Relationer iFokus

Relationer

Etikettoff-topic
Läst 2391 ggr
Karmatarerskanise
0

Fördom och rasism

Med tanke på en annan tråd ( http://relationer.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=71f0810e-a1fb-4f44-a07a-ce845f2ae8e8 ), tänkte jag kolla vad ni anser är rasism och vad ni anser är fördomar?

Tina-A
0

Tycker inlägget var rasistiskt.

Det är väl en relativt fin gräns mellan rasism och fördomar.

Fördomar måste inte vara negativa, och bara för att du har en negativ fördom betyder det inte att den är rasistisk.

Rasism kan aldrig komma i positiv mening, som ibland fördomar kan.

Några av mina fördomar: Alla bögar är trevliga, "invandrare" (jag vet, väldigt brett) är mer sociala än svenskar.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Robinsnel
0

Vi pratar om inlägg #71 eller? Ja det tycker jag var rätt tråkig läsning…

Martin
0

Jag tycker inte att det är en fin gräns mellan fördomar och rasism. Det är för mig milsvidd skillnad.

Rasism är något som har med rastillhörighet att göra och bygger på att vissa raser är underställda andra. Det finns såklart olika definitioner men tittar man t.ex. på FNs så blandar den inte in relgion, men i princip allt annat som har med ras att göra (etnicitet, härstamning, kultur, nationalitet osv) och att det dessutom finns ett syfte att göra skillnad på olika raser.

Fördomar har jag också, även om jag försöker få bort några av dem. Det är väl helt enkelt så att fördomar är något vi får genom vår erfarenhet, det vi upplever och hör och lär genom de som finns i vår närhet (så är det för mig i alla fall).

Så i korthet (hur jag ser på begreppen): Rasism för mig är att man nedervärderar någon med anledning av hans/hennes ras, hudfärg eller nationalitet.

Fördomar är något man tror om en grupp människor, men som nödvändigtvis inte stämmer. För mig kan en fördom aldrig vara positiv heller, för det innebär att jag drar alla över en kam istället för att bedöma dem som individer (däremot kan det som jag har en fördom om vara något som är positivt, även om jag inte kommer på någon just nu).

mvh Martin

Karmatarerskanise
0

#2 Vi snackar om hela tråden. Och om ämnena.

Martin
0

#2 Jag tror vi pratar om hela tråden (jag gör det i alla fall).

Fördomarna (?) som trådskaparen har om svenska tjejers olika beteende här hemma och utomlands och sedan på slutet även diskussionen om rasistiska inlägg.

mvh Martin

Sara
0

Jag erkänner villigt att jag har fördomar. T o m Dalai Lama säger att han har fördomar och jag tror inte det viktiga är att vara fördomsfri (jag tror inte det går helt och hållet) utan att vara medveten om att man har fördomar inför vissa saker.

Ex på några av mina fördomar är att har man bomberjacka och stålhättor så är man / vill vara nazist, billiga varumärken på mat är oftast sämre/smakar sämre, korv innehåller senor/brosk, unga killar kör bil livsfarligt . . .

Sara

Tina-A
0

Finns det någon fördomsfri människa? Det tror jag inte

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[SharpMissy]
0

#2 Vad i mitt inlägg tycker du var tråkig läsning? Det faktum att jag blivit så illa behandlad av muslimska killar att jag börjat förakta dem?

Eller anser du att jag är rasist, trots att jag förklarar att jag har grekiska, spanska och chilenska vänner som jag tycker mycket om?

Det står alltså Haresi fritt att uttrycka sig negativt över en viss grupp människor i samhället, medan jag inte har samma rätt?

Vänligen förklara skillnaden för mig, för JAG FATTAR INTE.

Men oftast är det så att de som gastar om att man är främlingsfientlig, är de som aldrig tvingats uppleva de negativa sidorna med vårt mångkulturella samhälle.

Och nej, jag är inte rasist. Jag har arbetat aktivt i
Isolera-Sydafrika-kommittéen under många år när jag var yngre. Jag har skrikit på barrikaderna för de svartas rätt i Sydafrika. Jag har arbetat och slitit ideellt många timmar för deras sak. Men jag är osäker på om ni vet vad ISAK är, ni var säkert väldigt unga då när det var aktuellt.

TerriZue
0

Jag fattar inte heller det här med rasism fram och tillbaka… som kommer hit verkar vara heliga för den svenska regeringen… De får bete sig hur som helst mot oss svenskar, säga vad de vill och jag vet inte vad. (Alla gör det inte och de har jag inte något emot)

MEN jag tycker att det är väldigt fel att de får behandla oss hur de vill, kalla oss än det ena än det andra och allt medan vi inte ens har rätten att försvara oss utan att bli stämplade som rasister. Det är väl ändå FEL??

Jag har ingenting emot invandrare i stort, jag känner också många trevliga invandrare men jag blir förbannad när det kommer hit invandrare som bara bråkar och inte sköter sig. Varför ska vi behöva betala för att de ska komma hit och förstöra? Är jag rasist som tänker så? skulle du släppa in någon i ditt hus och bara sitta och titta på medan den personen länsade kylskåpet? Skrek åt dina barn och kallade dem saker? Slog sönder TVn och alla prydnadsaker?

Jag ska väl tillägga att jag blir inte bara förbannad på invandrare som behandlar mig illa, jag skulle bli lika arg om en svensk kille klädde av mig med blicken, visslade efter mig, åkte runt och tutade efter mig i en bil eller liknande men detta har aldrig hänt! Det har bara varit invandrarkillar som har betett sig på det här sättet vilket har lett till att jag har fördomar och tyvärr stämmer de ofta.

NEJ, kommer man hit ska man respektera det land som har givit en fristad.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Martin
0

Jag håller helt med SharpMissy, den ena generaliseringen är inte bättre än den andra.

Alla har vi olika erfarenheter och vi har mött olika personer. Och dessutom är det ju så enkelt som att om vi får tillräckligt många negativa erfarenheter inom samma område så blir det en sanning för oss.

Utan att gå in på nationaliteter kan vi ju ta ett annat exempel.

I hamnarna i Ystad och Trelleborg anländer det varje dag x antal 1000 lastbilar. Det har visat sig att problemen med rattfulla lastbilschafförer är så stort att man nu satt dit automatiska rattfylleriövervakare. Tanken är på sikt att alla skall blåsa där men som det är nu (om det inte har blivit så att alla måste blåsa) så blir chaffisarna utplockade för slumpvis kontroll, och måste då köra in i en viss fålla (det går inte att köra på annat ställe om du blir utplockad). Och blåser du då positivt (påverkad alltså) så kommer du inte ut från fållan samt att personal kallas dit. Allting filmas osv.

Om vi tar vilken väg vi vill (större väg) i landet så kör där dagligen rattfyllor på den. Men det stoppas inte rattfyller i samma omfattning där (procentuellt är där färre också, eftersom att det är fler bilar) och därför finns där ingen automatisk övervakning.

Det är precis samma sak, har vi erfarenhet av att en grupp personer, oavsett om det är baserat på nationalitet, religion eller yrke ställer till problem, så försöker man ju åtgärda dem.

Som privatperson är enklaste sättet att inte utsätta sig för det/de som skapar oss problem.

mvh Martin

Sarah
0

Jag anser att då man har negativa fördomar om en hel folkgrupp så är man rasisit. Visst i tråden kanske det snarare handlar om en religiös folkgrupp. Men det är en hårfin gräns. Drar man alla över en kam utan att ha träffat alla i den gruppen, så ja i mina ögon. Kanske man tycker att de har samma värde fast man föraktar dem? Bara det inte är i ens eget land.

Alla muslimaka män behandlar inte svenska tjejer illa. Därför är detv äldigt nödigt att peka ut dem som grupp. Bara för att en person använder den stilen är de inte ok för fler att göra det.

Sarah
0

SharpMissy, det är jättefint att du arbetat för svartas rätt i Sydafrika. jag är själv väldigt engagerad i Sydafrika. Men, att vara emot apartheid där och sedan inte vilja bo med vissa grupper här? Jag ser en konflikt.

Sarah
0

Visst ser jag stora problem med vårt samhälle, men jag skyller det snarare på en dålig integrationspolitik. Själklart har de som kommer till Sverige en skyldighet och de flesta lever upp till den. Sen, finns det dels idioter inom varje grupp, dels mäniskor som inte klarar av det råa klimat man möter i Sverige. Har vi svenskar inga skyldigheter gentemot de vi tar hand om? När vi väljer att ta in invandrare så bör vi även inse vart de kommer ifrån och vad de varit med om. Tar man inte emot människor så blir de utanför. Vissa hanterar det fel. Men i svenskar är inte oskyldiga. Det ligger inte muslimska mäns gener att vara dåliga människor.

Själv har jag blivit utnytjad av svenska män. Ett flertal. Ska jag säga att alla svenska män är våldtäktsmän och dåliga människor? Det kommer jag aldrig att göra. Lika lite som att jag kommer säga att alla iranska män är idioter.

Man måste kunna se skillnad på grupp och människa.

[SharpMissy]
0

Ok, Sarah. Är det då helt okej för Haresi att uttala sig så negativt om svenska tjejer som han gör? HAN har alltså rätt att döma en större mängd människor utan att han kallas rasist.

Jag tycker att du är naiv, Sarah. Jag hoppas inte att du råkar illa ut, verkligen inte! Men en dag i framtiden kanske du blir varse vad det var jag egentligen menade.

Mitt engagemang över att folk har rätt att leva i sitt eget land, går helt i linje med vad jag fortfarande tycker. Jag kämpade inte för att hämta HIT alla svarta i Sydafrika för att rädda dem?

Sarah
0

Jag skrev i andra tråden "Nej, jag säger inte att han får bete sig hur som helst, jag säger att man bör bemöta det med andra sätt än att hoppa på en annan folkgrupp."

Det var precis det apartheid gick ut på, att alla skulle leva skilda i sina egna länder. Det var bara åsikter vilket land som var vems. Du gör ju precis samma sak nu. Alla ska leva skilda åt. Vart skiljer sig din filosofi om att muslimer ska leva i sitt område och inte blandas med oss svenskar från nationalistpartiets aparheidpolitik? De ansåg oxå att olika folkgrupper mår bäst av att  leva åtskilda. Sen att de svarta bara tilldelades 13% av landet var en annan sak.

Jag tror inte heller att du ville hämta hit alla, men enligt internationell lag så ska man ta emot människos som inte kan leva i sitt eget land.

Jag har redan råkat illa ut. Jag har blivit våldtagen av svenska män. Ändå tror jag inte att alla svenska män är dåliga människor.

[SharpMissy]
0

Man ska inte vänta sig, när man kommer till Sverige och har med sig sin egen kultur i bagaget, att vi i vårt land kommer att ändra vårt sätt att vara för att passa deras kultur bättre.

Ändå är det just det som det svenska samhället försöker göra. Våra barn ska helst inte längre fira skolavslutningen med kyrkobesök och psalmsång, trots att det är en del av vår kristna kultur. För vi måste respektera DERAS kultur. Sånt gör mig jättearg.

Vi svenska tjejer ska också skylla oss själva om vi blir våldtagna av utländska män, det är ju inte deeeras fel för det är en kulturkrock och det måste vi förstå. VI??

Och också Haresis inlägg om hur han tycker att svenska tjejer skämmer ut sig genom att bete sig lösaktigt på semestern. Eller så är de fisförnäma för de sätter näsan i vädret och inte vill ha med invandrarkillarna att göra. Jag anar en frustration från Haresis sida.

Jag kan bara tala utifrån MINA erfarenheter av vissa folkgrupper, och det är för mig en alltigenom negativ upplevelse. Därför ger jag mig själv rätten att dra slutsatsen att alla dessa män är likadana. Precis som Haresi gav sig själv rätten att dra alla tjejer över en kam.

Och du behöver inte förklara för mig vad Apartheid gick ut på, det vet jag mer än väl och det är inte riktigt så som du försöker förklara det. Dessutom har vårt land tillhört oss sedan tusen år. Men visst är invandrare välkomna om de kan sköta sig. Men allt det avskrap som Sverige numera tar emot, gör ju inte det.

Som sagt, det finns människor i min omgivning som själva är invandrade och som fullkomligt går i taket när de pratar om dagens invandring. De allra flesta anser att det är rent för jäkligt som det går till idag.

Med detta så tänker jag inte föra fler politiska diskussioner här inne på min sajt, utan hänvisar fortsatta debatter till Politik iFokus.

Vänligen

//SharpMissy

Sarah
0

Så då ska du få skriva dessa saker utan att man ska få bemöta det?

Jag har inte skrivit att svenska tjejer får skylla sig själv, inte heller att de som våldtar inte är avskum. Det enda jag säger är att alla muslimer inte våldtar. Precis som att alla svenska män inte våldtar.

Inte heller ser jag att jag skrivit att det är svenskarnas fel endast att vi har krockar, jag säger att man måste mötas och det är många svenskar som inte vill det.

Jag håller inte med dig om att min apartheidförklaring inte stämmer. Vad är det som inte stämmer. Apartheid betyder just åtskilda och det är ju det du vill ha. Muslimer i sitt område och svenskar i sitt. Bara för att vi hade turen att födas på en annan bit land.

abbis
0

Sarah..Nu hänger inte jag med..Var skriver sharpmissy att hon vill att vi ska på åtskilda?

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Sarah
0

Hon säger i princip att muslimer och hon/svenskar inte bör bo nära varandra. Att muslimer bör bo i sina egna länder. Engagemanget går till att folk ska leva i det egna landet.

Eller har jag missupfattat något?

MimmieM
0

#16 Fast, om de nu då inte tar hänsyn till vår kultur, så är då, enligt haresi, svenska tjejer inte ett dugg bättre på att föra sig enligt den rådande kulturen när vi befinner oss i ett främmande land? Kan inte problematiken vara av lika grund?

Vi tänker inte anpassa oss när vi är på semester (utgår fortfarande från Haresi´s påstående) så kan vi då med gott hjärta kräva att "de" ska ta seden dit de kommer?

Jag tänker bara rent hypotetiskt, mina åsikter lämnar jag utanför!!

Carpe Diem

TerriZue
0

#13 Vem har sagt att ALLA muslimska män är våldtäktsmän? Du läser ju inte ordentligt utan ser bara det du vill se. Du har fått för dig att vi hatar alla invandrare men så är det ju inte… (inte som jag tolkar det i alla fall) Man tycker illa om de som beter sig illa vare sig de är invandrare eller inte… i det här fallet råkar det vara så att det som har hänt oss har haft med invandrare att göra och inte svenska killar…

Jag stör mig också på att vi måste ändra våran kultur för att de ska passa in, var finns egentligen den svenska kulturen? Den är ju på väg att utrotas! Jag känner en som inte ens fick hänga ut svenska flaggan på sin balkong för det ansågs vara rasistiskt men var man än vänder sig ser man flaggor från andra länder… är detta rätt? Vi får inte sjunga nationalsången i våra skolor längre för att invandrarna kan känna sig utanför och kränkta… SJUKT! En kompis till mig känner också en kille, en helt vanlig kille som var ute på stan, han hade en tröja på sig med svenska flaggan på (inga rasistiska texter eller något, bara flaggan) polisen stoppade honom och sa att antingen var han tvungen att ta av sig tröjan eller vända den ut och in, annars var det hets mot folkgrupp!

#16 Jag håller med dig fullt ut! BRA skrivet!

Sarah
0

Citerar Sharpmissy. "Jag kan bara tala utifrån MINA erfarenheter av vissa folkgrupper, och det är för mig en alltigenom negativ upplevelse. Därför ger jag mig själv rätten att dra slutsatsen att alla dessa män är likadana."

TerriZue
0

Det är hennes svar… men har du då rätten att bestämma att alla som har likande åsikter här inne tycker exakt likadant? Är det någon mer än SharpMissy som har skrivit något sådant? Och allt annat då? tycker du att det är rätt att vi ska anpassa oss efter de som kommer hit och utrota våran egen kultur? Man kan ju undra… vad är den svenska kulturen värd för dig egentligen?

Martin
0

#15 Du skrev som svar till SharpMissy Det var precis det apartheid gick ut på, att alla skulle leva skilda i sina egna länder. Det var bara åsikter vilket land som var vems. Du gör ju precis samma sak nu. Alla ska leva skilda åt.

Det som svar på hennes inlägg om att hon inte arbetet för att ta hit svarta.

Nu är det så att jag inte är rasist (eller ja, enligt din definition är jag det, eftersom att jag har fördomar om en viss folkgrupp och nej - det är inte muslimer), men jag måste ändå fråga om du på fullt allvar inte vill att man hjälper till i andra länder, för att folk som faktiskt är födda där skall kunna stanna där - utan om du menar att du vill att ta hit alla som behöver hjälp hit för att det inte är meningen att vi skall leva åtskilda - utan att vi skall leva ihop?

Jag vet att det är långsökt och provokativt, men det är inte riktigt min mening. Vill bara veta hur du tänker/menar.

Jag håller för övrigt med många andra talare, att man tar kulturen dit man kommer. Jag respekterar den fullt ut när jag är i andra länder (och ja, faktiskt också när jag är på vissa platser i det här landet fast med annan kultur än den svenska).

Men, jag läste vidare lite nu medan jag skrev här (för att se så jag svarat alla) och såg SMs önskan om att flytta politiska diskussioner till annat forum, så den som vill svara mig på detta får antingen starta ny tråd där eller svara mig via pm, så att vi respekterar sajtvärden.

mvh /Martin

mvh Martin

Sarah
0

#23 Vart skriver jag att alla har samma åsikt? Vart tar jag mig rätten att säga vad du tycker? Jag skriver svar på Sharpmissys inlägg.

För mig är den svenska kulturen värd noll och ingenting. Jag är sekulariserad och ser den kristna traditionen som förlegad. Jag firar inte våra högtider eftersom jag inte tillhör någon religion. Jag träffar vänner på midsommar och äter middag med mamma på jul för att det förväntas av mig. Jag har gått ur kyrkan. Ser inget problem i att ni som vill ha svenska traditioer har dem sida vid sida med människor som vill ha andra traditioner. Jag ser inget som helst problem att vi firar både påsk och rahmadahn. Inte många har klagat över synagogorna eller de katolska kyrkorna, men då det kommer en moske blir det ett herrans liv.

#24 Nej självklart vill jag att man ska hjälpa till i andra länder. Vad är det för idiotisk fråga? Jag vill däremot inte att man ska ha en uppfattning som innebär att man inte kan leva ihop. Att det är någonting dåligt med olika kulturer tillsammans. Jag önskar att folk kan se det som en gåva att kunna ta del av andras kulturer, men eftersom båda sidor vägrar så går det ju inte så bra. Det är det man ska jobba på, inte att ta bort en kultur.  Lära oss av varandra istället för att gå längre ifrån.

Jag fortsätter diskutera då det handlar om just detta i #0 och att det är ett för viktigt ämne att tysta ner.

Ceciliaolucifer
0

Jisses, får folk inte tycka andra saker än sajtvärden?

Karmatarerskanise
0

#26 Och vad menar du med det?

Snacka om taget ur luften.

Martin
0

#25 Du får ursäkta att jag inte känner dig, vet hur du tänker eller menar samt att jag möjligen är mindre begåvad än dig. Därav min idiotiska fråga. Om du läste inledningen av mitt inlägg, så citerade jag dig där du ifrågasatte SharpMissy angående att folk kunde leva ihop eller inte (apratheiden) utan att alla skulle leva åtskilda. Det på ett citat där hon svarat att hon jobbade för att hjälpa svarta, men inte för att ta hit (till Sverige tolkade jag det som) svarta.

Därav min fråga till dig, om du vill hjälpa på plats eller ta hit och integrera (enbart, och innan du säger det - nej det hade du inte skrivit men jag känner inte dig och vet inte hur du tycker det skall vara - därför min fråga).

Min idiotiska fråga var ställd för att veta var du stod i en fråga, istället för att sätta dig i ett fack på eget bevåg. Jag trodde du var emot förtryck (att berätta för andra vad de tycker), men du skall framöver slippa idiotiska frågor från mig. Antingen diskuterar jag inte, eller så bestämmer jag själv vad du tycker.

Jag har fått lära mig att den enda dumma frågan som finns, är den som inte ställs. Men det var kanske fel…

mvh Martin

Martin
0

#25 Förresten skall vi kanske skilja på tradition och kultur?

För mig är den svenska kulturen något helt annat än kristendomen. Kristendomen finns ju i lite mer än Sverige (som jag är helt säker på att du vet), medan svenska traditioner är just svenska. Precis som att danskarna har traditioner som är danska och irakierna har traditioner som är irakiska.

Du säger att du inte ser ett problem i att "vi" firar både påsk och ramadhan. Om du med "vi" menar svenskar så ser jag ett problem, jag tycker att var och en - oavsett ursprung - skall få fira vad han/hon vill och inte få berättat för sig vad han/hon skall fira.

Jag är svensk, men firar varken påsk eller ramadhan (då det är religiösa högtider och jag inte är religiös). Jag äter förvisso ofta påskmat 1-2 dagar under påsken, men jag har även varit med muslimer under fastan vid ramadhan och på natten suttit och pratat med "åldermännen" och ätit någon slibbigt söt kaka som jag inte vet vad den heter. Men det är inte för att jag firar varken påsk eller ramadhan.

mvh Martin

Sarah
0

ber om ursäkt för det idiotiska, var onödigt av mig. Lite för uppe i varv.

Karmatarerskanise
0

"För mig är den svenska kulturen värd noll och ingenting. Jag är sekulariserad och ser den kristna traditionen som förlegad"

Nu ser jag inte skillnaden .. Eller det är en anna sak att gå på kultur?

Ceciliaolucifer
0

#27 Precis det jag skrev. Får inte jag läsa och tycka det eller?

Taget ur luften? Jag ber om ursäkt för att jag tog utrymmet och skrev ett inlägg.

Martin
0

#30 Ursäkten accepterad.

Editerade för övrigt inlägg #29 medan inlägg #30-32 skrevs.

mvh Martin

Karmatarerskanise
0

#32 Om du vill skriva får du mer än gärna förklara dig också. Eftersom ingen här har sagt ngt om att man måse tycka som sajtvärden. Därför är det taget ur luften.

Och du, skriv du gärna inlägg, men du får gärna ge lite mer ;)

Sarah
0

Visst finns den på fler ställen, men våra tradioner i sverige är självklart präglade av kristendomen. Här i tråden (eller den andra?) har inlägg om missnöje ang kristna traditioner i skolan som exempel funnits.

Martin
0

Självklart är det så (#35) men traditionerna är mycket större än bara kristna. Utöver kyrkobesöken vet jag skolor i Malmö där man inte sjunger den svenska nationalsången på avslutningen t.ex.

Det är också (när vi ändå snackar om kristendom) ganska intressant att barn med viss religion kan slippa läsa om kristendomen på religionslektionerna i en del skolor, medan barn (kristna) inte slipper läsa om andra religioner. Men nu är vi nog på väg från ämnet…

mvh Martin

Sarah
0

Ja lite, men självklart förväntar jag mig ett möte från två håll. Men folk sitter och tycker att alla invandrare ska anpassa sig utan att vi svenskar ska behöva göra något. Sen flyttar svenskarna utomlands och tar med sig sina svenska traditioner. Där blir vi bemötta med glädje och intresse. Min pappa är ett bra exempel. Han flyttade från Sverige för 15 år sedan. Väl i Sydafrika började de fira svenska traditioner som han aldrig firat förr. Det tillsammans med svenska klubben. Vi är precis likadana som de som kommer hit. Vi är alla människor. Hur reagerar sydafrikanerna på detta? De välkomnar honom och köper in sill och svensk greve till högtiderna.

Martin
0

#37 Nu tror jag att det är du som generaliserar. Jag tror inte att alla svenskar tar med sig sina traditioner utomlands, och jag tror inte att alla sydafrikaner köper sill och firar midsommar.

mvh Martin

Karmatarerskanise
0

#37 Där har du fel. Det beror helt på vilket land du åker till.

Och om jag åker till ett annat land, då anpassar jag mig. Därför är det precis vad jag väntar mig av dom som kommer hit!

Sarah
0

Klart jag generaliserar. Nej de köper inte in sill till sig själva, de köper in till butiken så att pappa kan köpa själv ;) De tillhandåhåller varorna. Min poäng är endast att vi är alla lika. Alla människor vart vi än kommer ifrån kommer förmodligen reagera ungefär likadant då vi flyttar. Man tar med sig en del som är bekant för en.

Ok Hera, så om du flyttar till ett muslimskt land hoppas jag att du börjar gå i mosken och be fem ggr om dagen. Inte äta knäckebröd eller sill. Ingen julskinka heller.

Karmatarerskanise
0

#40 Sen när har jag sagt att jag inte vill att folk äter den mat de tycker om? Sen när har jag sagt att man inte får gå till den "kyrka" man vill?

Det är inte det det de handlar om. Och det tror jag nog du förstår.

Att i sitt eget land behöva ge vika på sina traditioner, det är hemskt fel.

Jag tvingar ingen att göra ngt deras religion förbjuder. Så varför ska vi då sluta sjunga nationalsången på skolavslutningen? Sluta gå i kyrkan? Sluta använda svenska flaggan? Detta bara för att vissa i klassen inte får eller vill?

Bor jag i ett annat land, då försöker jag inte ändra det, och jag vill inte heller att dom som bor där gör det för min skull!"

Sarah
0

Om du ser ovan så ser jag ingen konflikt med att vissa går i kyrkan och vissa till mosken. Tror inte att det är de som kommer hit som vill att vi ska ta bort nationalsången på avslutingen, tror att det är en gemensam om än konstig och tråkig? norm som kommit från någonstans som ingen vet vart. Knappast att det har stått utländska föräldrar och förbjudit det och kännt sig kränkta. Många invandrare tycker att det är märkligt att vi skäms över vår nationaldag och flagga då de hyllar sina.

Karmatarerskanise
0

#42 Jag vet inte varifrån problemet kommer, men det fanns inte förut. Så mkt vet jag. Sen om vi ska skylla på skolor, staten eller invandrare, det ver jag inte.

Men problemen börjar ju någonstans?

chik
0

th_balloonsSvenska ordboken.

Rasism:Uppfatning att vissa raser är mer värda än andra.

Fördommar:Förutfattadmening.vanförestälning, ogrundad åsikt, trångsynthet

Jag tycker personligen att ordet Rasist blir använt så fort det inte passar vederbörand.. Seda så tycker jag att vissa invandrare skulle vara i ett land som passar dom bättre, än vårat med tanke på relion o frisläpt het som vi har här…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Sara
0

Jag ser inga problem med att man firar sina egna högtider och liknande i det nya landet men man ska inte begära att landets högtider ändras och man ska absolut inte vara respektlös mot landets seder.

Ex: En midsommar i Bergsjön firades med sedvanlig dans kring midsommarstången med ramsor och lekar.

Istället för att delta i den svenska arrangerade traditionen så tog ett gäng invandrare ut bandspelare med sitt lands musik och dansade deras folkdans. Helt ok, MEN INTE PRECIS BREVID MIDSOMMARSTÅNGEN!! De spelade så högt att det inte gick att höra midsommarsångerna och ja, det svenska firandet blev förstört.

Det var inte bara några invandrare utan tillslut så var det betydligt fler som dansade folkdans än som firade midsommar på svenskt vis.

Detta kallar jag respektlöst och helt enkelt förjävligt!

Sara

Lindbygarden
0

Återigen vilka intressanta trådar ni har här!!

Har inte riktigt möjligheten att skriva ett bra inlägg.. Men rasistiskt tycker jag inte någon har uttryckt sig i denna eller tidigare trådar.

Sen att folk ska klassas som sverige demokrat för att man vill att ett folk ska kunna bo i sitt eget land.. Ja ja….

Ja tror att trådskaparen har mkt fina intentioner och det behövs eldsjälar för att vi ska få ngn balans..

Men inbland kanske man måste erkänna människors olikheter och inse att det inte alltid går att få en värld där alla lever enade och i harmoni..

För folk kommer alltid att vilja engagera sig mer eller mindre och tycka olika..

Mina största fördomar och åsikter har jag kring kyrkan och olika religoner.. Fy sjutton vad det har ställt till med problem!! En tröst och stöd för många men ack så många gånger det i kyrkan/religonens namn har startats krig,  begåtts övergrepp, folkmord och förtryck av människor…

Visst det är alltid människor bakom alla handlingar men hur vore det om människan bakom alla handlingar och beslut helt sonika fick stå till svars istället för ngt svammel om gud och Allah hit och dit..

De som följer Buddha verkar dock vara ngt fredligare men jag kan ha fel där också..

Dock är jag fördömande när det kommer till folk som begår brott mot barn! De borde man skeppa till grönland och låta arbeta med att kamma isbjörnar i en livstid istället!

Frölåt för min utsvävning…

chik
0

Mrs-Dibs. Jag måste bara säga Väldigt bra skrivit..

th_blissysmile

Lena.P är jag i verkliga livet.

Inlägget är låst för nya kommentarer