Relationer iFokus

Relationer

Etikettgrannar
Läst 6116 ggr
Jenahbella
0

grannar och tvätt tider!

jag vet att de e julafton, men jag kan ändå inte låta bli att bli skit irriterad!
min sambo går upp klockan 7 imorse för att tvätta på våran tvätt tid jag satte upp igår,
va händer? jo maskinerna i tvättstugan e fulla..
hmm. sambon slänger ut tvätten ur ena maskinen och skriver en lapp, att de e våran tvätt tid!
så gick ja ner nyss för att hänga upp tvätten som vi tvättat,
ja då e torkskåpet FULLT av tvätt
och detta e inte första gången!
så ja skriver en stor lapp med stoooora bokstäver att man minsan får vänta på sin tur även fast de e julafton!
jag menar de står att de e vi som har tvättstugan och jag hade inte haft nåt emot om de kom upp å fråga om de fick tvätta och hänga sin tvätt tillsammans med oss,, men då tycker ja faktiskt man kan fråga!

hmm nu ska jag göra frukost och försöka hitta mitt glada humör!

ChristineL
0

Usch, vilken bra början det där var på dagen då… :/

[mia-38]
0

Håller med dej Fnuha! Jag hade gjort precis likadant som du.

Hoppas resten av dagen blir bättre.

Kram!!

Jenahbella
0

tack tjejer :) de hoppas ja med, tror de släppte av att bara skriva av sig, vi får väl se snart om de e nån tvätt alls kvar i tvättstugan när ja går ner, kanske har hon kidnappat mina kläder :P haha!

Tatsja
0

Detta med tvättstugan är ett dilemma. Vi har samma problem. Om vi har tvättid och vår maskin är klar. Sonen kommer upp och frågar om det är något mer, eftersom han var klar med ordinare tvätt. Kommer ner och maskinen är tagen.

Sen om vi tar en lördag, så har vi en granne som bråkar. Hon jobbar minnsan och då är helgen hennes. Ingen hänsyn till att andra kanske jobbar och behöver helg. Alla ska dansa efter hennes pipa. Vi frågade en gång varför hon inte kunde ta på kvällen. Nä, orkar inte.

Nu är det så att hon inte jobbar alla dagar, men karl är hemma helgen och det är han som får slita.

Att ta någons tvättid är för j**gt.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Jenahbella
0

#4 jag håller med och detta verkar vanligt! jag har senaste året bott på tre olika ställen och på ALLA ställen snor de tvätt tider!
en gång har ja vart med om att en skrev en lapp och bad om ursäkt för att han hade tagit fel på dag, men att de inte skulle hända igen, och de kan man väl ta, men att få en lapp å sen inte ta sin tvätt å dra när man inser att man nog inte har tvätt tid! de e ju bara SÅ respektlöst!
har man delad tvättstuda måste man ju ta hänsyn!

Karmatarerskanise
0

Jag hade slängt ut alla kläderna i korridoren. Sånt gör mig riktigt arg. Ger man inte mig någon respekt så får man heller ingen tillbaka.

Hayley
0

det är sällan som någon tar våran tvätttid då vi bor tillsammans med en hel drös med pensionärer. Det har nog varit en, kanske 2 gånger på 8 år som någon har gjort det så jag är glad för det. Däremot är jag själv en sådan virrepelle så jag tror rätt  ofta att det är min tvätttid när det är någon annans, men så fort jag kommer på det så plingar jag på dörren och berättar att det var jag som tvättade på fel tid och ber om ursäkt. Vi har bra grannsämja här med så skulle det krisa är det aldrig någon fara om jag råkar ta någon annans tvättid. Brukar erbjuda mig att tvätta deras tvätt nästa gång det är min tur eller så kommer jag över med en sockerkaka. =)

Har till och med blivit frågad om dom ska fortsätta med min tvätt samtidigt som dom tvättar så jag kan åka iväg o jobba eller något.  Det verkar vara ganska ovanligt med sådana grannar har jag märkt..

Jenahbella
0

#7 oj ! de låter ju jättebra! :)
jaa ber man om ursäkt så gör de ju ingenting lixom! om de inte händer en gång i veckan lixom :P
där ja bodde förut fick man bara en tid varannan vecka typ, inte så kul om man missa sin tid då! :P

Liss
0

Här där jag bor har vi som en låda som sitter på väggen, och så har alla lägenhetsboende en liten bricka med nåt chip i som avläses av den där lådan. Då, om man bokar en tid så går de endast att öppna dörrarna med den brickan som bokat tiden. De är jäkligt bra!

Men stänger dem inte dörrarna kan dem naturligtvis dra ut på tiden, men de har bara hänt en gång. Och då kom jag och dem var där inne och fråga om dem bara fick köra i torktummlaren medans jag tvätta och bad om ursäkt. Så de var ingen fara för min del:)

Så sånt har jag inga problem med.. de är jätte bra här. Förutom att de är jäkligt svårt att få tvätt-tid eftersom de är så många som delar samma tvättstuga.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

David
0

Skulle absolut slängt ut tvätten, och kanske till och med väntat på att personen kom ner. En gång så var det någon som tog ur min tvätt, på min egen tvättid, och när jag kom ner så hade personen börjat tvätta sina kläder. Gissa om jag blev heligt förbannad. Ringde till och med vaktbolaget då.

Här jag bor nu är det däremot mycket bättre, vi har passerkort, så när det är min tvättid, då kommer ingen in. Enda nackdelen är att den är, ja, väldigt punktlig. Har jag tid mellan 17 och 21, så kommer jag inte in en sekund tidigare än 17, och inte en sekund efter 21. Men jag får ha mina kläder kvar istället!

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Destany
0

här jag bor verkar det inte vara problem med att folk snor varandras tvätttider (har inte bott här så länge) men ett stort problem e ju att tvätt nycklen försvinner jämt.. om jag ska tvätta med typ en veckas mellanrum så har nycklen försvunnit några gånger mellan det..

Tatsja
0

Något jag såg när jag jobbade som väktare och var med dagtid en gång till Husby. Där satt det tvätt-tanter och såg till att allt gick rätt till. Den som bokat, fick sin tid och ingen kunde ta tvätt-tid. Sa de till att de kanske skulle bli lite sena att hämta, så tog damerna ut tvätten och skötte den åt dem. Visserligen mot en ringa kostnad, men ändå.

Sen var det noga med hygienen. Hela maskinen gjordes rent. Även i tvättfacket, vilket många slarvar med. Kaffe, med hembakta bullar och smörgåsar fanns att köpa. Tror att bara för att det var så många invandrare som var där, så blev stämningen väldigt fin.

Så skulle det kanske vara i alla större tvättstugor.

Väl mött, Tatsja

David
0

#12. Det låter ju både jättemysigt, och otroligt säkert. Frågan är väl bara vem som skulle betala det idag. Tycker jag är glad om hyresvärden ens servar maskinerna när de går sönder…. Rynkar på näsan

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Jenahbella
0

#12 jaa de lät jättemysigt!
men håller med davidE, man får va glad för de lilla idag :P "vi" fick ett nytt torkskåp i förra veckan :)

kerre
0

ett tag var det någon som snodde mina trosor ett par varje gång jag tvättade.. det kändes lite läskigt och inte särskilt billigt heller försökte få värden att tillåta så man kunde låsa mer ordentligt tillsägning eller ersättning eller vad som helst men nejdå blev handtvätt på underkläderna :/ har också varit med om att någon slängt ut min tvätt på min tvätt tid på det lortiga golvet och hade lyckats riva sönder en klänning så vet hur tråkigt det är när det är bråk i tvättstugorna!

Jenahbella
0

#15 nämen USS! så hemskt! jag har me fått trosor stulna ! de e så äckligt! :(

Tatsja
0

På fråga om vem som betalade david, Det var faktiskt Svenska Bostäder som gjorde det. Vet inte hur det är idag. Detta var när Kista, Husby och Akalla var rätt så nybyggt.

Här har vi 1 maskin, 1 torktumlare och ett dåligt torkrum på 15 lägenheter. Dålig kvalite på allt. Snål hyresvärd. Billigt ska det vara. Många som inte sköter sina tvättider eller städning. Vi skriver upp oss utanför tvättstugan.

Ingen grovmaskin heller. Då lägenheterna fortfarande ser ut som de gjorde när de byggdes på 50-talet och maskinerna inte är så mycket yngre, kan ni kanske tänka er standardaden.

Väl mött, Tatsja

fotokrafs
0

Nu bor jag där det finns tvättstuga med nyckel (bricka) så man har 3 timmar att tvätta i fred. Nackdelen är ju om man råkar glömma tvätten/tiden

Men förut har man bott där folk kunnat ta maskinen ifrån en, sånt kunde nästan förstöra min dag. Speciellt när folk uppenbarligen inte kan denna tvättstugans regler, även om de nu trodde att de kunde. På ett ställe fick man använda torktumlaren och torkskåp en timme in på den andres tvättid, men det fattade dock inte alla så vissa tömde torktumlaren det första de gjorde så att våt tvätt hamnade på golvet. Bara för att jäklas, de trodde att bara för att deras tvättid startade vid ett klockslag så vara alla maskiner deras. Skrikandes

freemark
0

Hos oss kommer man bara in om man har tid (och en timme eller så efter i fall man glömt något eller blivit lite sen) och med samma nyckel bricka som man öppar ytterdörren med så vi har inte det problemet. Och man kan också boka tid på internet. :D

Sara
0

Började min tvättid igår och då kommer en tjej in med en fylld tvättkorg.

Jag kände igen tvättkorgen för ibland är det någon som lägger in tvätt i maskinerna på ens tvättid när de är klara även om man har tvätt kvar för fler maskiner.

Så hon frågar om jag ska tvätta nu och jag säger att ja, jag har bokat tid. Så frågar hon om jag har mkt tvätt och kommer använda hela min tvättid. Ja, säger jag, och att hon får boka en egen tid. (Tycker det är helt ok att man frågar om man kan ta sista timmen om någon är färdig med sin tvätt.)

Då säger hon att det inte finns någon tid idag och frågar igen om jag verkligen har så mkt tvätt. Ja, säger jag, du får väl tvätta en annan dag. Då himlar hon med ögonen och säger att hon får se senare.

Sånt gör mig så j***a arg! Har jag bokat en tvättid så har jag all rätt att tvätta då. Det är klart tvättstugar ofta är bokad resten av dagen om man kommer ner vid lunch. Lite framförhållning får man ju ha.

Sara