Relationer iFokus

Relationer

Etikettsex
Läst 6736 ggr
dragonstar
2008-09-21 01:49
0

P-dator?

Hej, jag har funderingar på att skaffa en p-dator, och jag skulle vilja veta era erfarenheter av dessa, funkade dom  bra/dåligt, vilken sort använde ni, märke, osv.

All information är välkommen =D

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Madde
2008-09-21 13:17
0

Då måste jag få fråga, känner mig lite dum.

Men vad är en P-dator?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Aviendha
2008-09-21 14:50
0

#1 Ingen expert, men jag TROR att det är en liten manick du kissa på, som då mäter hormonnivåerna i ditt urin för att avgöra när du har ägglossning och därmed avgöra när dina säkra perioder är.

Den nackdelen jag kan se, bortsett från hur p-datorn fungerar, är att säkra perioder är lite sisådär..

Men jag kan ju ha fel, rätta mig gärna isf.

hus-musen
2008-09-21 19:11
0

#2 det är en manick, stor som ett glasögonsfodral ungefär som mäter hormonhalten i ditt kiss. du får teststickor som du ska kissa på, de kostar 120 kr för 8 stycken.

gå in på www.persona.org.uk/se/ eller sök på persona så kan du läsa mer!!

jag använder inte p-datorn då den är dyr(kostar 1000 kr i inköp o sen ska man ha teststickor oxå 120kr för 8 st) sen skyddar den bara till 94% vilket jag anser vara alldeles för lite. okej om det inte gör så mycket att man blir med barn, men för mig är den alldeles för osäker! den rekommenderas till vuxna människor=) men koll ain sidan så står de en massa nyttigt!!

Qui dormit, non peccat

dragonstar
2008-09-21 20:04
0

Men de finns andra versioner som t ex Pearly, den mäter tempereturen i kroppen (temp går upp under ägglossningen) och den säger då vilka dagar som är säkra och mindre säkra.

http://www.minfertilitet.se/pearly.html

Så den är en engångskostnad, men de finns ju olika versioner och jag hoppades på att de fanns nån som hade testat nån utav dom och kunde berätta om dom funkar eller inte.

[SharpMissy]
2008-09-21 20:30
0

Hehe, min snuskiga fantasi fick en p-dator till att vara en dator som bara används för porrsurfning. Jag tänkte p-film, p-dator…

=)

thilda-
2008-09-21 20:55
0

#5 hahaha jag tänkte lika dant :D

hus-musen
2008-09-21 21:26
0

#4 pearlyn kostar 3797 kr och du måste skicka in den för batteribyte som kostar nästan 500 kr. den är inte heller till 100% säker. då är det bättre att du satsar på en lady-comp som ska vara till 99% säker på gröna dagar. batteriet är uppladdningsbart i den oxå=) men den är dyrare då.. sj skulle jag aldrig orka med att ta tempen varje morgon samma tid, definitivt inte när det tar 2-3 månader innan datorn har lärt känna min kropp! de jag vet osm har lady-comp använder kondomer oxå då de inte litar på maskinen helt, men du kan ju allid prova tycker jag!! men sanningen är att om du använder en vanlig febertermometer men minst 2 decimaler så kan du följa din rytm sj.

Qui dormit, non peccat

phernilla
2008-09-22 03:37
0

Min vän har använt www.persona.org.uk/se/

o hon är supernöjd med den! :)

Sandra
2008-09-22 16:11
0

Min spontana fråga blir: Vad händer om du blir sjuk o får feber? Då kan ju inte den som mäter kroppstemperaturen vara speciellt bra… eller?

phernilla
2008-09-22 16:14
0

Nej, då blir det väl sexförbud, totalt ;)

hus-musen
2008-09-22 16:28
0

#9 ja har du feber så kommer datorn att mäta det med ett F, och mätningen blir inte giltig. vilket betyder inget sex. för febervärmen är högre än den "vanliga hormonvärmen" eller vad man ska kalla det!

Qui dormit, non peccat

Liss
2008-09-22 18:28
0

Kan ju inte vara allt för kul att gå efter en sån. Bara få ha sex när den säger att man får:P Dessutom känns det inte så säkert.. Men jag vet ju inte.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

hus-musen
2008-09-22 18:39
0

ja den är ju rätt säker så länge du följer datorn till punkt och pricka! inget sex på röda och gula dagar utan enbart på de gröna.. men det känns lite tråkigt tycker jag! men å andr sidan tillför du ju inga kemikalier o annat till kroppen.

Qui dormit, non peccat

dragonstar
2008-09-22 19:08
1

Man kan ha sex på röda o gula dagar också, men då får du använda kondom, eller se till så att killen inte kommer i dig ;-)

Den säger inte när du får och inte får ha sex, den säger bara när de är säkert och inte säkert att ha sex.

Det är ett bra alternativt för dom som jag som inte tål hormoner.

Och vad jag har hört så är de ungefär lika säkert som p-stav och p-piller (som man även kan glömma och ta)

hus-musen
2008-09-22 19:24
0

#14 ja okej då man kan använda kondom och ha sex ändå=) men det innebär att manmåste ha till gång till komdomer oxå vilket för min del innebär mera jobb iaf. sj tål jag inte kondomgummit så det är inget alternativ för mig..Rynkar på näsan

jag tål inte heller p-piller och liknande, och inte kan jag ha spiral heller.. det enda som fungerar är p-ringen, känner inte av den så mycket iaf!! ville ha en dator men kom fram till att den är alldeles för mycket jobb med den för min del iaf.

Qui dormit, non peccat

phernilla
2008-09-22 19:53
0

Jag kan enbart använda hormonfria preventivmedel. Eller dom med endast ett hormon, gestapren. Så för mig är det Minipiller eller spiralen Levonova (Mirena), dom enda som fungerar…

Spiralen använde jag mig av i 3½ månad, med grymma besvär. Blödde dagligen i 3½ månad. Det var hemskt. Sen åkte den ut, o nu använder jag minipiller o dom fungerar än så länge bra…

Skulle dom inte fungera så blir det p-dator eller liknande för mig, för detta är dom enda två preventivmedlena som fungerar för mig. Kondomer litar jag inte på, o gillar verkligen inte dom heller :(

Madde
2008-09-22 22:51
0

Nej men gud vad jobbigt det verkade. Skulle jag aldrig orka med och har ingen större lust att lägga så mycket pengar på något som inte fungerar till 100 %.

Då är jag bra nöjd med mina p-piller.

dragonstar
2008-09-24 17:01
0

Men p-piller är ju inte heller 100% säkert ;-)

Enda säkra preventinmedlet är avhållsamhet.

Karmatarerskanise
2008-09-24 17:26
0

#18 Tydligen är de säkrare än datorn? Har för mig det.

Madde
2008-09-24 20:55
0

#18: Jag har ätit p-piller i 9 års tid och aldrig blivit gravid under den tiden. Så på mig anser jag att de är 100 % säkra.

emsems
2008-09-25 11:15
0

jag kan nog inte leva med att bara få ha sex under speciella dagar… Jag vill ha sex när andan faller på helt enkelt!

dragonstar
2008-09-26 16:36
0

#19 ja de beror på vilken studie man kollar på, men ja p-piller är säkrare för dom allra flesta.

Ja men det är ju därför jag vill ha en p-dator jag får inte äta p- piller elelr andra hormonbaserade preprat och har då inte mycket att välja på.. då jag hatar kondom så blir det ju p-dator, spiral eller celibat. Och jag vet inte om ajg vill ha spiral då det är mycket negativt om dem och det värkar läskigt.

Men jag antar att ingen av er på detta forum vet nått om det mer en dom som rednas svarat?

phernilla
2008-09-26 17:28
0

Dragonstar:Kan du inte använda dig av minipillret Cerazette, då?

_Det är ju ett östrogenfritt minipiller.
Det ska funka för alla oss som inte tål hormonerna :)

Här kan du läsa mer om Cerazette >>_

Jag använder det, o det funkar kanon för mig!
Provade spiral innan o det fungerade inte alls för mig nu.
Har haft spiral 2 ggr tidigare då det funkat **mer än väl!
**Men denna gången ville det sig inte, bara blödde, blödde o blödde.
Hela 3 månader på raken. Max en 2-3 dagars paus, sen blödde
jag återigen i en månad, osv… :) Som en bakvänd menscykel, nästan.

dragonstar
2008-10-28 18:30
0

Sorry har inte läst vidare här.. jo jag skulle kanske kunna anväda det men då jag har deprisoner och inte mår bra på annat sätt vill jag inte trycka kroppne full med hormoner som inte ska vara där. Det kan vara väldigt negativt.