Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 1805 ggr
Karmatarerskanise
0

Är världen sjukare?

Är världens sjukare idag, än vad den var för 50 år sedan?

Är det mer vapen ute på stan, och är det fler misshandlar? Grova misshandlar?

Har folk mindre respekt för varandra numer?

ChristineL
0

Kort och gott, ja det tror jag.

Varför? Det är lättare nu att få tag på vapen och droger mm med hjälp av internet idag än vad det var för 50 år sedan. Våld föder våld och det kommer närmare inpå oss i lilla sverige. Skolmassakrar, folk som blir knivstuckna, gruppmisshandel, våldtäkter… Och väskryckningar har det var en uppsjö av här i örebro den senaste månaden, var är samhället på väg?

hus-musen
0

nja beror väl på hur man ser det..sjukare ja, våldsammare nej. våld är inget nytt fenomen, , o de har då funntits sämre tider med mera våld. sjukare är världen i det faktum att ingen bryr sig ett skit om nån annan, de är bara en sj som räknas o betyder något. världen är otroligt egotrippad..

Qui dormit, non peccat

Aviendha
0

Det tror jag. Även om många hävdar att det beror mycket på att det uppmärksammas mer nu pga media och en slags "global medvetenhet", och visst, det kan jag hålla med om, men ändock.

Å andra sidan har vi ju inte massmord osv i samma anda som kunde ske förr med diktaturer och liknande, men "vardagsvåldet" har nog ökat. Som med skolskjutningarna. Visst hade det nog skett ändå, men jag är helt övertygad om att de som utfört dåden blivit "inspirerade" av de andra. Jag menar, det fanns inte innan Columbine, men sen har det skett en hel del, vilket jag tror media spelar en roll i.

Kanske har vi mer utåtagerande våld idag med, än tidigare?

Karmatarerskanise
0

Ja, vardagsvåldet tror jag definitivt har ökat, både i storlek och grymhet.

Krig och sådant har alltid funnits.

Hennum
0

jag har ingen aning. jag levde inte för 50 år sen, och kan därför faktist inte säja något om det.

men jag tror inte den är varken sjukare eller våldsammare nu.

jag tror bara att samhället som det ser ut nu kan uppmärksamma mer saker som händer, än vad man kunde för 50 år sen. media, kameraövervakning, mer poliser, efterlyst på tv. och allt vad vår nya teknik o dyl. kan göra.

jag tror att folk bryr sig mer om varandra än nu. jag tror man var mer noga på att inte bry sig om andras affärer förr i tiden.

kanske har typen av våld ändrats. Andra grupper och människor som är utsatta. till exempel så är barnaga inte lika vanligt numera skulle jag tro, men å andra sidan har vi en sämre (på så vis att den inte tar hand om alla, på andra sätt är den bättre) psykiatri som gör att fler människor som borde ha hjälp går runt på stan och skadar folk, trots att de kanske inte menar det.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Betty
0

vet inte, så länge det har funnits människor så har det funnits grymhet. Vi brände oskyldiga människor på bål som vi trodde var häxor, jack the ripper har härjat i england, halshuggningar, tortyr har alltid funnits…Hitler, tja ni fattar vad jag menar…

Tatsja
0

Ja, ja, ja. Har arbetat som väktare många år. Natt, ronderande i Stockholm. Har sett hur våldet trappats upp och att mer vapen kommit till. Sen har den blivit råare. Förr om någon låg ner, så hjälpte man den personen upp på fötter innan slagsmålet var igång igen. Idag sparkas det både här och där. Gärna på huvudet. Gängen är värre idag än förr.

Jag är född 1954 så jag har varit med ett tag och sett hur det blivit.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Anna77
0

JA! absolut! Känner sig inte så trygg..massa 14-15 åringar som beter sig hotfullt till och med inne i affären så polisen får komma en vanlig tisdagskväll…hmm.. Tycker de i den åldern är värst. Tror det har rätt mycket med våldsspel och filmvåld. De tror att man kan stå och sparka på någon som ligger osv.. Mycket slagsmål och elände just nu även på små orter..trist!

TerriZue
0

Ja, det tror jag verkligen, tyvärr..

Jag vet ju i och för sig inte direkt hur det var för femtio år sedan men jag märker ju en viss förändring bara från det att jag var liten tills nu… och jag är ändå bara 20 år gammal.

Jag tycker det är jättehmskt, jag bor inne i stan tillsammans emd min sambo och jag vågar knappt gå ut på kvällarna, och om min sambo är ute så är jag jätteorolig och nojig och måste ha telefonkontakt hela tiden. Jag känner mig jättebarnslig men man vet ju aldrig. Vi bor i Eskilstuna och om man ser till antalet invånare i staden så har Fristadstorget i Eskilstuna, för bara några år sedan, utropats till världens mest våldsamma torg. Det känns ju inte så bra…

Dessutom är jag uppväxt i skogen så det känns "obehagligt" att röra sig ute bland för mycket okända människor på en gång om man är ensam… Det tror jag inte att det skulle ha gjort för femtio år sedan..

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Sarah
0

Tror snarare att våldet har förflyttats och att det blivit vanligare med anmälningar.

Tatsja
0

När jag var liten på 50-talet så var man inte rädd på kvällarna att vara ute.Då bodde jag ändå i Solna. Utanför Stockholm. Idag skulle jag inte våga gå ut där.

Nu bor jag i Köping och det kallas för lilla Chikago. gissa varför.

Fick reda på att huset intill oss brann. Troligen mordbrand. Inte klokt. Själv satt jag på akuten i över 6 timmar och väntande på läkare. Då kom jag ändå in med ambulans.

Våldet har blivit råare med åren och i lägre åldrar.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

hus-musen
0

i stockholm är det ruggigt mycket våld om man jämnför med min hemstad ljusdal. hemma i ljusdal är de inga problem att gå runt som ensam tjej mitt i natten på en fredag eller lördagkväll.de har jag gjort en gång i sthlm, ensam klockan 3 på en lördanatt o aldrig har 1,5 km gått fortare! var nog hemma på typ 5 minuter!!

bråkigast och våldsammast upplever jag att småpojkarna på 12-16 år är och turkarna( eller vart de nu kommer ifrån). men småpojkarna kan man iaf dänga om de behöv, de är itne vana att möta motstånd i sthlm verkar de som!

Qui dormit, non peccat

Aviendha
0

#12 Ja, jag kommer ifrån Sveg, och där tänker man inte ens tanken. Men när jag bodde i Östersund blev vi rådda på universitetet att inte gå ensamma, hellst ta taxi och ha överfallslarm.. Huge difference.

TerriZue
0

#12 Håller med om att det är dem som äv värst… såna som ska vara coola och visa att det inte är någon som sätter sig på dem… eller om det helt enkelt bara handlar om att trycke ner folk och få dem att må kasst.. :/

emsems
0

Ja absolut. Allt går åt helvete, så är det. Vet inte om det är för mycket tv, för mycket elende eller vad det beror på. Men något jävla skit är det när folk inte kan låta bli att sno allt som inte är fastkedjat med dubbla lås. Undra vart denna ilska kommer ifrån? Jag har nog aldrig velat slå någon, inte ens då man blir riktigt förbannad. Hur kan man då misshandla folk som går för sig själv på en gata, helt oprovocerat? Känner flera som typ cyklat hem efter en tvkväll hos polaren då någon bara sprungit fram och misshandlat en så dom hamnat på sjukhuset. Och sedan, en tumme ner för rättssystemet som inte fäller trots att dessa offer kan peka ut killen och dessutom har dennes flickvän uppringd på ens mobil efter att dom snott den. Vad fan rä då felet? Undra om det hade blivit mindre brott om människor faktiskt en gång kunde åka dit för det dom gör? Eller till och med sätta hårdare straff. Jag är nog en av de få som anser att dödsstraffet saknas i vårt rättssytem.

hus-musen
0

#15 dödsstraff är bra, men dock ska varje fall granskas noga! =)

Qui dormit, non peccat

TerriZue
0

#15 Dödsstraff tycker jag nog är att gå lite långt.. tycker dte är dumt eftersom man aldrig kan ta tillbaka det om det, mot all förmodan, skulle visa sig att man dömt fel person. Men hårare straff slår jag verkligen ett hårt slag för. Strängare fängelsen (att sitta i fängelse ska inte vara som att åka på lyxkryssning, det ska vara ett hål i en betongvägg, en hård säng, en filt och tjocka galler. Vatten och bröd.)

Karmatarerskanise
0

Dödsstraff är jag emot så länge det finns risk för att man blir oskyldigt dömd. Men jag skulle gärna se hårdare straff samt mindre drägliga vistelser i fängelset.

Sarah
0

Titta på USA, folk begår brott ändå. Att ha högre straffskala/dödsstraff spelar ingen roll då man inte tror att man ska åka fast då man begår brottet.

Ex våldtäkter har man börjat amnäla i större utsträckning, även våld i hemmet och mot barn. Betyder inte att det är mer än förr.

Uppvuxen i Stockholm och ser snarare mängden människor som en anedning till att våldet blir mer än där det finns färre människor. Inte att varje enskild individ ängar sig åt mer mängd våld. Har aldrig varit rädd i Stockholm. Åkt komunalt och gått hem på nätterna hela mitt liv.

Karmatarerskanise
0

#19 Det kanske inte hjälper att få bort brotten, men då får dom iaf ett straff som är just ett straff.

Idag är det bara pinsamt vilka straff brottslingar får.

När jag var yngre blev inte folk nedslagna på stan mitt på dagen mitt i veckan. Det händer ofta nu.

Och nu vågar man knappt gå ut med killen, alltid är det någon som ska på och bråka.

Det känner verkligen inte mina föräldrar igen. Att man ska behöva vara rädd för sitt liv när man vill ut och ha kul.

Sarah
0

Säger inte att det är lite våld i Stockholm, säger bara att jag inte tror att varje enskild individ ägnar sig åt mer våld.

Vi har inte "straff" i Sverige. Vi ska ha kriminalvård. Det är själva frihetsberövandet som är "straffet" man ska inte behandlas illa när man är där.

Hennum
0

#21: precis. det är straff nog, att inte få leva sitt liv som man vill.

jag ser det som att alla människor är människor som har ett värde precis som alla andra. Jag tycker att kriminalvården måste förbättras avsevärt, så att man kan hjälpa folk att få bra liv som man kan sköta ordentligt.

det förebyggande arbetet är oxå viktigt, ge unga människor hjälp och stöd, så att de inte hamnar i skiten från början.

straff ser jag ingen större nytta i. Jag har inget behov av hämnd, det viktiga tycker jag är att minska lidandet i världen. och hårdare straff gör inte det. men bra kriminalvård och förebyggande arbete gör det däremot.

det tycker jag är sjukt i världen just nu. att vi har kunskap och pengar till att verkligen göra något åt alla problem som finns, men vi gör inte ett skit. det är det som är det sjuka enligt mig.

Karmatarerskanise
0

Okey, jag anser att man ska få ett straff då man gjort något olagligt. SEN kan man få hjälp.

Det handlar inte om hämd, utan om rättvisa.

emsems
0

Det jag tror om dödsstraffet, är väl att med dagens rättssytem så skulle nog bara dom som rä givna få det. Låt säga, arboga-tyskan, anders eklund, hagamannen mfl. Dom behöver inte sitta och äta upp mina skattepengar genom att få bättre mat än jag får. Sedan håller jag med föregående talare om att de har det för bra i fängelsena också. Betongväggar och hård säng. Och dessutom borde de jobba där inne, typ någon slags industri eller så, då kanske dom betalar sitt eget uppehälle i runda slängar.

Sarah
0

Straff = hämd. Inte rättvisa. Rättvisan är frihetsberövandet och vård.

Karmatarerskanise
0

#25 För mig är straff rättvisa. Gör man fel ska man veta det också. Mördar jag någon, då ska jag ha ett kraftigt straff som heter duga.

Annat är att komma undan utan konsekvens.

TerriZue
0

Håller helt och hållet med dig Hera!

Det systemet vi har i Sverige idag är fruktansvärt pinsamt och bara fel, jag förstår inte vart världen är på väg. Jag läste,till exempel, i tidningen för några veckor sedan, där stod det om en kille (jag vet vem det är och jag vet att han är en riktigt otrevlig person som har sysslat med både det ena och det andra). Den här personen hade varit på en finlandskryssning och på båten hade han huggit ner en äldre man med en gaffel, han satt i häktet i finland ett tag men kom sen tillbaka till Sverige. Här i Sverige valde man att inte straffa honom för att han tidigare hade tagit droger så de trodde att ett fängelsestraff skulle påverka honom negativt.

Är inte detta sjukt? Han blev friad från straff för att han har brytit mot lagen tidigare… Hallå, är det bara jag som tappar andan av besvikelse?

Ett brott ska straffas, och det ordentligt, med ett hemskt fängelse som man bara vill bort ifrån, fängelse är något man ska frukta, inte ett trevligt semesterhem. Jag vill verkligen inte att mördare och våldtäktsmän ska få springa runt fritt på gatorna, har man mördat någon hör man hemma bakom lås och bom, ingen annan stans.

Hennum
0

alla människor kan hamna i situationer där man blir "tvungen" att göra dumma saker. Och det hjälper inte något att straffa dem så att de aldrig kan komma ur det beteendet.

jag tycker att man bör se till samhällets bästa, och det bästa för samhället tror jag är förebyggande arbete för att minska brottsligheten och en god kriminalvård som hjälper människor att bli "snälla igen" och kunna bidra till ett samhälle som fungerar bra.

jag tror inte att en människa som gjort fel är ond och kommer vara det för alltid. Jag tror att alla människor är människor som har bra och dåliga sidor. och att man ibland hamnar i skiten.

skiten kan vara beroende, psykiska sjukdomar, dåligt umgänge, personlighetsstörningar, vilsenhet m.m. Och vad det än är, så finns det en möjlighet att sluta vara i skiten och göra "fel" och istället göra "rätt"

dessutom så finns det dom som är oskyldiga till det brottet dom är anklagade för, men vill inte tjalla på den som egentligen gjort det, för att de är snällare och dummare människor än någon annan jag känner. Och då får de sitta i häktet, borta från sin familj, och alla mår bara dåligt av det. Kanske får han hamna i fängelse för att han är så dum att han inte tjallar. Och självklart tror att att det faktist är han som gjort det.

nej, rättsystemet kan ta fel j*vl*gt lätt. ofta är man bara ute efter att straffa någon, sätta dit någon. och bryr sig inte om vem det är.

om alla ska bli straffade för att de gör något dumt mot en annan, så borde domaren/juryn/de som ger straffet oxå bli straffade. för de bestämmer att en annan människa bli berövad sin frihet… så ser jag det iaf.

Karmatarerskanise
0

#28  Visst kan alla hamna i en situation där man gör fel.
Gör jag det tar jag mitt straff. Precis som alla andra bör göra.

Går jag och mördar eller våldtar, då ska jag straffas för detta. SEn kan man börja bearbeta "problemet". Ingenting ursäktar allvarliga våldsbrott och ingenting får mig att tycka att ett straff är fel.

Och återfalls förbrytare, som inte blir "snällare", vad ska dom ute på gatan att göra?

emsems
0

Det här får mig lite att tänka på djuren. Vad händer om man har ett djur som inte funkar? Låt säga en hund, som anfaller människor och andra hundar. Man skulle försöka uppfostra den, men går det inte, så kommer hunden avlivas, och bör absolut inte avlas på! Men när det gäller människor, där är "avlingen" helt fri och inget löser sig självt. I djurvärlden så skulle en allt för elak hund eller dyl förr eller senare bli ihjälpbiten eller så, och en människa som var "galen" skulle bli ihjälslagen. Nu med alla lagar och rättssystem så blir det inte så. Själva systemet blir fel. Spec när man har för snällt rättssystem.

Sarah
0

Men det du säger hera att man ska sraffas för det man gjort. Det är ju att hämnas. Säger inget om det andra endast att definitionen av straff är hämnd.

Hennum
0

jag ser det inte som att vi låter folk leva som borde dö. jag ser det som att vi låter folk leva som har en rätt att leva. Ingen människa har rätt att ta en annan människas liv, inte ens en domstol.

och om man ser på djuren, så tycker jag att man är aldeles för pigg på att avliva djur i allmänhet. egentligen är jag principiellt överhuvudtaget emot att ha djur i fångenskap, för jag tycker inte vi har rätt till det. Men nu är världen som den är, och man får göra det bästa av det, och ska vi göra allt vi kan som är för djurens bästa. Vi ska inte tänka på oss själva när de gäller djuren, utan tänka på djuren istället.

jag ser inte ens människor som mer värda än djur, men eftersom djur förstår mindre. så kan det i extrema fall vara ok att avliva ett djur som kommer leva hela sitt liv olyckligt och i lidande utan möjlighet till Räddning, för de förstår inte vad som händer. För jag tror att hunden som är aggressiv inte är en lycklig hund.

En människa däremot förstår, och därför kan inte vi sätta oss över andra människors vilja hur som helst. Dessutom har vi kunskaper tillräckligt att få många olyckliga människor att bli lyckligare.

Förmåga att förlåta, sympati och solidaritet är ord som betyder mycket för mig.

Men det är sant, det finns fall som är till synes hopplösa. Tex finns det personer med psykopatisk personlighetsstörning som inte har förmåga att känna empati, och som inte heller känner någon som helst vilja att bli "frisk" samt har ett beteende som skadar andra människor. Och i sånna fall vet jag inte riktigt vad jag tycker är rätt att göra…