Han är så snål!!
hejsan! Min kille är väldit snål,väldigt! Jag menar inte att han ska bjuda hela tiden, men såhär i början tycker jag han kjan bjuda lite. Vi va å hälsade på hans föräldrar i Örebro för två veckor sedan. För tre dagar sen sa han till mig att ja skulle betala 300 kr i bensin för den resan? Jag trodde han bjöd mig på den eftersom han ändå skulle åka dit föör att spela volleyboll å jag bara följa med. Sen så messade han sitt konronummer till mig och skrev: 300 kr-bensin till örebro,200 kr bensin till-hyppeln(midsommar bensin)
så skrev han jag vet att jag tjänar mer än dig, men lite kan du bidra med. Jag tycker det är väldigt avtändande. Vi har bara dejtat i en månad och han börjar redan prata om ekonomi hit ådit. Han har frågat mig hela tiden, har du satt in pengar åså!
Vad tycker ni om att killen ska betala ibland? iaf sin bensin….

I det här fallet är det väl ingen tvekan. Klart han ska betala bensinen när ni hälsar på hans föräldrar. Jag håller med dig, det är j….t avtändande med snåla människor.
ja tack att du tycker som jag:) jag kan gärna betala maten själv, men det handlar just om bensinen. Han sa inte ens till mig innan att ja skulle få betala utan sa det en vecka efter… vi åkte ändåfit för HANS skull.. så ska jag få betala.
jag tog upp det med honom nu, men han ger sig inte.han säger såhär: jag betalar för de mest, köpte tom en thaimat till oss igår som vi delade på båda två. jag kör dig ofast till ditt jobb och så.
Men det handlar inte om de utan mest om att ja ska få betala för örebro resan… vi har dejtat en månadliksom…
Skulle han ändå dit för att spela så kan han ju inte kräva dej på bensinpengar liksom! Nu blir jag arg!! Man kommer oxå överens om INNAN om man ska åka nånstans vem som ska betala vad isånnafall. DU ska inte betala ett rött öre för bensin!
Stå på dej!
jag står på mig! men tycker han beter sig barnsligt. inte ens bjuda sin flickvänn på bensin? nu får han ge sig! detta gör mig också förbannad.. han frågsr om ja vill följa med till örebro, sen kräver han mig på 300 kr…
han e jätte arg nu!! han skriver att okej strunta i at betala i bensinenom du e så snål, men isåfall så säger vi att om du skulle ta bussen till (hyppeln) där vi firade midsommar så skulle de gå på 500 kr ändå!!! så skrive rhan, du är såomogen just nu!
jag funderar på att göra slut.. seriöst….

Alltså man kräver inte någon på pengar i efterhand. Det gör man upp om innan. Jag säger inte att det är fel att dela men det ska i så fall vara klart från början. Jag skulle rodna om jag sa något sådant efteråt. Skulle aldrig komma på tanken

#5# låter som en bra ide att göra slut i tid,kan av egen erfarenhet säga att snåla karlar/killar inte blir bättre med tiden,snarare ändå snålare!

Oj, vad tråkigt det lät. Sådant där bukar väl ändå jämna ut sig? Och om han tjänar mer än vad du gör också..
Om han bjuder med dig på en resa, som han ändå skulle på till och med, så tycker jag i alla fall att han ska säga till INNAN om han vill ha betalt. Hur kan han veta att du faktiskt har råd att betala?
Jag tycker att han låter som en sådan där snål typ som ser på sig själv som "ekonomisk".
Ska man dela på bensinpengar kommer man överens om det innan man åker någonstans! Han kan ju inte kräva pengar av dig nu helt plötsligt!

Nämen det var det fulaste, han kan ju inte kräva dig på pengar fall han inte sagt något till dig innan.
Om han ändå skulle hälsa på sina föräldrar så ber man inte någon annan om pengar, sånna personer som är så snåla tål jag inte.
Hoppas att det löser sig, men fortsätter han så kanske det inte är någon ide att sattsa på honom.
usch, det var sniket. Säger som ovanstående.. ↑
Tycker det säger rätt mycket om människan.

uscha han var snål…stå på dig, du ska verkligen inte betala bensinen…
Min bror är lite småsnål ibland, kan man tycka, men detta här tar nog priset, om jag fattat det hela rätt. Att komma och larva sig med bensinpengar i efterhand verkar oerhört korkat, enligt mitt sätt att se det.
Nästa gång han frågar om du vill följa med dit, svara bara att du inte har råd. Har du tur så gör han slut, så slipper du.
Till hans försvar då, i någon mån, dock utan att glömma att man bör komma överrens i förhand när det gäller pengar och kanske annat också, är kanske att det är ganska dyrt med bil idag. Trots det höga bensinpriset är ändå inte bensinen den största utgiften per mil. Jag har själv bokfört exakt vad mina två sista bilar kostat inklusive allt, allt och åter allt, och det var ändå inga speciellt nya bilar, så någon större värdeminskning blev det inte.
Detta har nu fått mig att hyra bil istället de få gånger jag verkligen behöver en. Det har visat sig klart billigare i mitt fall (men det beror mest på att jag inte behöver bil så ofta, kanske några dagar per månad i snitt).
Men åter igen då, med risk för att bli tjatig, man kommer överrens först, kanske inte i detalj, utan kanske snarare om ATT man delar och vad man delar på. Kanske enbart bensinen eller kanske hela den uppskattade kostnaden. Sedan åker man och efter det räknar man ihop, mer eller mindre exakt, beroende på hur petig man är. Sen får den ena betala till den andra.
Har man var sin bil, kanske man kör varannan gång istället. Det finns många sätt, men det du beskriver känns inte som det bästa.
# vilken j----a idiot rent ut sagt..Man kommer inte och kräver pengar i efterskott.Dessutom skulle han ändå åkt dit.Har han dig för att dryga ut sin lön med ,eller.Ännu värre är väl att ni bara dejtat en månad…Jag får rysningar då jag levt ihop med en snåljåp..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Bensinpengar gör man upp om innan! Man kan inte komma efteråt och kräva bensinpengar! Och jag instämmer med föregående talare: en kille som är så gniden redan när ni dejtar kommer inte att bli mer generös senare, snarare bara ännu mer gniden och snål!
Såhär gör jag och min sambo: vill han åka till sin släkt och jag bara följer med för att han vill det, så betalar han resan för oss båda. Om jag vill åka till min släkt och han följer med bara för att jag vill det, så betalar jag resan för oss båda. Om det är någon resa som vi bägge vill åka på så delar vi på bensinen. Det fungerar bra för oss.
Men usch! Kanske borde dela med mig lite av min fästman. Han betalar lån på vår lägenhet, han köper maten (oftast), oftast är det han som tankar. Medan jag står för sånt där lite extra åt honom, en blomma nu som då, något gott, ett gosedjur eller något annat för att visa min tacksamhet. Dock blir det lite orättvisa när en arbetar och andra studerar.. men det är såhär vi kommit överens om att det är tills jag studerat klart och vi är båda nöjda med hur vi har det. Märker att jag får skratta mig lycklig :)

Jag tycker att man ska dela på kostnader och inte ta för givet att den andra ska betala…
#18 Jasså? Så när man blir medbjuden till någons föräldrar, då tycker du man ska dela på kostnaden? Fast det är osagt?

Tänkte mest på "men såhär i början tycker jag han kjan bjuda lite."
visst kan det te sig lite märkligt att komma långt i efterhand och be om pengar. men, själv hade jag erbjudit mig direkt att betala halva, jag behöver inte följa med om jag inte vill.
#20….skulle han ändå på tävling så varför skulle hon betala bensinen för??? han skulle ju ändå dit….
Oavsett om man skall bjuda eller inte så tycker jag precis som de andra, att om man tänker att man skall dela på det får man nog deala om det i förhand och inte efteråt.
Jag kan å andra sidan också bli irriterad på den där "killar skall alltid bjuda" mentaliteten. Jag har inget emot att bjuda och jag är kanske lite gammeldags på den biten, men jag vill inte att det förutsätts.
Jag har varit på restaurang på första dejten med en tjej som inte hade pengar med sig. Det hade kunnat bli intressant om jag inte betalt :o)
mvh Martin

#21 som sagt, det var citatet jag mest reagerade på. Men som marnyman är inne på. Att ta för givet att killen ska betala är gammaldags och förlegat. Jag skulle fortfarande erbjuda att betala hälften då det är ngt man gjort tillsammans och hade kunnat säga nej till. Jag åker ofta iväg på utställningar. Jag ska ändå dit, men uppskattar om jag få sällskap så at vi delar på kostnaden. MAn ska ändå alltid någonstans och är man två så är det billigare.
Bjuder jag med någon någonstans, inte fan ber jag om bensinpengar efter!
Som sagt, är det den vägen det går, då bestämmer man det innan.
Men Sarah,,,,,Om man ändå ska dit så varför ska den andra då behöva betala om DEN inte ens skulle dit…men blir tillfrågad att följa med. Och när inte ens den andra säger något om att bensinen får man dela på….då kan ju inte personen komma efteråt och begära detta.
Jag förstår vad du menar för övrigt…Klart man delar på det mesta annars…att man hjälper varandra…

visst bör det bestämmas innan, men man gör lika fel om man tar för givet och inte frågar.
jag ska till landet om en vecka. följer killen med så betalar han halva. visserligen ska jag ändå dit, men han får betala ändå. tycker att det är ett konstit resonemang. även om man ändå ska någonstans så är det skönare att få med folk som delar på kostnaden. hade man planen innan så ska man alltså inte få hjälp med bensinpengar.
#26…..Blir man bjuden ska man faan inte behöva betala!!! Så är det……Blir snart sur…
hahaha
#26 Nej, blir man BJUDEN med någonstans, då frågar man inte. Då får faktiskt personen som "bjuder" med en säga till innan.
Annars tar jag VERKLIGEN det för givet. Och när det gäller att träffa föräldrar, då finns inte betalning i min värld.

så orden "jag bjuder med dig till hit och dit" är uttalade. hade någon sagt till mig "ska du häng med" hade jag direkt tagit för givet att jag skulle betala för min del.
det står att de var och hälsade på och att hon trodde att han bjöd. men är inte orden jag bjuder uttalade skulle jag inte få för mig att slippa betala.
tycker inte att manhälsar på killens föräldrar för hans skull, jag betalar snällt min båtbiljett till gotland om vi ska till killens föräldrar.
tankesättet som står i #0 är att han borde bjuda i början. det är i mina ögon inte så det ska vara.
#29 Jag har genom andra inlägg från TS uppfattat det som att han bjöd med henne.
Men Sarah! Då kunde han sagt till henne att hon skulle betala för bensinen redan i början..så hon hade vetat. Man kan inte komma efter 3 veckor o säga att man ska ha betalt för dittan o dattan…….
Skulle jag ha en pojkvän och han skulle åka till nån tävling och sedan hälsa på sina föräldrar och frågade om jag ville följa med.,,och han inte säger något om bensinpengar…så skulle jag ta för givet att han bjuder….
Likadant om JAG skulle be han följa med nånstans…då skulle inte jag begära att han skulle betala….
Låter lite som han bjöd från början men fick senare pengabrist och kom på att hej man kan ju säga att hon ska betala hälften.

"men såhär i början tycker jag han kjan bjuda lite."
"inte ens bjuda sin flickvänn på bensin?"
två citat från TS, för mig säger de en hel del oxå. har orden jag bjuder dig yttrats så är jag helt inne på er linje, men inte annars då tycker jag snarare att det är fel att inte erbjuda sig att betala.
Orka…

#31 jag har skrivit i tidigare inlägg att han borde sagt till tidigare. men det kan lika gärna vara så att han gått och väntat på att hon ska erbjuda sig. löjligt men inte otroligt, då är hon lika snål i hans ögon.
Jag personligen skulle inte ta pengar om jag själv ska åka iväg och frågar om min pojkvän vill hänga med. Däremot om vi ska göra något ihop så delar vi.
Visserligen är vi sambo idag. Så vi delar ändå. Om jag inte åker iväg och gör något själv. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Urk, vad drygt… Hade han velat ha pengar hade han INNAN resan kunnat säga något i stil med "jag har inte så mycket pengar just nu, kan du bidra" eller "jag skulle uppskatta att du bidrog" om han nu MÅSTE ha pengarna..
Annars är de fan tacky att komma såhär i efterhand. Så gör jag inte ens mot människor jag ogillar, även om jag bara har 1100 över varje månad..
Paulina
#38…Hon HÄNGDE inte bara med..hon blev BJUDEN!! Då ska man inte behöva betala..
Tycker att det är ok om folk vill dela allt lika men då måste de vara tydliga med det från början.
När det gäller resan till hans föräldrar så förstår jag absolut att hon stör sig på att han kommer långt efter och vill ha bensinpengar. Han skulle ändå åka dit, de har nyss blivit ihop och det var första gången som de skulle träffa hans nya flickvän, han tjänar uppenbarligen mer än henne, han sa inget om att dela i förväg…

Om min partner (är singel idag dock) skulle fråga om jag ville "hänga med" någonstans, oavsett om det är något syfte vi har tillsammans, eller om han behöver åka någonstans för egna behov, så skulle jag absolut erbjuda mig att betala hälften av kostnaderna.
Jag tar det som självklart att man delar på kostnaden, oavsett vem som har ett syfte med resan eller inte. Är jag inte villig att betala hälften, ja då åker jag inte med. Jag har dock, flera gånger varit med om att killen inte vill ha några pengar, då han säger att han vill bjuda. Då är det en annan sak, och jag känner mig tacksam och lite bortskämd. :)
Detsamma gäller naturligtvis tvärtom, om jag frågar en partner (eller vän) om att hänga med någonstans, så räknar jag med att de betalar för sig. Men ibland är jag på god humör och tar inte emot pengarna när det erbjuds. Men skulle killen (eller vännen) däremot strunta i att betala, så skulle jag nog bli rätt sur (även fast jag kanske tänkt att bjuda. Men då tas det ju för givet och "bjudningen" tappar sin charm tycker jag.
oj här har det skrivits på:) ja jag bkev bjuden dit. jag betalade för maten självå bjöd han påmatockså på lördagen,det handlar inte om det utan att han faktiskt sa tillmig om jag ville följa med och hälsa på hans föräldrar i örebror och se på hans match på söndagen. han sa inte innan att jag skulle betala. Så jag tyccker det e lite väl fräckt att kräva att jag ska betala två veckor senare. Isåfall kunde han tagit upp det innan!!!
Jag gjorde slut med honom igår.klarara inte av en sådan kille!
Ja Helenal….Han kunde inte komma och säga efteråt att han skulle ha pengar
Du gjorde rätt i att göra slut. Blev han sån i början hur skulle han blivit sen då…
Kramar om dej.
tack så mkt:) min mamma sa också att hon tyckte jag skulle göra slut medhonom. och det känns jävligt skönt:)
Bra helenal.
jag hatar tjafs om pengar i ett förhållande så det är en himla tur att de senaste pojkvännerna jag haft har varit lika generös som jag. Vi frågar aldrig innan om vem som ska betala vad.. Det jämnar alltid ut sig i slutändan.
Jag BJÖD med min pojkvän på konsert till Oslo i våras, med hotell i 2 nätter och resa och allt. Kompisen som skulle hängt med och betalat halva resan blev sjuk samma morgon vi skulle åka så då BJÖD jag med Kalle (innan vi ens var tillsammans på riktigt) för att jag inte ville åka själv. Han erbjöd sig att åtminstone få tanka upp bilen till vi kom hem och det lät jag honom göra..
Maten delade vi självklart på, betalade typ varannan gång och sådär och jag räknade verkligen inte med att han skulle lägga ett öre för resan- för jag bjöd med honom! Bensinen blev tillslut ett plus för annars hade jag nog gått i personlig konkurs haha
han tjänar mer än mig (ganska mycket mer) men vi betalar ändå ungefär likamycket av allt.
Snåla människor är asjobbigt att umgås med tycker jag! Att kräva bensin i efterhand skulle jag också uppfatta som sniket och väääldigt avtändande!
Sajtvärd på Iller.ifokus
ja jag hller med dig. jag sa till honom att kag tyckte de va avtändande då sa han vadå? detta handlar inte omsex? haha, han e så korkad ibland.
fick ett mess av han nyss där han skrev: Jag visste att du va en player och bara lekte med mig. Du förtjänar inte mig.
Helenal…HAN förtjänade inte DEJ!!! Så det så…bra att du upptäckte hans sanna sida innan ni hade hunnit längre,,,
nej jag vet! jag e så glad att jag upptäckte det nu!!!*pustar ut*
Va ute igår också det hände en hel del:D
Bra att du dumpade honom. Min erfarenhet av folk som beter sig som honom är att dom i sin tur inte brukar ha nåt emot att ta emot saker/pengar från andra och gärna snyltar när det går.
Helenal, bra gjort! :) och turen du fick märka av det tidigare innan desto mer problem senare…
Bra att du dumpade snåljåpen,du kan få vem annan som helst.Tur att han inte "bjöd dej till Maldiverna" Haha.Lycka till…
Dump that ass, Girl *snapp med fingrarna* 
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Bra gjort, helenal.
Jag hade också dumpat direkt.
Gisses vilken tönt. Tänk, det hjälps ju inte hur snygg och attraktiv man är, om man har en rutten personlighet.
Du gjorde helt rätt.
ja jag e så himla stolt över mig själv!!! jag har avsagt all kontaktmed honom!

BRA GJORT!! :D
Kalla mig gärna gammalmodig men jag tycker faktiskt att killen ska betala i 99% av fallen. Det här är ju sjukt att du ska betala för att hälsa på HANS föräldrar och HANS nöjen. Tur att du gjorde slut med honom. Tycker synd om hans nästa tjej bara.
Jo.. men han har skickat 100 sms typ och vill prata om de? Men det finns inget att prata om. Är det problem redan efter en må¨nad ihop?! är de lika bra att lägga ner
Jag är helt för att betala för mig själv och speciellt i början vill jag inte bli bjuden.
MEN när någon bjuder med mig på en resa för att hälsa på hans föräldrar samt titta på när han spelar match så tycker jag gott han kan bjuda på bensinen han ändå skulle betalat själv, speciellt som att han inte säger nått om delning av bensin.
Snåla personer tål jag verkligen inte. Har haft en mycket nära vän som ex alltid åt av min pommes och dricka (köpte bara egen hamburgare) när vi var på McDonalds. Denne vän hade dubbelt så mkt pengar som jag att leva på och mindre utgifter.
Andra ex på saker hon snålade med är att hon bara kunde ringa mig när hon var på jobbet för att det var så dyrt att ringa hemifrån, från hemtelefon till hemtelefon.
Så nej, snåla personer går totalt bort.
Sara
sara det där känner jag igen allt för väl.
Herregud vilken idiot!! :/ Du gjorde helt rätt som gjorde slut, en sån skulle jag inte vilja beblanda mig med…
#23 Har hon inte blivit tillfrågad innan om att dela på kostnaderna har han ju lurat henne. Det var det jävligaste… Fy! nu blir jag förbannad. Själv skulle jag blivit skitförbannad och inte alls särskilt trevlig om någon kom och krävde pengar av mig efter så lång tid…
Jag tycker inte heller att man ska anta att killen ska betala men i det här fallet är det ju helt klart att det är han som ska stå för kostnaden och ingen annan, annars kunde han lika gärna ha åkt själv, eller åtminstone be om pengar innan. Om han dessutom tjänar mer så fattar jag inte ens själva grejen… Vilket svin… (ursäkta ordvalet men jag blir arg.. :P)
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
håller med Terrisue. du gjorde helt rätt att dumpat han. om han inte ville bjuda tycker jag att han borde ha sagt det oxå. det brukar man ju komma överens om INNAN resan. men nu har du chansen att gå vidare o hitta nån som kanske bjuder lite mer :P
#33: Håller med. Man ska inte ta för givet att en kille ska bjuda för att han är kille.
Håller med om att han borde sagt att du skulle betala bensinen, men om det hade varit min kille och sedan hade han sagt att jag skulle betala så visst. Det är självklart för mig att BÅDA betalar, ingen ska bjuda den andra om man inte själv vill.
Hade han inte sagt något skulle jag trott att han bjöd, men om han sedan bad mig, så visst. Varför skulle han bjuda mig bara för att jag är hans flickvän? Då hade ju jag lika gärna kunnat bjuda honom på den bensinen. Spelar det nån roll vem som kör bilen? Inte för mig i alla fall..
#46: "Snåla människor är asjobbigt att umgås med tycker jag!"
Jag håller med, men det verkar som att båda parter i detta fallet är lite snåla. Annars hade det väl inte varit några konstigheter från början.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#63 Jag hade satt hänglås på min plånbok om jag BLEV BJUDEN!
Och det blev ju konstigheter efter som personen som BJÖD plötsligt krävde betalning. Då är det inte snålt att väga betala, det är bara rätt!
#64: Om min pojkvän skulle vilja ha betalt för bensinen så självklart skulle jag betala. Men jag tycker som sagt också det är självklart att dela.
Att en kille ska bjuda sin flickvän på saker i början av förhållandet tycker jag också är befängt. Ska man bjuda gör man väl det efter ett tag, när man vet att det jämnar ut sig i alla fall? I början av ett förhållande tycker jag att alla ska betala för sig. Även bensinen

Hear hear.
#65 Men i det här fallet bjöd han ju med henne.
Det är ju samma sak som om du skulle gå till en affär och köpa en soffa för halva priset och sen efter en vecka ringer expediten och har ångrat sig och vill ha fullt pris för soffan, hur många av er skulle gå tillbaka och betala?
shit asså. det e sjukt det e klart han ska betala. ge inte honom 1 spänn
Men jösses!!!! Hur många gånger ska vi behöva förklara att han faktiskt BJÖD henne!!!! Då SKA man inte behöva betala….Och defenitivt inte i efterskott!!!!
SEN kan man komma överens INNAN man åker eller ska göra nåt ihop…om man ska dela…Men aldrig när killen bjudit!!! Spelar ingen roll i vilket skede eller hur länge eller lite man träffats….
Bjuder man så bjuder man!!
ja man kan inte bjuda och sedan ångra sig.Om vi hade varit ihop i kanske ett år eller mer så skulle jag inte gjort slut medhonom men skulleändå vägrat att betala, men nu i detta fallet har vi varit ihop i en månad å de blir en himla massa tjat om saker.
Han har också gett mig en mobil som han nu säger att jag fårlämna tillbaka den och 200 kr(han har sagänkt från 500) wow, i ahns brevlåda inom två veckor annars ringer han polisen!? detta e fan inte normalt…
#69: Klart att han borde sagt till innan så hon skulle vara beredd på det, men jag skulle absolut betalat om han ville om vi bara varit ihop en månad! Tycker inte jag är konstigt allt. Man betalar väl för sig själv.
#70: Jag tycker tvärt om, hade ni varit ihop i 1 år hade du kunnat strunta i att betala. Bara en månad, klart som tusan att du skulle betalat honom!
Bjuda gör man när man varit ihop länge, i början av ett förhållande ska man inte bjuda varandra. Att tro att en kille ska bjuda dig på saker för att du är tjej tycker jag är helknasigt faktiskt.
Och att han vill ha tillbaka en dyr sak han gett dig tycker jag inte heller är så konstigt, eftersom ni varit tillsammans så kort tid. Finns ingen anledning att bjuda varandra på saker i början av ett förhållande. Visa att du är självständig och betala för dig själv :)
då ärvi inte överens om den saken:) du å han borde bli ihop:P ni har samma åsikter hehe
Vad har han tänkt att säga till polisen då?
Buhu, min fd vägrar betala för något som jag bjudit på och dessutom vill hon inte lämna tillbaka en gåva jag gett henne.
Nä, polisen kommer att skriva av skiten efter ett samtal med dig. Ord mot ord.
Sara
haha eller hur. han e såtöntig som ens hotar om det.polisen kommer inte bry sig:)
#71 Om han ger bort dyra saker tidigt i förhållandet så är det väl hans problem och inte hennes?
Jag tycker att det är en sak ifall det handlar om t.ex. ett halsband som har gått i släkten i hundra år, då hade det varit korkat att ens ge bort det i första hand men ändå acceptabelt att vilja ha tillbaka det, men nu handlar det om en sketen mobil som hon har fått som GÅVA och då ser jag ingen anledning att lämna tillbaka den.
När polisen inte ens hinner med barnpornografibrotten så är det väl lite väl optimistiskt att tro att de skulle bry sig om att han vill ha tillbaka sina gåvor, de lär bara skratta åt honom.
Tina_A VA?`Menar du på fullaste allvar att du tycker att man ska ge tillbaka PRESENTER man har fått? Man kan faktiskt inte ge bort saker och sedan kräva tillbaka dem. Så fungerar det inte i livet.
Tycker du har en konstig syn på saken.
#71…Då ska han säga det INNAN..och inte komma med det efter två veckor!!!! Och gåvor som man FÅTT ska han inte ha tillbaka……Det var det värsta!!!!!
ja vissa tycker tydligen det e okej att lämna tillbaka gåvor…
Då har man helt missförstått vad en gåva är.
Hemskt fult att försöka få tillbaka något man gett bort.
jag håller med dig. så säger han att han ska polisnmäla mig.. voilken fjant. så alla gåvor som jag fått då om vvi tex va ihop i fem år ska jag lämna tillbaka`?
Ja, supertrams. Tror faktiskt polisen har liiiite viktigare saker för sig än att bry sig om att han vill ha sin gåva tillbaka.
Eller jag HOPPAS dom har annat dom lägger sin tid och våra pengar på ;)
verkligen:) men men så glad att jag lämnade honom.
Ja det var ju verkligen rätt beslut
#76: Det var otroligt korkat att ge bort en mobiltelefon som är så dyrt efter så himla kort tid, så det är väl klart att han känner sig riktigt jävla dum. Tycker inte det är konstigt att han vill ha tillbaka den så dum som han måste känna sig.
Själv skulle jag aldrig ta tillbaka en gåva men jag kan absolut förstå hur han känner sig. Dom där extra 200?? tycker jag låter väldigt knäppt dock.
Men om någon vill ha tillbaka en gåva dom gett mig så är det klart att jag ger tillbaka den. Speciellt om det är något så dyrt som en mobil. Skulle aldrig vara så elak att behålla den om jag dumpat honom och han sedan ville ha tillbaka den. Nog för att han var korkat men ändå. Lite schysst måste man ju vara.
#80: Jag har varit tillsammans med min kille i 5 år och vi skulle aldrig kräva tillbaka gåvor av varandra för att vi varit tillsammans så länge. Allt jämnar ut sig. Det gör det inte efter bara 1 månad, och speciellt inte när flickvännen tycker att hon ska bli bjuden för att hon är flickvän. Då kan det aldrig jämna ut sig!
Jag ger upp.

Jag betalar gärna och gör rätt för mig. Jag bjuder dessutom min sambo väldigt gärna. Ska vi åka till mina föräldrar i min bil för att jag vill dit så betalar jag. Därför skulle jag inte betala om det var en resa till hans föräldrar och hans match som han bjöd med mig på.
Gemensamma resor med likvärdiga intressen i resan delar vi på. Han får låna min bil om han vill trots att han har sin bil också.
Jag fick en gång en tv av en kille som hade hört att jag inte hade någon. Han kom förbi och lämpade av den hos mig (utan att jag bett om det). Vi var aldrig tillsammans, men han ville säkert och blev sur när han insåg att det inte var så. Han ville ha tillbaka tv:n och det hade han gärna fått, men han ville inte hämta den utan tyckte att jag skulle åka 60 mil för att lämna tillbaka den. Därför står den än idag hos mig.
Jag har lämnat tillbaka presenter, men bara för att jag inte velat ha kvar dem. I övrigt resonerar jag att det man gett bort har man gett bort och kan inte ta tillbaka.
Alltså: Jag tycker inte att du ska betala bensin och inte heller att du ger tillbaka presenten.
# 84 Men varför måste allt jämna ut sig? Man väljer väl själv om man vill ge nått.
Ingen tvingade honom att ge henne en mobiltelefon. Efter en månad kan man inte vara säker på om man har ett liv ihop, så om han inte var beredd på att "förlora" gåvan så borde han inte ha gett den. Den var inget "lån så länge du är ihop med mig".
Dessutom tog inte tjejen emot mobilen när hon visste att hon skulle dumpa honom. Gör man det, då är det fult.
Sara
Men jösses…en del verkar inte fatta nånting!!!! En mobil kan man få för 1 kr idag….dom behöver inte alls vara dyra. Och som det sagts här innan att han hade inte BEHÖVT ge henne mobilen….Han verkar ju dum…."Redigerat av medarbetare"…(ursäkta..men jag blir så arg!!)
#87: Ja, han var korkad som gav bort den om han inte tyckte att han hade råd med det. Men som sagt skulle jag gett tillbaka den av medlidande, så dum som han måste känna sig. Jag har väl en egen mobil liksom.
#88: Vadå inte fattar? Alla har väl egna åsikter? Är det något som borde förstås? Och jag förstår inte varför du blir arg för att jag skulle vara snäll och ge tillbaka en telefon bara för att du inte skulle gjort det. Jag kör inte med "principer" och bara för att det principiellt skulle varit min, min, min telefon så skulle jag ändå gett tillbaka den.
Alla har väl egna åsikter om vad folk borde göra i olika lägen. Jag är en sån som gärna betalar för mig själv i alla lägen och är väldigt givmild. Vill han ha tillbaka en gåva, visst. Vill han ha betalt för bensinen, visst. Jag är självständig nog för att betala för mig själv, även om principen säger något annat. Jag kör som sagt var inte med principer.
Men tycker inte alls det är konstig med folk som gör det och som tycker att bjuder man så måste man bjuda, ger man nåt så kan du aldrig få tillbaka det. Det är mycket en principsak tycker jag.
Säger som Hera….Jag ger upp…
#90: Jag tycker att alla ska få ha sina åsikter. Man kan inte försöka förändra alla. Jag försöker inte förändra någons åsikter här inne och det behöver inte ni göra heller.
#87: Men varför måste allt jämna ut sig? Man väljer väl själv om man vill ge nått.
Personligen tycker jag att det bör jämna ut sig någorlunda eftersom jag vet hur det känns att bjuda, bjuda, bjuda och bjuda en person men aldrig få någonting tillbaka. Det kanske inte du har? Visst, man väljer själv om man vill ge något men som i många andra fall handlar det om att ge och ta. Ger man någonting gång på gång förväntar man sig tillslut något tillbaka. Det är inte roligt att lägga ut flera tusen kronor på en person men inte få något tillbaka.
DÄRFÖR är jag starkt emot åsikten som trådskaparen verkar ha (det vet jag förståss inte!! kan ha fel, förlåt!) - (och flera av mina kompisar) att en flickvän ska bli bjuden av sin pojkvän för att hon är flickvän. Och bara för att jag emot åsikten betyder det såklart inte att jag är emot personen. Absolut inte! Det är helt skillda saker.
Jag tycker synd om pojkvänner som tror att dom måste bjuda sin flickvän på saker för att hon ska vara tillsammans med honom, och tycker också synd om pojkvänner som har flickvänner som faktiskt kräver att bli bjudna för att vara tillsammans med honom! Det tycker jag är tragiskt.
Min pojkvän blir jätteglad när jag ger honom blommor, bjuder honom på bio, middag, ger honom presenter..
Jag tycker det är lika självklart att jag ska bjuda honom på det om jag förväntar mig att han ska bjuda mig på samma sak. Vill jag att han ska bjuda mig på bio så får väl jag bjuda honom också! Ge och ta..
# 92 Jag är helt för att ge och ta och att bjuda igen. Men INTE att betala för saker man är bjuden på (då är man inte bjuden längre) och att ta tillbaka gåvor.. Nä, det ÄR fult.
Att du sedan skulle ge tillbaka gåvan av medlidande är en annan sak.
Att mannen SKA bjuda tycker jag är förlegat, jämnställdhet fungerar åt båda hållen och jag skulle aldrig drömma om att förutsätta att bli bjuden när jag är på en date.
Återigen, han har BJUDIT på en resa och GETT en gåva och han får stå sitt kast. Ingen har krävt det av honom utan han har velat ge det här vid en tidpunkt. Sånt kan man inte kräva tillbaka.
Sara
ja han har bjudit mig men alla verkar inte förstå det här inne:) bjuder man ngn på gnt så kräver man int epengarna tillbakla. Jag tänker inte lämna tilllbaka en mobiltelfon jag fått! Jag hade ingen mobil så han gav mig en. Not my problems.
Håller med dej helenal…..Du ska inte behöva betala eller ge tillbaka mobilen…du FICK de ju….det är som du säger att alla verkar inte förstå detta….Men jag håller på dej…

Man kan inte ge saker och sätta premisserna för gåvan i efterhand, typ "ööh här du får den" och sen en tid senare "..men om du inte vill vara med mig sen ska jag ha tillbaka den"…. Samma sak gäller med bensinpengarna, sånt säger man INNAN man åker iväg.
Sen om du helenal VILL lämna tillbaka telefonen, eller betala bensinen, är en annan sak, men jag tycker inte att du har någon skyldighet att göra det.
(min åsikt)
Precis, det är ju en principsak! Och det är klart hon inte ska ge tillbaka något hon fått om hon inte vill. Man följer bara pinciperna!
Jag själv kör som sagt inte på principer.
#94: Och vadå inte förstått att du fått den? Jag är väl inte så korkad att jag inte förstår att du har fått en mobil när du skriver att du fått den. Om du syftar på att jag skulle vara korkad tycker jag det var riktigt elakt skrivet.
Som sagt kör jag inte på principer och skulle ge tillbaka mobilen. MEN det man fått har man fått och är man principiell (vet inte om ni läst något av mina andra inlägg. verkar inte alls så) så behåller man såklart mobilen. En principsak.
Ni kan ju läsa mina andra inlägg om ni vill läsa samma sak igen. Tror ni missat allt ihop.
jag s ainte att du va korkad någonstans? Menar bara att alla har ju inte samma åsikter
Tur att du dumpade honom helt rätt han verkar mysko. Man kan aldrig förändra någon.. tänk om ni skulle flytta ihop, då skulle han nog han sin mat på en hylla och du din mat på en hylla i kylskåpet.. *ha ha* Levde med en kille i fem år och det var så hela tiden typ..jättejobbigt. Han frågade om jag ville följa med ut och äta på lördagkvällen men det slutade alltid med att han sa -Ja du har väl pengar med dig? *suck* Han tjänade mer än dubbelt så mycket som mig.. Fick inget när jag fyllde 30 år heller..inte ens ett kort eller blomma..
Tror verkligen att du gjorde rätt..har du hört något mer ifrån honom?
haha oj vilken snål kille du hade då:)
ja han messar och ringer varje dag jag säger hör inte av dig mer.Han har blockat mig på alla sidor nu…:P så skickade han en bild via msn på en tjej som han ska dejta idag.. kul för han liksom. Men han e jätte omogen.
# 100 Jisses.. Tur du gjorde dig av med honom och slapp lägga ner tid på nån sån.
Sara
#100 herregud, jag du har nog tur som slapp honom… stackars tjej som hans ka dejta då.. :/
ja verkligen. han sa att hon va modell å jätte snygg.. så sa han eftersoim du intevill ha sex med mig mer så ska jag hittangn annan som ja kan ha sex med.
han e en idiot
Han verkar inte vara som alla andra.
Men jag förstår inte varför du lägger så mycket kraft på honom. Glöm honom. Snacka inte med honom. Svara inte på hans sms (inte ens att han skall sluta höra av sig) och svara inte när han ringer. Så tröttnar han säkert.
mvh Martin
det jag har gjort nu:)