Öppet förhållande och barn?
Om man lever i ett öppet förhållande och får barn, fortsätter man med det då? Hur blir det när barnet blir äldre. Förklarar man då för barnet?

oj va svårt.. vet inte hur man gör faktiskt.. nu vill jag inte ha nått öppet förhållande då det inte skulle funka för mig, men om man håller det diskret så kanske de inte är nån fara för barnen? man behöver ju inte släpa hem den nya älskaren tex. kan bli svårt för barnet att förstå om alla andras mammor o pappor bara kramar varandra, varför kramar mamma främmande karlar då? kan bli rörigt för barnet..ni förstår säkert vad jag menar=)
men å andra sidan så förstår barn mer än vad man tror så de är nog lite olika beroende på barn och ålder på barnet.
Qui dormit, non peccat
Vi har öppetförhållande och har en dotter på 2 månader.
Innan vi skaffade barn pratade vi mycket om hur det skulle bli sen när barnen blev lite större och mer medvetna för vi hade/har inga planer på att sluta ha sex med andra, det hade nog inte varit bra för vårt förhållande. Vi kom fram till att vi kommer att uppfostra barnen att se på sex och förhållanden som två skilda saker, så som vi ser på det. Sex behöver man inte ha enbart med den man tycker om, utan med andra också. Sex kan man ha bara för att få utlopp för lusten men också för att komma nära och visa kärlek för varandra. Förhållande behöver inte innebära att en man och en kvinna är tillsammans. Det kan vara två Kvinnor och två män eller flera stycken. Man blir inte kär i könet utan i personen och det GÅR att vara kär i mer än en och således vara tillsammans med flera.
Vi kommer att vara diskreta men inte heller "gömma undan" det. Frågar barnet så svarar vi ärligt.
Min spontana tanke:
Varför skaffa barn om man lever i ett öppet förhållande?
Det skulle jag aldrig ens fundera över…
Min spontana tanke :
Varför skulle det vara något problem? 
Jag tror inte på det #2 skriver om, t.ex…
Jag tror att människor som lever i ett öppet förhållande gör detta av en enda anledning, dom klarar inte av att leva o vara trogen tillsammans med en partner, helt enkelt… Sen försöker dom rättfärdiga det med att: "Man kan vara kär i flera personer", osv…
Alla vet vi att barn i stort behov att trygghet o kärlek. Grunden i föräldraskapet är denna.
På vilket sätt är det tryggt för ett barn att barnets föräldrar lever tillsammans med hur flera olika partners?
Jag har jättesvårt för att förstå hur man kan välja att leva så här. O jag stöttar det inte. Men… Alla är vi olika. Men jag tycker inte det är riktigt klokt!
#5 Jag kan vara trogen min partner om jag vill, jag har levat i monogamt förhållande förr och hade inga problem med att hålla mig ifrån andra även om jag saknade det.
Det finns säkert dem som inte klarar av att vara trogna en parnter och därför lever i öppna förhållande och det tycker jag i så fall är jättebra! I så fall inser man ju sin svaghet och anpassar sig efter den och slipper krossa någons hjärta.
Jag tror inte att mitt barn blir mindre tryggt av att jag och min partner träffar andra. Jag tror snarare att barnet lär sig att kärleken är gränslös och inte måste begränsas till en ända individ.
Nu är det iofs så att vi inte är kära i dem vi har sex med, oftast inte vänner heller utan bara träffas för sex (men det kanske blir annorlunda i framtiden) men jag vill inte lära mitt barn att man måste begränsa sig vare sig sexuellt eller relationsmässigt. Man gör det man känner sig bekväm med och är det att vara med en eller flera så spelar det ingen roll.
#6:
O hur tror ni världen ser ut i framtiden med t.ex könssjukdomar om var o en börjar tro på att kärleken är gränslös o att man inte måste begränsa sig till en enda individ?
Klarar inte folk att skydda sig idag, så kommer det inte bli bättre i framtiden heller…
Ja, jag vet inte.
Jag har som sagt jättesvårt för att tänka mig in i ett öppet förhållande!
#7 Förhoppningsvis kommer framtidens föräldrar och skolor att fortsätta lära ungdomarna att använda kondom. :)
Bara för att man har sex med fler än en betyder det inte att man blir mer ansvarslös.
#7 Som det är nu så är väldigt många med fler än en person, och lever man i ett öppet förhållande så antar jag att man oftast har mer eller mindre fasta partners. Man bygger upp en relation så man får ut något av det, tror inte att många i öppet förhållande lever i den ständiga jakten efter "nytt". Så, jag kan inte se att könssjukdomar skulle spridas mer av fler öppna förhållanden. Kanske lite, men de flesta som har one-nights tror jag slarvar mer med skydd.
Dessutom så tror jag att föräldrar som lever i öppna förhållanden är mer införstådda i smittorisker, så min tro och förhoppning är att de (och givetvis alla "vanliga" föräldrar) lär sina barn vikten av skydd.
Paulina
#7 MEn alla singlar då? Det finns hur många singlar som helst som "ligger runt" och inte alls lika många par som lever i öppet förhållande. Detta har väl inte alls med könssjukdomar att göra egentligen- Det handlar ju bara om att skydda sig. För att man har gjort valet att ha sex med fler än med en person så betyder ju inte det att man har det med vem som helst och helt oskyddat som du får det att låta..
Jag lever inte i ett öppet förhållande med tycker det är helt okej för de som väljer att göra det.
Och ja, jag tror absolut att man kan vara kär i flera personer samtidigt!
Den dagen jag får barn kommer även jag uppfostra barnet att det inte spelar någon roll vem personen i fråga som man blir kär i är- kille eller tjej. För mig är det okej.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Om man tittar historiskt på det (och lite runt i världen), så är det bara några hundra år som familjen har sett ut så som de flesta här nu tycker en familj ska se ut (mamma pappa barn). Det finns/har funnits officiella älskarinnor, polygami, polyandri, fester vissa tider på året dr det ingick att ha sex med andra, "kone bytte" på Grönland. Det är med andra ord inte det enda rätta för alla i alla tider med mamma pappa barn. Att följa receptet mamma pappa barn är ingen garanti för tryghet hos barnen och att inte följa receptet innebär inte automatiskt otrygghet.