Relation till din läkare?
Har du en bra relation till din husläkare?
Jag hade en jättebra relation till min förra läkare, hade henne från det att jag föddes till jag var 22 år gammal. Sen flyttade hon.
Den nya jag har tycker jag inte om alls. Verkar inte bry sig och lyssna. Tråkigt!
Jag är väldigt svår med läkare. Kemin måste stämma, annars byter jag.
Hade en underbar i värmland. Lyssnade på mig och om jag kom med förslag, så genomförde han dem.
Sen kom jag till Köping. 7 besök, 7 olika läkare. Stressade och en del uppkäftiga. En började med att hon tyckte jag var äckligt fet. Har cirka 20 kilos övervikt. Sen skulle jag leva på endast vatten i 2 veckor. Inga mediciner. Du är ju inbillningssjuk. Finns dokumenterat med röntgen och allt att jag har massa skador i kroppen.
Gissa jag var arg.
Sen kom jag äntligen till Carema och fick en underbar läkare. Han lyssnar, kommer med förslag, går aldrig över huvudet på mig. Denna läkare har jag förtroende för. Ingen stafettläkare, utan fast. Tack och lov
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
#2 Vad bra att du hittat en bra nu 
Nej, det har jag inte, de senaste 6 gångerna jag måst gå till vårdcentralen har jag träffat 5 olika läkare. Detta sen i början på maj i år.
Var hittar man en husläkare som man kan träffa mer än en-två gånger? Det vore ju jätteskönt att kunna få någonslags relation till människan, det underlättar vid förskrivning av mediciner och vid uppföljning.
Uppenbarligen bor jag på fel ställe för det är cirkulation på dom här.
Jag trodde "husläkare" var något man hade förr, där socknen delade på någon läkare och man därmed kände till alla personligen.
Nej, jag har bott i Sveg, och där är det ruljans på läkare vill jag lova, och det verkar vara där alla skitläkare hamnar ;) En bekants mamma fick lungan punkterad när han skulle ge en spruta, när jag kom in med biten hand så undersökte han och skickade ut mig på 10 sek, en kompis tog tid.. Sen när jag gick tillbaka för att jag fått hög feber, illamående och inte hade ätit på tre dagar pga penecillinet och ville bya, då hotade han med amputation!
Paulina

jadu, mammas husläkare som ja hade som barn var väl snäll o så.. träffade henne två gånger tror jag! men jag går aldrig till doktorn i sthlm så jag har inte anmält mg till husläkarlistan.
#4 gå till din vårdcentral och säg att du vill välja en husläkare så fixar dom papper du ska fylla i o skicka in=)
Qui dormit, non peccat
Jo föresten. Jag hade en hyfsat fast läkare via BUP, men han var inte mycket att ha. Sist jag ringde för att få nytt recept så sade han "endera är du på bättringsvägen eller så är du döende eftersom du ringer" (jag hör aldrig av mig när jag behöver) men han frågade aldrig vilket av alternativen det var.
Paulina
Det är alltid olika läkare.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Min husläkare är lite läskig för jag vet inte om han är så bra på sitt jobb…han verkar lite trött på det så när man kommer dit får man nästan tala om för honom exakt vad det är för fel och vad som borde göras åt saken.
Till exempel om jag kommer upp med feber och ont i halsen… Han tittar i halsen och säger: "Ja, det ser lite rött ut". Och jag svarar: "Jag tror attd et kan vara halsfluss, jagskulle nog behöver pencelin." Läkaren: "Jaså? Ja, okej då."
Sen säger jag att jag vill ha hostmedecin (äter alltid cocilana etifyn eftersom det är dne enda jag anser funka och den är det ju recept på) jag talar om att jag hostat lite och han börjar skriva ut recept på någon mildare hostmedecin men då säge rjag att jag vill ha cocilana. "Okej", säger han och skrive rut recept på både cocilana och pencelin…
Är det verkligen bra? :P
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

#9 låter ju inte som en superbra läkare direkt, lite oengagerad! men ahn lyssnar ju iaf som många läkare inte gör=)
Qui dormit, non peccat

Har en läkare, som tycker jag är jättefet och jag kommer få diabetes om jag inte går ner i vikt. Att jag är inbildningssjuk och sen påstod hon att jag hade klamydia. Då hade jag aldrig haft sex innan (?) så hon påstod att man kan bli smittad av toalettstolen
Hon ville inte tro på mig när jag sa att jag hade haft mens några dar innan…
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Han kanske är min husläkare.. har iaf träffat honom senaste gångerna jag varit på vårdccentralen. Vi har problem. Hans svenska är inte bra, min arabiskafrikanska är inge vidare. När man försöker bortse från dom svårigheterna kommer nästa, inte ens den svenska vi pratar är samma, han missförstår mig och tolkar in saker jag inte säger.
Min behandlande läkare på psyk har jag nästan samma problem med. Personkemin stämmer inte alls. Har försökt få byta men dom är ovilliga och drar på det.
Däremot min utredningspsykolog, hon var underbar. Synd bara att hon inte tar emot patienter för annat än utredning.

Jadu…. Är ytterst sällan sjuk, men blir jag det så inte vänder jag mig till cykelverkstan här i samhället(även av vissa kallad vårdcentral) utan jag slår min far en signal, han är pensionerad läkare och brukar ha bra koll på vad som skall göras…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Hum, hemläkare? .. neeh de har jag ingen. Här är de sjukhuset eller vårdcentraler, och där är de olika läkare varenda gång.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
#14 Hemläkare?
Husläkare är den läkare du har på vårdcentralen.
Man brukar bli skriven hos en av läkarna där.
Men när man får akuttid kan det hända att man kommer till en annan om ens egen läkare inte har tid.
Min första privatläkare var bra. Hon verkade ha bra kunnande, tog mitt problem på allvar, undersökte och förklarade. Fick recept på tabletter som hjälpte.
Nu har jag dock flyttat och går till vårdcentralen om det är något, har inte orkat skaffa husläkare (kö). Har varit hos en läkare en gång där, för att jag ville förnya mitt recept. Kändes inte alls lika bra.. då han tyckte att jag tagit tabletterna länge och rynkade på näsan, men jag sa att min tidigare läkare sa att jag säkert skulle få ta tabletterna i flera år.. så jag fick mitt recept till slut.
#16 Hemskt jobbigt att behöva gå till någon ny, jag vet.
Dom känner inte en, och man har ingen kontakt.
Jag pratade senast idag med chefsläkaren på min vårdcentral om att jag ville byta läkare pga min husläkare som gjorde ett cellprov på mig fick mig att må dåligt.
Har nog aldrig mått dåligt tidigare av att gå till läkare, men den här tog priset och allt hon sa var en enda lögn. Läste mig till allt på nätet och på så vis fick jag reda på saker som inte stämde.
Så nej, jag är inte nöjd.
Den jag pratade med idag berättade vilken läkare jag skulle få och självklart en karl.
Då frågade jag om jag kunde få en kvinnlig läkare vid nästa cellprov, men det gick absolut inte för sig.
Då undrar jag, kan de verkligen neka mig att få en annan vid just det tillfället. Jag vill verkligen inte gå till en manlig läkare??
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Jag "listade" mig som man gjorde på 80-talet och hela min familj, så jag har haft samma läkare sedan dess. Hon har akuttid varje morgon mellan 9.00-10.00 och även torsdagar mellan. 16.00-18-00. Övrig tid är vi telefonbeställning.
Jag har stort förtroende för denna läkare som är speciallist inom allmänmedicin. Hon har inga problem med att skicka iväg remisser till olika specialiteter och jag känner stort förtroende för henne.
/Maria
#18 Får man fråga vad hon ljög om?

#18 vet inte riktigt.. den enda gången jag vet att man kan kräva en kvinnlig läkare är om man behöver en gynekolog. men annars så tror jag inte att man kan det, pga "diskriminering" de var nått bråk om det förut iaf..
men vill du ha en kvinnlig så tjata till dig en kvinna eller byt sjukhus!
Qui dormit, non peccat
#20-21: Allt som handlade om cellprov helt enkelt.
Känns lite för personligt och skiva ut allt här. Då det gäller så intima saker. I alla fall för mig.
Får jag inte byta läkare kommer jag inte gå på cellprov igen, för då kommer jag inte våga. Pga att jag mådde så fruktansvärt dåligt när jag var där sist.
Men cellprov görs ju ändå på livmodertappen, så det är ju ett sorts gyntest. Då man gör det där första gången.
Men då jag hade en lätt förändring första gången fick jag gå tillbaka och fick då den här läkaren som fick mig att må riktigt dåligt.
Personligen tror jag att man ska vara försiktig att läsa på nätet om olika diagnoser o dyl. Det mesta kan stämma på alla. Läkare är dock ganska högutbildade och har det mesta om det senaste "rönen".
Kraven som de flesta har är idag ganska svåra att tillfredsställa. Det är en stor press inom sjukvården men de flesta gör sitt allra bästa….
/Maria
Nu är det så att min kompis var på cellprov och den gynekologen hänvisade till den hemsidan. http://www.cellprov.se/
Så då tar jag det som att den har ganska bra information. Därav varför jag litar på den.
Har även mailat iväg till en barnmorska och frågat om vad hon anser om mitt bemötande och hon beklagade hur jag blivit bemött.
Sen har jag fått reda på i efterhand att det är många jag känner som har bytt bort henne som husläkare då hon inte är bra och inte litar på henne.
Min sambos mamma var sjuksköterska en gång i tiden och vet exakt vad det är för läkare och hon säger exakt samma sak att hon borde inte få vara läkare idag, men pga brist så kommer hon få stanna kvar. Vilket jag tycker är trist.
#22 Okey
#3 Jag äntligen. Efter sju svåra år och mödor, så att säga.
Sen får jag lov att säga att som gammal kärring är det skönt att ha en snygg läkare som jag går till. 
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?