Sida av sängen
En liten kul fundering bara.
Vilken sida av sängen ligger du på? Och varför?
Jag ligger på höger sida om du står framför sängen vid fotändan. Känner att jag sover bäst på den sidan.
Jag sover också på höger sida om man står vid fotänden av sängen och tittar på sängen. Närmast dörren. Vill ha det så vet inte varför.
Jag sover på högra omman står vid fotändan och kollar mot sängen, men ligger man på rygg i sängen blir det vänster sida.
Vet inte varför, har bara blivit så..
Nääää Hera…jag vet inte heller egentligen…Har bara blivit så….Har alltid sovit på den sidan. Annars känns det helt avigt om man försöker på den andra. Däremot så är det helt ok att sova på den andra sidan om man sover över hos någon..Det verkar som att mååånga sover på den högra sidan av sängen….
Om man står vid fotänden och kollar på sängen så sover jag på vänster sida, närmast fönstret. Känns som jag är tryggast då.
Jag sover också på höger sida i sängen sett från fotändan. Det finns väl nåt gammalt "skrock" (??) om att äktenskapet/förhållandet blir lyckligare om kvinnan sover på höger sida, tror det var nåt om att kvinnan ska va mannens högra hand och fungera som grunden i förhållandet (=sett från fotändan). Minns inte riktigt hur det var men nån som kanske har bättre koll kan rätta mig. ;)
Lite lustigt är att i dem flesta förhållanden som jag känner till så sover kvinnan på höger sida.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

Samma som #4
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ha ha, sover också på höger sida, om man står vid fotänden. Men nåt lyckligt äktenskap blev det ju då inte… Jag har dock alltid sovit på den sidan som varit närmast dörren.
Jag har alltid sovit på den sida av sängen som varit längst bort från sovrumsdörren (dvs. innerst). Eftersom jag genom åren flyttat ett flertal gånger, så har ju sidan av sängen varierat beroende på hur planlösningen varit. Men när jag träffade min man så vägrade han sova på den sida som är närmast dörren, så då fick jag bara acceptera detta faktum.
Jag som vill att den stora starka mannen ska möta ev. inkräktare först och jag som den stackars svaga och späda lilla kvinnan ska ligga innerst och bli skyddad. Men nänä. Inte i det här huset. Här är det jag som stryker med först, om nån dåre kommer med en yxa och ska hacka sönder oss.
Jag sover ytterst om sängen står mot en vägg.
Jag ser det som så att om det blir en brand eller annat som gör att man måste komma ut, så har jag närmast till dörren ;) Känner mig nog instängd närmast fönstret
Ja jag sover också på höger sida av sängen , men inte blev äktenskapet bättre för det…. det måste vara en skröna hahahahah
#10 Ah, du har en bra poäng där!!

Höger sida av sängen, hellst närmst en dörr och långt ifrån fönster. Höger sida iaf. Står sängen mot en vägg så ska jag sova innerst.
Carpe Diem

Just nu så sover jag på vänster sida, Det blev så då den sängen är den större och jag tar störst plats när jag sover (vi har en 120 och en 80 vid varandra) Jag kommer fortsätta att sova i 120 sen när vi flyttat, men vilken sidan det blir på är en bra fråga. Andreas sover också i 120 sängen, men han brukar ofta rulla över till den andra om jag är ivägen. Kom på att jag alltid sovit närmast dörren, och det gör jag nu också.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
Kvittar för mig faktiskt, men på det senaste när jag sover hos patrick blir det på höger, mot fönstret om man ser från "fotändan"
Kan tilläggas att han inte har en riktig säng utan bara två madrassen som ligger på golvet, det är hur skönt som helst, och lätta att vända och vrida på, då både han och jag måste byta plats att sova på ibland, för att kunna sova bra
Lite olika för mig och min fru. Oftast brukar jag ligga på den sidan som inte står mot väggen om det är en vardag, så att jag inte behöver kliva över henne när jag ska upp och jobba, men ibland skiter vi i den lilla oskrivna regeln. Båda sover bäst på den sidan (dålig säng) så vi försöker turas om lite. På andra sidan får vi ont i ryggen, båda två. I alla fall om vi sover länge.
Knullar vi är vi på samma sida, men då sover vi ju å andra sidan inte…
Jag ligger på vänster sida av vår 120 cm säng, trångt och >MYSIGT!!!

Jag sover alltid på ytterkanten och min karl innerst, har alltid sovit ytterst med min nuvarande. Dels för att han vägrar sova ytterst och för att jag snurrar, sparkar och slåss i sömnen så är han lite rädd att bli nerknuffad.
Men jag känner mig ändå tryggast att sova innerst mot väggen.
Jag sover lite överallt i min 120 säng. Brukar lägga mig mot högersidan, men kan vakna upp lite överallt som sagt. :o)
mvh Martin
Jag sover alltid på den sidan av sängen som är närmast en vägg. Är mörkrädd ibland och då känns det mest "ombonat" att ligga mellan en vägg och min kille. :P

vi har ingen bestämd plats men det brukar bli johannes som sover närmst utgång, just för det där med inkräktare.
Fast han tar det ett steg längre, när vi är ute så insisterar han på att gå närmst vägkanten.
jag sover in mot väggen å killen mot dörren. Han berättade att många Kvinnor gör så, att dom vill sova på den "säkrare platsen". Oavsett var vi sover så blir det alltid så. Vet inte varför. Kanske just för det han sagt. PLus att jag är så mörkrädd att jag inte gillar att sova långt ut

Höger, måste kunna fly kroppskontakt och kan därför inte sova mot väggen… men nu står sängen utan vägg men då är det gammal vana.
Ligger alltid ''innerst''

Jag har alltid legat innerst för jag har trvits bäst där.
Men när vi köppte våran nya säng i vintras ville killen vara den som låg närmast fönstret så nu ligger jag på höger sida fall man kollar från fotändan.

ligger längst ifrån dörren. varför vet jag inte.
innan vi bodde ihop, och jag sov över hos han så sov jag på andra sidan.
kan sova på den andra sidan också men ja nu blev det bara så här.. :p

jag ligger på höger sida, o varför jag gör det är lite pinsamt att berätta… sov på vänster förut…
#27 Men så kan dju inte skriva! Har du sagt A får du säga B ;)
Jag sover på högersidan. Det är närmst dörren. Han ligger vid fönstret, då jag inte gillar att göra det. ^^
somnar lite varstans och vaknar lite varstans. Även på mitten har hänt.
Håller med Hera,
#27 Johanna, Har du sagt A så måste du säga B
Så kom igen nu!!!

Jag ligger alltid innerst. Och står sängen inte mot någon vägg ligger jag bort ifrån dörren eller hur man ska förklara det.. Vet inte varför, bara blir så :)

Jag och min fru ligger endast tillsammans i undantagsfall… Då ligger jag på hennes högra sida för att hålla kollen på dörrarna och snabbt kunna ta barnen om de vaknar.
Jag sover nämligen inte så specielt ofta… Då blir det mycket, mycket tråkigt att ligga och stirra… eller blunda, eller tänka…
//

Ligger på höger sida. Vi har ett väldigt smalt sovrum så jag är den som tar mig runt sängen lättast då jag är mindre än min kille. Varje gång han ska runt på min sida så slår han i både säng och vägg. Därför blev det lättast om jag låg på den sidan…
Står sängen mot en vägg så måste jag ligga innerst.

vänster sida närmast fönstret….
Ligger på höger sida, mot en vägg, längst in- när man ser de från sängen vid fotänden. Ecko ligger ytterst på vänster sida och skyddar matte som är mörkrädd!:P Vi har en 160 cm säng tillsammans:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Om man står vid fotänden och kollar på sängen så sover jag på höger sida. Innan vi flyttade ihop och sängen stog mot väggenm har jag alltid velat ligga längst ut, får någon slags panik annars. Nu står sängen inte mot väggen, en dubbelsäng, men då vill jag sova mot dörren. Det med inbrott vem som blir drabbad först har jag aldrig tänk på. Haha :)
Jag sover på höger sida, intill väggen.
jag ligger på vänster sida, närmast fönstret :) där e de kallast :P hatar när de e varmt när man ska sova ^^

Ovansidan.
Höger eller vänster varierar efter hur sängen är möblerad och vems säng det handlar om.

På vänster sida….närmast dörren, kan inte sova annars då jag vill ha nära till en flyktväg. När min pojkvän inte är hemma sover jag på soffan…hmm jag kanske inte har alla indianerna i kanoten 

Jag sover oftast på vänstersidan, närmast väggen. Mest för att han alltid går upp innan mig så han slipper klättra :P

Jag sover ytterst när sängen står mot en vägg. Jag kan inte äns tänka tanken på att vakna och jag är vänd mot väggen. Jag kan bara inte stå ut med tanken att känna att jag inte kan röra mig fritt, att känna mig instängd liksom.

H sidan sett från fotändan. Tycker att det är lättast att kramas då också
Ligger på höger sida, sambon på vänster för att den är närmare dörren och han stiger upp före mig.
högra sidan för mig med. ingen aning varför. sover bättre då.
Ligger lite hur som helst, beror på vilken sida min kille ligger på. Alltså vilken sida av sig själv han sover på. Jag vill ligga sked så om jag vaknar mitt i natten och ser att han vänt sig om så brukar jag krypa över på andra sidan så jag ligger framför honom.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jag sover på höger sida just nu =) Jag vill sova innerst.. Känns helt enkelt bäst.