Ungdomar och alkohol.
Ni som är föräldrar, hur har ni gjort då era barn bett er köpa ut alkohol till dom? Eller ni kanske inte köpt ut men vetat om tt dom druckit på någon fest? Eller dom får absolut inte dricka av er?
Vilken metod tror ni är bäst för att undvika att ens barn blir full och inte vet vad det gör?

Min mamma gav mig alkohol om jag skulle på fest, mot löftet att ALDRIG någonsin dricka HB. Det tyckte jag var en kanonlösning. Hon visste mycket väl att det inte fungerade att leka moraltant med en obstinat 16 åring! Och hon hade kontroll över vad jag drack, hon skulle bli lika rasande om jag drack HB idag!
Carpe Diem
#1 Fast bara för att föräldrar ger en alkohol, betyder det inte att man inte dricker annat också. Det är det som händer många gånger. Barnen dricker det dom får av föräldrarna, sen även det som vännerna dricker.

I didnt! Jag höll mitt ord, och det var nog de ända löftet jag höll i mina ljuva ungdomsår!
Carpe Diem
#3 Bra gjort av dig. Men det var inte många av mina vänner eller jag som höll det.
Bero kanske också på hur man är som person. Men större delen av min förra umgängeskrets, gjorde allt man inte fick.

Jag med ^^
De slogges väl om vem som slapp ta hand om mig efter skilsmässan :P
Carpe Diem
JAG skulle ALDRIG köpa ut..Visst kan dom få tag i det ändå men jag vet att JAG inte bidragit till min unges fylla och kan då ställa krav.Hade jag köpt ut och något skulle hända skulle jag få samvetskval som hette duga.Jag har gett mina barn en morot ingen alkohol före 18 och jag bjuder på körkortet..Min 28åring sumpade detta när han va 17,5..min 17 åring ser ut att klara det..*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Jag fick en flaska pipino av mor min, den smakade skit och jag drack vad som hellst menade hon. Den var jag redig nog att spara till ett väl valt tillfälle - skolavslutningen! Mamma nattvandrade!
Pappa blinkablå fann mig och undrade vart jag fått flaskan ifrån:
- Min mamma gav mig den *aldrig ljuga för personer i uniform*
- Då ska jag nog ta och prata med din mamma!
- Inga problem, hon nattvandrar så hon är nog här i krokarna!
Mammas komentar:
- Du kunde väl för helvete ha sagt att du snott den!!
- *troskyldigt* Men han frågade ju, och det var ju ingen lögn.
Jag räddades nog av att jag har stor respekt för alkoholens inverkan på personligheten och mitt behov av total självkontroll!
Carpe Diem
Mina föräldrar har bjudit här hemma.. Dom ansåg att det var bättre vi va fulla här hemma när dom hade koll på oss.. haha
Nä, har aldrig varit nån som har haft behovet av att dricka..

Dottern fyller 16 snart, hon har inte varit full men berusad (och hon tror dessutom inte att vi märkt något!).
Hon har aldrig frågat om vi kan köpa ut men vill gärna ha om vi dricker vin hemma fast det får hon inte det heller.
All alkohol är sedan några år väl inlåst så vi inte skall behöva misstänka ngt nallande…
didis; varför valde ni att inte säga ngt om att ni märkte att hon var berusad?

Jag hade samma deal som mimmi.
När jag var fjorton så fick jag dricka en cider med föräldrarna när vi var ute vilket hände typ var tredje månad. När det blev så att det var dags att festa med kompisarna så brukade hon ge mig ett par cider.
När jag sen fyllde 15 och det var dags och festa så fick jag alltid en sån där liten vodkaflaska. sån som är som en shot. Hon sa att det skulle räcka till ett par dinkar vilket den gjorde.

#10 jo visst har vi pratat om det men hon blånekar med troskyldiga uppspärrade ögon. Men gissa om kontrollen är hård nu, inget sova borta om inte föräldrarna är hemma (vi ringer o kollar) och utandningsprov efter sena kvällar.
Jag tror att hon mest provade på alkohol för senaste månaderna har hon klarat alla utandningprover.
Egentligen är jag inte orolig för alkoholen i sig, någongång skall man ju prova på det, det är konsekvenserna av fyllan jag är orolig över.
#12 Okey :)

#12 Tror du inte att en sådan järnkoll skälper mer än den hjälper?
Man kan trots allt inte skydda sina barn från allting, man måste uppleva sina egna misstag!
Carpe Diem

jo, är man bara snart 16 behövs en viss koll. Så får ungdomarna i grannskapet gärna samlas o grilla tex men några föräldrar kommer att gå förbi när de rastar hundarna… bara för säkerhets skull.
Och ja,de sover över hos varandra men inte helt föräldrafritt. Vi bor i ett villaområde så det inte så att de behöver sitta tillsammans med föräldrarna direkt utan kan vara avskilda. Ett par öl dricker de säkert o det accepterar alla föräldrar men ingen drängfylla.
Hon sover också ofta över hos pojkvännen och tvärtom vilket är helt ok o även då är de ostörda…

viss kolla ja :) Men man kan inte förhindra att barnen vill stå på egna ben och göra sina egna misstag. Som förälder kan man bara ge råd, men du kan aldrig styra dem. Givetvis ska man inte släppa dem fria, men man måste låta dem göra sina egna misstag också!
En klasskamrat till mig på gymnasiet hade föräldrar som inte tillät honom att göra någonting alls. Inte sova borta, inte låta någon vän sova över, ingen alkohol, ingenting.. han var 20. Han mår absolut inte bra idag!
Carpe Diem

Jag är 16 och sen jag fyllde 15(?) har jag fått göra lite som jag vill, dom har ju hållit koll på mej men ingen järnkoll, och det har funkat bra för mej.
Eftersom att jag drack första gången när jag var 12-13(?) vet jag numera hur mkt jag tål.

nej det gäller att ha ett skyddsnät i bakgrunden, så osynligt som möjligt, av föräldrar med liknade synsätt som man själv helst. Därför har vi föräldrar snackat ihop oss om regler etc så att inte några börjar köpa ut .
I morgon åker dottern + pojkvän (tillsammans 2 månader på lördag, de är så söta!) till Hultsfred men pappa åker o hämtar dem på kvällen (ca 2h till Hfred) för vi har tältat på tillräckligt med festivaler för att tycka att hon kan vänta ytterligare ett år med det.
Jag kan ärligen erkänna att jag ALDRIG varit full. Har kanske varit lite småberusad (när man känner att det börjar hända nåt).
Jag har alltid sen 13 års åldes fått smaka nån droppe de enstaka ggr mamma eller pappa tagit något glas vin eller en öl. Så därför har jag aldrig ifrågasatt alkohol så värst förutom vid större tillfällen. (Nyår, midsommar o.s.v.) Jag finner ingen anledning till att dricka sig onykter och odräglig, så jag dricker tills jag känner mig "redig". ^^
Hehe, de var visst intressant efter att jag skrev om de i en annan tråd:P
Jaja, som sagt. Min mamms köpte ett par cider åt mig för att veta att jag drack något "vettigt". Precis som med MimmiM så ville hon inte att jag drack HB eller något annat konstigt som kom från langare. Och de höll jag också.
Jag själv tycker de är det bästa. Ungdommar vill alltid prova på och som sagt så lever dem på sina egna misstag. Då kan man gärna köpa något enkelt för att förhindra något värre och svårare. Att predika kommer bara göra att dem vill göra revolt.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Samma deal som MimmieM. Mamma köpte cider och gav mig aldrig någon tid att vara hemma. Det enda hon sa var, svik inte mitt förtroende. Det har jag aldrig gjort heller och var aldrig hemma efter ett.
Min son dricker inte. Och det är jag väldigt glad över. Hur många 16-åriga killar gör det allaredan???
När jag själv köper ut nån cider…lite vin eller några öl så har jag bjudit sonen på lite hemma. Han smakar..men tycker det smakar skit. Så han dricker i stort sett ingenting. SKULLE han nu be mej at köpa ut till honom…så skulle jag INTE göra det. Han kan få smaka på mitt hemma…..
Om han är på fest och skulle supa sej full..så kan man ju hoppas på att han blir så dålig av det att han inte ger sej på det igen. Det är en läxa i sej.
Jag hade en kompis en gång i tiden. Hon köpte ut till sina söner…o de var inte mer än 15 o 17 år. Hon sket i dom om dom söp sej fulla o var nere på stan o busade. Jag tyckte det var hemskt av henne!!!! Funderade på att anmäla henne som langare ett tag. Men jag bröt kontakten.
min mamma köpte regelbundet ut åt mig när jag var runt 17 år.. drack någon gång innan dess tror jag, men fotast var det via henne
Det är tydligen inte många som vet att det är förbjudet att dricka alkohol, om man är mindreårig..Föräldrar som ger sina barn tonåringar , gör dom en björntjänst tycker jag..alkohol ger hjärnskador precis som andra droger gör.. Jag har himla ont av när ungdomar dricker dom behöver det lilla som dom har i huvudet..
Nu lät jag som en moral tant…skall tillägga att jag har 4 vuxna barn o dom tycker nu att det var rätt. Dom skulle aldrig bjuda sina barn på alkohol..
Lena.P är jag i verkliga livet.
#24, fast man behöver ju inte uppmuntra till alkohol, men hellre att vi dricker några cider från systemet är en dunk HB som vi köpte om det inte fanns itllgång till ngåot annat. Jag hade inte druckit mindre utan henne och idag kan jag inte påstå att det på något sätt förstört för mig. Har en vettig syn på alkohol och även mina bröder. Lillebrorsan dricker nästan inte alls och jag och storebror har normala vanor.
Med en god uppfostring så tror jag inte alls att det är ett problem..

Har 2 söner 16 & 18.
16 åringen dricker inte alls medans 18 åringen har en flaska Koskenkorva och en lite flaska Schots i frysen.
Dom flaskorna har han haft bra länge och det sjunker inte nämvärt.
Vi har väldigt öppet förhållande och han har alltid sagt till när han tänker dricka. Däremot är HB strängt förbjudet.
Jag har ställt som krav att jag vill veta när han ska dricka och vart han ska. Mobilkontakt har vi oxå.
Jag håller stenhårt på att om man har ett okomplicerat förhållande till alkohol så fungerar det bättre.
Har aldrig trott på dettta med att förbjuda allting. Det blir bara mera spännande. Så var det för mej som tonåring.
Jag fick bara förbud och det resulterade i exakt det dom inte ville jag skulle göra
Sonen har fått öl tillsammans med oss så han vet hur han reagerar.
till saken hör att jag aldrig dricker själv. Bägge ungarna har uttryckt sig så att varför ska man dricka så man blir packad?
Att dom aldrig sett mej full.
Däremot har dom sett sambo och vänner dricka måttligt för att det är gott till mat.
Sedan är det garanterat så att det kan skilja sig från barn till barn. Vissa är födda med att vilja prova allt och inte känna gränser. Varför det är så vet jag inte. Det kanske handlar om uppfostran i slutändan ialla fall. Troligt
Jag tror snarare det har med personlighet att göra. Inte alltid uppfostran. Sedan handlar det om vilka vänner man får, hur man mår osv.
Kan ju tillägga i #19 att skulle jag vilja ut och festa skulle mamma hellre köpa några cider till mig, så hon har koll på vad jag dricker. Det tycker jag är bra!

#27 ja det har du nog helt rätt i. Alla föds till olika personligheter sedan får man ju som förälder försöka hitta den bra "vägen"
givetvis svårt men öppenhet och komunikation är alltid bra
jag har alltid fått alkohol av mina föräldrar om jag har velat festa. Första gången jag drack var när jag slutatde 9an. Då var jag berusad. Vi har ett öppet förhållande och mina föräldrar litar på mig. När jag var 19 åkte vi ett gäng till Roskilde. Då var jag inte sugen på party och mamma var så orolig så jag lovade att inte dricka något- jag tog inte en droppe alkohol under hela festivalen.
Alla ni som har stor kontroll:
Har en kompis som hade stränga föräldrar. Hon fick inte göra mycket som vi andra fick och hon hade strikta förhållningsorder om både det ena och det andra. Hon drack aldrig något.
när denna tjejen gick 2an-3an på gymnasiet (hade börjat på annan ort) fick hon sin "revolt" som vi andra gått igenom för länge sedan… fast mycket värre än oss andra! hon började röka, dricka igen de "förlorade åren" och betedde sig som en helt annan människa. Jag är säker på att detta beteende är föräldrarns eget fel..
Sajtvärd på Iller.ifokus
Håller med #25. Hellre några cider än en suspekt flaska från något skumt ställe. Och med min uppfostran så fick jag en bra bild av sprit/alkohol- eftersom jag inte dricker alls nästan. Dricker någon gång just för att de är gott på fest. Men aldrig för att bli berusad.
Jaha.. jag ska bryta trenden nu då? :) Min mamma skulle aldrig någonsin köpt ut åt mig, det skulle förmodligen skett några år efter att helvetet frös till is i så fall.. Och jag drack inget innan jag fyllt… nitton kanske?
Jag umgicks med ett gäng tjejer och ju mer de drack desto mindre blev sannolikheten att jag skulle dricka.. Jag gjorde inte revolt mot min mamma, jag gjorde revolt mot mina kompisar ;)

Forsta gangen jag drack var jag 14 eller 15 tror jag.. Min mamma har kopt ut lite cider at mig nagra ganger innan jag fyllde 18, men da bara 2-3 stycken (vilket jag anvande som groggvirke eftersom cider inte har nagon som helst paverkan pa mig haha).
Hon ar valdigt paranoid och trodde att jag skulle krypa hem efter 2 cider, sa en gang nar jag kom hem och hon tyckte att jag luktade annan alkohol an cider sa fragade hon ut mig vad jag druckit egentligen. De 3 ciderna jag fatt, en flaska vin och en halv falska vodka fick hon till svar.
Efter det vagrade hon att kopa till mig pa ungefar ett halvar. Nar hon kommit underfund med att jag faktiskt klarade av att dricka mig berusad utan att det gick over styr (att jag klarade mig hem sjalv, inte spydde och inte var bakfull osv) sa borjade hon kopa igen.
Sen jag fyllde 18 sa ar det hon som statt for nastan all min alkohol. Far en flaska vin, eller ol. Och nar jag skulle pa festival fick jag till och med en flaska vodka (den skulle visserligen racka i en vecka… menmen).
Nar jag far barn sa kommer jag nog att kopa ut nagra ol eller cider fran att de fyller 16 eller 17, drycker med mer an 4,5% alkohol far vanta tills de ar over 18.
// Amanda
Jag har aldrig varit en festmänniska, har aldrig varit på nån fest och druckit, har aldrig varit riktigt full.
Har fått smaka hemma, och då inte hur mycket som helst, men om pappa och hans fru tog ett glas vin så har jag också kunnat få ett glas, första gången när jag var runt 16 tror jag och det tycker jag har varit bra, funkat för oss.
Så de har aldrig behövt fundera på vad jag dricker på fester eftersom jag inte går på fester :P.
Jag var en väldigt ansvarsfull tonnåring, som min mamma litade blint på. Jag fick 2 cider när jag slutade nian, av den anledningen att hon visste att alla andra skulle dricka, och då säkerligen jag. Hon fick mig att lova att jag inte skulle dricka något mer än så, vilket jag höll, förutom nån klunk öl, vilket jag sade när jag kom hem.
Vad hon inte visste var att jag redan hade haft min första rejäla fylla utan dess like innan. Efter att jag blev 18 så fick jag utköpt av pappa, han visste att jag skulle fixa på annat vis annars ändå, men han fick mig redan som 13åring att lova att jag skulle hålla mig till färdigblandade saker med alkoholhalt under 4,5%. ALDRIG HB, "ingen kan bränna bra nuförtiden" var kommentaren. Hans råd följe jag till punkt och pricka. *pappas flicka*
När jag sedan var 18 var det i princip legitimt, jag får ju ändå dricka på krogen, så då tyckte ingen att de spelade någon roll. I efterhand har båda uttryckt glädje över mitt ansvar. Broder har redan stulit sprit hemma och haft med på skolan oh druckit 13 år gammal. Inte samma ansvar där inte.
Manna tänker inte köpa ut, eller bjuda honom. Hon anser att han inte klarar det. Jag ansåg hon gjorde det.
Tycker inte man ska bjuda, eller köpa ut. Även om ungarna dricker. Då bidrar man ju inte till det själv. Man kan alltid finnas där som förälder ändå.
Paulina

Blev förvånad över hur många det är som har föräldrar som köper ut! Skulle ni ge barnen marijuana också så att dom inte röker något annat olämpligare nere på stan? Okej, lite överdrivet kanske, men ändå tycker jag att det är lite samma sak… Alkohol är väl klassad som en utav de farligaste drogerna och jag skulle aldrig vilja ha på mitt samvete att jag har hjälpt mitt eget barn till att bruka något sådant. Tycker där är lite sorgligt att höra att tex. en 15-åring kommer med en flaska som mamma köpt ut…
Min mamma kunde ge mej cider men jag skulle dricka dem hemma, that's it:/ var15-16)
när jag var 17½ fick jag med mej ett par cider när jag skulle fira nyår med min kille för första gången.
men min mamma har alltid litat på mej och jag har inte direkt vart en partydonna som var ute och söp varje helg:/ och när jg väl gjorde så fixade jag egen dricka.
Min blogg: SweGizmo.se

Har aldrig fått av mina föräldrar men vill heller inte ha. Jag har haft föräldrar som benhårt har förbjudit drickande när det är olagligt att ge det till mig och har faktiskt inte druckit en droppe sprit mer än den klunken öl jag snodde ur pappas glas som treåring.

Jag arbetar inom beroendecentrum och träffar dagligen ungdomar som redan innan 20 års åldern börjat utveckla alkoholism. ALDRIG att jag skulle bjuda mina barn hemma på ngt glas vin el dyl
. Läs gärna på Maria ungdoms sidor….
Hälsningar Gisela

mellan 15-18 årsåldern köpte min mamma ett glas vitt vin och två cider4.5 åt mig. båda gångerna var det stor fest med hela släkten, och det var det enda jag fick. har heller aldrig frågat om hon vill köpa ut åt mig då jag inte sett nån anledning till det, inte heller sen efer att jag fyllt 18! nu är jag fyllda 20 så jag kan köpa åt mig sj om jag vill ha=) men jag är ingen stordrickare direkt, tror inte jag varit full på snart 2 år.
men det där med att det ska vara så ruggigt farligt att dricka hembränt är inte sant. de beror alldeles på vem som gjort det, och vilka råvaror de använt. köper man skit så kommer man att må skit oxå! tyvärr finns det få idag osm verkligen är duktiga..
jag kommer inte att köpa ut åt mina barn, och före 15 årsåldern kommer de inte heller att få smaka en klunk. sen beroe de naturligtvis på hur ansvarsfulla de är oxå.
#37 marijuana är faktiskt ofarligare än sprit, men knark över lag har en större stämpel på sig som hemskt o farligt. hade alkoholen uppfunnits idag så hade den varit olaglig pga den är en så farlig drog som du säger.
Qui dormit, non peccat
Jag har väldigt svårt att tro att jag och maken skulle köpa ut sprit åt våra barn, om vi nu skulle råka få några. Vi dricker själva inte alkohol, möjligen att jag dricker ett glas om jag blir bjuden. Sen köpte mig veterligen inte någon av våra föräldrar ut sprit åt oss, när vi var ungar. Min brorsa däremot han köpte ut några flaskor till min champangefrukost vid studenten. ;)
#37, Jo, det är faktiskt sant. Håller med dej.
Nu är detta inte aktuellt för oss på länge då vår dotter bara är 3 veckor gammal men när det väl blir dax tänker vi köpa ut åt henne (sålänge hon själv betalar). På så vis vet vi vad hon får i sig och minimerar köp av annan alkohol som kan vara farlig, även om det säkerligen kommer att förekomma iaf men antagligen betydligt mindre.
Vi tänker absolut inte förbjuda henne att dricka, hon gör ändå vad hon vill när vi inte är där, men tänker såklart att prata med henne om dem negativa effekterna och riskerna med att dricka alkohol.
Mina föräldrar köpte ut åt mig med samma anledning och visst köpte jag annat också men absolut inte i samma mängder som mina vänner. Av denna anledningen drack jag heller sällan HB eftersom jag fick "ordentlig" dricka av mina päron.
#37 Ärligt talat, om jag hade fått välja om mitt barn skulle röka cannabis eller dricka alkohol på helgerna skuller jag valt cannabis! Av stor erfarenhet vet jag att riskerna att det händer något dåligt är VÄLDIGT mycket större när man dricker än när man röker på. Tror du inte mig så kan du kontrollera i statistiken hur många (procentuellt för att vara rättvis) som skadas/avlider till följd av alkohol vs cannabis.

#44 hålller med dig, hellre cannabis! men helst ingenting naturligtvis
Qui dormit, non peccat

Mina föräldrar skulle nog aldrig köpa ut åt mig. Mamma låter mig smaka cider om vi är hemma framför tv:n men mer än så är det inte. Fast det gör inte mig så mycket med tanke på att jag inte är så förtjust i att dricka ;P
Om jag mot förmodan skulle vilja att någon köpte ut åt mig skulle jag inte gå till mina föräldrar utan till någon utomstående, det tror jag de flesta ungdomarna gör.
the vanity, it becomes insanity
Ta snacket om droger privat är ni snälla #44 och #45.
#44 Det där att man inte köper lika mkt om föräldrarna köper ut är totalt fel enligt mig. Det gör bara att barnen dricker ännu mer! Det säger jag av egen erfarenhet.
#47 Ursäkta pratet om cannabis, det var bara ett svar på #37.
Min erfarenhet säger att ungdomar som får utköpt till sig dricker lika mycket som andra men mindre HB och smuggel. Jag har inte sett några som dricker mer för att dem får från sina föräldrar.
#48 Men det har jag. Så den teorin faller tycker jag.
Barn/ungdomar vet inte var gränsen går, de vet inte när man ska sluta dricka. Tillgången *2 gör ju det möjligt att dricka ännu mer. Visst finns det dom som bara dricker det mamma o pappa ger, men de är inte så många som man vill tro.
Dessutom är det olagligt att köpa ut alkohol till minderåriga. Säger det ingenting?

#49 de där beror alldeles på hur ungarna har blivit uppfostrade! det är jag övertygad om. jag känner fler ungdomar som vet vart gränsen går än de som inte gör det. men det är bara de som är stupfulla som synns ute på stan osv.
däremot vet jag många vuxna som fortfarande inte har nån aning om vart gränsen går!!! de köper sin sprit alldeles själva men fattar forfarande inte hur mycket som är för mycket.
att det är olagligt är väl en sak, än så länge. finns de i regeringen som vill att bolaget ska sänka åldersgränserna osv.. men de ville ju totalförbjuda srpit i sverige men blev grovt nerröstade! öl och vin skulle vara kvar men %halt på under 22%. för de är inte sprit o sånt får man även bränna hemma=)
men du säger att du vet av erfarenhet att barn dricker mer om deras föräldrar köper ut, vad grundar du det på? dig sj, dina egna barn, eller dina vänners barn?? jag är bara nyfiken=)
Qui dormit, non peccat
#50 Där håller jag inte med. Jag anser bara att en del handlar om uppfostran. Resten handlar om vilken personlighet man har. Är man en som testar gränser, som är en äventyrare och som försöker bryta sig loss, då spelar uppfostran inte så stor roll. Det är jag levande bevis på ;) Sen handlar väldigt mkt om vilka människor man umgås med.
Jag grundar detta på hur jag var som ung, hur mina vänner var som unga och hur det är med bekantas barn.
Ett barn är ett barn, och ett barn ska inte ens behöva veta var gränsen går, dom ska inte dricka.
Och ett barn vet inte gränserna fören dom överstigit dom.
Ökad tillgång av alkohol säger allt enligt mig.

#51 aha du var en sån där hemsk busunge hör jag
var likadan sj!! skillnad kan man ju se inom syskon oxå! jag är den vilda,trotsiga dock ansvarsfulla äldsten, mina föräldrar var aldrig oroliga över mig.de visste att jag alltid klarar mig! däremot mina småbröder är svagare, faller lättare för grupptryck osv. det går inte att lita på dem! yngsten är bara 13 än så han har inte druckit alls, men mellanbrodern som är 16 har haft sin första fylla!men mamma fick hämta hem honom mitt i natten så han är skrämd från drickat ett tag till=) haha
jo visst ett barn vet inte vilka gränser det har men det gör ju inte en vuxen heller. däremot kan en vuxen förhoppningsvis se konsekvenserna på ett annat sätt!
men största felet vuxna gör är inte att ge barnen sprit, utan det är att dricka inför barnen.det visar ju barnen att mamma o pappa dricker ju hur farligt kan det vara då egentligen? snacka om helt fel signaler!! att sen komma o skälla på ungarna o prata om hur farligt sprit är fungerar inte, de blir för motstridigt! de låter ju som världens största lögn när ungen tidigare sett sina föräldrar ha jättekul med sprit i kroppen. där anser jag att barn gör inte som vuxna säger, barn gör som vuxna gör. jag smakar inte ens på sprit inför mina bröder eller mina småkusiner för att jag tycker att det är fel, både mina 8årig kusiner o minsta lillebrodern ber mig att inte dricka för då känner de sig bortglömda o de tycker att de vuxna blir konstiga.. gissa vem som alltid är barnvakt förresten..
oansvariga vuxna säger allt enligt mig..
Qui dormit, non peccat
Ja, visst påverkar drickande framför barn.
Och ja, jag var en sån där riktig problem unge ;) Bror min är raka motsatsen :)
Tror föräldranas egna dryckesvaner påverkar mycket. Mer än om tillgången till alkohol är lätttare eller svårare. Själv uppväxt i Danmark och det fanns alltid i huset öl, vin samt diverse.. ja inte hade jag koll på vad. Men det dracks väldigt sällan mer än en mellanöl till maten, det var kanske 4-5 gångar om årt vid särsklda festliga tillfällen. Minns inte precis när det blev tilllåtet, kanske runt 15 års åldern då var det ok om jag ville dricka vin till maten vid dessa få tillfällen o året. vile oftast inte ha, för jag tyckte inte det var gott förrän ca 18-19 år, men det var liksom ingenting spännande, ingen "grej". Sen vet jag att det finns andra som dethär förhållningsätet inte fungerar för, men för mig och även mina 2 bröder har det funkat.
Nu är min älsta dotter 14. Så då behöver jag snart förhålla mig till problematiken. För mig känns inte den "svenska totalförbudstaktiken" naturlig, men om det är den som gäller för dotterns närmaste kompisar, då kommer jag nog att härma dom, annars tror jag hon kommer att få smaka om hon vill, så som jag fick. Om hon skulle få "egen alkohol" innan 18 beror på om jag tror hon fixar att hantera det på ett ansvarsfullt sätt. Förtroende. Rent hälsomäsigt är det ju mer onyttigt att dricka sålänge man fortfarande växer och det tycker jag är ett mycket bra argument för att hålla det på en mycket begränsad nivå.
#49 Vad lagen säger bryr jag mig inte speciellt mycket om, bara hur jag gör/beter mig inför allmänheten för att inte "råka illa ut". Jag lever efter mina egna principer och värderingar som ändå oftast följer enligt lagen, men eftersom jag tycker att det finns fler fördelar än nackdelar med att köpa ut så gör jag det.
Håller helt med hus-musen om att uppfostran och föräldrarnas eget beteende kring alkohol spelar en stor roll för hur barnens dryckesvanor blir men tror även att personligheten gör en hel del.
#55 Fler fördelar? Vad är fördelen med att ge gift till ditt barn? Alkohol är faktiskt väldigt skadligt för kroppen.
Nackdelrna jag kan se om man har "totalt förbjudet före 18år "prncipen är att så ser verkligheten inte ut, det är oftast inte realistiskt. Hur många här hade inte smakar alkohol före 18? Beroende på ungdomens personlighet och hur han/hon mår och vilka kompisar han/hon har så kommer han/hon att vilja prova dricka tillsammans med sina kompisar på ena eller andra sättet. Om föräldern då är 100% totalförbjudande då kan ju inte den ungdomen vara ärlig mot sin förälder och berätta han man druckit en öl eller vad det nu var, man måste ljuga/dölja/ inte komma hem.. då går det inte att ha ett förroende för varandra. Jag tror att om vi kan ha kvar förtroende för varandra och båda mår bra då funkar det för en 17 åring att dricka 2 glas vin (ur en flaska jeg givit henne) istället för nåt äckelpäckel som någons kompis kompis storabrorsa fixat. Alternativet att hon sitter hemma o käker morötter kanske inte finns menar jag.
#55 Tycker det är orimligt att säga att nån ger gift till sitt barn om de ger sin 17-åring ett glas vin (nåt annat förstås om man ger dom tillgång till att dricka sig redlösa). Godis och läsk är väldigt dåligt för kroppen och om nån ger sin överviktiga ungdom chips skulle du vara lika hård då?
#57 Ja. Föräldrar ska ta hand om sina barn. På alla sätt. Och alkohol ÄR gift för kroppen.
"istället för nåt äckelpäckel som någons kompis kompis storabrorsa fixat"
Jag har aldrig stött på sånt äckelpäckel. Jag och mina vänner drack öl då vi var minderåriga. De jag känner idag som är minderåriga dricker heller inget konstigt, utan vanlig alkohol.
Det kanske varierar runt i landet. Mina kompisar som har tonåringar här i krokarna berättar att hembränt är mycket vanligt förekommande.
Håller självklart helt med om att föräldrar ska ta hand om sina barn på bästa vis. Sen är frågan vad "bästa vis" är. Personligen tror jag att jag kommer längst genom att ha tillitsfulla relationer med mina barn/ungdomar inte genom att döma (andra) hårt.
#56 Jag tycker det är lite att överdriva att kalla alkohol för gift men jag ser din poäng, det är skadligt för kroppen.
Som sagt så är jag övertygad om att mitt barn inte kommer att dricka mer för det utan bara mindre av annan alkohol som jag inte har koll på (risk för HB och annat mög). Dessutom tror jag att det bäddar för en mer öppen kommunikation om alkohol, så som pyromanen skriver, då är det mindre risk för att ungdomen ljuger/döljer sitt drickande istället.
Jag kommer iaf inte bidra med alkohol om jag får barn en dag.
Mina barn fick tidigt lära sig att enda gången jag köper ut, är när de kan visa mig giltigt leg. Fick till svar att då kan vi ju handla själva. precis. Är uppvuxen i ett alkoholisthem, så jag är inte förtjust i det. Det går att ha roligt utan alkohol. Har nu en son som ibland tar en öl och den andra inte dricker starkare än kaffe. Själv är jag likadan. kaffe och isvatten.
Sett baksidan av hur barnen blir när föräldras varit *snälla * och köpt ut. Jobbat som väktare nattetid i Stockholm.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Modern köpte aldrig ut, sa bara att ring om du vill komma hem så hämtar jag dig oavsett vart du är…sen litade hon på mitt eget omdöme..vilket fungerade bra ska ärligt framläggas.
Min mor köpte som sagt ut 2-3 cider till mig när de var slutparty i 9:an. Då var jag alltså 16år ungefär. Innan dess har mamma alltid druckit väldigt lite eller inte alls i min närhet och har visat att man får ha respekt för sprit! Jag har fått smaka eftersom man är nyfiken som ungdom och mer var det inte. Jag valde mycket hellre en läsk till maten ändå.
Jag har aldrig druckit mig redlös eller missbrukat min mors tillit för mig. Efter 9:ans fest så har jag vart på en hel del partyn i gymnasiet. Då jag har hållt mig till dem där 2-3 ciderna och klarat mig fint.
Min far därimot drack alltid i närheten utav mig och festa på stort på deras vuxenfester när jag var med. Jag fick gärna smaka då med men höll mig till läsken då också.
Jag förstår inte varför det skulle slå slint för att man har en förälder som visar förståelse och visar hur de ligger till med saken. Visar tillit. De handlar väl mer om ungdomens personlighet då isf.
Och alla kommer tycka olika, dessutom får man uppfostra sina barn precis som man vill själv utan att någon ska behöva höja fingret.
Enda gången jag blivit riktigt illa vid av alkohol var i cypern med min mamma. Men då var jag också 19 år och misstänker att de var något mer i min drink. Jag har inte blivit en sämre människa utav att min mor lät mig smaka eller liknande. Jag har nog mer framförallt blivit klokare när de gäller alkohol.
#64 Tyvärr finns andra typen också. Sen spelar i vissa fall gener in.
Väl mött, Tatsja

Socialstyrelsen (eller var det systembolaget?) skickade ut en folder till alla tonårsföärldrar för ett tag sedan.
Där framgick att tonåringar som får smaka hemma eller får utköpt konsumerar mer alkohol än de som har "totalförbud" dvs tvärtemot vad många anser här.
För min del är det enkelt - dottern är 16 så hon skall inte dricka alkohol. Så småningom kommer hon få dricka hemma med familjen (vin) men troligen inte innan hon fyllt 18.
#66 Precis. Det är ganska logiskt enligt mig.

Familjer med en sund relation till alkohol är de bästa. I min familj har de aldrig druckits alkohol till maten eller till nått bra program på tv, alkohol har endast varit ett berusningsmedel. Och det är de jag använder det som nu, inte för att de är gott eller socialt.
kanske de hade varit annorlunda om alkoholen använts på ett vettigt sätt här hemma.
(Pappa är nykter alkoholist, mamma tål alkohol men hon dricker i princip aldrig just pga pappa)
#68 Inte om barnen är under 20 år.
Väl mött, Tatsja