen..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Wiizy
0

inte druckit mig full än faktiskt. tänkte inte stressa heller.

//Wizy

Karmatarerskanise
0

Bra Wiizy :)

Ni andra som svarat, hur tycker ni man som förälder bör agera om barnet kommer hem full?

Wiizy
0

Jag är en redig flicka ;P. Haha nej. men iaf.

Jag tror min mamma skulle bli rätt chockad om jag kom hem full iallafall… - jag deckar hellre innan hon säger nått isåfall.

//Wizy

MimmieM
0

#4 Mina pappa tog det lungt första gången jag kom hem full. Pappa fick hämta mig redigt berusad och stannade ett par ggr. påvägen hem för att jag var tvungen att spy. Dagen efter frågade han om jag ville ha en öl, och då gick jag och spydde igen!

Andra gången de såg mig full, första gången för mamma, var jag 16. Hon nöjde sig också bara med att göra narr av min bakfylla. Efter den gången var jag nykterist, tittade inte ens åt alkohol på 16 månader!

De tog det faktiskt värre när det kom hem en lapp i brevlådan där det stod att jag påträffats smygröka på skolan.

Carpe Diem

Salladshataren
0

Nej, har aldrig varit full. Roligare att mobba brosan när han är full xD

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

[SharpMissy]
0

13 var jag. Syrran räddade mig. Jag tog mig ner till hennes dåvarande jobb, hon ringde mamma och sa att hon skulle dra med mig en vända till Folkets park där det var disco…

…att hon egentligen skulle göra allt för att få mig att nyktra till så pass att jag kunde åka hem nämnde hon inte….

Telefonkontakt
0

Jag var 18 år och jag sa det till min mamma dagen efter och fick skäll.. Det var på min 18årsdag dessutom. Inge trevligt och det dröjde nästan ett år innan nästa och den blev värre. Men sen efter det så har det blivit lite bättre erfarenheter, och sist jag drak var samma dag som mitt barn blev till, och jag är jättesugen på en kall öl…!

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Sovgott
0

Jag kommer inte ihåg min första fylla. Jag kommer däremot ihåg att jag var så full att jag blev medvetslös när jag var 18.

Nä, mina föräldrar har aldrig sett mig packad, bara salongsberusad. Mamma har fortfarande lååånga föreläsningar för mig hur farligt och skadligt det är med alkohol, droger och rökning! (Hon är inte nykterist, men vi har några alkoholister i släkten, så hon har sett på nära håll hur alkohol förstör och bryter ner människor och deras nära och kära.)

Däremot fick jag massa skäll om jag inte kom hem med nattbussen utan sov någon annanstans utan att höra av mig… Men om jag ringde och sa var jag var (oavsett om klockan var 3 på natten) så var det lugnt.

fotokrafs
0

Jag har inte haft någon redig fylla, inget jag eftersträvat heller. Så där salongsberusad blir jag bara efter ett eller två glas och kan tycka att korridorer börjar gunga lite. Har inte haft några problem.. Första gången jag drack mig lite berusad var väl i högstadiet då jag och en vännina var till Tyskland själva på semester. Mamma har inte behövt vara orolig för mig och har inte heller behövt föreläsa.. tror till och med att hon har köpt ut något åt mig någon gång Förvånad

Nu dricker jag dock aldrig, om inte ngn kommer med en flaska dvs ;-)

Zvintos
0

Aldrig druckit mig full. =)

CarolineJ
0

Jag var 1 1/2 år haha. Det är faktiskt sant.

Min mamma fyllde 22 den 25 november 1988. Hon hade stor fest hemma. Min mormor var oxå med på festen men hon tog hand om mig hehe. Allt gick jätte bra. Mamma blev berusad och somnade innan alla gått hem. Mormor väckte mamma 6 på morgonen för att meddela att hon skulle gå hem, hon berättade även för mamma att jag låg och sov i min spjälsäng. Vilket jag gjorde. Mamma satte alltid klockan på 7 då för att hon ville alltid gå upp innan mig så hon hann städa undan lite, göra frukost osv. Klockan 7 ringer hennes klocka. Bakis som tusan men hon var ju tvungen, hon hade ju en bebis som snart skulle väckas plus att efter en fest ser det inte alltid så trevligt ut haha. Hon behövde inte väcka mig. Första gången jag själv lyckas ta mig ur spjälsängen så är det efter en fest hahaha. Hon går in i köket och sen mig tömma ett glas med vad jag tror e läsk typ. Jag hade ju inte direkt utvecklat mina smaklökar haha. Det enda jag såg framför mig (vad mamma antar) är ett stort glas med läsk och ett SUGRÖR *mums*. Mamma visste ju att det var ett glas rom o cola som någon lämnat.

Hon skämdes en hel del när hon var tvungen att ringa giftcentralen och säga att hennes bebis var berusad. Mamma fick rådet att pumpa mig med mjölk så jag knde kräka upp alla alkohol hehe.

Och så var sagan slut….

CarolineJ
0

Sen när jag var i tonåren och kom hem berusad så var det inget med det. Mamma och jag var överens om att så länge jag aldrig blev mer än salongsberusad så kunde jag få alkohol av henne.

Första gången jag var så full att jag spydde så var jag 17. Men då hade jag en 21-årig pojkvän så då behövdes inte mamma hehe. Men jag lärde av misstaget och sedan dess har jag bara spytt en gång till men då var jag dum nog att inte äta innan, för då vet jag att jag inte drack så mycket.

Jag har de senaste åren haft 4 cider som gräns och det är bra för mig.

Salladshataren
0

#13 Haha, du börjar tidigt ser jag xD

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Raja
0

Jag var 15 år och ute med min farmor på midsommar. Jag tog ett sabbatsår då jag bodde med henne i Spanien och där blev en del festande. Vi kom fram till att eftersom jag aldrig varit full skulle jag inte kunna känna skillnad om någon drogade mig så jag fick känna på det i hennes sällskap. Va bakfull som ett as dagen efter men sen dröjde det tills jag var myndig innan jag var full igen. Har aldrig haft några problem med mina föräldrar angående mina alkoholvanor.

fridaas
0

full första gången var jag när jag var 4år, dök ner i styvpappans ölglas bokstavligt har de berättat… mamma skjutsade mig i säng efter att jag spytt några gånger och frågade om jag tänkte göra om det, vilket jag itne tänkte..

Sen när jag var 11 tävlade jag och styvpappa om vem som kune dricka upp snabbast, bara att jag tog hans vinglas… ont i huvudet och styvpappa fick utskällning av mamma, jag fick utegångsföbud i 2dar..

Första fyllan som var på "riktigt" och menad var nyår 2006 tror jag, turkisk peppar och kilkenny.. ingen bra kombination, mamma ringde först och frågade om jag hade roligt.. hon hörde nog att jag var onykter och sa att jag skulle dricka vatten fram till 12slaget, hon lika onykter som mig.. vid halv 2 ringer pappa och frågar om jag har roligt, skärpte mig och pratade väldigt tydligt att han skulle få veta att jag var onykter 3månader innan min 18års dag hade dödat mig trodde jag… men han sa ingenting även att jag tror att han förstod..

Men visst lärde jag mig någonting.. baksmälla r jobbigt!!! Mådde illa hela dagen och ville inte äta någonting bara dricka vatten och spy..

idag är jag 19 och pappa har accepterat att jag dricker ibland och har frågat om jag vill ha vin/öl när han och hans fru dricker det.. mamma likadant, men hon har aldrig varit lika hård utan tycker att det är bättre att testa hemma först så att man vet hur man reagerar.. och vill jag ha något så ska jag be henne eller någon som hon vet vem det är köpa ut isf från systemet, så att jag inte går ner till lastbilarna..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

AnneN
0

Jag var 12år och mina föräldrar fick inget veta

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

prellen
0

Hittade mina föräldrars barskåp som 9 åring tycke flaskorna var fina och när mor och far drack ur dem kunde jag ej vara sämre.
Somnade hemma på mitt rum mor och far märkte inget.

Liss
0

15 år var jag.. då jag drack ordentligt för första gången. Innan råkade jag väl smaka lite ur pappas whiskeyglas. (inte gott)

Mamma visste om det jaa.. Berättar allt för henne. Vart inte stenfull heller för den delen. Har aldrig spytt efter jag druckit och blir aldrig bakis. Jag har inte haft något intresse för att dricka mig full direkt.

De var iaf när vi slutade 9:an. Jag fick några cider av mamma eftersom hon hellre ville ge mig själv utav något vettigt ist för att jag skulle hitta de själv. Och jaa, saker som min klass hade var ju nästan skrämande. Konstiga vodker osv osv som dem fått billigt av någon som langar till mindreåriga.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

SLennartsson
0

Jag kan ärligen erkänna att jag ALDRIG varit full. Har kanske varit lite småberusad (när man känner att det börjar hända nåt).
Jag har alltid sen 13 års åldes fått smaka nån droppe de enstaka ggr mamma eller pappa tagit något glas vin eller en öl. Så därför har jag aldrig ifrågasatt alkohol så värst förutom vid större tillfällen. (Nyår, midsommar o.s.v.) Jag finner ingen anledning till att dricka sig onykter och odräglig, så jag dricker tills jag känner mig "redig". ^^

Sarah
0

Fjorton på två folköl och en shot. Hånglade i bastun hela kvällen sen ;)

Tycker att föräldrar ska informera men inte förbjuda.

emsems
0

var nog typ 17 eller så… minns inte när eller var.

SaraC
0

13. Kommer inte ihåg när mina föräldrar kom på mig med att vara full första gången, men de var knappast glada. De har aldrig accepterat att jag druckit som minderårig. När jag gick på gymnasiet kunde jag kanske få en öl någon gång, men det var ju alldeles innan jag fyllde 18.

Jag tycker det är bra att de alltid brytt sig och inte låtit mig göra precis som jag velat, även om man varit en skitunge och struntat i vad de sagt många gånger i tonåren.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Johannes
0

Jag var 17 när jag blev full första gången. Innan dess var jag inte alls intresserad av alkohol överhuvudtaget.

Destany
0

jag var 16 år och var på en fest o jag lät en annan blanda hembränt till mig o jag blev aspackad.. hade en rejäl minneslucka strulade med en kille o gjorde saker jag ångrat.. jag sov över hos min kompis o tror ni inte att killen dök upp där dagen efter jag trodde jag skulle dö.. mamma o pappa fick inte reda på att jag varit så full men de märkte ju att jag var rejält bakfull när de hämtade mig dagen efter..efter detta så dricker jag inte så ofta o jag slutar när jag känner att jag håller på att förlora kontrollen för mycket

JossanH
0

var väl 15 (skolavslutningen i 9an) och jag fick spriten av mina föräldrar. Vi har alltid haft en öppen dialog och jag har varit en lugn tonåring som alltid varit ärlig. Blev full- men inte packad för mina föräldrar såg ju till att jag inte fick för mycket.
De var nog glada över att jag inte tog vad som fanns utan jag förvarnade långt i förväg- när jag slutar 9an ska jag dricka.
Dom får ofta höra när jag o mina syskon drar fyllehistorier men ofta vill inte mamma höra allt… ;)

Tycker det har funkat perfekt. Mina föräldrar har inte varit för stränga utan gett mig alkohol när jag frågat, i gengäld har jag druckigt med måtta… tills man blev "gammal o dum" hehe

Sajtvärd på Iller.ifokus