Vad ska jag göra
Min kille har blivit jättelat helt plötsligt han kan aldrig laga mat om han har varit hemma hela dagen städar sällan och om han städar så blir han jättearg för att jag aldrig hjälper till men saken är den har jag säger alltid till att säg till om du behöver hjälp vilket han aldrig gör och blir istället arg. Sen har han börjat med en jätteknäpp ovana för att bestämma om en massa igår hade världens gräl för att han har diskuterat med sin mamma om mitt liv, hur mycket pengar jag får våran ekonomi och en massa annat sen hade hon sedan suttit och pratat med mej om pengar och att hon ville hjälpa mej och se över mina tillgångar och hjälpa oss med budgeten.
visst jag förstår att hon vill att hennes son ska klara sig och må bra men det jag inte förstår det är varför min pojkvän diskuterar mina saker med henne.
sen satt vi och pratade om framtiden hela tiden har vi båda varit inne på att när vi flyttar till universitetet så kommer vi att bo i vanlig lägenhet för att annars måste man flytta ut under sommaren och sen så vill jag har någt större än den 35 kvadratmeters stugan vi har nu vilket det känns att vi inte kommer få som studentlägenhet och då började han att jo men vi kommer bo i studentlägenhet. jag har skickat mail till dem och frågat om djur m.m.
det tog jag väldigt illa vid mej för jag hade helst viljat att han diskuterade det med mej. jag vet inte riktigt vad jag ska göra.. har någon några idéer?
Kanske har han länge stört sig på dina vanor/användning av pengar och därför känt att han behövde prata med någon om det? Jag tycker att han borde tagit det med dig först när ni ändå bor ihop.
Jag vet inte alls. Kanske får du förklara lugnt och sakligt vad du tar illa vid dig för, så han förstår och kan ändra sitt beteende, och han kanske har något han vill prata om med?
Jag uppfattar det mest (det är ju bara en liten text, och det är säkert mycket bakom) som att han är lite stressad eller något just nu.. Kan det stämma, eller är jag helt ute på vift? ;)
Mitt vanliga råd känns uttjatat, men men. Prata, prata, prata ;) Men givetvis ska du skriva av dig här om du tycker att det hjälper. Vi finns ju här och lyssnar.
Paulina

Tack jo jag vet att det är det enda som hjälper men när jag frågade han om varför hans mamma frågade mej så sa han att det var för han var osäker på hur han klarade ekonomin men visst föräldrar ska ge bra stöd men det känns ibland som om han försöker tvinga dem på mej. Jag förklarar för han och då petar han på mina ord säger ta bort bestämma för jag betsämmer aldrig något eller något liknande .. det som oroar mej är att han aldrig gjort såhär förut och jag vet inte vad det är för fel eftersom han vill aldrig prata för säger jag att jag vill att vi pratarom det här….. så sätter han sig ner och säger: börja prata eller något i den stilen. ibland känns det som om han medvetet försöker göra mej förbannad för jag har ett kort humör när det gäller personliga saker.
Konstigt att han ändrats.. Kanske något med personlig mognad eller utveckling?
Jag tycker det är ok att prata ekonomi, men jag förstår inte varför hans mamma ska in i det hela. Jag hade inte gillat det alls. Vill jag ha hennes råd så frågar jag liksom. Sen så bryr inte jag och min kille oss i varandras ekonomi, den privata delen som inte inkluderas i det man delar pga boende osv. Vad jag gör med mina pengar är min ensak. Sen så får vi ju givetvis säga till ifall vi tycker att den andre handlar dumdristigt, eller tappar kontrollen och inte kan betala räkningar osv såklart.
Att vrida på ord, som han verkar göra, löser sällan något. Man snurrar in på saker och trasslar ofta till det så man knappt minns vad man började prata om. Säg något i stil med "jag _uppfattar_ det som att du bestämmer" Då handlar det inte om hurvida han gör det eller inte, utan att han uppfattas så av dig, vilket är det viktiga. Då diskuterar man hur man ska lösa det, oavsett om han anser sig bestämma eller inte.
Just ordet "uppfattar" funkar bra för mig, då jag o min kille haft lite liknande problem när det gäller att definiera ord, och det har i vårt fall lett till vettigare diskussioner. Kanske funkar det inte alls för dig, men det kan väl inte bli värre av att testa det ;)
Paulina