Relationer iFokus

Relationer

Etikettjobbet
Läst 5288 ggr
TerriZue
2009-01-13 11:13
0

Bryter ihop.

Kanske inte rätt forum att upp det här i men jag behöver bara få skriva av mig lite och vet inte riktigt var jag ska ta det här annars…

Jag är på väg att bryta ihop totalt, jag orkar inte det här…

Jag och min pojkvän bor tillsammans i en trea som vi trivs jättebra i och vi klarar oss bra som det är just nu. Men han kommer bli av med obbet i slutet av mars ftersom han har drabbats av varslet. Jag har inte haft något jobb sen studenten men strax innan jul lyckades jag få ett jobb. Inget dunderjobb men i alla fall bättre än ingenting och något som jag defenitivt kunde tänka mig att göra; ett telemarketingjobb. Jag sitter i telefonen och bokar in kunder på luncher och jag jobbar på helprovision. Men som ekonomin är idag är det inga företag som har tid eller råd med dessa luncher. Och eftersom jag jobbar på helprovision får jag ju inte betalt om jag inte lyckas få in mina bokningar. (Ingen annan får in några bokningar heller men jag tror heller inte att det här jobbet passar mig så bra i alla fall).

Jag börjar få extrem panik eftersom det nu kommer att hänga på mig att få in pengar så att vi kan bo kvar i lägenheten och går till jobbet varje dag, jobbar 8 timmar och jag får inte ett öre för det! Det är fruktansvärt frustrerande och inte direkt motverande. Dessutom vantrivs jag verkligen på jobbet, är utfryst och känner mig helt enkelt bara osynlig och förbisedd… och sen är det en massa andra smågrejor. Jag fick världens ångestatack igår när jag kom hem från jobbet, jag bröt ihop fullständigt och bara grät.

Mamma, min syster, mormor och morfar och alla tycker att jag ska sluta men min pojkvän tycker att jag ska försöka ett tag till (och det är enda anledningen till att jag inte redan har slutat, jag vill inte göra honom besviken) Det känns inte så bra alls.

Jag pratade med mamma och min syster igår, mamma sa att hon blir jättearg på mig om jag går tillbaka till jobbet och min syster säger samma sak. Men sen pratade jag med Jimmi och han tycker att jag ska fortsätta för att jag inte ska ångra mig efteråt, det kan ju bli bättre säger han. (Jag vet att han har rätt men det känns verkligen inte alls så) Men hur jag än gör kommer jag att göra någon besviken, mamma vill inte att jag går och Jimmi vill att jag försöker (Hhan säger att ahn inte blir besviken om ag slutar men det känns som att han kommer bli det i alla fall).

Det som skrämmer mig är att jag börjar må riktigt dåligt, jag känner mig väldigt nere och har extremt lätt för att börja gråta och jag kan knappt äta längre… mår bara illa så fort jag försöker. (Det har hänt förut, varenda gång jag blir så här slutar jag äta och det har haft sina tråkiga konsekvenser).

Vill inte att ni ska tycka synd om mig eller så….som sagt, behövde bara skriva av mig lite och kanske har någon varit med om något liknande och kan ge mig ett tips på vad jag kan göra? Det är ju inte direkt lätt att få ett nytt jobb i dessa tider…

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

TerriZue
2009-01-13 12:27
0

Oj, jag såg att det var några slarvfel i inlägget, ber om ursäkt för det.

Salladshataren
2009-01-13 12:28
0

Prata med chefen om att du känner dig utfryst? Det är väl han/hon som har ansvar för hur sina anställda mår på jobbet…

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

TerriZue
2009-01-13 12:35
0

#2 Det är så att det är ett väldigt litet företag, vi är bara fem stycken (med mig inräknad) och chefen är en av de som fryser ut mig… men värst är hans fru.. Jag blir galen på det här och jag vet inte riktigt hur jag skulle ta upp det heller..

velepa1986
2009-01-13 12:45
0

Jag har vart med om samma sak, vantrivts på jobbet och fått sån panikångest när ja kommit hem och grät och kännde mej borta.. Men min pojkvänn tyckte inte att jag skulle gå tillbaka om de fick mej att må så, så de gjorde jag inte heller.. Men även fast han skulle önskat att jag stannade kvar lite till så skulle jag inte gjort de.. De värsta va att de va min svärmor som fixade in mej och ja va endast kvar i 3 dagar..

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

Karmatarerskanise
2009-01-13 13:47
0

Låter inte alls bra, ett jobb som bara är provisionsbaserat.
Du får ju inte något betalt, så du kan lika bra sluta.

Kontakta arbetsförmedlingen igen. Får din sambo a-kassa?

TerriZue
2009-01-13 14:10
0

#4 Anledningen till att han vill att jag stannar är att vi behöver de pengar jag kan tjäna ihop för att kunna bo kvar i lägenheten och som det är nu är det ju enormt svårt att få ett jobb…speciellt när man inte har mycket erfarenhet.

#5 Nej, jag tycker inte heller att det är bra… :/

Ja, han får A-kassa men vi kommer inte ha råd att bo kvar bara på den… vi behöver de extra pengarna jag kan få (om jag nu kunde få något betalt)

Jag blir galen, det känns som ett hopplöst läge…och det är ju inte direkt till hjälp att man är superdeprimerad när man måste försöka vara trevlig i telefon.

Karmatarerskanise
2009-01-13 14:16
0

Det finns alltid socialen. Klingar fel hos många, jag vet, men i ert läge är det nog aktuellt! Om ni vill kunna bo kvar.

TerriZue
2009-01-13 14:27
0

Det kanske skulle vara en bar idé. Jag har inget emot sånt, jag tycker det är jättebra att man kan få hjälp…jag är bara väldigt osäker på hur man bär sig åt..

Karmatarerskanise
2009-01-13 14:29
0

Du tar kontakt och förklarar läget.
Du frågar rättare sagt rakt ut vem du ska prata med.

TerriZue
2009-01-13 14:30
0

Får kanske göra det då…. jag ska försöka söka nya jobb men det är rätt jobbigt…är helt slut när jag kommer hem från mitt nuvarande jobb… men vi får nog ta och pallra oss ner till socialen…

Karmatarerskanise
2009-01-13 15:05
0

Ja självklart måste du söka nya jobb, men socialen kan hjälpa er till någon av er hittar ett betalande jobb.

pyromanen
2009-01-13 19:18
0

Verkar dumt att slita eller satsa på ett jobb som ger så lite pengar och dessutom inte är trevlig arbetsmiljö.  Använd energin till att leta efter nåt annat jobb istället.

parsley
2009-01-13 20:04
0

Försök hitta något annat jobb. Börja plugga kanske också kan vara en utväg (studiemedel). Prata med soc. Är du med i facket? Kan du få något stöd därifrån?

Vet ni eller känns det som om ni inte har råd att ha kvar lägenheten? Gör en budget.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1373&lngArticleId=4997

Konsumentverket har något som heter koll på pengarna på sin hemsida.

Kan ni minska era kostnader på något sätt? Kan hyresvärden tänka sig att plombera ett rum i lägenheten så ni får en tvåa istället för en trea. Billigare och ni slipper flytta. Bil, sälja eller ställa av.  Se över kostnader för dator och telefoni. Kan dessa minskas? Säga upp tidningsprenumerationer.

Socialen kontaktar man så här: Ring till kommunens växel och säg att du vill ansöka om ekonomiskt bistånd (som det så fint heter), så kopplar de dig till rätt person. Kommunens telefonnummer hittar du på t ex Eniro eller kommunens egen hemsida.

Känns det krångligt med budget, säg till så ska jag försöka hjälpa till.

Socialbidragsnormen finns på socialstyrelsens hemsida. Där kan man se hur mycket pengar myndigheterna förväntar sig att man ska klara sig på.

http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2008/10186/2008-126-57.htm

[

](http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2008/10186/2008-126-57.htm)

Madde
2009-01-13 20:21
0

#0: jag lider med dig. Jag har själv genomlidit ett sådant jobb.

Däremot sa min sambo åt mig varje dag i 6 veckors tid att jag skulle sluta. Men jag kände mig för stolt för att sluta plus att jag inte kunde sluta då jag skulle få karens från a-kassan.

Men till slut så mådde jag så dåligt att det började svartna framför mina ögon en dag när jag var ute och gick, jag fick hjärtklappning och ångest. Vilket jag aldrig har litit av förut. Och jag mådde fruktansvärt dåligt tills den dagen jag åkte in och sa att de fick säga upp mig.

Det gjorde de och genast när jag åkte därifrån så mådde jag mycket bättre. Däremot tog det 6 månader för mig att hämta mig psykiskt.

Än idag mår jag jättedåligt pga det här jobbet då jag var sjuk några dagar och sen dess klarar jag inte av att inte känna skuldkänsla de gånger jag är sjuk. Nästan så jag går och jobbar för att inte må dåligt. Fasten jag är jättesjuk.

Sen att du inte ens får lön. Du säger ju själv att det är svåra tider och tjänar du inget får du ju ingen lön. Så varför slita för inget. Varför skulle det ändras på 1 dag, 1 vecka, 1 år.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

TerriZue
2009-01-14 09:16
0

#13 Tack för alla tips, jag ska defenitivt försöka ta kontakt med soc. Ingen av oss har körkort så några såna kostnader har vi i alla fall inte. :) Ska vi ta oss någonstans får vi skjuts, går eller cyklar. :)

#14 Usch! Det är verkligen hemskt hur stor betydelse det har att man trivs på jobbet eller inte. Hoppas verkligen att du har ett jobb som du trivs och mår bättre på nu.

Jag blir verkligen galen på att jag inte tjänar några pengar…det gör ju inte trivselfrågan bättre direkt…

Jag har alltid varit en sån som tycker att trivsel är viktigast. Har jag två jobb att välja mellan och det ena ger jättebra betalt och det andra ger mindre så skulle jag ändå välja det med mindre betalt om det är det jag trivs bäst på. Trivs man inte på jobbet tycker jag inte ens att det är värt pengarna eftersom man ändå mår för psykiskt dåligt för att kunna använda dem…

Aviendha
2009-01-14 09:28
0

Vilken hemsk sits du har. Trivs du inte så bör du försöka leta något nytt. Själv slet jag för de fina pengarna, och fick dem. Men det dröjde inte länge innan magen värkte varje dag, och jag grät i duschen innan jag skulle dit. Väggen kom och slog mig till backen, och jag var sjukskriven i 10 månader.

Nu menar jag inte att det kommer hända dig, men percis som du säger så är trivseln väldigt viktig för att (iaf jag) ska funka helt och må bra. Sen att du knappt alls får pengar för det.. Det är ju för jäkligt. Försök hitta något annat, vad som hellst måste ju ge mer än det. Jag hade iaf garantilön på 15 000 som telefonförsäljare, men det var väl det som gjorde att jag stannade så länge med..

Lycka till!

parsley
2009-01-14 10:40
0

Kan du bli uppsagd pga arbetsbrist från ditt jobb? Du hamnar i en bättre sits om du blir uppsagd pga arbetsbrist, än om du säger upp dig själv.

TerriZue
2009-01-14 10:59
0

#17 Nej, jag tror inte det… det är ju ett telemarketing-företag så arbetsbrist är det inte… abra rsultatbrist. Det finns gott om företag att ringa men jag får bara betalt om de tackar ja till den inbjudan jag har och det gör de inte…

Vet inte om det beror på att jag är en dålig bokare men jag tror inte att det är det… många andra har samma problem…

Ceciliaolucifer
2009-01-15 00:21
0

Jag säger bara såhär, din hälsa står alltid främst oavsett vad. Prioritera dig själv, för om du går in i väggen, vem ska "rädda" er då?

Jag skulle råda dig att be om att få sparken, så att du kan få akassa direkt. Vet inte om det är möjligt eller om någon gör så. Men det kanske kan vara värt att fråga?

Sen så kan jag bara tipsa dig om att sitta tex barnvakt. Min syster är reggad här (http://barnpassning.se ) och det är lättförtjänta pengar. Hon blev kontaktad av en läkare som behövde barnvakt 1 gång i veckan, varje onsdag under flera månader och fick 1000kr för en hel dag. Sen har det genererat i att den här läkarens arbetskamratar som också behövde barnvakt har kontaktat henne, och hon får 100kr timmen.  :) Så numera är hon en lycklig student, hehe..

TerriZue
2009-01-15 09:09
0

#19 Tack för tipset! :) Det ska jag kolla upp.

Jag är också lite orolig för att jag ska gå in i väggen… har aldrig gjort det förut och hoppas verkligen inte att det här blir första gången.

Jag håller på att bli galen, är helt darrig i kroppen när jag ska gå upp på morgonen och så fort nån frågar om jobbet börjar jag gråta. Jag anstränger mig till tusen för att hitta ett nytt jobb nu, jag vill verkligen inte vara kvar men om jag kan hitta ett annat jobb i stället skulle ju det vara rena drömmen!

parsley
2009-01-15 13:14
0

Sök sommarjobb.

Arbetsbrist är inte det samma som att det inte finns något att göra. Be att de säger upp dig pga arbetsbrist så du hamnar i en bättre situation än om du säger upp dig själv.

Sjukskriv dig, fr om i morgon, innan du tar död på dig själv.

MimmieM
2009-01-15 19:00
0

Gå med i en Vikariepol, det behövs alltid folk som kan dagsvikariera inom förskola-skola.

Carpe Diem

Niini
2009-01-16 09:46
0

Jag skulle föreslå att du börjar söka nytt och jobbar kvar tills du hittat något annat, på så sätt gör du i princip alla nöjda.

Maria
2009-01-16 11:22
0

#21 Sjukskriva "sig" kan man göra i 5 arbetsdagar utan läkarintyg. Sedan är det en läkare som bedömer om man är såpass sjuk så att man inte kan arbeta.

#0 Vilken jobbig situation. Jag skulle slutat och försöka att dra ner på annat. Ev. byta till en billigare/mindre lägenhet.

En period i livet bodde vi i en 4:a med barn, hund o katt. Vi var tvugna att byta ner oss till en 2:a och bodde där i 6 år tills allt ordnade till sig bättre. Det är jobbigt men det går.

Lycka till…

/Maria

SweGizmo
2009-01-17 15:52
0

Ett tips är att bli vikarie på tex dagis eller på ålderdomshem:) behövs alltid folk där:)

Min blogg: SweGizmo.se

Sara
2009-01-18 20:23
0

Som jag ser det så är det ingen idé att sjukskriva sig om man inte har fast inkomst. Man får ändå ingen sjukpenning.

Jag skulle hellre lägga tiden på att söka jobb än att sitta där och ringa och må dåligt.

Sara

TerriZue
2009-01-19 09:48
0

#25 Jag skulle verkligen vilja jobba inom förskolan, det är något som jag verkligen tror att jag skulle trivas med men de kräver ju alltid att man har utbildning. Har du något tips på hur jag skulle kunna komma in på en förskola?

#24 Tack så mycket. :)

parsley
2009-01-19 12:12
0

Ring till kommunens växel ( de hänvisar dig rätt). Har de ont om vik och / eller kräver utbildning, så vet du vad du ska göra. Utbilda dig till förskollärare.

TerriZue
2009-01-19 12:42
0

#28 ja, jag var inne och sökte en utbildning som skulle läsas på distans (det finns ingen här) men jag fick inget stöd från kommunen, och då kom jag heller inte in på utbildningen, annars hade jag kommit in.

Det finns EN utbildning till förskollärare här men jag kan inte gå den… för jag är svensk, det är bara invandrarkvinnor som får utbilda sig till förskollärare här.

MimmieM
2009-01-19 16:16
0

Om du går med i en vikariepol så krävs det ingen utbildning (tyvärr skulle jag vilja säga) för att undervisa. Men du kan inte få ett fast arbete, men du kan gå på vikariat.

Carpe Diem

TerriZue
2009-01-19 16:44
0

#30 Det låter faktiskt som en bra idé! Det ska jag göra, jag får försöka ta mig ner till Arbetsförmedlingen och verifiera mina uppgifter och gå med i vikariepolen. :)

MimmieM
2009-01-19 19:03
0

Det gör du inte via AF, du ska deremot skicka efter ett utdrag ur ditt straffregister ifrån polisen som rör arbete i förskola-skola. Finns på polisens hemsida. Sedan tror jag det räcker med att anmäla dig till en vikariepol på eget bevåg.

Carpe Diem

SweGizmo
2009-01-19 20:18
0

#27 nej för att vara "bara vikarie" behövs ingen utbildning. Ring till din komun och fråga om nummer till en vikariepol (heter det så??) för att kunna tim-vicka på dagis. Så gjorde jag:)

Min blogg: SweGizmo.se

MimmieM
2009-01-19 23:57
0

#33 Precis så ;)

Carpe Diem

Meghan
2009-01-20 01:56
0

Att gå till en arbetsplats där du känner dig utfryst och får ångest av kommer inte att fungera till slut. Du går sönder och då blir det ännu jobbigare för dig att orka söka ett nytt jobb.

Min dotter är 21 år och visste inte vad hon ville göra efter gymnasiet. Hon har inte barnskötarutbildning, men fick jobb iaf.

Tipsade henne om att ringa runt till de som ansvarar för anställningar till förskolorna (dagis) i vår kommun. 3 dagar senare hade hon ett vikariat på ett dagis där hon trivdes toppenbra.

6 mån senare fick hon ett erbjudande att börja på en ny förskola och där har hon nu efter jul fått en fast tjänst. Hon älskar sitt jobb och får lön varje månad. Det är liksom det hela går ut på, man jobbar och får ersättning.

Du skall inte stanna på en arbetsplats där du mår så dåligt.

Ring din kommun i morgon och ta reda på vem du skall prata med om du vill jobba på ett dagis. Dom söker alltid personal.

Din kille får också börja leta nytt jobb.

Lycka till och varm kram Ann

Tatsja
2009-01-20 08:36
0

Är du med i facket? Ta i sådana fall upp det med dem. Vet att de även lyssnar på dem som inte är med. Gör ett försök i alla fall

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

TerriZue
2009-01-20 09:32
0

#35 Tack, så mycket. :)

Jag ska ringa kommunen i morgon. Jag SKA bort härifrån! Tänker inte sitta kvar och må dåligt, det vill jag inte längre. Jag känner att det bara blir tyngre och tyngre att rycka upp mig efter jobbet.

Jag börjar deppa ihop igen 5 minuter efter att jag har kommit ut från jobbet för att jag vet att jag måste tillbaka igen dagen efter. Det är fruktansvärt irriterande och börjar knäcka mig.

I morgon är det vikariepolen och kommunen som gäller.

parsley
2009-01-20 12:24
0

Kolla med AF vilka förskolelärarutbildningar som finns och googla på utbildning förskolelärare, så hoppas jag att du kan hitta någon utbildning.  Finns den inte i stan där du bor så kanske du kan pendla.

Den där utbildningen för invandrarkvinnor du nämner är säkert någon form av arbetsmarknadspolitisk utbildning för att de ska ha lättare att få jobb.