Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 1843 ggr
Manfred2
2008-10-28 18:31
0

Åsikter tack

Hej

Jag bor ihop med min pojkvänn och en iller i en rymlig trea.

jag går i gymnasiet och han jobbar.

jag är hemma en timme längre en honom om dagarna möjligen två.

han tjänar dom stora pengarna och jag får in mina 1000kr i månaden på sudiebidraget.

alla mina pengar går åt till mat för månaden och hans pengar går till hyran och el osv.

jag Kan förstå om han vill att jag tar mer ansvar hemma en honom eftersom jag inte betalar lika mycke som honom men är de rätt att jag ALLTID ska få städa hela våran trea ensam och uppfostra våran iller och göra rent åt honom? de enda jag inte gör hemma är diskar allt annat är det jag som får göra.

åsikter tack.

Aviendha
2008-10-28 19:36
0

Sånt där är jobbigt. När jag studerade så hade jag 6000 i månaden (in.acorderingstilläg, barnbidrag och socbidrag), varav 4000 gick rakt i hyra. Min kille var då arbetslös. Vi löste det genom att jag stod för hyra, han för mat, myskvällar och bil. Så det gick jämt upp.

Efter det så har det vart perioder då jag haft väldigt lite pengar, men han fått ut över 15000 och då har han stått för allt som inte jag kunnat. Jag skulle göra samma sak för honom, men vi delade på allt hemmavid. Jag tog frivilligt på mig mer av sysslorna, då jag på det sättet ville gengälda tjänsten, men han krävde det aldrig.

Däremot började jag kräva att han engagerade sig när all min tid gick till att plocka efter honom, han är rätt slarvig.

Som det är nu så får illrarna stå för mig. Det är sagt att det är "våra" men det är outtalat jag som byter lådor osv. Uppfostran får han så lov att hjälpa med när det behövs, det är bara han själv som förlorar på at sätta gränser för illern. Den lär sig annars att det bara är jag som säger till, och kör med honom när jag inte är där.

Du har studier att tänka på, så den lilla tiden extra du är hemma går rakt i studietid, så att du är hemma mer är ingen grej att skylla på. Efter jobbet är man ledig, men går man i skolan så ska viss del av fritiden läggas på studier med.

Har det blivit att du tagit på dig allt jobb eftersom, eller kräver han det av dig för att han betalar?

Visst kan man ju tycka att han bjuder dig på uppehälle, men samtidigt är man två om ett boende, oavsett vem som betalar.

Kanske borde ni prata om detta, att du oxå skulle vilja ha lite ledigt från allt städ, plock och tvätt?

abbis
2008-10-28 19:41
0

Hej

Har han sagt att eftersom han bidrar med mer pengar så ska du vara hans hushållerska..Vad är det för kille?

Även om du är hemma så har du väl läxor att göra.Att gå i skolan kan vara jätte tufft!

Gemensamt skit ska gemensamt tas reda på,är min uppfattning!Sen kan man fördela jobbet så att sysslorna passar var och en..

Tycker han att där den ena går hemma hela dagarna ska ta hela marktjänsten oxå även om den personen är sjukskriven?

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

skrollan
2008-10-28 19:48
0

Det är svårt det där. Vi har precis samma sak, jag går sista året på gymnasiet med 1050 kr i månaden och han jobbar och betalar allt.
Jag behöver inte ens bidra med mitt studiebridrag, men jag väljer att dammsuga efter djuren, skura golvet, diska, tvätta och allt detta för att själv känna att jag gör något för hushållet.

Numera har jag fått jobb på jysk, men ännu inte fått min första lön, då kommer jag börja hjälpa till så gott jag kan, får dessutom 1000 kr av mamma och pappa för att dem vill hjälpa oss lite.
Så numera betalar jag när vi åker och små handlar i veckan som alltid behövs och lätt vandrar upp till ca 200 kr åt gången.
Men numera ber jag om hjälp i hushållet istället, det är tungt att både jobba och gå i skolan.

Tatsja
2008-10-28 22:14
0

Oavsett vem som tjänar mest eller är hemma mest, så anser jag att man bör dela på ansvaret i hemmet. Jag har varit både hemmafru och arbetande hemmafru. Ursäkta, hushållerska. Fick aldrig avlastning av min make. han var uppfostrad i den gamla andan att maten skulle stå på bordet när han kom hem. Ställde jag ner foten, ringde han lilla mamma. Orkade inte med tjafset med svärmor, så jag tog hand om allt. Även när jag var yrkesarbetande utanför hemmet. Sov aldrig mer än 4 timmar dygnet.

Hoppas ni ungdomar idag verkligen kan få den andra att förstå att man delar på ansvaret. Ni bor ju båda två där och skitar ner också. Men kvinnans lott verkar sitta kvar.

Exets älsklingsuttryck, som jag även hör min äldste son använder. Var att kvinnan ska stå vid spisen och föda barn. En kvinna som är 10 meter från spisen är på rymmen.

Hemskt.

Nej , stå på er och få dem att förstå.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

MimmieM
2008-10-29 01:11
0

Det är också hans hem, därför också hans ansvar. Han viste likaväl som dig under vilka förutsättningar ni skulle leva under. Att du ska göra mer i hemmet som kompensation till att han drar in mer pengar, men snälla.. du är ingen hemhjälp. Du är hans sambo, partner och hjärtevän!
Låt oss säga att du en dag börjar tjäna mer pengar än honom, skulle du då kräva utav honom att han tog över ansvaret i hemmet? :)

Carpe Diem

Manfred2
2008-10-29 09:46
0

Jag tog upp det med honom igår kväll när han kom hem. han fick jättedåligt samvete (fälde till och med en tår)och bad som ursäkt för att han inte hade hjälpt till och inte "sätt" mig på ett tag. han har precis börjat jobba på sitt nya jobb så han lägger mycke energi där och efter igår så vet jag hur mycke som kräver av honom jag hade likom inte brytt mi om att fråga för att jag varit bekymrad över de andra och varit arg på honom men nu vet jag och vi pratade om de så nu har vi gjort en deal att jag ska stränga av datorn kl nio och han ska hjälpa mig och städa varje söndag. jag e mer nöjd med situationen och fick honom att förstå att jag är ingen hemmafru och kommer aldrig bli heller.

måste säga att jag älskar ifokus för ni gav mig precis den putten jag behövde för att ta tag i de och de kom tyfligen bara bra saker ut av att ta tag i de. niklas är en supergo kille. helt underbar. men man vet ju aldrig exakt hur en person ska reagera.

men tack för allt push allihop :)

SweGizmo
2008-10-29 14:14
0

om du ska städa, diska laga mat och allt det, hur hinner du då plugga?? om du inte får bra betyg hur ska du då få ett bra jobb? och får du inget bra jobb hur ska du då få in mycket pengar??

säg det till din pojkvän du;) långsökt men så sant..

Min blogg: SweGizmo.se

SweGizmo
2008-10-29 14:15
0

oj, såg just sista inlägget… bra att det löste sej

Min blogg: SweGizmo.se

Manfred2
2008-10-29 15:52
0

hehe :P

bra tänkt endå de ska ja anända om de kommer igen :P hihi

Aviendha
2008-10-29 17:52
0

Kul att det gick så bra för er =) Visst är iFokus underbara ;) Här kan man få många bra råd och åsiket, och om inte annat bara gnälla av sig lite ;)

abbis
2008-10-29 19:42
0

Va bra att det löste sig*L*

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tatsja
2008-10-30 08:26
0

Se bara till att han verkligen följer råden och gör sitt hemma. Det kan ju avklinga efter några veckor och då är ni inne i det gamla igen. Men håll efter honom bara. Tyvärr så tänker killar inte på samma sätt som oss tjejer. Vet att det finns undantag.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Manfred2
2008-10-30 12:44
0

#10 jaa de känns bra :) vill liksom inte att något så litet ska förstöra för oss.. de vore skittrist.

#11 jaa. :) tack för kommentaren

#12 jag håller stenhård uppsikt på honom :P hiih