Relationer iFokus

Relationer

Etikettoff-topic
Läst 2007 ggr
Karmatarerskanise
2008-10-10 15:05
0

Världens barn

Idag har jag varit ute på stan och samlat pengar till världens barn. Intressant att se hur få det egentligen är som skänker en slant, av alla som faktiskt går förbi.

Folk springer runt med sina påsar där dom har nyinhandlade kläder i, men har inte råd att skänka en krona ens. Jag vet, jag ska inte dömma. Men det är svårt.

All heder åt de människor som tog sig tid, stannade, skänkte en slant och var trevliga :) Var till och med en gammal tant som gick iväg för att ta ut pengar så hon kunde skänka :)

Nu har jag dragit mitt stå i stacken :)

Kommer ni skänka något?

BoboGlad
2008-10-10 15:32
0

Ibland tänker jag "äh jag skänker ju ändå pengar varje månad och betalar hela skolgången åt mitt fadderbarn i colombia" och så har jag gått förbi.

Och ibland har jag tänkt att jag bara har två kronor och det är ju pinsamt att ge så lite.

fotokrafs
2008-10-10 15:35
0

Själv lägger jag aldrig pengar i bössor, dels har jag nästintill aldrig kontanter, sen så har vi ett konto enkom för välgörenhet dit en slant överförs varje månad. Sen kan jag ju förstå att folk inte ger pengar till välgörenhet, om de inte är säkra på att pengarna gör nytta. Sen kan man väl idka välgörenhet på andra sätt än att ge kosing?

Karmatarerskanise
2008-10-10 15:47
0

Boboglad; precis så ska man absolut inte tänka. 1 elelr två kronor kan hjälpa mycket :) Tänk om alla som gick förbi mig idag hade skänkt en krona :)

fotokrafs, varför är det säkrare att ge pengar från ett konto? Hur kan du veta mer vart pengarna går då?

hus-musen
2008-10-10 15:49
0

jag ger aldrig pengar till folk som står o rasslar med pengabössor eller vad de nu har i händerna!! de är alldeles för lätt för de personerna att ta en pincett o dra upp sedlar osv. de är inget ovanligt fenomen direkt..

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
2008-10-10 15:50
0

#4 Anä, de bössorna vi hade går verkligen inte att stoppa ner någon pincett i. Så det där tror jag inte på.

Bössorna är ju säkra.

fotokrafs
2008-10-10 15:50
0

#3 Jag menade inte att det var säkrare att ge från ett konto. Det är bara så vi gör, för det är enkelt och smidigt för oss. Förlåt, om det var lätt att missuppfattas

Karmatarerskanise
2008-10-10 15:52
0

fotokrafs; vilka andra sätt tycker du man kan idka välgörenhet på?

fotokrafs
2008-10-10 15:55
0

#7 Ja, ideellt arbete, ge kläder och prylar som man inte behöver.. har man inte pengar kan man ge tid, om man nu har någon dvs ;)

Karmatarerskanise
2008-10-10 15:58
0

Jag båda gav pengar och tid idag ;)

Jag tycker i vilket fall som helst att det är fint av människor att skänka en slant, vilket sätt man än gör det på :)

fotokrafs
2008-10-10 16:01
0

Det tycker jag med, Skrattande
schysst att du bidrog! Kram.

Karmatarerskanise
2008-10-10 16:06
0

Fint att ni skänker ni med!

hus-musen
2008-10-10 16:07
0

#5 du kanske hade en annan sorts bössa än de jag har sett=) de vanliga kan man iaf peta ner en lång pinsett i eller alternativt ta en bit ståltråd så kan man peta upp sedlar! tejp kan man oxå använda. har sj gjort det så jag vet att det går!! kanske ska tillägga att jag inte stal från några barn utan de var bara ett test vi fick göra på skolan!

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
2008-10-10 16:09
0

#12 Jag har i vilket fall som mer tro på människor som frivilligt går ut för att sammla pengar. :)

Och de sätt du nämner hade inte heller fungerat i denna typen av bössa. Det är jag helt säker på.

SaraC
2008-10-10 17:25
0

En frälsisgubbe brukar stå på Konsum och jag brukar alltid lägga i växeln om jag har några kontanter. Men jag brukar också känna mig snål när det bara är några kronor Oskyldig

Annars är det ju jättebra att åka med gamla utrensade prylar till välgörenhetsorganisationer. Jag lämnar alltid t.ex. utrensade kläder till Pärlan. Lätt sätt att hjälpa.

Fint av dej Hera, i vilket sammanhang samlade du in pengar om man får fråga? :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ChristineL
2008-10-10 19:07
0

Jag brukar skänka några kronor till både det ena och det andra ibland. Har köpt ett rosa band iår igen också :)

Karmatarerskanise
2008-10-10 19:30
0

#14 I vilket sammangang?
Vi var ett gäng som hämtade ut bössor, och fick veta var man kunde stå i stan. En av oss brukar ge mycket pengar till dom, så därför fick vi hjälpa till. (var det det du ville veta) ? :)

fettmedkevlar
2008-10-11 06:07
0

Jag skänker inte pengar, jag skänker avlagda hela och rena kläder istället och andra div prylar som kan komma till användning.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

SaraC
2008-10-11 14:14
0

#16 Nej, jag bara undrade hur det kom sig eller vad man ska säga :) Om det var genom någon förening eller liknande. Om du förstår. Inte så viktigt heller, bara undra :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Sara
2008-10-11 17:33
0

Jag har i princip aldrig kontanter på mig.

Däremot ger jag allt gammalt jag ska göra mig av med till en second hand här i Alingsås. De pengar som de får in går till en speciell välgörenhet. Jag brukar oxå handla grejer och möbler därifrån om de har nått som passar mig. Tycker om att pyssla med gamla möbler.

Sara

lovlin
2008-10-13 22:39
0

Som jag har förstått det så är det inte alls så ofta som skänkta kläder kommer till den användning man tänkte sig.. ? Den främsta anledningen skulle vara att kostnaden att frakta befintliga plagg överstiger nyttan man får av dom.
Ingen pik: undrar hur det skulle vara att strunta i att köpa en tröja och istället skänka vidare pengarna?

Vårt projektarbete i trean riktade sig mot Röda korset, både information om det, och att samla pengar. Det var väldigt intressant att skramla med bössa utanför hemköp i några timmar faktiskt :)

Karmatarerskanise
2008-10-13 22:47
0

#20 Jag tyckte också det var intressant :)

lovlin
2008-10-13 22:52
0

21# brukar du göra det ofta / regelbundet eller blev du tillfrågad att hjälpa till specifikt nu? För som sagt, det var intressant ;) Man skulle göra det igen.
vi var ute när det var julmarknad i stan, då om någon gång borde man få ihop en rejäl peng tänkte vi!

Karmatarerskanise
2008-10-13 23:00
0

#22 Nej detta var första gången, men jag kommer nog göra det igen :)

Lenore
2008-10-14 17:43
0

Jag har aldrig kontanter på mig så jag kan inte ge men dem få gånger jag har brukar jag alltid ge några kronor.

Ett annat bra sätt att idka välgörenhet är att varje dag gå in på http://www.ettklickforskogen.se/ och klicka för att rädda våra svenska gammelskogar från avverkning. Kostar dig bara ett par sekunder och är helt gratis då sponsorer ger pengar för varje klick som görs!

ryttarn
2008-10-15 00:47
0

Att ge av sitt överflöd kan och borde alla göra, men jag skulle vilja utmana lite mer än så.

Att ge av det som inte är överflöd, för hur kan man säga att ett barns liv i tredje världen ingenting är värt? För det är ju vad man gör om man enbart ger sådant som man ändå inte behöver istället för att ge av det som man annars kanske hade tänkt använda…. Sedan må det var tid eller pengar, för de flesta anser att dessa båda faktorer alltid är bristvaror…..

Vad gäller att pengar kommer fram…. Se till att ge till en organisation som har ett sk 90-konto. De organisationerna kontroleras väldigt noga. Ett annat tipps är att ge genom organisationer som länge varit på plats, dvs inte bara kör ett projekt. Tex kyrkorna, läkare utan gränser, BLLF mfl har haft mycket långsiktigt arbete på plats och har djupa rötter i de länder som dom arbetar i. Det borgar för att pengarna används på ett vettigt sätt…

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

HAPE
2008-10-15 10:21
0

Jag tycker att det är jobbigt att känna pressen att man ska bidra med pengar till precis allt. Vem bestämmer att det är viktigare med Kvinnor, barn, cancer, hjärt och kärlsjukdomar, natur och miljö, utrotningshotade djur etc? Jag vill välja att skänka pengar till saker som ligger mig varmast om hjärtat.

Jag har fadderbarn och stöder ytterligare organisationer. I förhållande till vad jag känner att jag har råd med. Betalar även när jag är arbetslös och har svårt att få det att gå runt.

Jag har i princip aldrig pengar på mig, inte mynt heller då dessa hamnar i en "parkeringskassa".

Jag minns efter tsunamin. Då var det många bössor ute och skakade. På universitet kom en kvinna fram med en bössa och undrade om jag "inte hade lust att skänka ytterligare lite pengar till katastrofens offer". Det tycker jag är väldigt fult. Hon spelade på folks samvete genom att antyda att det var självklart att man redan hade skänkt pengar, vilket jag inte alls tyckte var självklart. Nu hade jag gjort det, trots taskig studentekonomi och direkt efter jul, men ändå.

All heder åt alla som försöker göra en god gärning, oavsett om det innebär att stå på stan med bössa, skänka en slant i bössan eller på annat sätt bidra till en bättre värld. Har man inte pengar kan även tid, engagemang och omtanke göra skillnad.

Sara
2008-10-15 19:37
0

Kan oxå tycka att det är hårda krav på att man ska skänka.

Visst kan jag hålla med om att det är väldigt tråkigt att barn osv råkar illa ut men ska man ge, ska det vara för att man själv vill och inte att man känner sig tvungen.

Sara

skrollan
2008-10-15 19:37
0

vi har ett prjoketarbete i skolan där vi ska samla in kläder till fattiga barn runt om i världen, men det finns ingen organisation om vill hjälpa oss genom att komma och hämta alla kläder som vi får in.
Dessutom har vi satt upp en massa lappar om det finns vänliga själar som vill hjälpa till på insamlingen, men ingen har ringde ännu! Usch vad hemska vi människor är ibland.

Karmatarerskanise
2008-10-15 20:27
0

#28 Ja sånt är så tråkigt :( Hoppas det ringer någon iaf!

Tatsja
2008-10-16 09:44
0

Tyvärr så finns det vissa föreningar som tar emot begagnade kläder som de säger ska sändas till de drabbade. Men sen har de en secondaffär på sidan om och där kan man hitta sina egna kläder till försäljning. Det tycker jag är fult. Jag skänker inte kläder, filtar och nallar för att de ska sälja dem vidare. Inte ens om det är i landet ifråga. Vilket också har hänt. Blir så ledsen för sådant beteende.

Vet att jag har en förening här där jag bor, som åker själva ner till det drabbade folket och delar ut sakerna. Dem ger jag gärna mitt stöd.

Läste en insändare i en av våra kvällstidningar.

Personen i fråga ansåg att dessa galor för bröstcancer inte skulle få vara. De var ju bara mammor och hade levt sitt liv. Bättre att bara ha gala för barn.

Hur kan man resonera så idiotiskt. Fick känslan av bitterhet. Tror det var i fredags eller lördags.

Sjukt.

Fortsätt hjälpa det lilla Hera

#28 Prata med kyrkan, de brukar veta

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

skrollan
2008-10-16 22:09
0

Tack, vi fick det tippset, men det verkar som myrorna vill hjälpa oss nu :)

Tatsja
2008-10-17 08:14
0

#31 De brukar sälja sakerna i sina butiker.

Väl mött, Tatsja

skrollan
2008-10-17 20:30
0

#32 nu förstår jag inte, myrorna? Dem åker väl ner och lämnar till olika länder?

Karmatarerskanise
2008-10-17 20:40
0

Myrorna som fanns här sålde kläderna och skänkte pengarna.

skrollan
2008-10-17 21:34
0

jaha, ok. Det ända vi behöver hjälp av dem är att dem kan komma och hämta alla våra kläder vi får in till södertälje, sedan hur dem skänker spelar ingen roll. Vi vill hjälpa till på något sätt i alla fall :D

lovlin
2008-10-17 21:57
0

jo som sagt… det där med kläder är inte det lättaste.. Även om man skänker fina, nästan oanvända jackor eller skor så är det nog väldigt svårt att se var behoven finns, samt det att frakten kostar så mycket, om man jämför med att sälja kläderna lokalt och ge bort pengarna sen.
#35 kan ni inte ha ett loppis eller något sånt? Låter ni myrorna ta hand om försäljningen blir det väl rätt omöjligt att visa vad ni bidrog med? Självklart är det inte huvudsaken, men man kan nog bli lite sporrad ^_^

skrollan
2008-10-17 22:20
0

Grejen är att det är ett projektarbete, så att det är inte vad vi bidrar med, utan hur vi arbetar oss framåt, hur vi ringt runt till alla olika organisationer, hur vi samlar in kläderna, att vi nu ska runt i skolan och hålla föredrag om "fattiga barn runt om i världen" m.m. Det är själva arbetet :)
Men självklart vill man att det ska komma till något gott, vi kunde gärna ha loppis, men det är som sagt skoltid vi måste skäla, och det var inte poppis att vi tog skoltid för att hålla föredrag i skolorna ens =/
Tanken hade vart att kunna åka med ner och lämna över kläderna, men dem pengarna fanns tyvärr inte hos någon organisation eller i skolan =(

lovlin
2008-10-17 23:22
0

jo jag vet… been there: #20

vad jag menade var att om man märker att det verkligen gjorts något, att man kan lämna över ett kuvert med pengar eller en bössa med slantar, och se svart på vitt hur mycket man har gjort kan det sporra en till att vilja göra mer. Jag kände att det lilla vi gjorde gav mer än jag trodde, så varför inte göra lite till? Sen kanske vi valde en enklare väg genom att sälja kakor och bullar i personalrummet till förmån för röda korset ;) Fick ihop 8000 om jag minns rätt.
Det fanns en annan projektgrupp på skolan som också siktade på välgörenhet. Dom fick ihop 65000 till ett barnhem i ungern som dom hälsade på med alla pengar tillslut.
Tråkigt om man får prestationsångest från välgörenhet visserligen… Du har nog rätt, bättre att inte veta hur mycket man fått …

Tatsja
2008-10-18 00:32
0

De flesta som säljer kläderna, ska först betala administrativa avgifter innan de kan skänka pengarna som blir över. Hur mycket beror på hyror och så vidare. Men ta reda på det. Annars brukar kyrkan veta vilka som lastar långtradare och kör själva.

Väl mött, Tatsja