Preventivmedel
Vad använder ni er utav för preventivmedel? :)

P-piller. Ska dock sluta till årsskiftet.

Minipiller
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Steriliserad.
P-piller i 12 år. Äter dem mest för att kunna äta ihop kartorna och slippa mensen så ofta. Hjälper mot menssmärtan oxå.
Sara

#4 lät läsikigt, ska man göra sånt ofta?
P-stav
/Christine

Avhållsamhet
P-ring

inte nåt alls :)

Ar nu inne pa 7e sortens piller.. Har provat 2 minipiller som gav mig depressioner och mens tre veckor i rad och uppehall pa 2 dagar. Sen har jag provat 4 p-piller, varav 3 gjorde mig deprimerad och gav mig gigantiska humosvangningar. Var sa deppig att jag blev religios (det ar inget fel att vara det, men det ar bara inte jag, och att jag vande mig till kyrkan for att ma battre ar som att en overviktig vander sig till en sluten anorexivardsavdelning for att fa hjalp med att ga ner i vikt). Sista p-pillret fungerade ok, men fick lov att sluta pga att pappa fick tva blodproppar. Sa nu har jag precis atergatt till minipiller igen och haller tummarna for att det ska fungera nu, annars blir det spiral..
// Amanda

p-ring använder jag.. det enda som fungerar för mig. p.piller o minipiller gör mig depprimerad, kan inte ha spiral och kondom är tråkigt!
Qui dormit, non peccat
# 5 Det är enligt gynekolog och barnmorska helt ok så länge man har mens 4-5 gånger om året.
Sara
P-stav =)

#12 Oho, lockande ;)

P-piller

P-stav, Fungerade bra de första två åren men nu på senaste har det börjat krångla. Långa och oreegelbundna blödningar, finnar, viktuppgång mm. Så nu har jag beställt tid för att plocka ut den och har bestämmt mig för att inte ta några andra hormonpreparat. Har gått på sånt sen jag var 14 (är 25 nu) nu vill jag känna hur kroppen fungerar utan det.
Vill nån komma till så får det bli kondom hädanefter.
Mini-piller.

steriliserad
#12 oj, jag fick höra om man inte skulle skjutab upp mer än nödvändigt om man inte skulle åka utomlands =/

Ammning? om några veckor föhoppningsvis så blir det kondom eller ingenting alls. Sen efter ammningen så kommer jag att börja äta ppiller igen.
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se
P-piller

steriliserad
Inget just nu, men annars p-piller. Måste dock ringa om nya.. Men skulle egenligen vilja hitta nått annat bättre. Men vet inte vad de där bättre är för nått.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

gått på alla sorters piller, kan inte ta sprutor eeftersom jag inte klarar av hormonet och har för närvarande hormon spiral. Funkar bra nu men de första månaderna var en riktig skräckhistoria. Så varje dag som går ber jag om att jag ska kunna fortsätta andvända spiralen, för utan den är jag körd.

vad manga som ar steriliserade! Angrar man sig aldrig?
// Amanda

25 jag har 4 barn och det känns inte som om jag skulle ångra mig dessutom drabbades jag av en hjärtsjukdom när jag var gravid senast vilket innebär att en gravidetet inte är lämpligt för mig igen..
Men som sagt det känns som jag är färdig!

P-spruta funkar bäst för mig…inga blödningar, inga kramper, inga biverkningar med att känna sig konstant låg, ingen ökad aptit med påfäljande viktuppgång…som sagt perfekt :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Jag tror inte att det är bra att leka med hormonerna så, spec inte eftersom att jag har svårt att få barn i släkten, jag är dock oskuld än, men senare blir det kondom eller inget alls
Helena
Använder inget. Funderar på p-piller igen…
Jaha, nu är jag på min sista karta och mår dåligt igen^^ jävla piller.. vill, vill hitta nått bättre!
men lisette testa p.ring :)
Tänkte också och blev förvånad att så många är steriliserade, har alltid hört att det är svårt att få igenom ett beslut att bli det, eller?
#31 Beror nog på om man fått barn eller inte och hur gammal man är.
Min mamma är också steriliserad. Hon höll på att dö både när hon fick mig och min bror.

p-ring. Kan inte tänka mig något annat, det är bäst !

#30 ja pröva p-ring!! p-piller som jag åt förut fck jag extrema depprisoner av och mådde skitdåligt. var öm i hela kroppen, mådde illa och hade ständig migränliknande huvudvärk, ingensexlust alls heller. provade p-ring och alla problem försvann!! helt underbart at leva igen om jag säger så. problemet äär att p-ringen inte är subventionerad överallt så för mig kostar den ca 900 kr om år tror jag. men de är det värt. har inte kollat hur gammal du är heller. men subventionera brukar det vara till 23. mycket lättare än att komma ihåg att ta ett piller vare dag, man sätter in den o så sitter den i 3 veckor. tar ut den o har mens en vecka. man kan fortfarande skjuta på mensen om man vill det genom att sätta i en ny ring direkt. jätteenkelt=)
Qui dormit, non peccat

haha, som ni märker så blir man bara lyckligare med ringen ;)
#34 meen… subventionering?? Har jag inte tänkt på.. Kommer det automatiskt eftersom jag är under 23 eller måste jag göra något själv? Jag betalar väl 260 kr /tredje månad…
Jag betalar också en massa för ringarna, men håller med om att det är det värt.
Jag betalar också en massa för ringarna, men håller med om att det är det värt.

#35 saken är den att de inte är subventionerade överallt i sverige bara i vissa kommuner. det kan din barnmorska tala om för dig, och de på apoteket kan oxå göra det. de talar oxå om , om de skulle bli subventionerade under tiden du använder dem. jag är 20 och i sthöm är de inte subventionerade iaf. inte hemm ai ljusdal heller. de kostar 274 kr för 3 månader, men de är värt det alla gånger! visst är man superkänslig kan man få biverkningar, men jag som inte tål p-piller alls känner inte av p-ringen. det var mest i början när man kände pytteite at ringen var i när man klämde åt med musklerna.nu stör det mig inte! min kille känner inte av den under sex heller.=)
Qui dormit, non peccat
Vi märker inte heller av ringen vid sex. Inte annars heller.

#35 det där beror lite på vart i landet man bor för tyvärr så har inte alla landsting (eller vilka det nu är som bestämmer) subventionering =/
_**/Mvh Anne
Jag har p-stav.. Jag vet inte om mina finnar och min viktuppgång är biverkningar från den, för det kan ju bero på dåligt kost och så har jag acne i släkten. Jag står ut sista året nu och sen kanske jag får fundera på annat alternativ.
Hur sitter p-ringen?
Sara
Man stoppar in den som en tampong. Trycker liksom ihop ringen och för in den. Sen sitter den där.

#42 och ingen annanstans. Den åker ju aldrig längre upp än att man kan nå den, eller för långt helt enkelt. Och som alla andra sagt, känns inget heller.
#38/40 då antar jag att mitt landsting inte heller sysslar med det än. Ska fråga nästa gång jag förnyar receptet för säkerhets skull =) tack för infon ^_^
Hur stor är en p-ring? I diameter?
Tror inte ens det fanns sånna på den tiden när jag började med preventivmedel.
Så ringen sitter där den sitter, dag ut och dag in ända tills det är dags att byta?
Sara
Kanske vore nått för killarna att sätta runt pungen så det tar död på spermierna.. 

Sara
Hum.. jaa jag kanske skulle testa p-ring. Men så har ju vissa sagt dåliga saker om den med. Men som jag mår just NU, vill jag verkligen inte må! Världens hvudvärk alltså!:( ska sluta me p-pillrena direkt imorrn igen.. de här går inte.
Ska absolut fråga om p-ring.. om jag nu kommer på vart de var jag ringde.. ^^

#45pringen är väl ca 54mm i yttre diameter och den är 4mm tjock. det låter stort jag vet, blev förskräckt när jag såg den första gången , men en mindre ring skulle helt enkelt inte fungera!
det är ett lågdoserat preventivmedel, antagligen därför jag inte känner av den=) ni som vill läsa kan ju gå in på www.nuvaring.nu och kolla runt lite=)
Qui dormit, non peccat

#45 Ja..den kan väl vara 4 cm i diameter kanske? Man får nog titta närmre på den på mottagningen. Och ja, den sitter där den sitter =)
Hmm.. Dom nämnde att en tjej hade haft p-ring och varit nöjd i ett år när jag provade första gången för 1,5 år sen.
Kan den ha funnits i tre år? Det vore intressant att veta =)

ooo… en minut snabbare än mig. Men det var för att datorn krånglade och jag var tvungen att skriva om allt.. :P :/

#50 hah lugnt=) ja den har funnits i ett pa år, den är dock fortfarande inte särskilt vanlig bland unga människor. jag har haft min i över ett år nu=) den är för krånglig för unga människor hörde jag på ungdomsmottagningen i sthlm, vet inte vad de menade, komma ihåg de där eländiga ppillrena är ju skitsvårt för vem som helst!
Qui dormit, non peccat
jag är 18 och betalar 10 kr i månaden för att ha ringen, innan dem satta ner pirset på ringen nu i juli så skulle jag ha betalat 1995 kr. Så jag testade nu när dem satte ner priset och jag hade råd :)
Sara, gå in på nuvaring.nu så kan du se hur den ser ut och dra med pilen för att se hur stor den är och hur du ska sätta in den, perfekt sida ;)

#51 nej jag skulle väl vilja påstå att det är svårare med minnet än med anatomin…
men hur mkt kostar den för er andra som är äldre än mig (18) för att nu har dem sängt ner priset för mig, det skulle kostat 1995 tror jag det var om året, nu är det nersäkt till 60 kr om året tror jag hon sa som med p-piller. Måsyte vara mycket dyrt då destu äldre man blir =/

#54 va?? pratar vi fortfarande om nuvaring eller har jag missat nått? tre månader kostar 274,50kr då är det inte subventionerat. på ett år blir det 1098 kr. det betalar alla över 23 år om det är subventionerat. vart bor du egentligen?? på alla ställen jag bott är priset 100kr om det är subventionerat, inte 60kr.
Qui dormit, non peccat

#53 haha ja precis!
Qui dormit, non peccat
Oj oj, förlåt, jag menade 1095 . oops. Och det är fortfarnde nuvaring jag pratar om. Jag betalar 10 kr i månaden (30 kr i tre månader), bor i södertälje som det står på min sida och är 18 år.

shit va stört att det är subventionerat för dig i södertälje men inte för mig i hägersten!! shit va sur jag blir!! jag är 19, ska fylla 20 så jag vill oxå ha subventionerat! arg*
ta det inte personligt dock, fattar bara inte varför det inte är subventionerat i hela sverige!!
Qui dormit, non peccat
jag vet inte ens vad subventionerat betyder
Men om det gäller priset så skulle det gå ner i samma pris som p-piller nu till juli, därav min sa att jag skulle vänta med att hämta ut tills dem hade sänkt priset, det borde ju gälla överallt?!

nope det gör ju inte det.. beror på vilket landsting man tillhör har jag fattat det som.
subventon betyder bistånd, i det här fallet innebär det att staten går in och sänker priset för ungdomar helt enkelt=)
Qui dormit, non peccat
okej, ja men illa att dem inte gör det överallt då. Men hon på ungdomsmottagningen sa att det var hon som vart inne och pratat med dem och tjatat på dem m.m. så prata med din :)

jo jag har pratat med min nya på ungdomsmottagningen men hon är inte alls intresserad av att bråka. så jag ska skicka ett eget brev till läkemedlesverket o skälla på dem=)
Qui dormit, non peccat
Jag använder mini-piller, och har inte haft mens sedan jag började med dessa och det är 3-4 år sedan.
#62 hum..men jag som inte går till ungdomsmottagningen mer då? är de inte subvetionerat för mig då eller?

#64 jag tror det bara är upp till 20år det är subventionerat
_**/Mvh Anne

#64 jo det spelar ingen rollom du går till ett vanligt sjukhus eller en ungdomsmottagning , de går på åldern.
#65 beror alldeles på vart du bor. hemma i ljusdal är det till 23 iaf. har kollat och där jag bor i hägerstensområdet är det 21.
Qui dormit, non peccat
#63 jag går inte till ungdomsmottagningen, dem har så dåliga tider, så jag går till mödravården eller vad det kallas. Det är typ samma tanter där, bara vissa tider är dem "ungdomsmottgningen" i våran lilla by ;)

jag har kopparspiral och är inne på min andra nu. Har aldrig trivts så bra med ett preventivmedel som kopparspiral. Kostade inget, sitter inne i 5 år, slipper tänka på att ta piller varje dag, ta spruta eller byta stavar eller vad man nu gör
Jag är rätt glömsk så det funkar utmärkt. Relativt regelbunden mens och lite menssmärtor, men inget jag inte kan leva me d:)

mm jag vill oxå ha spiral.. men de går inte!! snyft!
Qui dormit, non peccat

har bestämt mej att sluta med p-piller nu och inte trycka i mej mer hormoner på ett tag, asså jag vet ju inte ens hur jag fungerar utan dom i mej! de är ju hemskt. är så glad över det beslutet!
P-piller (som jag inte litar på) och kondom (mot slutet). Inga risker för barn här inte ;)
#66 Ja de var just det jag menade.. jag är för "gammal" för att gå tl ungdomsmottagningen;)
vi använder kondom. Åt p-piller i ganska många år men slutade. Det tog ca ett halvår för mig att återfå min naturliga ballans i kroppen när jag slutade med p-piller. Först blev jag så överkänslig och nu är jag normal igen… :)
Har varit utan p-piller i ca 2 år nu (kanske längre?) och ska inte äta hormonder igen…
Sajtvärd på Iller.ifokus

Åt minipiller i 6 månders men fick hemska humörsvängningar och problem med mellanblödningar, usch.
Slutat med det nu, så nu blir det kondom för oss här hemma, haha.
Vi använder inget preventivmedel. Planerar inte för barn men jag gillar inte tanken på att stoppa hormoner i min kropp. Har aldrig använt p-piller, spiral eller liknande. Kondom funkar sådär och är inget varken jag eller min sambo är speciellt förtjusta i, så vi kör utan skydd. Jo, vi är försiktiga!! Vore väl i och för sig ingen katastrof om jag blev gravid, men det är inget vi planerar än på ett tag i alla fall.
#75 Då måste jag fråga, hur kan man vara försiktig utan skydd? Det går ju inte.

#76 avbrutet samlag fungerar någorlunda men den är ju inte direkt en säker metod, eftersom killen har en försats som han inte kan känna när den kommer. och den kan komma allt från 5 minuter innan själva "huvudsatsen" till bara nån sekund före. det är vad jag har läst iaf.
Qui dormit, non peccat
#77 Att avbryta innan killen kommer är verkligen inget bra eller försiktigt sätt, eftersom det precis som du skriver kommer en försats som man inte känner.

#78 haha nee precis=) spelar liksom ingen roll hur försiktig man är där! visserligen är väl inte jag direkt den bästa att prata med tanke på att jag och sambon hade oskyddat sex de första halvåret! skyller på att jag var ung och dum eller nått annan dålig ursäkt.. inga barn vart det iaf men jag går inte tillbaka till det, antingen riktigt skydd eller så blir de inget sex! finns andra metoder man kan njuta av=)
Qui dormit, non peccat
#79 Då hade du tur, men turen ska man inte lita på så det är bra att du inte gör så igen :)
Jag ska till gynekologen på torsdag och snacka om vad som passar mig bäst. Pust! nu har jag minsan fått vänta länge:P
#81 Hoppas ni hittar en bra lösning :)
Jag och min sambo körde med avbrutet samlag fram tills vi ville ha barn. Nu när vi har fått vår lilla tös använder vi faktiskt inget preventivmedel alls eftersom jag ammar. Vi vet att det inte är 100% säkert men det skulle inte vara hela världen om jag blev gravid igen, vi vill ändå ha ett syskon till Ronja inom två år. :) Om vi ångrar oss blir det nog avbrutet samlag igen eller kondom då jag verkar må piss av allt annat.
#82 Buhuuu:( Hon var sjuk så jag fick åerbud! kommer aldrig få skydd:P neeh men fick en tid på onsdag, fast med en annan kvinna. Jag hoppas hon är lika bra..

jag kan erkänna jag e jättekass på att skydda mig..
#85 Varför?

ärligt talat så vet jag inte.. ska skärpa mig på den biten..Nu senast han jag inte reagera innan han var inne i mig.. så det kom aldrig på tal..
#87 Låter bra att du ska skärpa dig :)

#87 Vi är 2 på den punkten, när man väl är igång så tänker man inte riktigt på det. Har lyckats missa ett x antal ggr, då det inte skulle varit sex alls, men.. Ni fattar.. Så nu går jag o pojkvännen och hoppas på mens, hur sjukt det än låter. Håll tummarna nu.
Måste skärpa mig. Ska börja med p-piller igen.

Inget alls..
Ja, föresten. P-ring skulle vart jätte dyrt för mig. Hade jag vart 1 år yngre hade det vart billigare.. hon sa t om att jag var för gammal, kändes bra:P
#91 Att du var för gammal?
Amning och avbrutet samlag kör jag och sambon på, en rätt så hyfsat säker kombo.
Kan tillägga att det inte hade varit en katastrof ifall jag hade blivit gravid igen för då hade vi kört på ett säkrare alternativ.
Med min kk och one-nights så är det kondom som gäller.
Inte ett dugg. Har inget sexliv. Sen är jag allergisk mot gummi och jag har opererat bort livmoder och äggstock. på grund av cancer. Blir knipa ihop istället. 
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
#92 Ja, för att få de billigare?:)
Idag tog jag ut nytt recept på mina cerazette 600 spänn… borde vara gratis.
#95 Aha då förstår jag .)

I örebro får man gå till ungdomsmottagningen tills man fyller 21 för tjejer och 23 för killar. Billigare preventivmedel ända tills 21, spelar ingen roll vilket preventivmedel det är. Min p-stav skulle ha kostat lite över 1000kr men jag fick betala 175kr. Sen har jag några kompisar som har billiga p-piller men de kommer jag inte riktigt ihåg vad de kosta. Där får vi också gratis dagen efter piller osv.
Glad jag är i den åldern när det inte behövs.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?