En nära arbetsrelation
Jag har en arbetsrelation som jag upplever lite trängande. Det är en karl på jobbet som är ca 45 (själv 25). Jag jobbar på en plats med 4 karlar i den åldern och en kvinna i den åldern. Kvinnan är lite udda. Jag är själv lite karlaktig, vi pratar om snusk, sprit och rock. De andra har samma humor som mig och vi har grymt kul ihop. Men en går som lite över gränsen. Han kommer och pussar mig i håret varje dag. Han mailar mig hela dagarna (mest bara skitsnack och snuskhistorier) och sånt. Men sedan blev det mer, han började smsa jämt. På helgerna kan jag få 40 sms. Det börjar alltid med en fråga om vad jag gör, sedan fortsätter det. Så länge jag svarar så kommer fler sms. Om jag slutar svara så skickar han kanske tre till innan han ger upp.
Han brukar även klaga på min karl (aldrig träffat honom). Tex så sa jag att vi hade lite olika smak gällande vilka tapeter vi skulle välja, och så säger arbetskollegan "om ni inte ens kan välja tapeter så kommer ni aldrig att hålla!" och dyl.
Han slutade på jobbet efter ett tag, då fortsatte han maila varje dag flera ggr, och samma med sms. Han kom förbi flera gånger och hälsade på på jobbet. Sedan efter ett tag började han om på detta jobb. Nu fortsätter det. Jag börjar känna mig lite trängd och folk börjar ifrågasätta "är han kär i dig eller?" men han har ju fru och barn!
Men.. Är han det? Vad jag förstår så är detta INTE ett normalt arbetsbeteende?

nee de där är verkligen inte ett normalt arbetsbeteende.. jag tycker att du ska tala om för honom att de inte är ok, jag tycker iaf att de är lite väl överdrivet att hålla på så!
Qui dormit, non peccat
Jag hade även jag upplevt detta som trängande. Absolut. Jag skulle nog kunna säga att han har ett stort intresse av dig, om det är en flört för honom eller så är ju svårt att avgöra, men att han är gift och har barn är ingen garanti för att det inte kan vara så.
Sen kan han ju vara den jobbiga "stalkertypen" som behandlar de flesta så, men oavsett så verkar inte detta hållbart i längden. Du känner dig inte bekväm, och jag kan tycka att han inkräktar på din integritet genom sitt handlande.
Har du konfronterat honom med detta? Nu vet jag inte något om dina smsvanor, men jag skickar inte ens 40 sms under en hel helg, och jag är särbo, så det blir några extra. Sen "sårar" han säkert dig med nedsättande kommentarer om din karl. Även om du inte tar åt dig så tycker jag att det är fult gjort att hålla på så "det kommer inte funka", spec när man inte bett om kommentaren/åsikten eller på annat sätt antytt att man skulle ha problem. För att välja tapet är inget relationsproblem för mig, det är en smaksak.
Men det är kul att läsa att du trivs så bra på jobbet i övrigt! =)
Paulina
jag har inte sagt något, jag har bara sagt då och då att "nu är det där dina tankar och inte mina" eller "jag har inte sagt något, visst inser du att du pratar för dig själv?".. Och dyl. Vill inte heller förstöra vår relation då jag anser att han absolut är den som gör att jag rokar med alal trista arbetsdagar, för att han är en sån otroligt rolig person… Hm..
Det är inte OK..Det han håller på med är trakasserier.Du måste säga till honom hjälper inte det så gå till chefen.Detta kan eskalera om du låter honom hållas och om han är en stalker så kan du få stora problem.
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

jo visserligen men du borde nog ändå visa att du tycker att han ska ta avstånd om det är så du känner! säg till honom att du tycker att han är en jätterolig kompis! de brukar få killar att tappa intresset=) nästa gång han säger ett roligt skämt så ge han en klapp i ryggen o säg typ: haha vilken tur att ja har roliga arbetskamrater annars vore de här jobbet tråkigt=) säger du kompis tillräckligt många gånger så kommer han att ge upp=)
Qui dormit, non peccat
Inte okej.
Men å andra sidan så är jag av principen att man över huvud taget inte har annat än arbetskontakt med de man jobbar med. Eller iallafall minimal fritidskontakt och endast med riktigt nära vänner.
Mest för att slippa hamna i sådana här situationer ;-)
Jag tror att jag på 18 år bara haft kontakt med en handfull personer totalt, på fritiden, som jag arbetat med till vardags.
I andra fall svarar jag inte i telefon, på mail, sms eller kontaktinviter.
Slutar de inte, så kanske jag till och med blockerar dem och då kan ju jobbfrågor bli lidande med. Men det är faktiskt i grund och botten deras problem.
I helgen gick det över gränsen. Jag fick massor av sms och alla ville veta vad jag gjorde och om jag var kåt eller sugen. Efter attjag inte svarat och smsen fortsatte komma så skickade jag tillbaka ett argt sms med att jag inte var intresserad av att prata om sånt, och inte speciellt på min fritid. Vi kan prata om allmänna ting och inget mer.
Fick inget svar, men så idag på jobbet fick jag en ursäkt och ett "man ska inte skicka sms på fyllan"

#7 världens sämsta ursäkt.. men de händer kanske inte igen då iaf=) hoppas de går bra för dig=)
Qui dormit, non peccat
Då så, då vet du vad du skall göra… Om du själv anser att det gick över gränsen.
Du kan ge mig hans nummer till exempel, så kommer han få en massa roliga sms av en massa folk :-D… nej då.. skämt åt sido.
Du bör ta första steget, tala om att du känner det kränkande och att om det inte slutar så kommer du börja logga för att sedan anmäla. En bra grej är att du sade att du inte ville prata om det på fritiden. Börjar han för mycket på jobbet, kan du ta det med chiefen :-) bra tänkt ;-)
Han är ju dock min allra bästa arbetskamrat, och vi är ett litet företag, så han är guld värd, och han verkar sköta sig mycket bättre nu. Det är bra, för det blev ganska jobbigt ibland.