Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 2031 ggr
VeNyRa
2008-09-28 19:19
0

dilemma - alkohol

Min lilla moster fyller 15 på lördag och hennes kommentar till min fråga "vad ska du göra ihelgen då?" var "inte fan ska jag vara nykter!"

känns skitdummt mot morfar att vara med henne och supa, men jag kan ju inte säga åt henne att inte göra de, och även om jag gör de så lyssnar hon inte.

hon har ju såklart druckit måånga gånger förut, och dom har lixom tappat kontrollen över henne lite.

[mia-38]
2008-09-28 19:30
0

Men var inte med henne då! Visa henne att det är fel att hålla på å supa….Tala om för de vuxna vad hon håller på med..om de inte redan vet det.
Men visa henne vad du tycker! Jamsa inte med bara.

VeNyRa
2008-09-28 19:42
0

#1 hon vet vad jag tkr, och de spelar ingen roll vad andra tkr för henne. hennes föräldrar vet om de, men dom är konflikträdda och vågar inte sätta henne på plats.

[mia-38]
2008-09-28 19:52
0

Är hennes föräldrar konflikträdda för sin egna flicka??????? Men jösses!! De är de som kan prata henne till rätta och hjälpa och stötta henne.

SweGizmo
2008-09-28 19:57
0

Min sambos lillasyster på 14 år är det likadant med och samma här så gör föräldrarna helt fel, dem är dessutom skilda och ogillar varandra… tyvärr har hon och hennes lillasyster vart en vända på socialhem under 6 månader. detta var för ca 1 år sedan.

tyvärr finns det nästan inget man kan göra mer än att säga till föräldrarna, dem måste agera.

Min blogg: SweGizmo.se

VeNyRa
2008-09-28 20:00
0

#3 jo de är ju de föräldrar är till för, men de har hänt ganska så mkt.

en snabb resumé:
Min moster blev tsm med en galning som knarkar och är alkoholist, han misshandlade henne och hon anmälde men tog sen tillbaka anmälan.

min morfar och hans fru är oeniga om uppfostran hon tycker att ungen ska få göra som hon vill i princip och han är väll lite hårdare. en kväll skulle min moster ut och morfar sa nej, men hon tänkte springa ut iaf och han tog tag i henne och skakade om henne, hon ringde polisen.. sen dess har morfar inte vågat göra nånting, allt han säger och gör används emot honom (av hans fru och min moster)

Hans fru och min moster står på ena sidan och han på andra. min moster spelar ut dom mot varandra..

(Min morfar och hans fru är alltså föräldrar åt min moster)

hus-musen
2008-09-28 20:05
0

hade det varit min moster som var 15( lite udda eftersom min yngsta är 34) så hade jag helt enkelt tagit av henne spriten och släpat hem henne i håret, alternativt ringt snuten. samma som jag skulle göra med mina småbröder om de drack. sen hade jag nog skällt ut hennes föräldrar ordentligt oxå, som vuxen ska man ta ansvar!! inte smita undan o vara konflikträdd. din morfar gjorde rätt tycker jag!! lås in ungen helt enkelt, det är inte olagligt.

Qui dormit, non peccat

Tatsja
2008-09-28 20:36
0

Det är därför jag kallar det fri från uppfostran. har hon aldrig fått lära sig regler och normer? kanske du skulle göra det.
Jag skulle anmält dem som förser henne med alkohol för langning. Sen sett till att hon fått hjälp. Sett för mycket i Stockholm av fulla ungdomar och vad de kan göra. Risken är ju att hon blir utnyttjad också.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

VeNyRa
2008-09-28 20:42
0

alltså jag kanske inte är/har varit så mycke bättre, är ju bara 16 (17 om mindre än en månad) änsålänge, men jag vet hur jag reagerar på alokhol eftersom jag drukit sen jag var 13 typ. de är väll kanske ingen skillnad, men jag är sågott som vuxen i beteendet, och de är inte hon.

hus-musen
2008-09-28 20:52
0

#8nja du sitter ju i skiten eftersom du inte är bättre själv egentligen med tanke på din ålder. du är ju ingen bra förebild om du går ut och dricker samtidigt som du förbjuder henne att göra det. de du kan göra är att anonymt ringa polisen för fulla mindreåriga, och anmäla langarna. de kommer att sätta dig i en svår sits med dina vänner men samtidigt å kommer din mosters mamma att få skämma ögonen ur sig när din moster kommer hem i en polisbil alternativt får hämtas i häktet dagen efter. då kommer nog din morfars fru att reagera ordentligt! eller så gör du en fuling o ringer din morfar (eller  fru) när din moster är full så de får komma o hämta hem henne. nått måste de ju reagera på!

Qui dormit, non peccat

VeNyRa
2008-09-28 21:01
0

#9 jag är ju inte så gammal i ålder precis, men ändå känner jag mej vuxen. Mina föräldrar har fullt förtroende för mej och jag får göra i princip som jag vill.

Jag tror faktiskt inte att nått sånt skulle hjälpa, möjligtvis för stunden men inte i längden. De är svårt att förklara, men dom har totalt tappat kontrollen över henne, hon har verkligen ingen respekt för dom, och morfar kan inte göra nånting med risk för att bli anmäld igen, han är väll den som skulle kunna sätta lite respekt i henne.

Tatsja
2008-09-28 21:03
0

Först vid 20 -25 är omdömet så klart att man kan kalla sig vuxen. därför finns dessa lagar. Sluta med alkohol innan det händer något för dig också. Föregå med gott exempel

Väl mött, Tatsja

VeNyRa
2008-09-28 21:06
0

#11 Min pappa är typ nykter alkoholist, så jag vet vad alkoholen kan ställa till med. Därför festar jag bara på sommaren och speciella tillfällen, alltså inte särskillt ofta.

hus-musen
2008-09-28 21:50
0

#10 hmm ja du sitter i ett riktigt dilemma.. att kalla in soc är kanske att ta i.. hur är din mosters mamma annars då? lyssnar hon om tex din mamma eller pappa säger till? eller någon annan vuxen?

#11 det finns många perspektiv till att vara vuxen.. räknar man kroppsligt så är det runt 22 års åldern. räknar man psykiskt kan det vara allt från 12-13 år till långt över 18 beroende på vad man råkar ut för i livet. förstår vad hon menar med att hon känner sig vuxen..

Qui dormit, non peccat

VeNyRa
2008-09-28 23:05
0

#13 soc är eller har varit inkopplade, och mosters mamma lyssnar inte på nån annan än henne själv, mamma har försökt prata med henne osv. men hon lyssnar inte.

Tatsja
2008-09-29 01:59
0

#13 Mentaliteten,kunna tänka rationellt, kunna ta beslut som vi vuxna och sen en viktig sak. De måste förstå att de får stå för sina konsekventer själva.

Väl mött, Tatsja

hurricane
2008-09-29 17:22
0

Måste bara säga att det var lite krångligt för mig att få ihop detta. 
Din moster är alltså 15 år, och yngre än dig?
Och din morfar är pappa till din 15åriga moster?
Så din morfar har ett barnbarn som är äldre än sin egen dotter?
Lite annorlunda.

Förlåt att jag inte riktigt höll mig till ämnet nu, men jag var bara tvungen att reda ut det här.
Om jag var du hade jag tagit ett ordentligt snack med din moster! Man ska inte supa var och varannan helg när man bara är 15 år. Och hennes föräldrar borde verkligen ha större koll på henne. Dom borde ge henne utegångsförbud eller nåt så hon inte kan gå ut och supa.. Hade mina föräldrar helt klart gjort.

VeNyRa
2008-09-30 17:00
0

#16 jo de är precis så de är =) hon är yngre än mej. morfar har bytt fru några gånger.

De känns som att de är deras problem att hålla reda på henne, alkoholen får hon fixa själv (pengar med för den delen). jag kan ju inte hindra henne eller låsa in henne, det får hennes föräldrar göra och jag tror nog att dom förstår att hon ska dricka när hon kör ut dom från huset.

JossanH
2008-09-30 18:13
0

När man är vuxen är verkligen olika från person till person. Jag är 24 och klassas som vuxen.. Känner mig inte vuxen :)
Det blir aningens mer komplicerat när alkohol är inblandat i det hela och du själv inte är myndig men detta handlar inte om dig utan om din moster.. Som tydligen inte alls kan hantera sitt drickande!?

Ang din moster så tycker jag att du ska ringa polisen anonymt när hon är väldigt full. Det kan behövas ett lite wake-up-call för föräldrarna och din moster.
Bara hon får ta en tur i polisbilen så kanske det finns dom som reagerar..

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeNyRa
2008-09-30 19:30
0

#18 hon har ju inte alkoholproblem, men hur många 15-åringar kan hantera sitt drickande?! det är nog inte så många.

kommer inte ringa polisen, men jag kommer däremot se till så att hon inte dricker sig dyngrak.

Anna77
2008-10-01 00:12
0

..man kan bara undra var alla 15 åringar får tag på sprit eller var de sitter och festar?

Hmm.. lycka till iaf hoppas det löser sig