Frågor om annat...
Jag hittar ingen bra iFokus sajt som detta passar bra in på därför provar jag här (men ge gärna tips om jag borde prova någon annanstans)
- Hur hittar man vart en person bor som inte finns med på t ex eniro. Har endast namn och födelseår
- Om man vill veta varför en person fått fängelse vart kan man vända sej då?
- Om man vill veta i vilket fängelse denna person sitter, kan man då på nåt sätt få reda på det?
- Hur går det till på besök i fängelser, måste man anmäla sej först och "boka tid"och måste den i fängelset godkänna ens besök innan man kommer?
Hoppas någon förstår vad jag menar trots det lilla luddiga, och att någon kan hjälpa mej
Tack!
Pröva på folkbokföringen. Men har personen skyddat nummer eller skyddad indentitet kan du inte få reda på detta alls.
Tror heller inte du kan få reda på varför en person fått fängelse heller. Om inte personen berättar det själv.
Angående besökstid i fängelset så kan du väl ringa fängelset det handlar om och fråga.
MVH Mia

#1 Tack för snabbt svar!
Ang. varför denna fått fängelse så fick jag för mej att rättegångshandlingar ibland är öppna för allmänheten kan det inte vara så? Och i så fall känns det som att man borde få reda på det.
Men igen tack blev klokare =)
Jaa..det kanske är så med rättegångarna. Tänkte inte på detta.

Jag TROR att sådant går under "offentliga handligar", allting som inte rör rikets säkerhet skall göra det.
Carpe Diem

#4 okej men vart ska man vända sej då är det polisen eller tingshuset eller vart kan man ev.få läösa sånna handlingar?
okar inte leta runt och bli skickad hit och dit därför frågar jag här då detta är känsligt för mej så jag uppskattar era svar mycket
Tingsrätten är väl en bra början men jag är inte säker på om det räcker med namn och födelseår för att de ska hitta domen.
Sara

#6 Det borde väl räcka, eller? Vad annat skulle behövas, uppgifter om fallet ifråga?
Carpe Diem

Jag vet ev. vad fallet handlar om men är inte säker, vet också eventuellt vart denna bor/bodde och om det fungerar med folkbokföringen borde jag få fram ev. adress Men första hållplatsen är bäst på tingshuset…?
Jag vet att denna är straffad tidigare och har ett datum från tidigare rättegång detta kankse annars kan vara till hjälp…?

#8 Gå till Tingshuset i stan, det ska räcka med namnet och personnr, det gjorde det i alla fall när jag var där, sedna kan du få ut kopior på alla papper
Har du bara namn och adress så får du tag i personnr hos skatteverket.
Sara

#9 Faan sis är du bildad mer än som förskole pedd eller? =) haha
# 10 okej tack

#11 It-support med, 19,90 kr/min ;)

#12 du är dyr! mamma får ringa, hennes dator jag har den bara på tilldatotering :P