Kommunikations problem
Jag har et problem som många andra par säkert har.
Jag och min pojkvän kan inte prata med varandra. Eller rättare sagt han kan inte prata med mig. Det kan hända ngt som han inte tycker om eller tycker är jobbigt mellan oss. Jag försöker prata om det för det tycker jag hjälper. Men han flyr helst och säger nästan inget om det. Det är alltid jag som tar första steget med allt. Jobbigt tycker jag.
Skulle uppskatta om någon har kan dela med sig av sina erfarenheter och lösningar framför allt….
Bearbetar han inte sina känslor så kommer de bara att lagras inom honom. Problem är till för att lösas annars mår man dåligare och dåligare.
Tyvärr har jag ingen lösning på problemet, det är speciellt många killar som har svårt att prata känslor.
Terapi?
Sara
Har lite av samma problem. Jag tar hellst upp saker, hur små som hellst, då jag tror starkt på att i en relation måste man prata. Man lär känna varandra djupare, man förbättrar sin relation på sikt, man får större förståelse, man förebygger problem m,m. Men det är ju min åsikt ;)
Min kille däremot säger ofta "jag tänker inte på det". Kanske är han en mindre komplicerad männsika? Jag är en grubblare, det vet jag.
En killkompis jag har har exakt *eller hade* samma problem som jag. Hans tjej pratade inte, utan när de väl var något som togs upp så var det i ett häftigt bråk, över något som hade legat och grott länge. Just den sorts sits som både vännen och jag vill försöka undvika med bra komunikation.
Som sara säger så kan terapi vara en bra sak. De behöver inte vara så allvarligt som det låter, min kille brukade prata nån gång per år med en terapeut innan vi sågt, bara för att få av saker från bröstet till en människa som inte kände honom, eller vännerna och därför kunde ge en objektiv syn.
Paulina
jag tror också att man ska prata med varandra.
Men han säger bara att om han börjar prata om det han känner och tycker kommer han såra mig.. Jag tycker han sårar mig för att han inte pratar.
Jag kan tycka att vissa saker ska man hålla för sig själv och vissa ska man prata om. Det känns som vi inte når varandra…
# 3 Hade någon sagt så till mig så skulle jag börja fundera på vad han egentligen känner eftersom han är så säker på att jag skulle bli sårad.
Sara

# 3 ett problem verkar vara att du visserligen tycker att man skall prata med varandra i ett förhållande men att han inte har det behovet/inte vill.
Kanske angriper du frågeställningarna på "fel" sätt för honom eller också har han inte de behoven.
I vilket fall har du nog inget annat val än att acceptera honom som han är. En del bearbetar hellre problem själva än diskuterar dem med andra.
Om det står som ett stort hinder mellan er är familjerådgivning ett alternativ, han kanske inte förstår hur frustrerad du blir.

Jag har svårt att prata med min partner om problem. Men jag har rätt bra vänner som jag kan prata ut hos ibland, det känns lättare. Sen när man har fått ur sig det käns det inte lika jobbigt längre, men jag kan förstå om partnen kan fundera om man bara sväljer och stänger inne allt ibland.
Jag kan känna att det blir jobbigt om jag inte får prata av mig. Sen blir man fundersam om hur han känner eftersom han inte vill prata om saker.
ja o min kille hade det likadant vi tog en liten semester ifrån varandra o sen va vi båda redo o prata, då min pojkvän har svårt att lägga ord på sina känslor så behöver han tid för sig själv. jag däremot har lätt för att prata
#8 Han känner samma sak. Jag märker att ngt är fel ibland. Nästan alltid han måste gå iväg själv och tänka lite innan han kan prata. Det tycker jag är helt okej att han gör.

Ja jag är nog lika dan som din kille men jag flyr inte direkt.Jag försöker iaf men om jag säger något så verkar det som om hon vänder på det och tror att det är något fel på henne.Och då har hon taggarna utåt direkt och går till anfall…och då sluter jag mig direkt för orkar bara inte ta det nu.
#10Vårat problem skiljer sig lite från erat. Han tycker det är bara svårt att prata om vissa saker. Det är väldigt svårt för mig att försöka förstå och vara stöd om han inte berättar vad som är fel. Men just nu har vi pratat om det här och han är överens om att han ska försöka tala om för mig när ngt är fel ist för att dra sig undan… Lite svårt att gissa tills sig vad som är fel lixom 

Vet ni att man kan prata isönder förhållande också! Prat och tystnad skall båda vara med måtta………………..
#12 Visst kan man göra det. Gäller att ha en balans i allt ihop..

Ja det har du ju rätt i prata bör man,sen är det ju så ibland att man har ställt en eller fler frågor men får inget svar,hon typ tiger ihjäl det och låtsas om det regnar fast det är viktigt för mig.Ska fundera säger hon sen händer inget mer det är sårande.Sen gnäller hon på mig *suck*
#14 jobbigt! Har du sagt till henne att du tycker att hennes beteende sårar..?