Relationer iFokus

Relationer

Etikettvänskap
Läst 2111 ggr
Jenahbella
0

hur hjälper ja min vän?

jag har haft en vän sen ca 5 år tillbaka..
vi vart bästa vänner ganska fort och hade nästan allt gemensamt..
de senaste två-tre åren har vårat förhållande till varandra varit väldigt knakigt.. hennes kille gjorde slut och jag skaffade kille..
vi har inte hörts av så ofta och styrt me vårat eget lixom..
för snart ett år sen så skaffade hon sig en pojkvän och flyttade till en annan stad, för att börja om sitt liv..
och vi hördes näst intill aldrig.. antar att hon inte ville ha nåt med mig att göra för att jag va me i hennes "gamla" liv..
men så hörde hon av sig iaf, när hon fick problem i sitt nya förhållande..
hon ringde till mig och grät och sa att han vart otrogen..
jag satt med henne i telefon och försökte verkligen hjälpa..
hon drack och tog tabletter den kvällen och slutade uppe på akuten, jag kände mig så hjälplös med tanke på att hon var på andra sidan sverige..
hörde av mig nån dag senare och då va plötsligt allt bra..
denna händelse hade gjort deras förhållande starkare och nu visste dom tydligen att dom va viktiga för varandra…
bullshit sa ja om de men va skulle jag göra?
veckorna gick och jag fick ett sms från henne "han slog mig"
jag blev asförbannad och hörde av mig till henne..
jag erbjöd henne att flytta hem till mig och min sambo för att kunna reda upp saker och ting..
hon tacka.. men dagen efter va de sååå bra igen…
detta hände en gång till..
för två veckor sen hörde jag av mig till henne för att fråga hur de va, jag är ju orolig lixom, men de va så bra, de skulle flytta till ett radhus nu, och de försöker skaffa barn!
(gud ska veta hur förbannad jag blev när jag hörde de!)
så fyllde hon år häromdan.. vilket jag missa.. födelsedagar e verkligen inte min grej att komma ihåg! e glad att jag kommer ihåg min egen lixom!
så får jag meddelande från henne att jag minsan har glömt hennes födelsedag och att jag typ kan dra åt helvete (förlåt språket)
hon tyckte helt enkelt att jag inte va en riktig vän..
då fråga jag henne varför med tanke på allt jag försökt gjort för henne sista tiden..
men jag gjorde tydligen bara de när de passa mig..

och jag vet att de inte är mig hon är arg på..
hon tror mitt liv e perfekt och att jag har de så bra..
men jag blir så himla ledsen,
jag känner mig så otillräcklig!
JAG VET, jag ska inte ta åt mig..
tjejen har ju verkligen problem,
jag vill hjälpa henne.. men hur?
jag har ställt upp så mkt nu, men börjar tröttna, detta tar för mkt energi..

Karmatarerskanise
0

Vill hon inte bli hjälp finns det tyvärr ingenting du kan göra. Vissa lär sig på det hårda sättet.

förstår att det är jobbigt, var i samma sits en gång. Min kompis fick komma på det själv, för jag kunde säga det till jag var blå, hon lyssnade ändå inte.

Jenahbella
0

#1 jo de e väl de som e bäst, min dörr får väl stå öppen om hon kommer på sig själv, men tjata orkar ja inte mer :/

fettmedkevlar
0

#2 jag tycker inte du ska låta dörren stå öppen för någon som beter sig sådär när du räcker fram en hjälpande hand. hon verkar ju vilja stå på egna ben oavsett och inte ha hjälp. jag tycker du kan låta henne vara, hör hon av sig så berättar du hur du känner och att du inte accepterar att hon ber dig fara åt helvete efter allt du gjort för henne.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

[SharpMissy]
0

Vad är det man brukar säga? Med såna vänner behöver man inga fiender. :-/

hus-musen
0

du kan inte göra något alls. inte förrän hon inser att hon har problem och själv vill göra något åt det!  hon är ingen kompis heller så du behöver inte ha dåligt samvete alls!!

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
0

Jag tycker inte man ska dömma henne för hårt. Detta är inte ett ovanligt fall. Blir man hjärntvättad av sin partner så förändras man som person.

Jenahbella
0

#3 ne förstår, men jag har kännt henne länge, å jag vet att de e inte hennes riktiga jag som säger de där sakerna..
hon är helt manipulerad av den där killen, men som sagt jag tänker inte lägga ner mer tid på att "locka" henne till mej, nu har ja gjort mitt.. sen e de upp till henne…

#4 så sant så sant :/

#5 nee nu har ja insett att jag inte ska må dåligt över detta mer, visst jag oroar mig men jag lägger inte mer kraft på de nu :)
jag är stolt över mig själv som har erbjudit den hjälp jag gjort, vet inte många som skulle ställa upp så på mig!

hus-musen
0

#7 jo man ska ju alltid försöka åtminstonde en gång=) och det har du ju gjort så det ska du vara stolt över tycker jag!Glad förstår att de är svårt men man får inte tvångsomhänderta människor hur som helst tyvärr, finns visst en lag mot kidnappning och olaga frihetsberövande=)

Qui dormit, non peccat

Jenahbella
0

#8 haha! ;) knäppis!

hus-musen
0

#9 Skrattande alltid!!

Qui dormit, non peccat

tantnett
0

Du gör helt rätt i att klargöra att du finns där när hon är redo att bryta detta förhållande.

Bra också att du inser att hon är hjärntvättad.

Många gånger kan man bete sig väldigt illa när man befinner sig i ett destruktivt förhållande. Man orkar varken med sig själv el andra.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Madde
0

#0: Hmm känner igen mig allt för väl i det du skriver.

Jag har hjälpt vänner tidigare men när jag själv börjar ställa krav på att de ska göra saker själva så blir man den som är dum och så säger de upp kontakten.

Men då är det inga vänner utan då är det bättre att vara utan de.

Kan de inte mer än ta och ta av ens vänskap är det inga riktiga vänner.

Så stå på dig i det du gör, för du har inte gjort något fel.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Jenahbella
0

#12 tack!

Madde
0

#13: Det var så lite så.

Men ibland behöver man höra att man inte är helt själv om att ha vänner som uppför sig ohyfsat efter att man hjälpt de så gott det går.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Jenahbella
0

#14 precis :) jag VET att jag ställt upp, men ändå känner ja mig otillräcklig ibland :/

Karmatarerskanise
0

#15 Känn dig inte otillräcklig. Bara tänk på att hon inte är sitt vanliga jag!

Håll tummarna på att hon innom en snar framtid förstår vad hon håller på med! Och att hon då vågar ta kontakt med dig igen!

Jenahbella
0

tack hera! :) de hoppas ja me hon gör! :)

Jenahbella
0

en liten update!

när jag gick hem från affären idag så såg ja henne, hon ropade på mig , jag kände inte alls igen henne, hon har gått upp väldigt mycket i vikt, hon skulle iaf va hemma i helgen nu fråga om jag ville träffa henne.. jag fråga om hon verkligen ville de me tanke på va hon skrev på msn.. så sa ja att jag faktiskt blev ledsen "jaha " sa hon då..

så känner ja såhär nu då att jag på ett sätt vill träffa henne, få en ärlig chans att prata me henne utan att hon ska kunna dra från msn eller sms när hon blir sur.. örsöka nå till den riktigt tjejen ja känner…

men samtigt när hon beter sig som ett svin, för de gör hon, är de då värt att försöka rädda henne?

Karmatarerskanise
0

#18 Försök tänka på vem hon egentligen är, vem hon var. Är det värt att försöka rädda?

Wiemona
0

#18 den riktiga tjejen du känner finns nog inte så länge hon är hos honom. Som andra sagt här i tråden så kan du inte hjälpa henne om hon inte vill ha hjälp. Hjälp vill hon förmodligen inte ha förrän den dag hon inser att det är dags att lämna honom på riktigt. Min erfarenhet säger att du kommer inte att nå fram till henne så länge hon är kär i honom. Låt oss hoppas att de inte lyckas få några olyckliga barn fram tills dess.

LuckyLady
0

#18 Jag är i ungefär samma sits som du.

Har en väninna som övergett mig för att hon är/har blivit hjärntvättad av honom som jag vet misshandlar henne.
(Eller ska man kanske skriva att han har slagit vettet ut henne.)
Hon tror att hon ska kunna "rädda" honom.
Han är ju inte ofelbar, jag har hört alla ursäkter för honom.

Jag har inte träffat henne på över ett år.
Hon har betett sig super illa mot mig. Jag valt att förlåta henne för hennes utspel. Eftersom att hon inte är den tjejen hon var just nu.

Dessutom har ändå beslutat mig för att finnas där den dagen hon får nog, för den kommer det vet jag.

Om hon är värd att rädda/hjälpa?
Är inte alla värda att rädda/hjälpa?
Även han som slår henne är värd att hjälpa/rädda!

Om rollena vore ombytta, skulle inte jag och du vara värd att rädda/hjälpa då?

Utanför affären var han med då?
Kom ihåg att hennes nuvarande beteende är ett skydd och försvar.
Troligtvis har han vänt henne mot dig.

Bjud hem henne, hämta gärna info från din lokala kvinnojour.
Låt det ligga framme inom synhåll men ta inte upp ämnet utan låt henne ta upp det i så fall.

Även släktingar och vänner till misshandlade får ringa kvinnojourer och få hjälp och råd.
Dessutom finns Kvinnofridslinjen att ringa till 020-505050

Säg inte att hon måste, det är ord dom inte vill höra.
Racka inte ner på honom, för troligtvis har han lärt henne att det är han och hon mot resten av världen.

Vill du så får du använda min (inbox)

Kram
LuckyLady
Ps Hoppas att det inte gör något att det blev långt Ds

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

Jenahbella
0

#21 jo jag har bestämmt mig för att träffa henne nu i helgen, hon ska åka tillbaka till honom på söndag..
får väl försöka va snäll å trevlig och försöka få henne att fatta att hon har de bättre här hemma, uten killen..
tack för alla bra ord :)

LuckyLady
0

#22 Det låter bra Glad

Kom ihåg när du möter henne att hon har troligtvis ett försvar som svenska militären skulle vara avis på Förvånad när det kommer till ämnet misshandel.

Jag vet att det är skitjobbigt att sitta och lyssna på en misshandlad vän som försvarar skitstöveln. Tyvärr så måste man göra det.

Vad du gör kritisera inte honom.
Här gäller en balansgång och ständigt lyssna på vad och hur hon pratar om honom.

Här gäller också mycket omvänd psykologi.
Framför allt att plantera frön hos henne…

Ta det som ett gott tecken att hon vill träffa dig igen.

Säg istället åt henne att han borde söka hjälp för sitt beteende på mansjouren.
Att dom tillsammans borde söka hjälp på familjerätten, för troligtvis är hon ännu inte redo att ge upp hoppet om honom och då får man svälja repilken - Du måste lämna honom.

Bestäm dig om du tänker ställa upp på henne oavsett hur hon beter sig. Det är ju egentligen inte din kompis utan en väldigt kuvad version av din kompis.

Om du väljer att göra det så tala då om för henne att när hon får nog av att få stryk som hon absolut inte förtjänar så finns du där!
(Innan dom själva har fått nog finns det tyvärr ingenting som vi vänner kan göra. Tyvärr.)

Det är vad jag kommer att göra. Jag kommer dessutom tilllägga att det ALDRIG någonsin är fel tid att ringa mig.

När bägaren rinner över kommer jag att finnas där för att hjälpa. För det kommer den göra! Det kan vara i morgon och det kan vara 2015 mig spelar det ingen roll.

Lycka till
Kram
LuckyLady

LuckyLady
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

TS Hur gick det?

Jenahbella
0

#24 hon sa att hon inte skulle hinna ses.. och har inte pratat me henne sen då :(

Aviendha
0

Vilken hemsk sits..

Har ni några gemensamma vänner eller liknande? Denna kamp kan vara dig ensam övermäktig, det krävs en massa energi och du är trots allt inte mer än människa.

Skulle du inte orka skulle nog ingen klandra dig för det.

Jag skulle vilja se det som såhär när det gäller "hjärntvätten", hon försätts i ett slags undantagstållstånd, ungefär som om man är psykiskt sjuk, hon inser inte själv problemen, för att hon innerst inne vet att det betyder att hon ställs inför dem och måste lösa dem.

Antagligen mår hon riktigt uselt. Då orkar maninte med att lösa problem, att handla rationellt. Man orkar knappt med sig själv.

Jag har inga råd alls att ge. Handla som du känner rätt. Oavsett vad det är. Sliter det för mycket på dig så får du tänka efter. Alla är värda att rädda, men det viktigaste i ditt liv är ditt eget liv.

Det är inte värt det om du själv börjar må jättedåligt över det, det har jag sett hända förr.

Eloge för din insats!

Karmatarerskanise
0

Fnuha; jag har varit i din sits. Jag såg på hur en vän till mig misshandlades osv. Men hon lyssnade inte på vad jag sa. Hon trodde han menade vad han sa när han sa förlåt och att ha ångrade sig.

Det slutade med att hon fick rymma och hon är nu gömd. Jag fick ta en del mordhot från killen i fråga efter detta, då han trodde att jag visste var hon var. Men det visste jag inte.

Det är jobbigt att bara se på, men tyvärr är det det man får göra. Och finnas där då det behövs!

Jenahbella
0

#26 nee hon har inga vänner alls kvar mer än mig,
tack för dina ord! :)

#27 fy vad hemskt! jag hoppas inte min händelse går lika långt som din gjorde :(
precis, finns ju inte så mkt man kan göra mer än att finnas där :/

LuckyLady
0

# 25 Då fick hon troligtvis inte gå!
Vet inte hur många gånger min vännina har ställt in i sista minuten.
Dom har alltid någon annan bra undanflykt men i 90 % av fallen så är det något annat/annan som ligger bakom att dom inte kommer..

Jenahbella
0

#29 jo fast han var ju inte här i stan.. jag vet inte.. känns tråkigt, men som sagt, jag finns här för henne och jag hoppas hon fattar de när hon känner att hon behöver nån…

LuckyLady
0

#30 Dom behöver inte befinna sig i samma stad.
Min vänninas pojkvän fick henne att åka hem en dag förtidigt när hon var och hälsade på hos sina kompisar.
Dom vet exakt vilka knappar dom ska trycka på för att få som dom vill.

Jenahbella
0

#31 sant :.. :/

nu e de så att jag fick ett sms ikväll.. och hon säger att hon e i malmö för att hon blev utslängd (hon tog bussen från borås till malmö bara hux flux)

hon har inga pengar och vågar inte ringa sina föräldrar, jag vågar inte heller de för just nu känns de som om hon litar på mig lite.. vill inte förstöra de..
hon säger att hon ska vänta me att ringa föräldrarna tills imorgon..
jag har sagt åter igen att hon får bo hos mig och hon tackar.. :/
blä *klump i magen*

Jenahbella
0

f*n nu har ja försökt få tag i henne ett tag men hon svarar inte.. :(

LuckyLady
0

#33 Kan det vara så enkelt att hennes mobil batteri är slut!
Är du i närheten av Malmö?
Kan hon ta sig till dig utan pengar?

Du har rätt ring inte till hennes föräldrar.
Vad ska du säga?
Ja hon ringde mig men jag vet inte vart hon är nu
Låna gärna ut din telefon så att hon kan ringa sina föräldrar när hon kommer till dig.

Kan du ringa hem till henne och kolla om hon är hemma igen.
Fråga bara efter henne, behåll för dig själv att du vet vad som har hänt. Hitta på någon anledning att ringa men inte den att du vet att hon blivit utslängd.

Kan vara så att nu när hon vart "olydig" får hon inte använda telefon.
Då kan du ju få bekräftat på om hon är hemkommen eller inte!

När man pratar med våldsverkaren så är det mycket taktik som gäller! Tänka först och prata sen.

Lycka till.
Kram
*LL*