Relationer iFokus

Relationer

Etikettoff-topic
Läst 2168 ggr
[mia-38]
2008-08-29 19:20
0

Djurvän?????

Vet att detta inte tillhör vad siten ska användas till men jag vill skriva av mej detta innan jag exploderar….Och vill gärna höra er åsikt om det hela.

Jag har en sk vän…hon jobbar även på samma jobb som mej.
Hon o hennes sambo bor vääääldigt litet…Och då menar jag litet….30 kvm…!!! När jag var där fick jag en chock. Trodde inte man kunde ha det så skitigt och saker överallt som de har!!!! Man kan inte gå in utan skor på sej.
En dammsugare och en mopp har aldrig setts i detta huset….så äckligt är det!
I detta går då de själva….2 pers…..2 stoooora hundar och en katt.

Till saken nu…..den ena hunden är helt ok…frisk och kry. Men den andra stackarn är väl en 11 år….ser dåligt..hör dåligt…har såååå ont i sina leder att hon bara gnyr….hon kan knappt gå…Jag har sagt till min sk kompis att hon måste ta bort henne. Det är djurplågeri.
"Vi ska det", säger hon då. "Så fort vi skaffat en annan hund"

Idag ska de tydligen hämta en valp…på 10 veckor…ovaccinerad och inte veterinärsbesiktigad!!!!!! Jag har sagt till de att dt ska INTE köpa en valp som är under 13 veckor….som inte är vet.besiktigad eller vaccinerad….Men lyssnar hon??? NÄÄÄÄ!!!
Idag frågade jag henne vem utav de som ska vara hemma med valpen…Hon tittade frågande på mej. Jag sa att de inte kan lämna en valp hemma 8-9 timmar/dag ensam. Och definitivt inte med den gamla och sjuka hunden.
Tydligen hade de inte tänkt alls på detta. Att någon måste vara hemma med valpen första tiden.
Nu hade ju hennes sambo tydligen brutit ett revben..så han kanske stannar hemma en vecka….Ja men sen då????????
Då svarade hon med att hon får väl ta med valpen till jobbet.
MEN HALLÅ!!!!! 
Och ska nu valpen vara hemma själv…vilket jag absolut inte tycker…så ska denna alltså gå i denna skiten hemma hos de. Det ligger småsaker överallt som en liten valp gärna tuggar på och äter upp. Det är ju farligt!!!

Jag har verkligen försökt att prata med henne om detta. Men hon lyssnar inte. Vad ska man göra??? Jag funderar starkt på att anmäla för djurplågeri..iallafall på den gamla och sjuka hunden som de inte tar bort. Man kan ju vara anonym.

Hur skulle ni gjort????

Solaika
2008-08-29 19:58
0

Jag hade anmält! Utan att tveka. Du har ju verkligen försökt. En sån människa skulle jag inte kunna vara vän med för är det något jag absolut inte kan förstå eller förlåta så är det djurplågeri.

Med tanke på att du har pratat med henne om det så kommer hon nog kunna räkna ut att du har gjort anmälan. Men ärligt talat, jag hade inte ens gjort anmälan anonymt. Om du vill att det verkligen ska hända nåt med anmälan så förvarna inte om att den är gjord. Då hinner de göra något åt saken innan inspektören kommer.

Mina föräldrars granne anmälde mina föräldrar (för att han va arg på dem) och plötsligt en dag stod en inspektör från kommunen på deras trapp. Nu är hundarna hos mamma o pappa väldigt väl omhändertagna och friska så det vart ju inget av saken. Men av det du beskriver skulle det förhoppningsvis hända MYCKET.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Karmatarerskanise
2008-08-29 20:00
0

En valp ska vara minst 8 veckor när man köper den.

Men usch för allt det andra. Det är emot lagen att lämna en valp så. Du kan ju skriva ut lagne till henne och be henne läsa den. Bryr hon sig inte ska du anmäla.

[mia-38]
2008-08-29 20:03
0

Hera

Jag har för mej att en valp ska vara minst 13 veckor innan den lämnas till andra ägare. Min syster som är hunduppfödare följer detta mycket nogrannt.
Jag ska prata med henne igen om detta. De är och hämtar hunden nu ikväll..så jag hinner tyvärr inte göra nåt åt det nu.
Men jag kan hålla koll på hur de sköter hundarna…om de tar bort den gamla och sjuka nu….Jag hoppas verkligen detta!!!
Lyssnar hon inte på mej…så ska jag anmäla…

Johanna
2008-08-29 20:04
0

men fy sjutton…

ta ett rejält snack med henne, o sem Hera skiver, visa henne lagen.. o lyssnar hon fortfarande inte-anmäl!

[mia-38]
2008-08-29 20:26
0

Jag hade fel….hundar säljs i 8:e veckan…å katter i 13:e…

Karmatarerskanise
2008-08-29 21:17
0

#5, precis. Men i vilket fall som så verkar dom inte vara några människor som ska ha hand om djur.

[mia-38]
2008-08-29 21:20
0

Näää..det kan jag intyga att de inte är. Det är sällan de går ut med sin hund…den friska nu då…på promenad. De tycker det är fullt tillräckligt med att de får springa i trädgården…men jösses..

Sen skäller de på sin granne att han aldrig är ute o går med sin. Men de ska nog se till sej själva….

tantnett
2008-08-29 21:28
0

Hera har helt rätt att hundar säljs tidigast vid 8 veck. Önskvärt är att valpar kan gå med moder o syskon fram till dom är 10-12veck gamla då dom får mycket fostran o flockträning av moder/syskon.  Viktigt är förvisso att modern ej är påtvingad valparna dygnet runt när dom blivit 8 veck, hon skall enbart några ggr per dag ha chans att lekträna dem inför livets "hårda skola".

Men gällande din arbets"kamrat" kan jag enbart säga att detta är för J..LIGT!!!!!!!

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Crowone
2008-08-29 22:14
0

Det skulle ju komma en ny lag på att man inte får lämna en hund mer än 5 timmar ensam om dygnet?

Nån som hört om den lagen?? Antagligen är den inte igång än, men den ska.

Sunt förnuft säger att man inte lämnar en valp 8-9 timmar om dan….inte ens en vuxen anser jag ska lämnas så länge själv. Och var ska valpen göra ifrån sig om jag får fråga?????  Golvet???

Men Hallå!!!

Vedervärdigt alltihop i mina ögon.  Jag skulle fundera på att anmäla men först skulle jag säga att jag övervägde det till personen i fråga så de hade en chans att göra nåt åt det.

Men räkna med att det blir liv i luckan på jobbet sen.

Lycka till!!!

abbis
2008-08-29 22:18
0

Jag har hör om den lagen oxå…Vet inte om den trätt i kraft…

mia-38 Jag tycker du skall anmäla henne…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Johanna
2008-08-29 22:19
0

är det inte en lag som säger 6timmar?

[mia-38]
2008-08-29 22:21
0

Eftersom det ser ut som det gör hemma hos dom…så tror jag inte de bryr sej om ifall valpen gör ifrån sej på golvet. Men räkna med att de aldrig kommer att få den hunden rumsren..

jag vill nog göra en anmälan anonymt eftersom vi jobbar ihop. Den situatioen skulle bli ohållbar om hon visste att det var jag som anmält.

Johanna
2008-08-29 22:24
0

det går jättebra att anmäla anonymt… har en kompis som gjorde det… då åker dom dit o hälsar på…fast dom ringde först, kanske inte är så bra om dom gör det till den här familjen? då kanske dom har en chans att städa upp…

[mia-38]
2008-08-29 22:27
0

Johanna….Hur snabbt kan de vara där efter att de ringt??
För kommer de inom nån timme så¨hinner de aldrig i livet att städa allt detta…Och de ser ju den sjuka hunden iallafall…

JossanH
2008-08-29 23:03
0

Min mamma var med och ringde polis för att de skulle komma och kolla upp en hund. Den var i så dåligt skick när ägaren var ute med den att mamma var säker på att det var en get han gick med- så benig och knotig och helt tovig i pälsen.
Efter att flera sett den och kommit fram till att det var en hund så skickade dom polisen på dom.
Polisen var där och tvingade till avlivning inom en vecka.

Anledningen till att hunden fortfarande levde var för att tjejen i hushållet inte ville ta bort hunden… Hon jobbade på dagis vilket jag tycker borde betyda att hon skulle ha nån form av empati i kroppen…
Hunden var tvungen att bäras i alla trappor för den hade så ont…

Ring polisen eller din närmsta djurskyddsförening. När vi hade problem med dålig standard i en djuraffär gick djurskyddet för denna stad in och inspekterade och skickade in anmälan. Dom kan ge dig hjälp!

http://www.djurskyddet.se/

Kolla om dom finns i din stad och kan hjälpa dig!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[mia-38]
2008-08-29 23:12
0

Hej JossanH…

Tack för länken…jag kollade men det finns inte här.
men jag ska kontakta djursyddsföreningen efter helgen. Tycker detta är sjukt.

Den stackarn de har som är sjuk kan heller inte längre gå i trappor. Hon sa det till och med själv till mej när jag var där i veckan. Hunden har så ont i sina leder….Hon hörde inte att jag satt precis i jämte henne…och såg inte heller….helt väck….tycker så gränslöst synd om denna gamla hund. Hon förtjänar inte detta slutet med detta lidandet. Det är grymt!!!!

hus-musen
2008-08-29 23:23
0

jag skulle anmäla henne eftersom det inte händer något för dem! såmma människor ska inte ha djur över huvud taget..

Qui dormit, non peccat

chik
2008-08-29 23:29
0

Mia..Du ringer miljöförvaltningen i din hem komun eller i komunen som hunden bor..

O detta skulle varit gjort INNAN helgen.

Lena.P är jag i verkliga livet.

[mia-38]
2008-08-29 23:31
0

Chik…Jag har försökt att prata henne tillrätta hela tiden..men utan resultat….Så var lugn…jag ska kontakta dessa myndigheter.

Johanna
2008-08-30 00:39
0

Mia- jag vet inte hur fort dom kom ut… men tror att dom ringde o sa att dom skulle komma oanmälda vilken dag som helst..

men säger man att det verkligen är jätteilla kanske dom bara åker ut?

abbis
2008-08-31 20:00
0

>PÅ katter/ifocus  kan du läsa om den nya lagen .Dom har den på startsidan..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[mia-38]
2008-08-31 20:07
0

Jaa…tack abbis….jag har redan läst om den nya lagen..och det borde de läsa.

Angående den nya valpen de skulle ta hem i fredags.
Jag messade henne i lördagsförmiddag och frågade hur det gick med valpen. Tog ett par timmar innan jag fick svar. Då skulle de dit mellan 14.00-14.30. Hmmm….
Tog ett par timmar till. Sen vid halv fyra så fick jag ett mess av henne där hon skrev att de inte skulle ta valpen förrän om två veckor då den bara var 6 veckor nu. Och att de redan hade betalat den.
Bara kände att detta är nåt som hon hittat på….det finns ingen valp. Jag tror att det kommer sen att de har blåst dom på pengar och att valpen såldes vidare till annan. Hon har ljugit om MYCKET innan…så detta är säkert bara påhittat oxå för att få uppmärksamhet.

Men iallafall så kommer jag att fråga henne i morrn på jobbet o dom tagit bort den gamla hunden än. Har de inte det tänker jag anmäla för djurplågeri.  Det får inte gå till så här….en gammal och en väldigt sjuk hund med värk ska inte behöva lida sin sista tid…och defenitivt inte den skiten de har inne.

Angelclaw
2008-08-31 21:25
0

:( stackars hund!

Håller med alla andra -Anmäl!!

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

Tatsja
2008-09-01 08:28
0

Stackars hundar. Lagen har kommit i kraft nu. 6 timmar är det. Ring och anmäl. det skulle jag gjord.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Anna77
2008-09-05 00:37
0

fruktansvärt det här… hur har det gått?

Tatsja
2008-09-05 01:01
0

Ja, hur har det gått?

Väl mött, Tatsja

[mia-38]
2008-09-05 08:08
0

Hej!
Igår ringde jag en veterinär. Hon sa att jag skulle kontakta Djurskyddet här i kommunen coh få hjälp av dessa. Så jag ska ringa de idag.

Tatsja
2008-09-05 09:06
0

Det är bra. Vi måste se till djurens bästa och inte blunda.

Väl mött, Tatsja

SweGizmo
2008-09-05 14:58
0

Hur har det gått?

Min blogg: SweGizmo.se

hus-musen
2008-09-05 15:14
0

har de varit dit o kollat hur djuren lever än??

Qui dormit, non peccat

[mia-38]
2008-09-05 16:51
0

Jag har försökt idag att få tag i någon i djurskyddet..men utan resultat. Ska försöka när jag slutat jobba….ibland finns det ju tydligen nån bara där på kvällstid. jag fick även ett nummer av min chef….någon miljöinspektör. Ska kontakta henne på måndag.

Så det händer nåt snart iallafall….jag försöker hitta rätt personer till detta…får så här får det absolut inte gå till.

Karmatarerskanise
2008-09-05 17:30
0

Jätte bra Mia :)

Sessan1
2008-09-05 21:12
0

Fy F*N vilket "Patrask" som INTE bryr sig om hunden :(:( Tycker samma som ngn här sa, att gör man inget med  en sjuk hund, ska man INTE ha djur överhuvud taget, GRRRRRRRR.

Och inte när man ens har städat omkring sig :(

Hur har det gått Mia?

[mia-38]
2008-09-05 21:18
0

#33….jag har försökt att få tag i personer som har med detta att göra..men utan att lyckats idag..men skam den som ger sej..Jag får fortsätta på måndag och försöka få tag i dom.

Karmatarerskanise
2008-09-05 21:21
0

Dumt att man måste hålla på och försöka få tag på personer när det gäller sånt här. Det borde vara lätt tycker man.

[mia-38]
2008-09-05 21:24
0

Jaaa..jag försökte ju både med djurrätten och inspektioen på kommunen..men ingen anträffbar. Blev nästan lite sur….Men de kanske har många fall de måste kolla upp…
Undrar hur det kommer att bli när de tar hem valpen….ska jag anmäla en gång till då om de inte sköter den? Hahah..dum fråga egentligen…självklart anmäler jag direkt!

BranDuir
2008-09-05 22:05
0

Namn: Jessica Dahl Titel: Miljöinspektör Organisation: Samhällsbyggnadsförvaltningen Telefon: 0481-453 49 Mobil: 070-204 16 86 Fax: 0481-453 60 E-post: jessica.dahl@nybro.se Adress:

Dunderbergsgatan 2, 382 80 Nybro

Så jäkla svårt att kontaktaa dem är det inte….

Nyckelord: Djurhållning, hästhållning, sällskapsdjur

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

[mia-38]
2008-09-05 22:08
0

#37…Det är ju henne jag ringt idag…Å jag fick då inte tag på henne!!!!

BranDuir
2008-09-05 22:09
0

Om djur far illa

Du kan kontakta Samhällsbyggnadsförvaltningen om du misstänker att ett djur far illa.

Du kan vara anonym om du vill.

**Kontakta:
**
Erik Olsson
Telefon: 0481-453 48
E-post: E-postadress

Jessica Dahl
Telefon: 0481-453 49
E-post: E-postadress

[mia-38]
2008-09-05 22:12
0

De är ju dessa jag har ringt idag, åter igen! jag gär allt jag kan..men jag kan tyvärr inte hänga i telefon hela tiden…har ett jobb att sköta med på dagtid…

BranDuir
2008-09-05 22:30
0

seriöst alltså…de har både email och telefonsvarare på när de inte är där…plus ett mobilnummer med mobilsvar….

Jag delgav dig ovanstående information för att faktiskt kanske få en lösning på problemet…blir både skrämd och lite äcklad av att se alla fördömande svar som skrivits…patrask och så vidare…på ett faktiskt subjektivt uttalande om att djuren far illa…att kalla någon för patrask som man bara har hört att de eventuellt skulle kunna behandla djuren illa….den ena hunden frisk o kry ….hmmm…de har kanske inte råd att lägga 1500 kronor på en avlivning….eller kanske inte har hjärta att göra det….hon mår ju ändå "ganska " bra…"det går nog ett tag till"…många aspekter finns att väga in..

Att de skulle ha skitigt…ja men..det har vi nog alla ibland…och allt ligger ju till syvende och sist i betraktarens ögon….jag kan tycka här är välstädat….efter mina mått ……sedan kommer en pedant och frågar hur jag kan ha det så rörigt….

Så för att citera bibeln…"den som är utan synd kastar första stenen"

[mia-38]
2008-09-05 22:35
0

Ja du BranDuir…Jag har själv varit hemma hos de. Och jag skulle ALDRIG skriva att de har det skitigt om de nu inte har det…Men det ser rent för jä…t ut.  Och jag är inte pedant. Vem som skulle säga som jag om de finge se hur det ser ut…Så det är inget jag bara hittar på.
Och jag anser att har de råd att köpa en valp så har de råd att bekosta en avlivning på den gamla och sjuka hunden. Och jag vet själv hur svårt det kan vara att ta bort ett kärt djur…men nu måste de…
Jag har ringt både deras tele på jobbet o mobil….+ att jag mailade när jag kom hem..men inget svar.

SEViking
2008-09-06 14:36
0

Hej på er gott folk

Jag skönjer lite som att man hittar fel hos andra, sedan lämnar över problemet åt andra att ställa tillrätta. Sen har man gjort sitt å kan sträcka på sig att man minsann gjort gott.

Då jag ska rädda ett djur t.ex: då är jag med tills djuret är i goda händer, innan det tycker jag inte att jag kan sträcka på mig och snacka om hur bra ja e på ett forum. Eller snacka om hur jäla dåliga dom andra är.

Man är nog själv inte så bra om man VET OM ett misärförhållande å barra bollar över åtgärderna till någon annan, för att sedan skylla på att man har så mycke annat å göra. Istället för å sitta timtal på ett forum å TALA om det, så kan man ju AGERA istället. Ex: sitta i telefon tills nån svarar.

Men det är fint att folk tar tag i saker för dom arma djurens räkning.

SEV Oskyldig

[mia-38]
2008-09-06 14:44
0

Ursäkta SEV!! Du tycker alltså att jag skriver att jag är så himla duktig eller??? Jag har inte sträckt på mej i detta fallet….å tänker inte göra det efter sen heller. Jag är heller inte ute efter att prata om hur dåliga andra är…..synd att du fått det intrycket….

Jag agerar så mycket jag kan…Jag har ringt och jag har mailat….men inte fått nåt svar än. Tyvärr.

[mia-38]
2008-09-06 14:59
0

Nu är det fixat…fick tag i en på Djurskyddet i Kalmar. Dessa kommer att kontakta miljöinspektionen på måndag. De kommer då att åka ut dit.
Jag kunde vara anonym. Men blir det rättsligt så kommer jag att inte kunna vara anonym..å det spelar kvitta.
Men nu kommer den gamla hunden att få hjälp.

SEViking
2008-09-06 15:06
0

Härligt

Å jag skulle gladeligen stå inför rätta och berätta allt som hade med saken att göra. För kan inte folk behandla en annan varelse humant så ställer jag upp för varelsen, i vått å torrt, å mot vem som helst, å jag skulle inte skämmas för ett ruttet öre.

Kram till Mia då!

SEV Oskyldig

[mia-38]
2008-09-06 15:32
0

Ja SEV…jag håller med dej i det. Jag ställer gärna upp i rätten om det behövs..även om det innebär att det blir tufft på jobbet ett tag. Men det kan jag stå ut med…bara jag vet att djuren har det bra.

Tatsja
2008-09-06 16:51
0

Bra att det rör på sig.

Snälla, ta och läs underlätta för synskadade. Det är väldigt viktigt.

Kramiz Tatsja

Väl mött, Tatsja

Sessan1
2008-09-06 18:39
0

Skönt Mia att det börjar röra på sig iaf :)  Hoppas det blir ngn lösning på det hela.

Kram

[mia-38]
2008-09-13 13:54
0

uppdaterar:

Nu har djurskyddet varit ute hos de..men tyvärr var de inte hemma då. En från djurskyddet ringde då upp henne..och detta var på jobbet…så jag hörde allt.
Ägaren till hunden nekade och sa att den som anmält hittat på. Hon blev jä….igt otrevlig….så den som ringde från djurskyddet la på luren.
De hade tydligen pratat med en granne till de som hade sagt att de skulle avliva hunden som i torsdags eller fredags..men hunden lever än….Och valpen kommer dit idag med.
Jag har meddelat djurskyddet detta och de kommer att åka ut igen och kolla upp detta.

Tatsja
2008-09-13 14:30
0

Bra att någon bryr sig om. Ingen trevlig miljö. Har de barn också?

Väl mött, Tatsja

[mia-38]
2008-09-13 14:38
0

Nej Tatsja….inte än..men hon säger att hon gått över tiden med 7 veckor….Jag hoppas verkligen att de kan ändra på sej så att barnen slipper fara illa i den skiten de bor i.

Tatsja
2008-09-13 14:39
0

Verkar inte vara en bra miljö för barn. Hoppas de ändrar sig. Annars måste barnavårdsnämnden kopplas in också.

Väl mött, Tatsja