Att gifta sig som ung...
Har en f d klasskamrat som ska gifta sig den 1:e juli. Hon är bara 18 år gammal.
Vad tycker ni om att unga personer gifter sig? Jag gillar inte henne (pga hur hon har varit mot mig i grundskolan), och så tycker jag att man har precis blivit vuxen när man är 18 år och har gått ut gymnasiet…
Nej, jag är lite emot att unga människor gifter sig…
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Tycker att det är väldigt individuellt. Jag är ju inte 18 men jag gifter mig nästa sommar. jag förlovade mig när jag var 17 år. Nu är jag 21.
När vi träffades hade jag bara gått halva 1:an i gymnasiet liksom.
Jag kände att jag hade träffat den rätte. och jag känner det fortfarande och till och med starkare.
Så bara för att hon är 18 kan jag inte säga att det är fel eller för tidigt att gifta sig.

#1 Bara undrar vad folk har tankar om att unga människor som gifter sig ;)

Jag är 20 och gift. Men jag anser att man inte är ett dugg vuxen när man är 18 och precis har gått ut gymnasiet, det är ingen självklarhet. Att bli vuxen anser jag är att man bor själv/sambo och försörjer sig själv (på valfritt sätt som inte är att få pengar från sina föräldrar/vårdnadshavare)
Jag har försörjt mig själv sedan jag var 18, så jag anser mig själv varit vuxen sedan dess. Och två år senare gifte jag mig (20) och eftersom att jag är vuxen och tar vuxna beslut dagligen så är det inte ungdomslek precis (som jag får höra av en del)
Min man är 19 (blir 20 i augusti). Vi ska ha barn i juli och vi älskar varandra över allt annat. Så att gifta sig var även en praktisk sak för oss, med tanke på barnet och om något skulle hända någon av oss osv.
Man får gärna gifta sig när man är ung. Men bara om man har planerat att leva hela livet ihop och skaffa barn tillsammans och sånt. Annars är det lite onödigt tycker jag.. Giftemål är ju så mycket mer än bara en kärleksakt.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Jag har en kompis som är 19år och ska gifta sig i augusti i år, jag tycker inte alls att det är för tidigt inte för henne iaf men då är hon ganska mogen för sin ålder också, sedan så finns det ju de som är 45år och fortfarande för omogna för det.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Vill man gifta sig ska man tycker jag :) Det kan inte mer än bli fel. ;)

Ska gifta mig i vinter då blir det ej rackarns bröllop. En del laster ned mot Tyskland lär det bli. För mn släkt är törstiga, hennes sida med. Kommer väl en 150 gäster.
Har gift mig 2 ggr detta är den tredje. Man får så mycket presenter så man tjänar på gifta sig ofta. Man går i regel plus på ett bröllop.
Ahaaa…prellen…så du ser det så….du gifter dej för att gå plus eller..hahhaahah…
Tycker att en del tar äktenskapet som en lek. Hade en kompis som gifte sej när hon vara nere i sitt hemland….hon sa att giftemålet var en test..för att se hur länge det skulle vara….Men hallå???
För mej är giftemål något allvarligt..som man baar inte kastar bort så fort man får problem…
#7 håller med dig till 100%. Verkar som många unga tar giftermålet som en lek :( Har en brevkompis som vars dotter gifte sig ganska ung och efter ngt år när dom hade fått barn så skiljde dom sig. Tycker inte dom ska ha så brottom att gifta sig, när dom har hela livet framför sig. Bättre att vänta då när dom har mer livserfarenhet isf. Jag skulle nog inte bli så glad om min nu 18 åriga dotter kom och sa att hon och killen ska gifta sig nu. Tror inte dom har sådana tankar än. Verkar inte så iaf. Dom har ju ganska nyligen flyttat ihop oxå i hans studentlgh och där finns ingen plats för barnsäng om dom skulle skaffa barn. Dom har inte tänkt sig det än har dom sagt.
Men varför vänta om det känns rätt? Ja, det kan sluta i skilsmässa, men för mig är det inte hela världen!
Man måste våga för att vinna.

8# Hallå där låt dem prova leka moraltant mot de som är unga gör relationen bara det sämre.

Varför reagerar folk starkare på att någon gifter sig än på att de skaffar barn? Jag är upprörd!
- Oh, vi väntar barn!
- Nej men, Grattis! Vad roligt (…)
- Så ska vi gifta oss till hösten!
- Har ni verkligen tänkt igenom det här, det är ett stort beslut!
Carpe Diem

#11 Min kompis ska ha barn i höst och hon är 20 år. Hon är förlovad med sin kille, jag hoppas att det går bra för henne! För hon har haft lite problem och sånt.
Jag tror man tänker mer igenom hela saken om man skaffar barn än att gifta sig. För när man har gift sig så kan man ta ut skilsmässan, men när man har barn så kan man inte typ dumpa eller nåt sånt. Visserligen kan man adoptera bort dem men ändå…
#12 Det BORDE vara så att folk tänker igenom saker innan dom skaffar barn, men så fungerar det bara i drömvärlden.
Det finns oerhört många som skaffar barn, utan att egentligen veta vad dom ger sig in på. Utan att ha något att erbjuda ett barn.

Hur många "vi skaffar barn för att rädda vår relation"-barn finns det inte i vår herres hage?
Carpe Diem
Jag tycker inte man ska skaffa barn eller gifta sig sig för fort.Sen om man är 20 eller 35 har ingen betydelse..Har man varit ihop 4-5 år då vet man om det håller det vet man inte efter 1 år..DET är nog det största problemet samt att man inte försöker att hålla ihop utan byter partner som man byter strumpor trots att det finns med barn i bilden. Jag har 2 barn med 2 olika pappor 11 resp 13 år långa förhållanden trots allt..men med facit i handen skulle jag gjort annorlunda..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tänk den som hade ett facit genom livet . Undra om den människan finns…..Eller om de kommer klona en perfekt människa år 2200….
#15 Jag tycker inte man vet mer om man varit tillsammans 5 år eller 1 år. Allt kan vända på en dag. Det finns ingen säkerhet.
Det tycker nog jag .Man nr 2 hade jag sparkat ut snabbt om jag kunnat men blev gravid snabbt så det va bara att bita ihop i 11 år..Han visade inte sitt rätta jag förrens jag va i 6:e månaden..Hade en skilsmässa bakom mig och ett barn som inte mått så bra i den skilsmässan så jag lovade att vänta så länge jag kunde innan jag sparkade ut honom..Säkerhet kan man inte veta nått om men man kan lära känna personen så pass bra att man vet att det är den rätta eller att han/hon visar sitt rätta jag.
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
#18 Det jag funderar över är om det verkligen är bättre att stanna i ett dömt förhållande, för att barnet ska slippa en skilsmässa, eller om inte alla parter mår bätre av att man lämnar?

haha jag vet att alla mina kusiner är "fixa-relationen"-barn
tihi

Om båda föräldrarna är beredda att hålla ihop för barnens skull utan att känna bitterhet kan det vara positivt. Men barnen får inte känna att det sker på föräldrarnas bekostnad. Annars kan jag se det som en fin gåva till sina barn att hålla ihop.
Men varför ha så bråttom att gifta sig om man inte har barn? Man behöver ju inte vara så extrem som jag som väntat i 19 år men varför så bråttom?
Det gör mig nada hur gamla (18<) folk är när de gifter sig, man hoppas ju att de bara har ett vettigt skäl att göra det. Själv har jag aldrig drömt om bröllop, fest och presenter.. jag och maken bara gifte oss en eftermiddag och ingen annan visste om det. Vi gifte oss eftersom vi älskar varandra och redan delar allt, ett giftemål ger oss bara mer trygghet. (Skulle jag sen vilja ha en fest och ring ändå i framtiden så går det ju alltid att fixa).
#21 Varför vänta?
Vill man verkligen gifta sig för att man älskar varandra ser jag ingen anledning till att vänta.
Ja, utan bitterhet kan de vara bra. Men det tror jag inte händer speciellt ofta. Man blir bitter av att leva ihop med ngn man inte älskar och egentligen vill vara skild från.

#23 Mina föräldrar höll ihop i några år, för annars hade de förlorat oss tre barn (fosterbarn) och de hittade tillbaka till varandra efter några år. De var aldrig osams eller så, kärleken hade bara svalnat och de var bästa vänner, så det funkade fint. Separata sovrum men de skyllde på pappas hämska snarkande, och det gick vi på, ialla fall jag. Nu är jag glad ialla fall att de är lyckligare än någonsin, fast dock med långdistansförhållande då mamma flyttat ner till sin hemstad. Pappa flyttar efter när han känner sig redo.. 

jag tror inte det är någon stor skillnad på att ha varit tillsammans i 5 år eller ett år. Jag menar, det är inte säkert förhållandet håller bara för att man hållt i hop i 5 år och att man känner varandra innan och utantill. Det behövr ju inte vara partnern som "visar sitt rätta jag" utan det kan vara du själv som förändras och får en annan syn på livet. Som jag fick! Var sambo o förlovad i ca 5 år och jag var då helt 100 på att det var han jag ville ha resten av mitt liv. Men vi gled isär för jag förändrades jättemycket när jag började plugga på högskola. Och detta kände jag absolut inte efter ett halvår, som jag känner med min nuvarande pojkvän.
Tycker man får göra som man vill när det gäller giftemål. Man ska göra det man tycker känns rätt nu. man kan aldrig aldrig vet vad som händer om 10 år, men man vet vad man känner just nu. Det är ju bara till o skijla sig om det inte håller. Det får man ju ta helt enkelt! Men jag håller med #11 helt o hållet där. Låter hemskt att folk säjjer så, men det är ju sant!

men varför gifta sig när man inte ha barn?
Jurdiskt sitter man i orubbat bo om man blir änka/änkling när man är gift men som sambo utan barn kan man lika gärna skriva inbördes testamente.
#26 Det skrev jag ju, för att man ÄLSKAR varandra. Giftemål och barn går inte hand i hand i min värld.
Gifter jag mig är det för att jag älskar min kille, inte för att vi har barn.

Håller med Hera. Vill gärna gifta mig, men gör det för kärleken, för att jag älskar min pojkvän. Vill gärna gifta mig före vi skaffar barn. Men det är inte alltid man kan välja.

#26 Vad har du emot giftemål? Älskar man varandra så är det väl självklart att man ska få gifta sig, eller ingå partnerskap. Kyrkligt borgligt, vad som! Logik och kärlek är sällan förenligt! Förr var det ju självklart att man gifte sig och SEDAN skaffade barn. Nu får man välja, vilket är fantastiskt.
Då kan man fråga sig, VARFÖR gifta sig NÄR man har barn och inte innan?
Carpe Diem

#27 oki, för mig är kärlek en sak och juridik en annan.
Min kärlek visar jag för den det berör men har ingen behov av att manifestera den för någon annan.
En heelt annan sak är att få ha en stor fest för sina nära och kära så det blir det nästa år, både bröllop och fest!

Skippa på juridiken och se det som ett tecken på en oerhörd kärlek! Jag är en hopplös romantiker och tycker att bröllop är de finaste som finns. Om man vill manifestera sin kärlek så är jag den första att fälla en tår av lycka för deras skull!
Om det sedan inte håller, så synd! Men det trodde man inte den dagen man stod på altaret och lovade varandra evig trohet, och det är det som räknas i mina ögon!
Carpe Diem

Nja jag är nog ingen fullblodsromantiker! Jag kan komma på många sätt att visa min kärlek utan att gifta mig och för samma pengar som ett bröllop kostar.
Men som sagt, roliga fester är bröllop i allmänhet och därför skall vi ha en stor bröllopsfest om ett knappt år.

Noterat.MAN måste gifta sig bara för man ska ha barn. Inte för att man Älskar varandra.
Tänk på att gift er ej om ni inte har en bulle i magen.
Allt blir lättare med om man är gifta. Men gift er bara om ni har barn, skall genast maila Reinfeldt om detta. Måste till en ny lag.
#32 Du kanske inte är det, men vi är många som är de ;)
Jag är inte heller den traditionella romantikern.. som tycker att bröllop är det största tecknet på kärlek, men visst för många är det nog ett bra sätt att fira och dela med sig av glädjen att man fått den man älskar. Att gifta sig är för mig är nog mer juridik *S*.
Jag skulle älska maken lika mycket även om vi inte var gifta,..

32 # Du går ju knappast back på ett bröllop då har man en snål släkt och bekantskapskrets.

#35 Givetvis är det så!
Men jag kan inte låta bli att bli sådär glad i hjärtat när två människor väljer att gifta sig! Även fast de har barn och hus..
Carpe Diem

har varit sambo med en romantiker i 19 år nu, kan bli krockar mellan hans romantik och min realism ibland…
Han friade första gången för 17 år sedan och mitt svar: varför då??
Efter alla år tycker jag dock att jag känner mig säker på att han är den rätte så nu har jag sagt ja…
Svårt att veta, men rent procentuellt så är det mycket fler som skiljer sig som gift sig tidigt.. Själv anser jag att 28 är nog typ tidigast för mig.. Har varit förlovad en gång med en kille (var 23 då) men det höll inte. Honom hade jag nog gift mig med tidigare eftersom att vi blev ihop så tidigt (18). Nu är jag grymt glad att det inte hände, han var verkligen inte bra för mig, och distansen fick mig att inse det.

nja gifta sig för att få presenter känns inte som helt rätt anledning… och förresten, vad skall släkten ge till oss som vi inte redan har eller kan köpa själva?
De får gärna ge bort gott vin eller en upplevelse/resa men brödrost har jag redan en!
Jag tycker det är upp till de själva.
Jag är förlovad sen 2/12-07 och jag är 18 år.
Vi älskar varann och är säkra på att vi vill hålla ihop livet ut.
Men jag tänker inte gifta mig förrän vi båda har jobb. Vet inte varför, men kanske främst för att man ska ha råd tll det, ha ett eget boende och det är ett tecken på att man är vuxna! :)

#41 ha råd till vad? Gifta sig kan man ju göra helt gratis

Hehe.. Håller med #41,
för oss kostade det inget alls att gifta sig 
#42 & 43, *hehe* Mitt bröllopp kommer att kosta, o därför vill jag ha jobb innan. Men de är ju upp till va o en. :P

#43 Mitt kostade dock lite. Och då var det bara ringarna, mina kläder + skor och lite dricka. Skulle aldrig slänga ut en massa pengar på ett bröllop, eller fest heller för den delen. Det är bara ringar jag gärna lägger mycket pengar på, då jag kommer att se dem dagligen och bröllopet är bara en dag. Fick dock inte den ringen jag ville ha, den var för dyr 

Vi gifte oss när jag var 19, så det blir 3 år sedan nu om 1 vecka…
Jag hade inga planer på att gifta mej alls innan Henke sa att eftersom att vi ändå skulle leva tillsammans resten av livet kunde vi lika gärna lova det i kyrkan framför släkt och vänner och ha ett jäkla kalas på det…
Det lät så romantiskt när han la upp det så jag kunde ju inte gärna tacka nej 
Vi är lyckligare än någonsin och väntar vårt andra barn nu i aug..
Det kanske inte funkar för alla, men det har väl just inte med åldern att göra, spelar ingen roll hur gammal man är så kan känslorna avta eller något annat kan hända så man går skilda vägar…