Relationer iFokus

Relationer

Etikettgrannar
Läst 4252 ggr
parsley
2008-12-17 14:39
0

Grannproblem

Jag har en jättefin lägenhet som både jag och mina barn tycker mycket om. Tyvärr har jag problem med en av mina grannar. Jag har ständigt ont i magen och vågar knappt gå ut pga denna granne, som verkar ha ett behov av bråka med mig så fort hon kommer åt.

Jag har t ex ingen rätt att bo in min lägenhet, eftersom hon har bott här längre och borde få bestämma vem hon ska ha som granne. Hon får inga besök eftersom alla är så rädda för min hund, så ingen kan komma. Det luktar så illa från min lägenhet att hon inte kan med att bjuda hem gäster. Det pratas oerhört mycket skit om mig på stan, det ska jag ha klart för mig, liksom att hon inte är ansvarig för att skitpratet spridits. Hon tycker att hon borde få ställa sin cykel på min uteplats. Ibland tycker hon att det är synd att vi inte kan vara bästa kompisar och sitta och fika ihop varje dag och beklagar sig över det.

Vad ska jag göra? Barnen vill inte flytta och med undantag för den här personen kan jag inte hitta ett bättre boende. Flyttar jag så kommer jag förmodligen att bli osams med någon annan och tvungen att flytta igen och jag har ingen lust att låta mina barn växa upp i kappsäck. 

En del säger tycker att jag ska göra mig av med hunden eftersom den är orsak till alla problem, men utan hund kan jag lika gärna tillbringa resten av mitt liv liggande på en madrass på golvet och stirra upp i taket.

SaraC
2008-12-17 14:45
0

Är det en bostadsrätt kanske du kan ta upp det med någon i styrelsen/föreningen? Förklara precis hur det ligger till och hur du känner. Kanske kan de hjälpa till?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

parsley
2008-12-17 15:00
0

Tror tyvärr inte det hjälper, eftersom hon tror att hon bara är trevlig, samt att styrelsen tillhör de som tycker hundar är onödiga som husdjur. :(

hus-musen
2008-12-17 15:14
0

det finns faktiskt inget som säger att man måste prata med sina grannar o ha en relation till dem! visst man kan hälsa trevligt för trevnadens skull men inte mer om man inte vill.

hälsa din granne att nästa gång hon parkerar sin cykel på din tomt så parkerar du den i hennes ar*leFlört hon kommer bli sur, men vad ska hon göra åt det? å så länge det faktikst inte stinker från din lägenhet o din hund inte skäller så kan hon inte få dig vräkt heller. nästa gång du ser att hon är på väg fram för att gnälla, släng ur dig typ "hej, har inte tid att prata just nu" o gå bara så får hon stå där med klagomålen i halsen=)

Qui dormit, non peccat

SaraC
2008-12-17 15:17
0

Vilken tråkig inställning! Styrelsen alltså.

Det enda mer förslag jag kan komma på är att försöka prata med henne.

Så otroligt tråkigt när man har problem med grannar. Hade nyss en knäppis till granne jag med, men min hyresvärd var medveten om att dennes klaganden bara var strunt (klagade på allt och alla) och bad mig att bara strunta i det. Men jag tyckte ändå det var obehagligt att ha det så.

Hoppas det ordnar sig för dig i alla fall!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jossan86
2008-12-17 16:32
0

En sådan granne hade vi med förut..

Vi bodde i en radhus-lägenhet och tanten dörr i dörr var häxan själv…
Våra altaner var riktade mot skogen där det var ett populärt ställe att rasta hundar, vi har också hund och av alla 100-tals djur som gick förbi så var det bara våran som störde henne och det var så jobbigt att vi gick med honom där…
Hon skulle anmälsa oss till djurvårdsverket..
För vad kan man undra, att vi rastade hunden?

När jag fyllde år hade vi middag för 2 par till och tydligen hade vi fört ett jäkla liv och hon hade minsan polisanmält det hela..

Tydligen var alla dessa anmälningar bara tomma hot för det var aldrig någon polis eller något djurvådsverk som hörde av sig till oss..

Andra grannar hade katter och både jag och maken hörde henne prata om att lägga ut gift, ingen skulle ändå fatta att det var hon..
Ha ha

Nä, för det var ju många andra som var så anti mot allt och alla..

En annan granne hade ställt en blomkruka på en gammal stubbe, för att göra det lite snyggare ute på den allmäna gräsmattan och hon fick minsan höra både det ena och det andra, vem trodde hon att hon var som hade rätt att placera blommor bara så där…

I somras flyttade vi iaf och vi har det så lungt och skönt Glad

Karmatarerskanise
2008-12-17 17:50
0

Jag hade gjort klart för henne att jag inte vill ha någon kontakt alls.

Aviendha
2008-12-17 19:30
0

Fy vad trist! Men så länge din hund inte hotar någon eller skäller och det inte luktar från din lägenhet så kan hon inte få dig vräkt.

Om hon skulle påpeka att hon skulle få välja grannar för hon bott där, säg åt henne at ta det med styrelsen, det är inte något du kan bestämma över. Parkerar hon cykeln på din tomt så ställ tillbaka dem med en lapp "ursäkta, du hade visst tappat bort denna"

Men framför allt så tycker jag du ska säga att du inte vill ha någon kontakt med henne alls, och försöker hon prata så säg att duinte har tid med henne nu.

Maria
2008-12-17 21:12
0

En  fråga bara. Ta inte illa upp. Men du skriver: Flyttar jag så kommer jag förmodligen bli osams med någon annan och tvungen att flytta igen??? Är det din grannes kommentarer eller dina egna åsikter?

Många människor, även äldre har problem med sig själva med förföljesemani, misstänksamhet ,oklar verklighetsuppfattning m.m. som kan ställa till problem med grannar osv. Detta är ett stort problem. En sådan människa är ofta svår att nå.

Är det däremot dina egna åsikter att samma sak kommer att upprepas så kanske  problemet ligger hos dig.

Jag kanske har missuppfattat.

/Maria