Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 2773 ggr
Sarah
0

En dålig männsika...

Om en person gör någonting dåligt. Kan ni se att personen kan förändras eller förbättras efter det?

[mia-38]
0

Det är nog upp till den personen själv…Har den inte insett att den burit sej dumt åt så tror jag inte den kan ändra på sej…

Karmatarerskanise
0

Beror nog på vad det gäller? Och som sagt om personen inser att den gjort fel själv.

Rodney
0

Självklart. Ingen är så dålig att han/hon inte kan förändras. Många gånger är det en mognadsfråga. Flera av så kallade värstingar man kände som yngre är ju i dag trevliga stabila familjeförsörjare. Men som både 1# o 2# säger. Man måste ju inse att man gjort fel.

TerriZue
0

Jag tror också att det är viktigast att inse att man gjorde fel och kunna ta på sig ansvaret för det…. Men som Hera säger tror jag också att det beror på vad personen har gjort.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

chik
0

Håller med övriga..

:obscene:

Lena.P är jag i verkliga livet.

Sara
0

Alla kan förändra sitt beteende om de verkligen vill, med eller utan hjälp.

Sara

Karmatarerskanise
0

#6 Problemet tycker jag är att kunna se om personen verkligen vill ändra sig, eller det bara är snack,.

Sara
0

Är det bara snack så gör oftast personen om det snart igen.. Sen beror det ju på vad det dåliga är. Är det nått litet ex fiser vid matbordet och glömmer sig och gör om det även om personen sagt att h*n ska sluta, ja då kan man ge fler chanser.

Men om det dåliga är av värre karaktär ex gör någon illa medvetet, då är det bara en chans till som gäller. Gör personen om det igen så är det nog mest snack.

Sara

Liss
0

Beror nog på vad för "någonting" det är. Är de grovt kan de nog vara svårt att komma ur spåren och lätt att göra om och om igen för personen. 
Men försöker personen verkligen att förbättra sig så är den väl värd en till chans. Och vill personen verkligen, som sagt, så borde han/hon i praktiken kunna förändra sig. Vill han/hon inte alls längst in lär personen aldrig ändra sig.

Fast bara en chans till. Fler finns inte i mitt föråd längre.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Sarah
0

Om personen inser att de gjort fel, vilka "brott" förlåter ni inte? Jag vet ju att det är några.

Sara
0

Otrohet, djurmisshandel/vanvård, vålds- och sexualbrott,  upprepade lögner och om folk stjäl från mig.

Finns säkert fler men kommer inte på dem nu..

Sara

Karmatarerskanise
0

#11 Håller med dig. Finns säkert mer också.

Sarah
0

Upprepade lögner är inte att man förändras. Det finns människor som behandlat djur illa för att de inte vet bättre. Det finns människor som blir djursamlare av rätt orsaker, men det blir fel. Även otrogna männsiskor kan förändras. Är en person dömd om den var otrogen för tio år sedan, ångrat sig och sen aldrig gjort om det? Om någon stjäl och det visar sig att den är kleptoman och har problem som den tar tag i?

Sara
0

# 13 Jag läste ditt inlägg #10 fel.. Jag läste att om de gör misstagen och INTE ändrar sig, vilka brott förlåter ni inte?

De "brott" jag inte skulle förlåta efter en gång är medvetna vålds- och sexualbrott. Otrohet mot mig kan jag ev förlåta beroende på omständigheterna.

Sara

Rodney
0

Jag tror att det är viktigt för en själv att kunna förlåta, för att må bra och kunna gå vidare i livet. I ett annat forum här var det någon som skrev "Att inte kunna förlåta är som att själv ta gift och hoppas att någon annan ska dö" Fast det är lätt att säga men man vet aldrig vad man kan förlåta förräns man befinner sig där tror jag.Men visst finns det brott som aldrig eller näst intill aldrig går att förlåta som människor som upprepat våldför sig på barn eller egentligen vem som helst av sina medmänniskor, fysiskt eller psykiskt. Djurmisshandel har jag också svårt att förlåta men det måste ju vara sjuka människor som beter sig så och då behöver dom vård och inte förakt.

Martin
0

I #0 handlar det om att acceptera att någon gör dåliga saker, men då måste man ju för att svara på frågan veta dåliga för vem? Det som är dåligt för mig är kanske inte dåligt för den som gjort det?

Senare handlar diskussionen om att förlåta brottsliga gärningar.

Jag försöker alltid att skilja på gärning och person. Jag kan fördöma en gärning men försöker undvika att fördöma personer, men ibland går det inte. Det är så enkelt som att det finns faktiskt människor på denna jorden som i mitt tycke har förverkat sin rätt att existera. Jag är inte för dödsstraff, så jag vet inte riktigt hur man skall lösa de :o/ Men, så enkelt är det, det finns gärningar som i mitt tycke aldrig kan förlåtas, och det handlar väl i grund och botten om vålds- och sexbrott, och även andra brott utan fysiskt våld men där man utsätter andra personer för stora trauma (rån med fiktiva vapen som ser verkliga ut mm).

Ett brott (som folk sällan fälls för, för att det sällan blir brottsutredning) som jag tycker man skulle se mycket allvarligare på och som jag personligen aldrig kan förlåta är personer som ljuger om att de är våldtagna/sexuellt utnyttjade.

mvh Martin

Sarah
0

Menade mer "brott" inom en relation… därav "" ex lögner, otrohet med mera… mycket på grund av att folk haft väldigt hårda åsikter om att vissa saker inte går att förlåta, hur mycket personen än ångrar sig.

Karmatarerskanise
0

#17 Vissa tillhör en grupp av människor som inte gör saker som man behöver ångra. Iaf inte när det gäller otrohet och lögner. Jag är en av dom. Därför ser jag heller inte varför andra människor behöver göra det, och därför kan jag inte förlåta sånt.

Jag vill att folk behandlar mig så som jag behandlar dom. Svårare än så är det inte. Jag ställer samma krav på min partner som jag vill att han ska ställa på mig.

Sarah
0

#18 Vi vet sen tidigare att du inte gör fel i förhållanden. Men som du säger själv ovan kan du förlåta om människor inser att de gjort fel.  Vissa av oss kan förlåta lite mer än andra helt enkelt.

Martin
0

#17 Otrohet ser jag inte som brott (mer än moraliskt, vilket i och för sig är illa nog). Lögner går väl knappt heller under brott, om man inte ljuger om något som gör att DET blir ett brott :o)

Men helt klart finns det saker jag inte skulle förlåta. En person kanske jag skulle kunna förlåta 4-5 lögner från, medan en annan kanske jag inte skulle kunna förlåta en enda lögn ifrån.

Det beror såklart på hur nära personen står mig samt vad han/hon ljuger om.

I en relation så skall det mycket till för att jag skall förlåta en lögn (om den är allvarlig, ljuger hon om sina förehavande för att t.ex. hjälpa mina kompisar att fixa en svensexa eller för att fixa ett surpriseparty för mig så är det såklart inget som skulle påverka relationen). Om inte den jag lever med kan prata med mig om allt och hålla sig till sanningen, så är ju frågan vem man skall kunna lita på.

mvh Martin

Sarah
0

Hittade bara inget bättre ord för det ;)