Vad göra?
När man inte trivs hemma och bara känne för att fly?
Jag är 19 år i sommar. Bor med mina föräldrar i Småland. Pluggar och tar studenten nästa sommar.
Trivs inte hemma och vill i princip bara en sak;
Flytta till Gbg och skaffa jobb..
Någon som varit i samma sits?
Vad gjorde ni i så fall?

jag hade flytta till Gbg :)
jag trivdes inte heller… o flyttade till småland när jag va 16år…
flytta! Samma sommar jag tog examen flyttade jag till en annan stad med killen. Ångrar det inte en sekund!

flytta om du inte trivs=)
Qui dormit, non peccat
Tack för era svar. Känner mig verkligen sporrad till att göra det.
Grejen är ju den att min skola får lida nu. Jag är inte i skolan, inte på min praktik. Åker stup i ett till Gbg för att umgås med min pojkvän och vännerna där.
Jag vet bara inte hur jag ska göra med skolan. :( ´Har ju trots allt 1 ½ år kvar. Men jag kommer aldrig klara det!
Hur gjorde Ni när skolan va i vägen?

pesonligen så anser jag att du ska gå klart skolan där du bor, eller söka förflyttning till samma linje i gbg! de är bara dumt att inte ha nått slutbetyg när du bara har 1½ år kvar! annars så får du ju börja om från början med 3 år!
Qui dormit, non peccat
Jo jag vet. :( Men jag trivs varken hemma eller i skolan. Hade frånvaro på 40% under bara höstterminen…
Förflyttning till ngn skola är svårt i nuläget.
Dock skulle det gå till sommarn kanske.
Men vet inte hur jag ska göra i nuläget.
Känner bara för att hoppa av skolan och söka jobb i Gbg..

#6 kan bli tufft att få ett bra jobb om du inte känner nån som kan fixa in dig nånstans om du inte har några betyg alls! då är de bättre om du går till din studievägledare o säger att du är skoltrött o vill skjuta upp pluggandet ett år. då får du ut betyg på de du har gjort redan=)
hoppar du av så har du inga papper alls att visa upp.
Qui dormit, non peccat
Det är rätt svårt att få jobb nu även om man har både utbildning och erfarenhet. Se till att få dina betyg även om du inte trivs, försök få flyttat till gbg och gå i skolan där.
Sara
Du kan ju alltid hoppa av och söka någon ny utbildning i göteborg.. sista ansökningsdagarna är ju nu nångång i januari..
Jag trivdes inte alls med den inriktningen jag hade valt i gymnasiet, så jag valde att hoppa av och påbörja en annan linje.. Fick ju läsa 2 år mer än de som jag var jämngammal med.. men man ska göra det som känns rätt..
Och oftast är det lättare att få jobb efter avslutad utbildning om man inte har ''kontakter'' vill säga..
Lycka till!
Jag gick klart min utbildning. Dels för at ha det gjort, och för att det var svårt att flytta då kurser osv ligger olika på olika ställen.
Efter gymnasiet ville jag bort på en gång, men blev kvar ändå. Började plugga igen och kom därmed hemifrån. Jobb är ju som sagt svårt att få utan erfarenhet och utbildning, och det är (för mig iaf) mycket jobbigt att inte ha inkomst och ångest över att inte ha ett jobb trots att man kan jobba.
Men det går ju att planera, hoppas och sträva efter att flytta. Tillslut gör man det =)
Paulina
Att hitta lägenhet i Gbg är inte det enklaste kan jag tala om:) Men om du fortsätter plugga kan man ju säkert hitta någon studentlägenhet kanske.. Eller om du nu kände vänner där kanske dem kan hyra ut ett rum, vad vet jag. Men iaf så är det inte enkelt att bara hitta lägenhet och jobb i gbg inte..
Men självklart får man ju testa innan man får ge upp.
Är dock inte enkelt att hitta jobb nu öht.
Så jag tycker nog personligen att du ska gå vidare i skolan antingen där du är eller byta till något i gbg om du nu vill dit.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Jag gick klart gymnasiet, sen flyttade jag till England.
// Amanda

Gå klart din utbildning, ingen annan än du själv kan se till så de där 40% frånvaro blir till full närvaro. Du får helt enkelt välja, men jag lovar dig att du kommer ångra dig om du väljer att hoppa av skolan nu.
Hu ska du försärja dig när du flyttat till gbg, vart bor din pojkvän, vad gör han?
Carpe Diem
Jag hoppade av skolan, och fy vad jag ångrar mig idag!
Hoppar du av tycker jag du ska gå om på ny skola i götet.
Undrar också vad din pojkvän gör och vad han bor?
Tack för alla svar.
Det är svårt. Jag är velig, det enda jag vet är att jag vill flytta dit.
Min pojkvän är som jag, 19 år och studerar. Bor med sina föräldrar (snart skilda). Vad jag då hoppas är att jag kanske kan bo inackorderad där.. Men jag vet inte.. :/
Jag vill bara bort!

Tank bara pa att det kan vara valdigt knepigt att flytta hem till nagons familj! Aven om det bara ar hans mamma eller pappa som han bor med sa kommer du anda att behandlas som ett barn, och ni maste folja deras regler. Bara en sak att tanka pa..
// Amanda
Jo, jag vet. :( Men det är bättre det. Och där är man väldigt självständig. Det är det som är så skönt liksom.
Men jag vet ju inte när det blir, om det nu skulle gå över huvud taget. :/
Men jag vet inte vad jag ska vända mig just nu. Känner mig mest vilsen. :(

Jag trivs inte heller hemma. Har inte gjort det sen vi flyttade hit när jag var 13, är 20 nu.
Jag och pojkvännen ska flytta ihop. Men det kommer dröja bra länge innan vi kan göra det, då han pluggar och jobbar varannan helg, och jag gör ingenting.
Jag vet hur du känner dig.. Jag känner mig så instängd och utanför familjen. Det känns inte som om att jag bor här, jag är bara här.
Emelie-E; Då är vi 2 som du säger.
Känner mig ensam och övergiven. Min pojkvän bor liksom i Gbg, vilket är lite mer 30 mil härifrån. Jag bara drömmer om att få komma dit. Om jag bara kunde få tips på hur jag ska göra.
Som några av er nämnt ovanför, så kanske man ska ta ett sabbatsår… Eller läsa på distans. Jag trivs verkligen inte i skolan. Den tar kål på mig och påverkar så psykiskt..
Vad säger din pojkvän om dina tankar? Vad säger hans föräldrar?
Det kan bli väldigt konstigt att flytta hem till någon annan.
Jag kände mig instängd, och fick till slut hjälp att flytta, även om jag bara flyttade hemifrån och inte från orten. Dock hade jag absolut inte (då eller nu) kunnat bo hos svärföräldrarna. Har en aldeles underbar svärmor som jag bodde hos i somras, och det gick bra. Men instängdheten var värre där. Man måste anpassa sig på ett annat sätt än till sin egna familj, och det kan vara väldigt jobbigt att inte kunna slappna av till 100%. Så upplever jag det ivilket fall.
Paulina
Min pojkvän vill verkligen att jag ska flytta upp dit. Men helst vill han att vi ska dela en lägenhet liksom. Men det är ju som sagt rätt svårt att hitta en. Och vi vet båda att vi måste ha extrajobb för att ha ekonomi till det. Men han vill som sagt verkligen att jag ska flytta upp.
Har nästan varit i samma sits, träffade kärleken nån månad efter att jag började gymnasiet så i tre år längtade jag bara efter att få flytta ihop med honom. Flyttlasset gick två dagar efter att skrivningarna var klara.
Jag tycker du ska flytta när du gått ut gymnasiet, men det där med att skaffa jobb o andra sidan kan vara värre. Vet att här i Finland åtminstone kan vet vara ganska knepigt tt få jobb med endast gymnasiebakgrund.
Fick ett samtal i morse från ett av jobben jag sökt. De ville jag skulle komma i på intervju nästa vecka.
Jag var även i skolan idag och pratade med rektorn om att läsa på distans. Hon skulle kolla upp detta, kolla med lärare och se om det är möjligt. Finns en annan som hade gjort så tydligen, och det går. Alltså inte helt omöjligt att iaf slippa någon dag i skolan.
Och då går tankarna så här:
Jobba extra i Gbg (vissa kvällar o helger) och tjäna pengar till boende. Plugga hemma. Fixa boende i Gbg… *hmm*?