Hur syns NI?
Eftersom jag är både bilförare och hundägare så måste jag bara påpeka vikten av att synas. Många gånger när man är ute och kör så har folk mörka kläder på sig. Syns nästan inte alls. Speciellt om det inte finns gatlampor. Som hundägare och även om jag bara är ute och går när det börjar skymma, så försöker jag göra allt för att synas.
Har extra reflexer på rollatorn. Reflexväst eller reflexjacka. Min hund har reflex på kopplet. Allt för att jag vill bilförare ska se mig och Tatsja.
Tyvärr är det många som tror att det räcker med gatbelysningen, men det är svårt då också.
Så snälla. För er egen skull och mitt. Sätt på er reflexer.
Tatsja Medarbetare rörelsehindrade och kost
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Jag cyklar för det mesta när jag ska någonstans, men jag är jättenoga med lyse när det är mörkt ute. Det är väl mest på vintern som jag kanske går, då är det ju mörkt redan klockan fyra ju… Men jag har minsann reflexer i mina vinterjackor :)
Jag blir också jättetrött på folk som inte syns, både när jag kör bil och cyklar i mörker.
/Christine
Det är ju ens egen säkerhet. Billig livförsäkring.
Väl mött, Tatsja

jag har både hund och häst. och vi brukar se ut som levande julgranar
. jag har en varseljacka som är godkänd av vägverket för arbete på väg och lampa. hunden har reflextäcke och koppelreflex. när jag rider har jag samma jacka och reflex på hjälmen, hästen på alla fyra benen, på tyglarna, på nosen, på svansen och täcke. sen även på stigbyglar pannlampa och sånndär som lyser rött bakåt….
jag gillar att synas, det har tillochmed stannat en kile och berömt oss för att vi syns så bra.
det är ju jag som blir lidande om jag inte syns…..

jag har alltid reflexer nu mer när de blir mörkt ute! det började jag med när jag tog körkort och insåg att man faktikst inte alls ser en person utan reflexer!
Qui dormit, non peccat

Jag är också en sån som ser ut som en levande julgran. Dels rider jag, då är det reflexer på både mig o häst, och dels är jag ute o går ibland o då gäller det också att ha reflexer.
Jag kan berätta att jag vid ett tillfälle höll på att köra över en gåntrafikant för att denne inte hade reflexer i mörkret. Han gick rakt ut i gatan (visserligen på övergångsställe), men ser inte jag att det kommer någon så stannar jag förstås inte. Jag blev så chockad att jag stannade en bit bort. Vid detta övergångsställe har det nu satts upp lampor, men det hjälper föga kan jag säga. Använd reflexer gott folk! =)
jag har en varseljacka som är godkänd av vägverket för arbete på väg och lampa. hunden har reflextäcke och koppelreflex. när jag rider har jag samma jacka och reflex
ja det är väldigt viktit att man syns å håller sig så nära vägrenen det nånsin går..
O nu när mörkrett kommer så -fram med reflexer!!
Lena.P är jag i verkliga livet.
Alltid reflexer i mina jackfickor, och reflexband runt armen när det mörka halvåret kommer. Töntvarningskommentarer från vissa, men det får stå för dem.
Har ingen reflex på illrarnas sele, men de är jag ytterst sällan ute med i mörker, och då endast på gården eller liknande. Är jag ute med hund (mammas) så har den en reflexväst, och reflexer på kopplet.
Även om jag själv syns, så kan detvara så att jag kan tappa hunden om något går väldigt fel, och då vill jag inte att han ska bli påkörd av en sån simpel anledning att han inte syns i mörkret.
Sen är han helvit, så reflexer har han jämt när han är ute på vintern, även på dagen, en vit hund i snö är lätt att missa.
Paulina
Får lov att säga att ni är duktiga. Bra att ha reflex. Ha gärna med en väst i bilen. Skulle man få lov att stanna så syns man.
Väl mött, Tatsja
#8 Det kan jag stolt säga att jag har i min "survivalbag" =) Pappa har alltid sagt att man ska ha en kasse med mössa, vantar och gärna en overall eller något annat varmt och reflexer, ifall man skulle få stopp på bilen. Bodde i Härjedalen, och får man stopp i 15 minusgrader så blir bilen väldigt snabbt utkyld, och ska du ut så är det viktigt att inte frysa ihjäl och att du syns, man vet ju inte när hjälpen kan komma.
Det är ett tips som jag har följt, och som jag tycker är ganska bra.
Paulina

jag har alltid reflexer på mej när jag är ute… o blir lika förbannad varje gång det kommer folk gåendes lr ridandes o inte har tillräckligt med reflexer på sej… det är skitsvårt som bilförare att upptäcka då

#9 håller med dig! är uppväxt i hälsingland så jag vet precis varför man ska ha med sig varma kläder i bilen utifall=) och ett pumpat reservdäck!!
Qui dormit, non peccat
#9 japp, du vet vad det innebär med vägar som inte är så tätt traffikerade och stundtals obefintlig mobiltäckning med andra ord ;)
Paulina

#12 men du! alleles för väl.. och bärgarkurt tar tusen kronor milen så man får itne misslyckas när man står ute en kall mörk natt heller! värst var det när jag o killen blev ståendes efteer vägen, 25 grader kallt, o bilen vägrar starta. visar sig senare att bilen blivit kortsluten! tog en timme innan nån kom o kunde hjälpa mig!
Qui dormit, non peccat
#13 Ja, de är svindyra, och kommer inte på momangen percis. Sen de som passerar stannar ju ine alltid heller. Åkte av vägen en glashal morgon, -20. Inte en kotte av de 11 bilar som kom som stannade, de bara körde sakta förbi o kollade på mig. Iofs så vikade jag inte efter dem eller så, men jag var mest fundersam på vad jag skulle ta mig till, hade inte en aning om vem jag skulle ringa. Och jag vill inte stanna någon bara för att jag är lite småkall.
Tur mina täckbyxor, vantar och mössa den gången!
Paulina

#14 stackare! förstår dig precis! näe de är inte lätt alla gånger=) men oftast så fixar det ju sig bar aman får fundera lite=) o hjälpsamt folk finns det gott om=)
Qui dormit, non peccat

Har en reflexväst som ligger i handskfacket på bilen. Den finns alltid där. Även en ficklampa. Det finns också alltid två varma filtar i bakluckan om man blir stående nånstans. Som tur är bor jag i sthlms-trakten så det blir inte så kallt som ni har det i hälsingland.

Alltid reflex på alla jackor och på illrarnas koppel
Ecko har reflexer på hans sele och jag själv är nog inte så duktig på de visserligen. Men å andra sidan går vi aldrig vid trafikerad väg heller utan inne här i bostadsområdet. Och de enda som kan komma här är väl en moppe då.. men de brukar vi alltid gå undan för iaf eftersom dem kör som idioter.
Men jag ska nog köpa mig en reflex att ha i fickan iaf:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
#18 Gör det. Apoteket har många bra, eftersom om du går i ett bostadsormråde med gatlyktor, så invaggas man i att man syns. Fel. Med reflex så syns du garanterat bättre och kan då rädda liv. Jätteviktigt att tänka på att synas. Det underlättar för de som kommer med ett fordon. Oavsett om det är bil eller moped.
Kramiz
Väl mött, Tatsja
Jag använder alltid reflexväst och vi håller som bäst på att söka en bra sele åt vovven, självklart med reflex på!
Reflex, både på mig och vovven
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#19 Tack för tipset:) Jo fast de får inte åka bilar här inne om man inte ska göra något speciellt. Men de är sant, hellre ta det säkra före det osäkra.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆