O.T lax i ugn!
jag har köpt lax och vet inte vad som är godast lax i ugn eller steka den? vad tycker ni? och om man ska ha lax i ugnen. hur länge?
Jag steker alltid.. :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Om det är hel filé så blir den supergod i ugn. Lägg den i ett ugnsfat med skinnet yppåt utan att krydda den. Tempen på 100 grader ca 45 min beroende på fiskens storlek (peta lite försiktigt på tjockaste ställe för att se om den är klar) ta ut, lyft av skinnet (som nu sitter löst, jättelätt att bara dra av) och sen lite salt på. Godaste laxen :-) Om man gillar kan man göra sås på gräddfil eller cremefraise med kaviar (inte tub altå utan såna hela fina fiskägg i ett litet glas) mm va sugen jag blev .
OBSd knepet är just att vänta med saltet till efter ugnen. Salt drar ut vätsskan och gör fisken mer torr o tråkig.
Lax i ugnen är jättegott. Jag brukar krydda med persillade och dill. Mycket persillade, ska täcka köttet.
Sedan beror det ju på vad det är du har köpt för bit/bitar hur länge de ska vara i ugnen.
Läste Tax i ugn…
Sara
Haha det gjorde jag med först sara 

stek laxen i smör så den får en fin yta, ugnstek den sedan på 175 g i ~15 minuter . Då blir den supersaftig, alla kockars hemlighet ;) Nu tänker jag fileer dock.
Carpe Diem
Ja håller fullkomligt med MimmieM!:P Men jag är partisk!
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Du älskar mitt sinne för lax, thats why darling!
Carpe Diem
Hihi! Jajamensan:) Aldrig fått till så god lax förän jag såg hur du gjorde^^
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Its like magic ^_^
Carpe Diem