Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 2607 ggr
BoboGlad
0

Partner som inte kan ta ett nej

Om jag säger nej till att träffas - blir min partner alltid arg och mycket besviken på mig. Ilskan brukar resultera i att hon säger elaka saker till mig, som känns manipulativa. Exempelvis hot om olika saker, som att vi ej ska höras på hela veckan eller några dagar, eller en kväll. Det varierar. Jag har reagerat på hot innan då de väckt rädslor i mig, men jag orkar inte med detta längre så jag struntar i alla hot. Men reaktionen på detta blir ngn slags mkt kylig distans - som känns konstig och otryggt. Det är som om min partner "stänger av" alla känslor.
Ska man söka förståelse/gå djupare vet jag att min partner har problem med sin självbild och har mkt svårt att sätta gränser. Jag kan se att mina "nej" betyder ngt helt annat för henne. Detta går ej att förklara för hon kan/vill inte lyssna/förstå. För min partner blir det så dramatiskt, som om det gäller liv och död, -ett "tecken" att hon inte är värd ngt för mig då jag behöver vara själv ibland, även pga triviala saker som att jag behöver ta hand om mitt hem (diska, städa, tvätta) eller mina intressen (jogga med joggingklubb 2ggr/veckan). Hon säger varje gång att allt är på mina villkor, varje gång jag säger nej. Jag upplever själv att jag ger mkt och gör allt för att vi ska ha det bra, -förutom att plåga mig själv för hennes skull. Där går min gräns.
Grejen är den att det känns som att hon själv är det som hon anklagar mig för - dvs att hon egentligen vill att allt ska vara på hennes villkor. Och att hon inte kan ge ngt utan att få tillbaka, -genast. Hon har så många fina egenskaper i sig så jag ger det mkt tid, men hur ska man göra med sånt här?
I ena stunden är allt svart och då menar jag ALLT, och i nästa mår hon bäst i världen och har världens bästa självförtroende. Det är krävande att hänga med i svängarna, hur mkt förståelse ska man ha??
Jag är förvirrad då det mesta jag försökt prata om ofta snabbt vänds emot mig själv och det blir då en tävling istället för att som jag vill - prata om problemet och komma till lösningar.
Är det fel att försöka vänta på att hon ska bli bättre på detta (vi ska gå till en samtals-terapeft och försöka få hjälp där) eller ska man bara se det som att vi är olika? Att jag ger det tid och vill vänta beror på att jag tycker mig se att allt beror på att hon mår så dåligt i sig själv. Jag vet att hon vill må bättre, vara stabilare. Det är mkt jobbigt för henne också såklart. Eller ska man bara värdera situationen i hur den är just här och nu? Jag kanske är fast i illusionen om hennes underbara sidor, men dom är ju ofta framme och charmerar mig… helt underbart
Kan inte hjälpa tycka att det mesta börjar kännas…. Bara kravfyllt, fullt med krav och stress. Mindre och mindre utrymme för spontanitet eller egen tid…….. kan man bryta detta?
Skriver väl här för att få eventuellt tips om hur andra tänker i såna här situationer…

Trazzel
0

Hejsan!

Jag har ingen lösning på problemet. Jag har det lite likadant själv. Om jag inte vill chatta (varje dag, vi bor långt ifrån varandra) så blir det olustigt, och han kan säga lite spydiska saker. Och sånt resulterar i att jag alltid ger med mig. Jag är dålig på att säga nej. Han säger också såna saker som om han inte är "värd" mig, vilket är jobbigt att höra och tar bort gnistan från relationen. Jag blir till slut helt trött och tom av sådant onödigt "divlande". Ingen av oss mår ju bra av det. Känner igen de du skriver om stress och krav.

Ja, du kanske inte blev klokare av det, jag tycker det är svårt att veta hur man ska göra. Vill hon inte diskutera det så är det svårt. Hoppas det ordnar sig för er, när ni går till samtals terapeut. Det är nog bra att prata med nån helt utomstående, som kan vägleda samtalet, att man inte halkar in på att hacka på varandra.

Lycka till! Kram!!

BranDuir
0

Känner så väl igen det broder!…hade det likadant men jag drog mig ur det förhållandet eftersom det skapade mer problem än det gav glädje,  hela historien kändes tillslut destruktiv..

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

TheaGianneschi
0

Man kan aldrig hjälpa en människa som inte vill bli hjälpt och jag tror att din flickvän är inte riktigt där än att bli hjälpt, stå på dej för hon behöver dig mer än du behöver henne.

hus-musen
0

låter som en väldigt destruktiv historia det där.. jag hade dumpat för att det där är inte ett bra hälsosamt förhållande. visst kan man fastna i sin partners bra sidor, men om det dåliga tar över så finns det inte så mycket kvar..

har du försökt pratat med henne? hon ser det nog på ett helt annat sätt verkar det som. du får ta det lugnt och försöka prata ut, vägrar hon eller om samtalet inte leder nån vart så finns det kanske inte så mycket att göra..

Qui dormit, non peccat

BoboGlad
0

tack för era reflektioner, det betyder mkt, trots att en del svar finns inom mig är reflektion så fint då jag har svårt att se objektivt på allt… när jag är mitt i allt

Wiemona
0

Ni går i samtalsterapi nu om jag förstod rätt? Bara det är väl ett seriöst tecken på att du vill få det att fungera. Hjälper inte samtalsterapin så tycker jag att du har all rätt att ta vara på din egna lycka och söka efter en annan kärlek…Man kan inte låta någon tära på en hur länge som helst om det inte blir någon förbättring. Alla har väl någon gång haft ett eller flera "skitförhållanden" och efteråt undrar man alltid varför man lät det fortgå så länge? du får kanske sätta upp en tidsgräns, har inte terapin gett förbättringar vid den eller den tidpunkten så är det dags att bryta och gå vidare, för du har sannerligen försökt…

Trazzel
0

#5 Jo det är svårt när man är mitt i det. Och som du skrev så ibland finns svaren som man får inom sig. Men det är när de dyker upp skriftligt som man kanske tar dem till sig, de blir mer verkliga än när de bara var ord. Ibland kan det vara svar som man inte tillåtit sig att tänka. Så det är bra att skriva och få lite reflektioner.  Skriv gärna och berätta hur det går för dig, om du vill!!

BoboGlad
0

Ang. samtal så har vi inte börjat ännu, men jag vet inte om vi ens klarar av att vara ihop fram till första tiden hos terapeften, jag mår dåligt av hennes inre ilska, det bara bubblar och jag kan inte längre slappna av. Det spelar ingen roll vad som väcker det, det kommer 1-2ggr i veckan vad jag än gör. Om jag ger mer så går jag sönder, och hon går inte att fylla. Hon måste fylla sig själv först, för hon känns tom, helt tom på självkärlek……………………….. Ah jösses vad svårt detta är, det skär i mitt hjärta..  läget nu är att hon liksom "stängt av" alla känslor och vill inte höras, prata eller bli berörd, på grund av att jag inte hade tid att ses igår. Hon har hämtat de mesta av sina grejer och gett olika konstiga anledningar. Hon förbereder sig för att det ska ta slut och jag upplever att hon nästan försöker tvinga mig att göra slut. Det känns så sjukt. Hon säger att jag "aldrig" vill ses och tror mig inte då jag säger att jag vill ses, att jag längtar efter henne. Det blir ju totalt hopplöst. Ingenting är gott nog förutom när allt är på hennes villkor…… jag är lessen just nu

Nilam
0

Det låter inte som om hon är mogen för ett förhållande, pga av hennes problem. Hon borde ta tid för sig själv och reda ut allt. Hon måste bygga upp sitt självförtroende, hon ska veta att hon behöver inte någon annan än sig själv, hon kan klara sig själv. Hon kanske borde skaffa en hobby, som tex en sport, något som gör att hon kan säga "nej" till folk när de vill träffas. Så länge du är med henne så kommer hon inte kunna mogna.

Jag är ledsen att behöva säga det, men jag tror inte det är bra för henne att ni är tillsammans. Jag hade en kompis som var exakt likadan och tillslut så var jag tvungen att bryta. Det skar i hjärtat på mig, för hon var ju min vän. Tyvärr har vi brutit upp helt, vi har inte pratat på 3-4 år. Men det var bäst för oss båda, för även jag har vuxit och mognat.

emsems
0

Tycker det låter lite skruvat allt det här. Att hon inte ser behovet av att vårda sig själv och sina egna intressen. Låter konstigt. Jag hade ladrig orkat vara med en människa som kräver så mycket. Min idé har alltid vara att ett förhållande ska ju vara en bra sak, en glädje och en önskan. Om det tar energi och vilja och mest känns jobbigt och tungt för en själv, då bör man nog se sig om efter andra lösningar…

shorty73
0

Att hon mår dåligt psykiskt är det ingen tvekan om..tyvärr kan du nog inte hjälpa henne eftersom det verkar vara saker sm egentligen inte berör dig.En sak har jag lärt mig i tidigare förhållande…ge allt du har till 100%,gör allt för din partner alltid,MEN sluta så fort du själv mår dåligt av det.Jag citerar Sam i sex and the city "i love you,but i love me more".Jag hoppas att d ordnar sig för dig….önskar dig all lycka.

Drottningen
0

Hej! Jga mår lika dant som din tjej ibland och det har tagit mig hela mitt liv till nu 23 år att förstå att jag har PMS. Sök på google om det så förstår du kanske henne bättre. Promlemet är att jag sitter i samma situation, vi älskar varandra men varje gång jag får PMS blir jag "dum i huvudet" jag känner utanförskap blir orolig har ingen koll på vad jag säger. Kan tänka en sak men säga en annan. Det är helt sjukt hormonerna styr över en som demoner och det är ingen ursäkt för tro mig om jag kunde skulle jag inte gå o må så dåligt i två veckro varje månad. Endel tjejer har ju bara pms innan mens och jag har det både innan och under mensen.Min sambo är utomland och kommer hem i kväll. har haft pms när han var borta och jag har saknat honom fruktansvärt inte nog med det så har jag nog inet sagt många snälla ord til honom. Man blir som en jävla häxa… Gråter PMa gärna om du vill veta mer och omd et stämemr o så.. jag känner just de där att hon kan vara hur glad som helt och sen må piss är ett sånt tecken så är det för mig jag är världens solstråle annars :D

fettmedkevlar
0

#12 Jag tror inte det är PMS som utgör det hela, det är snarare skit dålig självkänsla som tär på förhållandet. Jag har varit själv likadan som TS flickvän.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Drottningen
0

Jo men det kan vara så för när jag har PMS då går hela världen under om han ska bort och annars nej då är jag bara glad, vists kan det vara tråkigt men ingen katastrof.

#nu tror jag dessutom inte att ngn här ska ge henne ngn "diagnos" på vad det är men jag hade pms jätte länge utan att veta och kan det var det så är det väl en lösning eller så kan det vara som du säger, huvudsaken om man älskar ngn är väl att man försöker ta reda på vad felet är som killen gör!