Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 2512 ggr
Telefonkontakt
2008-12-12 22:25
0

Flytta utomlands?

Jag har fått någon mysko idé om att vilja flytta utomlands, till England eller Skottland.

Hur gör man egentligen? Jag har ju familj, man och barn (5 månaders bebis). Hur får man jobb och bostad? Vilket ska man fixa först?

Och hur gör man med möbler som man vill ha med sig?

Bör man ha en stor buffert för att flytta? Om man bestämmer sig för att studera, hur finansierar man det då?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

LiveLoveLaugh
2008-12-12 22:47
0

Va kul! Jag bodde i London tidigare och det är verkligen ett äventyr.

Jag lämnade allt. Jag struntade liksom i möbler. Jag satte mig på flyget helt enkelt.

Jag tog in på vandrarhem och började leta lgh och jobb. Jag fick ganska snabbt jobb på vandrarhemmet jag bodde på så jag flyttade in i personalbostaden.

Efterdet gick jag till jobcentre och de skickade mig vidare till en myndighet där man ansöker om NIN (national incurance number)

Jag fick mitt tillfälliga direkt (personnr + bokstaven F för Female) I England använder man inte personnr. Det riktiga NIN kom efter typ 4 månader.

Det enda jag tyckte var svårt var att starta ett bankkonto. Det kan vara en ond triangel som är svår att bryta.

Många arbetsgivare vill att du ska ha ett NIN och ett bankkonto för att börja jobba där och många banker kräver att du har en fast bostad (alltså inte bara vandrarhem). Samt att många som hyr ut lägenheter kräver att du har jobb.

Nu har ju inte jag barn så jag behövde inte oroa mig för någon annan än mig själv.

Ett tips är att kolla ams.se/utlandsjobb eller gumtree.co.uk

Gumtree är en jättestor sajt där man söker jobb och tjänster. Typ som blocket med lägenheter plus jobb. Fast mycket större.

Nu har jag inte bott i England sen 2005 så det är mycket möjligt att saker har ändrats.

Karmatarerskanise
2008-12-12 22:48
0

Musiken borde veta Glad

LiveLoveLaugh
2008-12-12 22:54
0

Glömde säga att jag hade 10 000:- med mig.

Karmatarerskanise
2008-12-12 23:22
0

Sedan finns det många arbetsgivare som är från Sverige i england, dom kan hjälpa med boende. Fast ofta är det ju kollektivt boende.

Musiken
2008-12-13 02:00
0

Jag gjorde sa att jag letade pa internet efter landlords (hyresvardar) och hittade pa sa satt mitt hus. Nu bodde/bor jag visserligen i delat hus, vi ar alltsa 5 personer som delar pa huset, men det fungerar likadant med "hela" hus ocksa.

Jobb hittade jag forsta veckan. Har i England sa annonserar affarer ofta i skyltfonstrena om de behover personal, och da ar det bara att lamna in ett cv och hoppas pa det basta :) Spela garna pa att du ar svensk istallet for att forsok att "gomma" det. Det ar BRA att vara "varldsvan" :)

Jag hade ocksa 10 000kr med mig i budget, men da skulle jag ocksa fa studiebidrag senare.

Jag har daremot aldrig behovt oroa mig for NIN. Troligtvis for att mina arbetsgivare inte varit sa varst intresserade av forsakring osv. Tog en kvart att satta upp bankkonto ocksa (barclays), men da ar det bara ett konto som pengarna hamnar pa och du kan ta ut dem ifran. Ingen ranta eller kreditkort.

Ang moblerna sa hade jag min resvaska pa 20kg. Det var allt jag hade med mig. Man samlar sa latt pa sig skit anda.

Sa mitt tips ar att fixa bostad forst, sen bankkonto och sen jobb (helst samma vecka).

Bestammer du dig for att studera pa universitetet sa far du i runda slangar 40 000kr/termin av CSN plus att du far ansoka om terminsavgifts-lan hos Student Finance :)

freemark
2008-12-13 02:02
0

Mitt ex bodde i England så jag va där ofta och i längre perioder och jag måste säga att hur roligt det än var att hälsa på så skulle jag aldrig vilja bo där. Gräset är definitivt grönare på den här sidan. Plus deras chocklad är så vidrig. ;)

Musiken
2008-12-13 20:13
0

Och ska du studera sa ansoker du genom UCAS :)