Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 3871 ggr
Karmatarerskanise
0

Körkort för att skaffa barn?

Hade det inte varit bra om det funnits någon typ av "körkort" eller någon typ av kontroll innan man får lov att skaffa barn?

Det görs ju kontroller av familjer då de ska adoptera, varför inte annars också?

hus-musen
0

hmm jo de har jag funderat på många gånger.. men de är visst en mänsklig rättighet att vem som helst ska få föda barn..

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
0

Då undrar man ju, borde det inte vara en mänsklig rättighet att få bra föräldrar? Få en bra start på livet?

hus-musen
0

jo men det räknas inte förrän ungen är född konstigt nog..

Qui dormit, non peccat

Aviendha
0

Ibland funderar jag i banor med tvångssterilisering ;) Mer rimligt vore väl att alla som är på tjocken får gå en liten kurs, där de blir informerade om alla instanser och stödgrupper som finns, så de iaf har verktygen att vända sig till någon vid behov.

Salladshataren
0

Det hade nog varit svårt att införa kontroller för att skaffa barn. Man kan ju inte förutse allt ;)

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

svartelbas
0

hmm, jag tycker nog inte är så bra, och framför allt tror jag det är väldigt svårt! allt sånt uppdateras ju hela tiden, och att uppfostra barn är ju ändå föräldrars ansvar. alltså jag menar, det finns ju alltid nya rön: ligga på mage/inte på mage, äta gluten tidigt/gluten sent, socker är farligt!/salt är farligare! osv…. då tror jag mer på aviendhas förslag, att bara ge massor av information så man kan söka hjälp om man behöver….

hera: vad tänker du skulle ingå i ett sånt körkort?

skrollan
0

Grejen är ju att det är så fruktansvärt dyrt! Och dyrare blir det! Jag är glad att jag tog mitt en månad efter jag fyllde 18 och mina föräldrar betalde. Men jag förstår dem som inte har råd att ta körkort i dagens läge.

Sara
0

# 7 Det är inte bilkörkort det handlar om, utan ett speciellt "körkort" (typ diplom efter en kurs) för att få vara förälder. Något som inte finns idag, utan vem som helst kan skaffa barn.

Sara

Karmatarerskanise
0

#6 Kontroll av föräldrar. Vad dom gör, vad dom har för bakgrund, om dom är straffade, psykoligiska tester fö att se om dom faktiskt är kapabla till att ta hand o ett annat liv.

#7 Hehe, vi pratar inte om bilkörkort, utan om att skaffa barn Skrattande

Aviendha
0

#9 Skulle någon männsika kunna anses vara helt kapabel till det? Cool

Karmatarerskanise
0

#10 Jadå, de allra flesta skulle jag tro. Det är ju vad jag vet fler som klarar av att ha abrn än som inte klarar av det.

Barn ska inte behöva fara illa för att människor som inte klarar av att ta hand om ens sig själv skaffar barn,

Liss
0

De tror jag kan bli otroligt svårt. Och även om jag haft en rätt tråkig uppväxt så vill jag ändå gärna finnas till och trivs nu mera med mitt liv. Dåliga saker kan man nog aldrig undvika, och om min far hade gått igenom tester hade det nog inte synts ytligt. Dessutom har min mamma vägt upp det till det bättre, och andra personer i mitt liv har vart värre. En människa ska nog gå ignom vissa saker för att bli till den dem är.

Aviendhas förslag var dock bättre. Att man skulle gå fler ingående kurser kanske och få reda på allting som man kan ta till sig.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Salladshataren
0

#7 Hehe ;)

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Karmatarerskanise
0

Jag vet att det aldrig kommer bli så. Men det är något jag tycker hade behövts, det och även kurser så klart.

Det finns ju faktiskt uppenbara fall där barn helt malplacerat.
Hemskt att det inte går att hindra.

Sarah
0

Barn och djur, ja det bör man ha licens för.

pyromanen
0

Det vore väl hemskt om "utvecklingen" har fört människan så långt från naturen att man ska behöva körkort för att få barn.  Kanske är det så men jag hoppas inte. Stöd däremot, några att fråga, några som kan hjälpa, hoppa in, mer kollektivt ansvar för barnen om det så är tjcoka släkten, nära kompisgänget eller goa grannarna kvittar.  Tänker på sånt som i vissa länder i Afrika där hundratusentals barn mist sina föräldrar i aids-epedemin och likväl blir barnen tagit hand om, av släktinger, grannar mm.  Ska vi här i rika Sverige då inte kunna ta hand om våra barn? (vi har änddå bara några få pr kvinna)…  Håller med om att barn har rätt till vettig uppväxt och att det säkert finns de som inte får det. Tror inte lösningen är körkort utan snarare fler bra relationer/nätverk och lite mer "back to nature".

Maria
0

Jag tycker det är illa nog att det finns "föräldracoacher" nu för tiden. Snacka om att vi har förlorat allt det biologiska.

Självklart ska inte barn behöva fara illa men jag tror mer på ett socialt uppmärksammat nätverk runt barnen ung. som pyromanen skriver.

/Maria

MimmieM
0

Nej! Bara tanken skrämmer mig. Det finns föräldrakurser och hela fadderullan så föräldrarna har nog med information om hur de är "goda föräldrar" upp till tänderna redan. Det är inte konstigt att man känner sig värdelös.
Vem ska bestämma de kriterierna? Sedan tillkommer frågor som, om två familjer väntar på adoption och två familjer är godkända, varav en familj har "bättre resultat", ska dessa då få förtur?

Nej, barn är en gåva och ingenting man styr med licenser. Nästa steg är väl att skattbelägga sex som någon gubbe försökte med på 1800-talet, kanske tur att han blev hängd!
Allting kan man inte kontrollera med hjälp av licenser!!

Carpe Diem

JossanH
0

Om det skulle införas "körkort" skulle de även ske tvångs aborter om någon som inte var godkänd blev gravid??

Nej, tycker inte det borde finnas körkort för att få ha barn- men många borde verkligen ha det!

Sajtvärd på Iller.ifokus

MimmieM
0

Jag tror mer de fungerar som ett uttryck! Men inte i praktiken, lite samma spår som JossanH.

Vem skulle bestämma kriterierna, hur skulle de se ut?

Carpe Diem

Karmatarerskanise
0

Kanske samma människsor som redan idag har hand om adoptioner?

Hur dom gör om två familjer är godkända, vet jag inte.

JossanH
0

#21 Ger dom ett körkort där det står att dom därmed är berättigade till oskyddat sex!? Undrar hur polisen ska hålla koll…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

Kan man få barnförbud? Man kan ju få djurförbud och eldningsförbud tex.

Karmatarerskanise
0

#23 Socialen kan ta dina barn.
Men då är skadan redan skedd oftast.

Aviendha
0

#24 Jo, det vet jag. Men då finns det väl inget som hindrar dig från att skaffa en ny? Och orsaka mer skada?

Karmatarerskanise
0

Nej,det är just det jag menar. Glad

Aviendha
0

Men sexförbrytare då med minderåriga offer? Får de skaffa eget?

hus-musen
0

#27 ja de får skaffa egna barn..finns ingen lag som säger att de itne får det iaf… visst kan de bli kemisk kastrerade om de begått tillräckligt mycket brott men de kan man inte tvinga dem till utan de måste gärningsmannen/kvinnan gå med på frivilligt..

Qui dormit, non peccat

Aviendha
0

#28 Som jag misstänkte mao.

Jag tycker inte att man ska begränsa en människas rätt att skaffa barn, men när de kommer till de extrema fallen, som med grova återfallsförbrytare som utsätter egna/andras barn för det så vet jag faktiskt inte om jag kan hålla på rätten att få skaffa barn.

skrollan
0

ah, vad pinsamt. jag läste för fort Skäms

ryttarn
0

Som en rent intelektuell lek kan jag mycket väl anse att det skulle vara "föräldrakörkort". Men i praktiken är det ju faktiskt helt ogenomförbart. Dystropin 1984 av Orwell skulle kännas som en tämligen hoppfull framtidsskildring gämfört med vad detta skulle bli.

Många, inklusive jag själv, är deffinitivt inte mogna att skaffa barn när den där trollungen dyker upp. Men de alra flesta av oss utvecklas och mognar iom föräldraskapet. JAg har idag fyra barn i åldern mellan 12 och 20. Känner faktiskt att jag på något vis lyckats trots allt att få fyra tämligen harmoniska(för sin ålder, snacka inte om fjortisar….) ungar som ser ut att ha det mesta hyfsatt rätt placerat. Men ett "körkort" hade jag nog aldrig klarat att få godkänt till då….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se