Relationer iFokus

Relationer

Etikettsvärföräldrar
Läst 5576 ggr
blingpinglan
2008-08-23 22:27
0

Svår svärmor...

Alla ni som har en "jobbig" svärmor - hur gör ni för att hålla familjefriden?

Min sambo har en mamma som ringer hit varje dag och berättar hur dåligt hon mår. Hennes samtal handlar bara om hur dåligt hon har det och hur hårt hon kämpar för att hålla sig vid liv. Enligt min uppfattning är en stor anledning till att hon mår dåligt nu, på grund av dålig kost (hon äter bara pulvermos och köttbullar…). Hon går till läkaren ofta och de hittar inga (fysiska) fel på henne. För egen del har jag svårt att sympatisera med människor som bara tycker synd om sig själv. Hon kan verkligen inte se det positiva hon har i livet och när jag försöker belysa allt bra hon har i sitt liv lyssnar hon inte utan börjar istället beklaga sig ännu mer. Suck! Vet inte riktigt hur jag ska hantera det snart! Jag tycker om henne och hon har verkligen bjudit in mig i familjen men snart finns det risk att jag säger något elakt… Vill inte bli "ovän" med min sambo för att jag tycker hans mamma är jobbig, eftersom hon betyder väldigt mycket för honom.

Hur gör ni andra som har "svåra svärmödrar"? Eller hur skulle du göra om du hade en? Ska man bara sitta och hålla med och tycka synd om henne (trots att det är raka motsatsen till vad jag tror på)? Eller vad kan man säga för att få henne att börja lyssna och inse hur lyckligt lottad hon är?

hus-musen
2008-08-24 00:08
0

jag har ingen svår svärmor utan vi kommer bra överens. men hade jag haft en krånglig en så hade jag helt enkelt sagt vad jag tycker. det gör jag oavsett människa så de skulle aldrig falla mig in att smyga med mina tankar. ingen ide att sitta o hålla med och vara en hycklare, visst man behöver ju inte riva upp husfriden alltför mycket eller vräka ur sig ogenomtänkta saker, men ni båda är ju vuxna människor. när hon gnäller om " sitt dåliga öga" eller nått,(bara ett exempel) säga att ja din gammelmormor var nästan helt blind och kunde inte se något. eller berätta om det stackars afrikabarnet som förlorade synen i malaria! då läre hon inse att det finns folk det är mer synd om. visst du kanske framstår som lite föstående mot henne, men de finns ju faktiskt folk som lider mer=) kom med en sån motsak till alla fel hon har så kanske hon inser faktum=)

Qui dormit, non peccat

Gerbilflicka
2008-08-24 01:56
0

Är hon ensam? Min (begränsade) erfarenhet är att (oftast äldre) människor som blir ensamma också lätt blir jobbiga för sina närmaste släktingar. Inget jobb, inga fritidsaktiviteter, inga vänner… skulle nog göra mig galen också. Skicka ut gumman på någon aktivitet där hon kan snacka och umgås med folk, och typ… göra krukor? Vad nu äldre gillar, haha. ;)

Jag tycker inte det är du som ska behöva snacka med din svärmor, det är din sambo som borde ta det.

hus-musen
2008-08-24 13:20
0

haha ja släng ut tanten på nån gruppresa eller nån gruppaktivitet så har hon något nytt att prata om=)

Qui dormit, non peccat

abbis
2008-08-24 13:45
0

Det finn gammlingar vars enda identitet är just deras sjukdomar.Dom är för det mesta understimulerade .Hittar ofta på mer krämpor än dom egentligen har.Känner sig ensamma och övergivna då barnen har sitt liv.Har förmodligen ingen gajst att ta tag i det själva.

Jag har en mamma som inte vill ha hjälp att komma ur det dessutom. För skulle hon inte ha sjukdomen så tror hon att vi inte skulle bry oss alls..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

SweGizmo
2008-08-24 15:58
0

Känner igen det då. jag jobbar på ålderdomshem (kortidsboende), och där är väldigt många sånna:/ vissa är till och med så jobbiga att dem följer efter en med rolatorn och bara beklagar sej:s

Min blogg: SweGizmo.se

Crowone
2008-08-24 21:20
0

# 3 husmusen  Håller med du!

blingpinglan
2008-08-24 22:08
0

Tack för alla svar!
Jo, hon är ensam men det skulle aldrig falla henne in att åka på någon resa eller evenemang eftersom hon har någon underlig fobi mot att åka bort utan att någon släkting är med…

#1 Tro mig - jag har verkligen försökt få henne att se att det finna andra som har det så mycket värre än hon. Det senaste är att hon fått starr på ena ögat och hon är alldeles uppriven inför detta faktum. Jag försökte förklara för henne att min farfar opererade båda sina ögon mot starr och han ser mycket bättre nu än han någonsin gjort. Det lyssnar hon inte ens på… Bara mal på om sig själv…

#5 haha kan se det framför mig :D

abbis
2008-08-24 22:24
0

#5 Hoppas man kommer ihåg deta när man själv sitter därFlört

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

SweGizmo
2008-08-25 08:41
0

#8  tyvärr gör man nog inte det:s speciellt inte om man hamnar på demensboende 0_o he…. Och följer dem inte efter en med rolatorn får man påminna dem att hämta den då dem glömmer att dem är så dåliga att dem inte kan gå utan, men gör det ändå … japp, sant…

Min blogg: SweGizmo.se

Crowone
2008-08-25 17:37
0

HA!!!! Jag har hittat LÖSNINGEN för dig!!!!

kOLLA DENNA SIDAN

http://www.bestofblocket.se/bilder/fullsize.php?v=blocket_681.jpg

KÖP-KÖP-KÖP!!! Säger jag bara……

Ps: Det är inte för att få ditt problem att verka litet, för det ÄR det inte……bara få dig på lite bättre humör för stunden (om det går).

Mvh Crowone

blingpinglan
2008-08-26 21:30
0

#10 Hihi Den var bra :)

Crowone
2008-08-26 23:53
0

Hoppas du köpt henne en!  *fniss*