Relationer iFokus

Relationer

Etikettoff-topic
Läst 2389 ggr
[mia-38]
2008-12-27 10:48
0

Vilken rättighet?

Med vilken rätt kan en rektor, kurator och klassföreståndare avbryta ett program för en elev och sätta den på IV? Utan att föräldrar eller elev ens var närvarande då detta gjordes?
FÅR de göra så?

Vet att detta inte alls tillhör ämnet på denna sajten. Men jag brukar alltid få så bra svar av medlemmarna här inne. Så jag hoppas att någon vet nåt om detta.

ChristineL
2008-12-27 11:17
0

Jag tror att dom har rätt till att göra det om de ser att det är för elevens bästa. Men det verkar väldigt knepigt om de gör det utan både elevens och förälders medgivande/närvaro. Byta program sådär är inget man gör i en handvänding, skulle väl tro att det är ett gäng papper det ska fixas med också.

[mia-38]
2008-12-27 11:22
0

Vi var inte närvarande vid detta mötet. Sonen vill ju absolut inte gå över till IV utan fortsätta kämpa. Han var på G att få allt att funka..men sen slår de undan benen på honom igen.
Har för mej att jag läst nån lag om detta på Skolverket. Att vid sånna beslut ska åtminstone EN förälder närvara.

ChristineL
2008-12-27 11:27
0

Jo, du får helt enkelt läsa igenom vad som gäller, som sagt tycker jag det verkar märkligt att de tagit detta beslutet utan att ni varit med. Det är bara att ringa och bråka med dom!

[mia-38]
2008-12-27 11:30
0

Jaaa…sonen vill ju vara kvar på det programmet. Detta kan vara ett led i att en lärare hade sagt till sonen att han skulle slå upp vad hypokondriker betydde. Han menade på att sonen är detta även att det finns dokumenterat att han lider av svår b12-brist! Jag ifrågsatte läraren vad han menade med detta.
Sedan kom de med detta att han skulle byra till IV.

Ylva_87
2008-12-27 14:43
0

Nu är jag absolut inte säker, men jag skulle inte tro att skolan får ta ett sånt beslut själva. Jag har aldrig hört talas om någon som gått på ett program för att sedan få byta till IV. Iv är ju till för de som inte har godkänt från grundskolan. Om han hade behörighet från grundskolan, vad påstår dom då att han ska läsa på IV?

ta kontakt med rektorn och ifrågasätt, om det inte hjälper så ta kontakt med den person som är chef för rektorerna.

destroyed
2008-12-27 15:08
0

Jag är absolut helsäker på att det är olagligt. Jag är ideellt aktiv i sveriges elevråd - svea. Om du vill så kan jag kolla upp det med styrelsen för är det olagligt, ja då kommer ni ha ett gäng bakom er. om det inte är olagligt så är det iaf fel, sånna saker måste diskuteras!

parsley
2008-12-27 16:33
0

http://www.skolverket.se/

Lagar och förordningar som rör skolan finns på skolverkets hemsida. Om du vill kan du maila till skolverket och fråga om skolan har gjort rätt.

[mia-38]
2008-12-27 22:37
0

#6 Kan du kolla det är du snäll? Jag vore tacksam för detta. För läsa enbart på Skolverkets regler och lagar är inte tillräckligt då det står så man knappt fattar.

martdat
2008-12-28 01:43
0

Kontakta skolverket snarast är mitt råd. det går att ringa dem och prata innan en anmälan görs så det blir rätt från börgan, be även att tala men rektorns chef, sektionschef elr dyl heter de här i allafall, kommunen kan hjälpa dig hitta rätt, att bara vänta på skolverket tar för lång tid, och vad i hela fridens namn har b12 med detta att göra???

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[mia-38]
2008-12-28 09:49
0

martdart. B12 är en vitamin. Sonen har en stor brist på denna som gör  honom trött, yr, svårt att minnas, ont i kroppen, myrkrypningar m.m. Detta har ju påverkat hans ork i skolan.

Men jag anser att de skulle rådfrågar oss innan de tog detta beslutet. Jag ska ringa Skolverket på måndag.
Tack för alla tips!

abbis
2008-12-28 13:02
0

#10 Är sonen myndig?

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[mia-38]
2008-12-28 13:06
0

#11 Han är 17.

abbis
2008-12-28 13:35
0

Då måste dom ha en dialog med vårdnadshavare! Hade han varit myndig kan man inte göra nått!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

[mia-38]
2008-12-28 13:58
0

De har inte haft en dialog med oss om detta. Det är därför jag misstänker att de nu gjort fel. Vi var inte ens med på detta mötet pga förhinder. Men de hade visst haft mötet själva utan vare sej sonen eller någon av oss förälder.

Jag kommer att driva detta långt om de gjort fel. Han ska inte behöva byta till IV när han är på G att förbättra sina betyg. Att han sedan är sjuk men på väg att bli bättre ska väl inte han straffas för genom att få gå från sitt program.

Aviendha
2008-12-28 20:06
0

Jag skulle inte heller tro att det var ok. Jag fick ju inte ens välja aktivitet på friluftsdagen mellan slalom eller längdskidor utan vårdnadshavares underskrift fram till jag var 18 ju.

Åsa S
2008-12-28 21:18
0

Du säger att du visste om mötet men att du hade annat som var viktigare = ditt förhinder, så det verkar ju som om du fått förhandsinfo om att något var på gång , så vad är problemet???

Om det var vid ett EVK detta beslutades om så brukar regelverket gälla att man bjuder in föräldrarna, om föräldrarna säger att de inte kan komma brukar möte ändå hållas, ofta finns det ett viktigt skäl till varför ett sådant möte hålls och det är inte så att möten ställs in för att föräldrarna anser att annat i livet är viktigare. Om skolan har papper på att du blivit inbjuden till mötet tror jag inte att du kan komma så långt med anmälan till skolverket. Då har de papper på att du fick chans att vara med på mötet men att du avstod för att du hade annat att göra.

Om föräldrar inte kommer på EVK-möten är det likvärdigt med att man gett skolan behörighet att bestämma. Annars skulle ju föräldrar och elever kunna skjuta upp möten med obehagliga beslut i all evighet genom att aldrig dyka upp på möten.

[mia-38]
2008-12-28 21:25
0

För det första. Vad är EVK??

Jag ansåg att få sonen till läkaren under denna tiden mötet skulle vara, då han var jättedålig pga sin B12-brist. Tyvärr hade läkaren ingen annan tid än denna då just mötet skulle hållas.
Talade om detta i tid för att mötet skulle kunna bokas om.
Såååå..jag ansåg att min sons hälsa var viktigare än detta mötet. Vi har haft samma möten under hela HT detta året så jag visste ju inte vad de egentligen planerade att göra.

Det låter på dej Åsa S som om jag hade annat roligare för mej än att gå på detta mötet. Så är inte fallet!

[mia-38]
2008-12-28 21:27
0

Dels så finns inget papper på när mötet skulle hållas. Det är en muntlig uppgörelse.

Åsa S
2008-12-28 21:53
0

EVK= elevvårdskenferens en sista utväg då allt har gjorts och det inte finns någon annan utväg. Vid elevvårdskonferenser tas beslut som att eleven ska rapporteras till CSN, avstängning från elevhem (vid de fall skolan har internat), ändring i skolgången när man testat allt och personalen säger att det inte funkar att fortsätta utan det måste till ändring etc. Det är enbart rektor som kan ta beslut om att kalla till en EVK och det är rektor som tar beslut om vilka åtgärder som ska tas utefter den dokumentation som finns om eleven.

+Även vid muntliga kontakter kan det finnas papper, nästan allt som sker med en elev ska dokumenteras om du tackade nej till mötet så kan detta ha skrivits ner på en journal som förvaras med andra papper som handlar om eleven i ett arkiv. Allt ska noga dokumenteras idag. Har jag det minsta möte med en elev ska jag fylla i en journal om när mötet var, vad vi diskuterade, vad vi kom överrens om etc. och lämna in det till expeditionen för arkivering, dokumentationen används sedan ex. vid inspektioner från skolverket, CSN etc. för att visa hur mycket som gjorts för eleven.

[mia-38]
2008-12-28 22:09
0

Jaha#19..Men tyvärr har vi inte blivit kallad till ett just sånt EVK-möte av rektorn. Vi satte upp denna tiden precis som vi gjort innan för de möten vi har haft. Och det var läraren som kallade oss till detta möte. Ej rektorn.
Och vi är inte borta från något möte om det inte föreligger andra viktiga saker som tex sonens hälsa.

Kan oxå tala om att läraren uttryckt sej plumpt gentemot min son. Ett antal gånger.
men det hör ju inte till detta nu.

Men de KAN alltså sitta och bestämma sånt här över huvudet på oss?
Sonen känner sej ganska tillintetgjord och vill absolut fortsätta på det programmet han vill gå på.

Åsa S
2008-12-28 22:34
0

Det låter inte rätt ifall det inte är rektor som kallat till mötet. Då kan det vara något för skolverket, som lärare har man inte rätt att ta såna beslut. Det borde finnas något protokoll från mötet, där man kan se vilka som var där och vad man beslutat, som du nog borde kunna begära att få en kopia av.

Det kan kanske också vara bra ifall sonen blir peppad att stå upp för sig själv och ta hand om sig själv, många gymnasieskolor (+ en massa andra instanser) klipper kontakten med föräldrarna på 18-årsdagen då anses eleven kunna sköta sina egna affärer, så det gäller att de kan det då den dagen inträffar. ex. sköta sina egna kontakter med sjukvård/tandvård, tala för sin egen sak på elevvårdskonferenser, sköta kontakter med myndigheter etc.

(på den skolan jag jobbar är det INTE så att vi kliper kontakterna med föräldrarna, våran nuvarande rektor säger att så länge föräldrarna har försörjningsplikt ska de få info om eleven är närvarande eller ej etc. och att han tar ev. anmälningar till skolverket från myndiga elever som inte gillar att föräldrarna får veta när de skolkar etc.)

[mia-38]
2008-12-28 22:38
0

Nej det är inte rektorn som kallat till detta mötet. Och jag vet vilka som var på mötet.
Men ett protokoll ska jag försöka att få.
Jag ska ändå kontakta Skolverket för det är nåt som inte stämmer i det hela.

Tack för din hjälp.Skrattande

martdat
2008-12-29 01:49
0

jo jag vet att b 12 är en vitamin, har själv brisst på det, Får han medicin? behepan i spruta funkar bättre än piller har jag hört. Jag förstod inte att han mådde så dåligt av det att jusst det påverkade skolan, i såfall så ska ju skolan sätta in extra stöd så att han klarar skolarbetet om det handlar om sjukdomstillstånd och det borde det  väll göra? elr…  På en elevvårdskomferans är de skylldiga att dokumentera vad som sägs och föra ett ordentligt protokoll som du har rätt till,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

destroyed
2008-12-29 02:37
0

Kan du PM:a mej om vilka beskymmer han har haft som skulle kunna göra det rimligt att han måste byta utan din vetskap, jag behöver inte veta allt bara omkring vad det gäller för det finns vissa specialregler skolan måste följa om de anser att en elev är i "fara" typ bränner ut sig själv eller är jättesjuk eller har enmassa problem hemma. och sen kan du lägga till vilken skola han går på så jag kan kolla upp om dom ligger i medlemsdatabasen för är dom medlemmar i organisationen så kan jag bara dyka upp på ett besök och prata med elever och lärare om arbetsmiljö och olika beskymmer de har problem med.

[mia-38]
2008-12-29 10:03
0

Har PM:at dej nu destroyed.Skrattande

#23. Ja han får injektioner nu. Två gånger i veckan + medecin i pillerform. Så han ska bli piggare framöver.
De har satt in extraresurser innan med det var då vi inte visste vad sonens problem var. Nu vet vi ju och han får hjälp. Men de vill inte ge honom denna chansen nu att komma igen.

destroyed
2008-12-29 13:43
0

Okey vad bra:) jag har mailat ordförande om det här och det borde komma ett svar snart! Innan dess så får du kämpa på och inte ge upp!

[mia-38]
2008-12-29 14:16
0

Tack snälla destroyed. Jag pratade med läraren på IV nyss. Han hade fått info om att min son är helt avskriven från ECDT. Han skulle kolla upp detta med rektorn.

Tack alla för era svar och ert stöd.

Kram!

destroyed
2008-12-29 22:47
0

Jag förstår ändå inte att om de ska stänga av din son ifrån sin linje så måste ju du vara med på det hela. jag fattar inte varför de fick lov att göra så här.