p-ring / vagina ring
Var någon som frågade mig om det att det var mindre hormoner i ringen än med p-piller, och det stämde. Frågade idag igen, och det var så. Men jag glömde fråga om man kan läsa det någonstans.
Har haft papper på att jag ska gå och hämta ut en ring för prov för att jag glömmer mina piller men inte gjort det, är super nervös. Så var där idag igen för att prata , och då berätatde hon att vagina ringen ska bli det nya preventivmedlet för ungdommar och därav sänkas till 60 kr per år istället för 1098 eller vad det kostar nu. Tycker jag var super, så jag ska försöka skärpa mig med pillrerna och vänta tills dem sänker priset, förmodligen nu i sommar eftersom det var besluttaget med inte värkställt.
Konstigt. Överallt jag läser stå det att det är samma sak. Det sa min gynekolog också. Men det är ju bra om det stämmer som du säger. Försök komma ihåg att fråga efter bevis :P

Min barnmorska sa att det var lite lite mindre hormoner i p-ringen än i pillrena, men så liten skillnad att det var obetydligt.

Till mig har dom sagt att det är samma hormoner i p-ringen som i p-staven. och då borde det också vara samma som i minipiller.
har haft två kompisar som hade p-ring.. och det funkade inte på någon av dom :(
Min barnmorska sa också att det var mindre hormoner i ringen, det var även den info som gavs på hemsidan och på förpackningen. Jag gillade inte alls ringen och hade den bara någon månad, men det var väl inte vad som var frågan nu :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
På mig fungerar det perfekt :)
#3 Fast minipille och P-piller är ju inte samma sak?
#3 & #4 du får gärna berätta varför det inte funkade för er om ni vill, jag är lite skeptisk till den och orolig och nojig. Att man ska behöva ta ut den vid sex, att den ska skava, att man inte får ut den (vet att den inte kan försvinna) men tanken finns i alla fall. Berätta allt ni vet. Tänker inte lägga alla mina pengar på det och så kan jag inte använda det =/
#5 P-stav och minnipiller står det:) Och de är väl i stort sätt samma grej eftersom man kan testa me minnipiller först för att se om p-stav funkar?:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
#6 Den var i vägen vid sex och när man använde tampong. Den skavde inget, men det kändes konstigt att ha den i och som att den skulle glida ur då och då. Provade den eftersom jag tyckte det var knöligt att komma ihåg att ta p-pillren, men efter att ha testat tyckte jag p-pillren ändå passade mig hundra gånger bättre.
#8 okej , tack så mycket! Men en fråga, kanske dum, men veckan man har mens skulle man väl inte ha den i, man har den i tre veckor och sedan tar ur den en vecka och sedan stoppar in efter mensveckan igen?
Jag fick papper på att hämta ut en först för att testa tre veckor, men tycker 121 kr är dyrt, men ska testa i alla fall.
Vill veta mer av dem som använt den :)
Såg det sen Lisette ;)
#9 Jag har haft P-ring i över ett år nu, och jag har inga som helst problem och har inte haft det heller.
Jag och killen känner inte den vid sex, den har aldrig trillat ut.
Efter 3 veckor tar man ut den, då får man mens. För mig tar det dock 3 dagar innan den kommer.
Tar mensen inte slut innan man ska stoppa in en ny ring, så kan jag använda tampong, men använder helst binda. Risken finns ju att ringen fastnar i tampongen och följer med ut :P
Jag tycker P-ring är ett jättebra preventiv medel. Men förstår också att det inte passar alla.

Jag har fått en pstav att använda, har hämtat ut den men inte satt in den igen. Hört mycket om att folk inte fått tillbaks mensen eller så :S
#10 Okej, det har jag inte tänk på att man kanske fortfarande har mens när man måste sätta in den nhya ringen igen, därav Eros menade som jag inet förstod. Jag brukar också ha mens typ en dag när jag börjar med hormontabletterna igen =/ Men som du sa, då kan man använda binda. Men om den skulle åka med en tampong borde man kunna skölja av den och stoppa in den igen som det står att man ska göra om den trillar ut?!
#11 Hej :) Om det är en diskussion du vill föra vidare angående att få tillbaka mensen skulle jag uppskatta om du kanske kan starta en ny tråd :)
INgen annan som har erfarenhet om ringen som preventvimedel? Som jag förstått det är det inte ett så gammalt preventivmedel? Hoppas snart på att den ska bli lika billigt som p-piller nu så jag ska testa!
#12 Ja, det e klart man kan sätta in den igen :) Jag har haft med tampong inne, o de gick bra. Men ja, den kanske kan fastna :) Men som sagt är det bara att stoppa in igen :)
I början var jag rädd att den skulle åka ut och ner i toan när jag pressade på toa ;) Men de har aldrig hänt hehe

#12 HAHA nej nej nej.. Du missuppfattade helt och hållet.
Eftersom andra diskuterade ppiller & minipiller så berättade jag endast att jag har pstav som jag EJ vågar använda.
Såååååååååååååååååååååååååååååå…
#3 usch, tycker jag får höra fler som inte kan använda, tror det stod på pappret en procent som var hög att Kvinnor inte känt av den. Nu blir jag orolig.
#14 okej, förstod såna fall inte vart det kom in eftersom det var prat om hormoner.
#13 ah, du skrämmer mig, får jag också fantasier som att den ska komma ut på toaletten =P
Ja, som Hera skrev. Mensen slutar ju inte bara för att det är dax att sätta in en ny ring, så då blev man ju tvungen att sätta i en ny ring medan man var i slutet på den. Och jag använder alltid tampong så jag tyckte det var riktigt knöligt.

Jag har använt ringen och den var smidig att använda. Var också lite nervös i början men det gick över fort. Skönt att inte behöva tänka på piller varje dag. Nackdelen är ju priset. Jag kände aldrig av den att den skavde eller så. Lycka till om du nu testar den!
#16 Okej, undra om det är samma sak för alla då med just ringen och tampongen samtidigt. Hade inte ens det i tanken att man använde både och, för mig fanns inte ens mens =P
#17 Okej, nackdelen är nu att jag glömmer mina piller och måste ha en annan lösning och då tyckte mödravården detta var det bästa. Hoppas på att det ska funka med min prov ring så jag kan beställa ett helt år sedan när det ska kosta samma summa som p-piller :)

Syrran hade p-ring i en månad och hade konstant mens, så hon skickade iväg den långt bort och den lär aldrig komma tillbaka!
Carpe Diem
#19 Det är nog första gången jag hör talas om det. Skönt man slapp det :P
skrollan; lycka till :) Jag tror det kommer gå bra.
Ah, men då ska jag bara testa en till att börja med. Jag hoppas det inte blir någon föränding med att jag tex kommer ha mens mera, hoppas det fortsätter lika bra som med mina piller fast med ring. Tack hera! :)
Tanken är ju att den inte ska kännas alls vid sex.. Det är ju en ring.. Liksom ==3 0 (har ritat en snopp och ringen). Den ska inte vara i vägen.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#22 Får man inte in den rätt så kan man kanske känna av den.
men man ska ju lixom klämma ihop ringen när man stoppar in den, töjs den sedan ut då som en ring när man stoppat upp den alltså? Dum fråga kanske :$ sygg ritning ;)
#24 Ja, den är ganska "hård" eller stel kanske kan man skriva. Då detn blir normal igen. Däremot kan det vara lite jobbigt att få in den rätt. Den ska ju så långt upp som man kan få den.
Det tog ett par gånger innan jag fick helt rätt på det.
usch jag blir nervös, men jag får väl öva. värsta är att det blir dyrt att öva.. tack i alla fall :D
Inget att vara nervös för :) De gör ju inte ont iaf :)
NU har jag testat den :D detta är det bästa jag vart med om! :)
Detta är helt perfekt, varken jag eller erik känner av den och jag slipper tänka på pillret varenda kväll.
Det som gör mig nervös bara är att det står att sällsynta fall att det kan gå sönder och ger då ingen verkan som den ska. Känns som jag känner efter på det hela tiden.
Är det någon mer än jag som använder sig utav deras gratis påminnelse att sätta in och ta ut den? Misstänker att det bara ör gratis i 3 månader, men är tveksam? :)
#28 Nej jag använder mig inte av påminnelsen. Har inte ens varit inne på sidan :P
I början kände jag efter hela tiden också, men man vänjer sig :)
Okej :) Så att det är inte så jätte vanligt att den kan gå sönder då? Kan du ha sex med den inne? Du behöver inte svara !:)
#30 Ja, vi känner inte av den vid sex.
Förstår inte riktigt hur det är de kan gå sönder? Kan den gå av?
#31v ja, det var så jag förstod det, att den kunde gå av. Jag tror jag läste det i den lilla boken man fick med ringen eller om det var en liten bok ifrån ungdommamottaginigen.
#32 Det har iaf aldrig hänt mig, och jag böjer den ganska mkt när den ska in. Så det är nog inte vanligt :) Har ju haft det länge nu så.

Jag är inne på mitt andra år som p-ringsanvändare, och jag måste säga att (även med min lilla erfarenhet..) att det är det bästa :p
första p-medlet var p-piller, test i 3 månader - det var den värsta tiden i mitt liv. Ville desperat byta efter halva tiden men dom lät mig inte :p
Och för att tillföra något nytt i diskussionen så har jag använt mig av påminnelsen sedan jag kom ihåg att aktivera den. Får både sms och mejl, väldigt punktligt. Smset är ju lite tråkigt att få, varje månad tror jag att en kompis kommit att tänka på mig redan 10:45 på morgonen ;) Kostar inget, har aldrig lämnat ut några uppgifter annat än mejl o mob.nr - perfekt.
Dessutom, som första preventivmedel kan pojkvännen vara delaktig, ifall han skulle vilja testa att ta ut den någon gång, när det ändå ska göras, hehe.
nån mer fundering?
Jag ska hämta ut min p-ring när jag opererat ut min p-stav (ja, ni läste rätt, OPERERA.) Min P-stav har nämligen vandrat in något i armen och fastnat-_-
p-stav är djävulens värk.. hade mens i 6 mån konstant i början och efter det har det vart oregelbundet som satan.. ska bli skönt att bli av med den.
P-ring ser jag possetivt på:)hoppas det passar mej^^
Min blogg: SweGizmo.se
#35 Min p-stav fungerar bra för mig:) Fast jag misstänker att jag har lite mer finnar än normalt pga den, men lite finnar skadar inte:P
#34 hihi, du har jag massor med frågor :)
Känner du och din partner ringen? Ibland kan jag inbilla mig det, men är inte säker.
Jag trodde ringen bara var gratis i tre månader, så att då skriver man bara in den nya koden när man hämtar ut dem tre nästa ringarna eller? :)
Jag fick höra eller läsa att den kan gå sönder och då verkar den inte som den ska, har det hänt dig, är super enrvös för det.
Tack :)

#37 Jag har inte frågat honom den senaste tiden. Först har jag för mig han sa nåt om det, men då är det ju bara att putta den längre in :p
Jo, det ska fungera det där med koden från informationshäftet som finns i varje ask. Men mina koder har inte fungerat det senste halvåret, men jag ringde deras servicetelefon o fick en annan kod. Och behöver du inte ändra nåt så behövs ju inte koden varje månad..
Nej aldrig har den verkat minsta ömtålig. Syns ingen skarv på ringen, bara lite färgskillnad liksom..
Mina ringar har aldrig gått sönder, förstår inte riktigt hur det skulle gå till? :)

mian ringar har aldrig gått sönder, och jag har använt nuvaring i över ett år=)fattars inte hur den ska kunna gå sönder, så våldsamt sex har väl ingen???=) haha nee skämt åsido, går den sönder så läre de vara produktionsfel från början och det kommer nog märkas fort!! atntagligen genom att en del halkar neråt och börjar skava!
Qui dormit, non peccat
det var något jag läste i pappret eller hon på ungdomsmmottagningen sa som skrämp upp mig. Tänkte mest på att det är skönt att ha påminnelsen varje gång man ska ta ut och in den eftersom det är så noga med dem 3 (?) timmarna som man ska stoppa in dne igen.
Vadå 3 timmarna?
Att om man sätter in ringen en torsdag klockan 21:00 så ska man sätta in den efter fyra veckor 21:00, går det över tre timmar innan man sätter in den, så ska den inte verka. Det gäller inte som p-piller med 12 timmar.

#43 OJ! tre timmar! Måste kolla upp det själv, har för mig det var andra tider..
och jag tänker inte uppvigla till att glömma eller strunta i det, men jag har - genom miss av mig med påminnelserna - gått utan att ta ut den i ett dygn.
Frågan är väl vad skillnaden blir när man glömmer att sätta i den igen, det måste nog vara striktare.. men tre timmar.. Jag måste haft tur kanske,…

jo den verkar men man är inte skyddad under de närmsta dagarna. du kan oxå ta ut ringen i max tre timmar mitt i perioden och då är du fortfarande skyddad=)
Qui dormit, non peccat
Jag har aldrig vetat om att det gäller 3 timmar. Har tydligen tur, eftersom det aldrig hänt ngt. *peppar peppar*
"om ringen sätts in mer än tre timmar för sent kan den graviditeshindrande effekten vara påverkad, följ intsrutionerna under rubriken "vad ska jag göra om… " längre fram i detta avsnitt"
Ni har säkert haft samma tur som det är att det inte är hela världen om man glömmer ett p-piller när man gått på hormoner så länge.

mängden hormoner som går in in kroppen är mycket mindre i en nuvaring då den avsöndrar litegranna i taget. ett ppiller har en högre dos sm går rakt ut i kroppen. dosen är oxå högre för att den ska nå ut genom blodet till dit den ska. så att tillföra kroppen ppiller är egentligen som en chockartad upplevelse, medans nuvaring "smyger" in hormonerna=) anledningen till att man kan glömma ppillrena i 12 timmar är för att dosen är högre helt enkelt.
Qui dormit, non peccat
Ja, det med att det är mindre hormoner stämmer, vart har du "fått" det ifrån? Många frågade mig härinne vart jag läst det , men kom inte på det 
#49 Jag var en av dom som undrade :P

ja det står på nuva rings hemsida som jag länkade tidigare=) sen säger det sig självt oxå bara man tänker efter lite
Qui dormit, non peccat