Vännens flickvän*suck*
Har en internetkompis som jag har känt i över 5 år nu. Vi var kära i varandra men det blev aldrig något. jag var 15 och han 17. Han blev ihop med en tjej ialla fall och vår kontakt och nära vänskap försvann och har kommit och gått under dessa år med längre och kortare uppehåll.
Nu bor de ihop och har en dotte som är bara någon månad äldre än min egen dotter och min vän funderar på att gifta sig med henne. Jag är jätteglad för deras skull.
Problemet är att hon verkligen hatar mig. för 3 år sedan snart så bjöd jag hem båda två till min egna lägenhet och vi trängdes alla 3 i min dubbelsäng och min vän låg i mitten och han av någon dum alnedning höll om mig, men jag puttade bort honom när jag vaknade och upptäckte detta. hon hade tydligen sett det också, så hon har lite grund i varför hon inte gillar mig..
nu har hon ialla fall skickat ett mail till mig bett mig att säga upp kontakten med min vän.. hon säger att jag är ju gift och har egen unge så då behöver jag inte snacka med hennes kille. hon verkar inte fatta att han faktiskt är en av de bästa vänner jag har haft och hur mycket han betyder för mig. hon vet dock inte om att jag faktiskt älskar honom och ångrar att det inte blev något mellan oss.. men jag skulle aldrig kunna göra något som har med otrohet att göra. vi är bara vänner. och dessutom bara på internet och sms och något kort telefonsamtal ibland.
jag förstår verkligen inte varför hon mailar hatmail till mig och säger att jag försökte ta honom ifrån henne för 3 år sedan när det var han som var på mig. och jag förstår inte heller hur hon kan tro att hon kan bestämma vad jag ska göra och inte. dessutom så påstod hon att jag var omogen för att jag tydligen har lagt upp utmanande bilder i min bilddagbok (varför hon ens glor i den fattar jag inte). vad har hon med det att göra, och vad har det ens med saken att jag snackar med henne kille att göra?
Jag blir bara så ledsen.. jag vill inte förlora den bästa vännen jag någonsin har haft, även fast vi kanske int eär så nära längre, men vi har historia som betyder mycket.. Ska dessutom träffa honom och hans dotter i februari en stund och fika när han ska åka till sina föräldrar, hon vet dock inte detta..
Vad kan man göra i en sådan här sits?
har förklarat för henne att han bara är min vän och att ja aldrig velat ta honom från henne..
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Jag kan faktikst förstå henne. Det låter ju på dig som om saker var annorlunda så skulle du vilja ha honom. Hon kan säkert känna av det. Träffas bakom hennes rygg? Det gör ju bara saken värre om hon får reda på det.
Jag förstår att du inte vill förlora en vän men det verkar inte vara så bra för dig heller om du ångrar saker. I så fall vore det bättre att låta kontaken vara tills du verkligen känner för honom som en vän och inte mer.
Och han borde tänka på sitt förhållande om han älskar henne. Min fästman skulle aldrig träffa någon bakom min rygg om han visste att det skulle göra mig ledsen. Och jag skulle inte vilja att han var vän med någon som fortfarande hade känslor för honom fastän jag litar på honom. Det skulle kännas konstigt.
Jag tycker det låter som den typiska svartsjukan när man blir sur på fel person. Att han höll om dig kan ju vara så enkelt att han sov och trodde det var hans flickvän.
På sätt och vis förstår jag henne. Hon är säkert avudsjuk på er kompisrelation och med lite dåligt självförtroende så ser hon dig som en rival.
Sara
Jag förstår att hon är svartis, men att skicka hatmail och be dig säga upp kontakten är omoget. Hon borde acceptera att ni är kompisar, trotts hennes svartsjuka.
Min pojkvän brukar smsa med hans båda fd strul som vill ha honom tillbaka, som gör allt för att vi ska göra slut (de har dom sagt till mig). Och jag kan ju inte göra annat än att hata dom men att accepetera att min kille bara är ute efter vänskaplig relation med dom..

#1 jag provade och hörde inte av mig på runt 1 år. men när vi började prata igen så kom känslorna tillbaka. men de bara ligger där under ytan och vi pratar aldrig om sånt, han vet inte ens att jag fortfarande vill ha honom, jag håller vår vänskap på den nivån så hon kan ju inte veta hur jag känner heller.
#2#3 jo, jag förstår att hon är svartsjuk också, men hon överdriver så mycket. vi bor ju över 30 mil från varandra dessutom. jag hade nog brytit kontakten om vi hade bott i samma stad.
fattar inte att hon inte pratar med honom istället fcör att hoppa på mig..
En fråga först, vill du fortfarande ha honom? (som du sa i #4) Det låter inte så särskillt shysst mot din karl… Men det är ju inte frågan.
Till frågan: Jag hade nog ringt upp tjejen och förklarat hur du tänkte (givetvis itne att du vill ha honom då!) men att ni är goda vänner sedan länge, och det vore verkligen jättetrist att förlora honom OCH HENNE som vän. Kanske kan ni två (du och tjejen) umgås ensamma någon gång och få en egen relation? Ni är ju båda unga mödrar, ni borde ju ha jättemycket att diskutera, så som ömma bröst, sexlusten och bristningar eller barnkläder =)
Jag tror inte på att träffa honom bakom ryggen på henne, för det ahde iaf gjort mig betydligt mycket mindre vänligt inställd.

Tänk om din man läser här att du älskar den andre killen. Eller någon annan som vet vem du är. Inte illa menat, men man skall nog vara lite försiktig på nätet.

Jag hade inte gillat att min karl hade en sån kontakt, och vill du ha honom ännu så lär hon märka det, man skickar alltid ut små signaler hur mkt man än försöker dölja det. Däremot är det omoget av henne att skicka sådana mail till dig, Håller med EmmaL -bra förslag!

Han har nu pratat med sin sambo och hon verkar nu förstå att det är henne han vill leva med men ha mig som vän.
Vi ska kanske någon gång träffas alla tre för att börja om och vi ska lära känna varandra. det känns jättebra, vill ju vara vän med henne. Men när det skulle bli vet jag inte. i sommar kanske… men nu så verkar det som att hon accepterar att jag och min vän är vänner, hon gav mig till och med tips vart man kan hitta en grej som jag letar efter till min dotter :)
Det låter ju jättebra =) Om man känner sig inkluderad så minskar ju svartsjukan ofta, för att saker händer bakom ens rygg tär, för är det bara vänskap så borde den tåla ljus eller vad man ska kalla det. Genom att även lära känna henne kan du få en till vän, och få en bättre och trevligare kontakt med din gamla =)
Paulina
förlåt om det blir som ett påhopp å din sida nu telefonkontakt. Men i denna tråd beter du dig ju nästan som din "kompis" flickvän, bara att du inte skickat något mail med dumma ord i. Hur kan du bete dig såhär själv mot din fästman? lite dubbelmoral över det hela…

#10 Vadå? Man får väl vara vän med vem man vill? O som hon skrivit så skulle hon aldrig vara otrogen eller nått, hon vill bara ha sin vän kvar utan att vännens flickvän är arg och otrevlig! Man kan älska mer än en person, och man kan älska på olika sätt. Ser inte någon dubbelmoral i det hela.
Qui dormit, non peccat

#11 Jag tror att det josef91 menar är att det kan vara lite dubbelmoral i det hela om man läser t.ex. "att jag faktiskt älskar honom och ångrar att det inte blev något mellan oss.."
Nu ska jag inte peka några fingrar och lägga mig i hur folk lever sina liv. Jag kan bara prata för mig själv. Men jag personligen skulle aldrig inleda en ny relation om jag hade de känslorna för någon annan. Det skulle inte vara rätt mot mig, mot den nya eller den gamla. Otrohet sitter inte bara i fysiska handlingar, man kan vara det i tanken också. Mitt hjärta ska vara helt, och bara banka för en. Skulle heller inte acceptera om min partner hade sådana känslor för någon annan. Älska får man göra, som sagt kan man älska på många olika sätt, men jag skulle inte vilja att min sambo ångrade att han inte fått ihop det med den andra.
Men sen är det också så att alla förhållanden är olika, människor är olika. Så länge telefonkontakt är rak och öppen med det hela så har hon ju inte gjort något fel, sina känslor kan man inte rå på, det är ju vad man gör av dem och hon har ju inte gjort något! Jag är glad att det löste sig och att hon fick behålla sin vän och kanske vinner en till vän i hans flickvän!

#10 hur beter jag mig mot min man? Han vet att pratar med min vän och vet allting och han har inget emot det. Så jag gör inget ont mot honom, jag är ärlig mot honom.
Jag kan tillägga att jag inte är monogam utan gärna vill leva i ett öppet förhållande, men min man vill inte. För mig faller det väldigt naturligt att kunna ha känslor för flera samtidigt, men jag vill däremot tillbringa mitt liv med min man men ha möjlighet att ha lite romanser vid sidan av.
Min vet hur jag önskar att leva så jag gör inte honom något fel då jag råkar ha känslor för min vän. Det viktigaste är att jag håller honom på den nivån och inte gör något annat utan min mans vilja.
Så i mina ögon så är det faktiskt min man som gör mig fel genom att hålla mig låst till honom.

Men dom flesta klarar inte av att ha ett öppet förhållande och det är sånt man ska göra klart i början av ett förhållande.
Låter svårt att få det att funka i längden när bara en är poly fast jag antar att det går. Men vet inte hur roligt det kan vara för någon av er. Du får inte leva ut alla dina känslor och om jag var han skulle jag inte stå ut fast han kan ju känna annorlunda.

#14 jag har klarat mig i lite över 3 år nu. och jag känner inte så stort behov av annat just nu. Men vi är så öppna mot varandra så om det kniper så får vi prata om det och lösa problemet. Min man verkar inte vara helt poly heller. I vår relation så får jag gå ex gå ut på krogen coh ragga killar/tjejer bäst jag vill bara det är honom jag går hem till efteråt. och det kan jag leva gott på hur länge som hälst efter en trevlig kväll. Så det funkar ju bra hittills, men vi får se hur det blir i framtiden. Nu ska vi satsa på främst att få tid för varandra.
Kul att höra att det blivit bättre, att ni kanske till och med kan umgås som vänner allihop. :)