Snarkning
Snarkar din partner? Om hon/han gör det…tycker du det är störande eller kan du sova?
Jag hade en pojkvän som snarkade så jag trodde väggarna skulle trilla in. Jag stod ut i ca två veckor…när jag sov över …men sen fick jag sova i hans flickas rum när hon inte var där.
Det är skitjobbigt med snarkande partner! Jag har jättesvårt för att somna då. Antar att man vänjer sig om man sover ihop varje natt…
/Christine
ChristineL….jag skulle nog aldrig vänja mej vid det. Tycker det är det värsta som finns. Lite snusande gör ju inget..men när det kommer till riktiga timmerstockar….ja då tassar jag ut ur sovrummet.

Detta påminner mig om en sann story.
En hunduppfödare på mopsar fick ett tel samtal från en nybliven änka som ville köpa en valp.
Det sista hon frågade innan hon skulle komma för att välja ut sin valp var om dom snarkade?
Jo visst att mopsar är snarkande hundar kunde ju inte uppfödaren förneka.
Änkan svarade helförtjust att det passade henne perfekt, för då hon sovit sidan om sin snarkande make i 40 år så var det inte lätt för henne att somna numera då hon ju saknade snarkningarna.
Gulligt va?
Marsvin 4-ever
.
Jag snarkar och min kille snarkar. Båda sover så tungt så det är nemas problemas.
Ibland om man vaknar mitt i natten och han har ett stort "mega-snark" kan det vara lite svårt att somna om.. Men då är det ju bara att slå till honom så han vaknar och blir tyst, sen är det bara att somna om båda två.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Ja han snarkar, men det är inget som stör mig, jag kan somna i alla fall. Skulle det bli för högt nån gång så brukar jag knuffa till honom lite lätt så slutar han.

OM en person snarkar mycket kan det minska om han hon går ned i vikt lite.

# 6 Jag vägde 45 kg på den tiden då jag jobbade som grisskötare.
Och jag snarkade så att jag väckte mig själv.
Marsvin 4-ever
.
Jaa..jag tror till mestadels att det inte har med vikten att göra…Är man GRAVT överviktig kanske det kan ha det…Men jag tror det är nåt i mun/näsa-regionen som gör att man snarkar..
Störs inte av snarkande. Somnar rätt så bra när exet snarkade 
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Min kille snarkar och jag blir alltid väckt av det. Jag blir riktigt störd av ljudet. Så det är ett problem för oss. Vi har varit sambos i snart 2 år och jag har ändå inte vant mig.
Har man trånga gångar i näsan så kan man snarka. Det går att operera om man har väldiga problem med sitt snarkande. Men det finns inga garantier på att det hjälper.

Ok, men jag vet en del som har minskat snarkandet när de var lite överviktiga iaf.
#11 En del ökar det på när vikten går upp
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Öronproppar är bra grejer! Inte alltid kul att sova med dom heller, men hellre det än att ligga vaken bredvid en skördertröska :P
/Christine

Nja, han kan väl snarka till nångång. Men inget som jag stör mig på, är rätt så tyst när jag sover :)
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Jag störs inte av det. Är nog härdad sedan länge.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#13 Mmm, öronproppar är bra tills dess att man får sår i öronen. Då hjälper de inte lika bra vill jag lova…
Nae, inget snarkande vad jag hört:) Turligt nog, för snarkningar störs jag verkligen av. De ska vara TYST!:P
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

avskyr snarkningar! så fort killen är snorig o sjuk så snarkar han vilket driver mig till vansinne! kan inte sova, ligger bara o vrider på mig.. så nej tack till snarkare=)
Qui dormit, non peccat
Varje natt (så säkert att jag inte behöver ställa väckarklockan innan) blir jag förr eller senare väckt av snark. Då går jag in i mitt EGET RUM :-) och sovar vidare. Därinne har jag dessutom öppet fönster och ner till 10-12 grader… mannen vill ha 22 grader hälst.

Jag tycker min kille snarkar gulligt.. Haha!
#6 är inte överviktig på något sätt (helt normala värden)
Men jag snarkar som sjutton!!!
Hur min kille står ut vet jag inte men han tycker att det är ganska gulligt.. Han snarkar inte och förstår själv inte hur han inte kan störa sig på mina snarkningar.. han måste gilla mig myyycket :D
Sajtvärd på Iller.ifokus
Snarkar man mycket kan det bero på polyperna. Och dem kan man operera.
Jag störs av snarkningar ibland. Men för det mesta somnar jag före min sambo, och då störs jag inte.
Min sambo är näsdroppsberoende och vägrar operera sin näsa. Men han snarkar bara när han är extremt trött, förkyld eller full. Jag snarkar också ibland, särskilt när jag somnar på mage och ligger med huvudet ner i kudden och nästan kväver mig själv.
Så vissa nätter knuffar jag på honom, andra nätter knuffar han på mig. Men det är inget stort problem, för vi snarkar ju inte varje natt. Det har hänt att jag har sovit med öronproppar, men det är sällsynt att det är så illa.
Jag snarkar inte, inte vad jag vet i alla fall. Maken kan dock göra det, men som han själv säger verkar det bara vara när han ligger på rygg. Har jag väl somnat brukar jag inte vakna av snarkningar, men är jag vaken så puttar jag till honom och säga "Du snarkar", då lägger han sig på sidan och då blir det tyst. 

Störs man av snarknigar?
Och ej vill ha en som är snarkare då är det väl ngt som ej är "äkta" kärlek va?
Om ni dejtar någon fråga för säkerhetskull om han SNARKAR innan ni leker med med era fanstasier.
Jag skulle hellre avsky en som snusar känna denna fragma i käften än en som snarkar.
Men smaken som baken delad.
Nudisten….Vill DU inte ha nån som snusar…ja då kan det väl heller inte vara äkta kärlek…eller?? bara undrar över dina tankar i det du skriver..
Fantasier???

nej usch för snarkare!! gud nåde den som vågar väcka mig när jag sover!! snus o tobak är faktistk mindre störande, de är ju bara att säga att de ska borsta tänderna eller ta ett tuggummi innan man pussas med dem. det stör inte på samma sätt..
Qui dormit, non peccat

är ju bara att säga att de ska borsta tänderna eller ta ett tuggummi innan man pussas med dem. det stör inte på samma sätt..
Ska man ej ge en spontan puss och kela spontant?
Nej då skall man gå med en tandkräms tib i bakfickan…
Min far är var snusare och jag minns hans andedräkt.
Min mor röker, har pussat de som rökt smakar askopp.
26# Som jag skrev smaken som baken delad va?
Missade du det?
"flertalet av de som snusar är väl killar iaf"
och jag är kille själv om det ej har framgått om du läst min pres.
Tjejor som snusar de åker i papperskorgen hur trevliga och snygga de är. Men tror ej en 10 a snusar iaf. För då är de ej en tia i min värld.
Just precis nudisten…smaken är som baken….tur det.

#28 ska man inte få spontansomna i sin egen säng då eller??
jag har rökande föräldrar o mer än en av mina ex har både rökt o snusat o de har aldrig stört mig. däremot snarka ett ex å han hade jag lust att kväva!! fy fasiken vilket oljud! sov bara över en gång hos honom för ja orkade inte ligga o lyssna på oljudet.
ja tur att smaken är som baken, så nån står ut med de som snarkar oxå!!
Qui dormit, non peccat
Nudisten….Vem har skrivit _"flertalet av de som snusar är väl killar iaf?"
_Eftersom du skriver " om du läst min press" så tar jag det som att du menar mej…..Men det har jag inte skrivit.
Han snarkar ibland, jag blir galen, om jag inet kan somna om sover jag i gästsängen (min gamla säng) i rummet intill….
#25 va?
Äkta kärlek är väl när man försöker och ger folk en chans trots att personen ifråga inte är helt perfekt?
Det kan gälla att man har svårt att sova om det låter (snarkningar tex), att man som mig inte äter kött men att min pojkvän gör det, att man störs av någon dålig vana- men ändå tar sig över hindret och älskar varandra! Jag vill ha min kille för den han är. Sen om man får sova i skilda sovrum, äta olika maträtter eller uppoffra något annat så är det vad jag kallar kärlek… :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

Sova i olika sovrum är det äkta kärlek?
Kan ej bli mången barn gjorda där heller;I)
staketkusken…man kan gosa och ha sex innan man lägger sej i det andra rummet….så det har inte med själva kärleken att göra.
Finns ju de som inte vill ha barn heller…
#34: gör du barn i sömnen? :-)
Man kan lägga sig kl 9…gosa eller göra barn i 3 timmar och somna i varandras armar….. sen när nån vaknar av snark smyga sig in i sitt eget sovrum. Om det är vardag och väckarklockan ringer kl 6 blir det knappast fler barn gjorda änddå fast man sover i samma rum…. är nästa dag en ledig dag då kan man tussa in till varanda när man vaknar. Sen kan man göra barn på dagtid. Och skulle nån mot sädvänjan bli väldigt nödig mellan 12 och 06.00 då är det bara att väcka snarkaren, då slutar han dessutom snarka :-) summa summarum inget problem

Jag brukar väcka honom och säga "du, du snakar" sen får han vara vaken tills jag somnar.
the vanity, it becomes insanity
Jag stör mig inte så mycket på snarkningar, (beroende på vilket humör jag är på) min syster snarkade helt otroligt mycket och högt så jag är rätt så van, sen har jag kommit att inse att även jag snarkar rätt så rejält. :/ Dessutom sover jag knappt ändå, det tar mig oftast mins en till två timmar att somna och sen vaknar jag med jämna mellanrum och så har det alltid varit, så det gör ju egentligen inte så mycket om han nu skulle snarka.
Nu är det visserligen så att min sambo inte snarkar så mycket men däremot brukar han lyckas skrämma livet ur mig när han sover. Han andas jättekonstigt på nätterna. Det låter nästan som att han försöker andas men inte får luft, som om han ligger och hulkar efter luft men att det är tilltäppt i halsen eller något för det kommer verkligen ingen luft, varken ut eller in. Så ligger han ett bra tag och precis när jag har börjat bli så orolig att jag tänker ringa ambulans slappnar han av och tar ett jättedjupt andetag och så andas han som om han var andfådd ett tag och sen täpper han till igen. (Det var svårt att förklara men jag hoppas att det i alla fall att ni kan få ett hum om vad jag menar). Det skrämde verkligen vettet ur mig första gången vi sov tillsammans, jag sov inte mycket alls den natten, jag var rädd att han skulle kvävas eller något.
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
snarkningar bekommer mig inte det minsta
Jag snarkar dessutom själv och har kraftiga sömnapnéer.
Om jag får somna först så är det ok :P annars kan jag ligga och vrida och vända på mig hela natten om jag så vill :P

#38 Har han kollat upp vad det är hos en läkare? Det kan ju vara sömnapné eller något annat. Att andas sådär kan inte vara särskilt skönt iaf.

min kille är så jäklig när han sover, så fort jag lägger mej ifrån honom så lägger han sig bakom och ska hålla om mej. det slår aldrig fel, just när jag ska somna då börjar han att snarka. i mitt öra!!!!!!! så varje natt ligger jag och tänker - hoppas att jag somnar före honom!!

Hej alla,
Jag såg inlägget och tänkte att jag måste kommentera det.
Förut snarkade jag DUKTIGT- och fick min egen sömn störd på grund av andningsuppehåll på upp till 60-70 sekunder. (sömn-napné) på grund av detta kom jag aldrig in i djupsömn och var ständigt trött. Kunde somna precis overallt- tack och lov, inte i bilen. Efter läkarkontroll på grund av ständig trötthet gjordes en utredning och och resultatet blev att jag fick en CPAP- apparat. En maskin som trycker in luften i näsan, och det lilla övertryck höll luftvägarna öppna så jag kunde andas obehindrat.
Innan CPAP-apparat:
Snarkade så färgen lossnade på väggarna, jag for runt i sängen så jag kunde vara glad om jag vaknade i samma riktnummerområde på morgonen, jag pratade i somnen, ja skrek och gapade, slogs, körde bil, hade sex, förde ett djävla liv i sömnen med andra ord. Behövde kissa fem-sex gånger varje natt.
Efter CPAP- apparat:
nu sover jag helt utan snarkningar, somnar direkt och kliver in i djupsömn på en gång, det händer att jag skickar ett SMS innan jag somnar och lägger mobilen på min mage när jag är klar. På morgonen ligger den fortfarande kvar på magen- jag ligger HELT stilla under natten- för jag behöver ju inte röra mej för att hålla luftvägarna öppna!! Jag går och lägger mej vid tolv varje natt- och vaknar utsövd innan klockan ringer vid kvart i fem på morgonen. Känner mej pigg hela dagen och mår toppen. Nu behöver jag inte kissa alls under natten- för att HELA min kropp sover, även inombords.
För mej blev det ett helt nytt liv- och jag vill INTE vara utan min "snarkofon"
Med Vänliga hälsningar Robert Carlsson.
Fråga gärna om ni undrar något.

#16 Jag fick sår i öronen av vissa öronproppar men jag provade olika och dom jag använder nu ger mig inga problem. Min sambo snarkar inte alltid men när han gör det så måste jag använda öronproppar, annars somnar jag inte.
#41 Nej, han har aldrig kollat upp det… men han lider inte av det i alla fall, han visste inte ens om att han andades konstigt innan jag sa det till honom så han mår ju i alla fall inte dåligt av det. Det värsta är helt enkelt mina nerver, jag blir jätteorolig varje gång.. :/

#44 Jag använder de i silikon nu… för allt annat får jag sår av. Men de här i silikon är så sabla stora så det känns som om det blir baksug i hela huvet ibland.
#45 Kanske är värt att komma upp det. Läs vad Robban skrev i inlägg 43. Kanske är nåt som spökar där. Har för mig att om man har sömn-napné så borde man åtgärda det med en sån där "snarkofon"…
#46 Ja, jag kanske borde föreslå det för Jimmi. Han har visserligen inte lika allvarliga problem med sömnen men en del stämmer. Han rör sig väldigt mycket i sömnen och han behöver sova väldigt, väldigt länge och han är nästan aldrig utvilad ändå.. :/ Ska nog fråga om han vill kolla upp det. :)

#47 Jag skulle inte ens fråga. Jag skulle säga åt han att gå. Men det är jag det =)
Skämt åsido så kan det inte skada att kolla upp det. Det kan omöjligt vara hälsosamt för kroppen att sluta andas på det viset.
#48 Det har du helt och hållet rätt i! Hehe, jag kanske får bli lite hårdare. ;)
Bara hon ej snarkar när vi skall "gänga" in den är det helt ok för mig.