Finns ni här som...
är "emot" one night stands/sex utan tvåsidig djupare kärlek? och ser på sex som ngt riktigt hett men som endast hör ihop med (en i taget) stadig kärlek? jag menar inte på ngt religiöst sätt utan bara känslomässigt.. Skulle vara intressant att höra hur ni tänker då jag själv känner så här men oftast inte säger det till ngn. Jag menar altså för er själva och inte om ni accepterar hur andra är eller inte för det är ju såklart ok, alla får vara som man vill så länge det ej skadar ngn
Jag är helt emot one night stands och allt sånt, det är billigt enligt min åsikt.. Har kompisar som träffar killar för första gången och har sex med dom dagen efter och kanske blir tillsammans ett tag, plus att vissa enbart har sex för sexets skull med folk dom inte känner nått för eller kommer träffa mer… Billigt, fel, omoraliskt, äckligt… Men det finns säkert någon som inte håller med mig.
Tror på stark kärlek enbart mellan 2 personer livet ut.
Är själv inne i ett förhållande (vi var båda oskulder/ det första för båda) vi dejtade i ca 2 år och har varit tillsammans i 4 år nu och är förlovade.. planerar för framtiden.
Kanske lite ovanligt i dagens tider? Men underbart!!!

#1 Då är jag omoralisk, äcklig och billig då. Jag och min nuvarande kille hade sex första kvällen men har nu varit tillsammans i drygt 2 år…och 2 år har jag lite svårt att ha ett förhållande som bara bygger på sex.

jag med!
hade sex med den killen jag idag är gift med o bor ihop med första kvällen vi träffades..
o våran kärlek är inte mindre stark bara för att vi råkade hamna i säng dag 1… o jag har som mål (äevn han) att vi ska vara tillsammans livet ut, det av därför vi gifte oss
har även dejtat killar där det inte hänt ngt första gången o inte heller tredje.. o det funkade ju inte bättre för det…

#1 Jag är visst också omoralisk, billig och äcklig.
Jag gillar sex, så är det bara. Då jag inte varit i ett förhållande har jag haft sex med killar bara för att ha lite kul, men det betyder inte att jag hoppat isäng med vem som helst heller.
Jag och min nuvarande pojkvän hade sex första kvällen också, och nu har vi varit tillsammans i 10 månader. Jag kanske är 17 och naiv, vad vet jag, men jag anser att vårat förhållande bygger på enorm kärlek och inte sex.
Det var bara en bonus att öppna paketet första dagen… ;)
Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

hehe… jaha äh det är väl ingen som e äcklig, vi e bara olika.. men då undrar jag också, -om man dejtar flera samtidigt i början som många kanske gör och tycker om alla en hel del och ska välja en av dom som man kanske i slutändan gillar bäst, -har man sex med alla fram tills dess man väljer då? detta har förbryllat mig då det känns äckligt att ha sex med en kvinna som samtidigt har en relation med ngn annan, råkade ut för detta en gång och blev enormt äcklad (hoppas ingen tar åt sig)
Då jag har dejtat, så har jag hållit mig borta från andra. Är det rent för sexets skull så har killen vetat om detta och då har de ju möjlighet att säga ifrån om de skulle stötas av det. Raka kort från min sida.
Men… De få gånger jag haft ett äkta ONS, dvs dragit hem kille utan namn på krogen så har jag inte förklarat hela läget med ev andra killar jag haft sex med, och när, utan då är det bara sexet, vilket denna kille då vart införstådd i. Han kan ju själv anta vad han vill, och vore han intresserad av att veta om jag träffat andra strax innan så kunde han då ha frågat.
Paulina

#5 Jag är av samma åsikt. Jag tycker att det är fel att ha sex med typ 5 olika samtidigt. Jag dömer ingen som har det, men för mig känns det lite fel. Det finns andra sätt att 'välja på', då spar jag hellre sexet till den speciella människan jag valde.
Jag har aldrig haft flera samtidigt, då jag inte gillar att bolla med människor på det sättet.
De killar jag haft har vetat vad det gått ut på, att det aldrig kunnat bli mer då det handlat om endast det.

Jag ser inget fel i one night stands eller sex utan kärlek men jag förstår inte riktigt folk som föredrar det framför sex i förhållanden. Sexet blir ju bättre efter ett tag då man känner varandras kroppar och vet vad den andra tänder på. Det är ju inte så att man har det bästa sexet med en partner första kvällen.
Sen så tycker jag att det är fel att dejta flera och ligga med dom om man inte är ärlig om det.
Absolut inget fel med ONS. Bara man använder skydd.
#2 Jag har mina åsikter & ni era!
#10 Ja, absolut är det så. Alla kan ju inte tycka lika i allt =)
Ett allmänt tips är att uttrycka det som "jag skulle käna mig billig, smutsig.." osv, då blir det inte lika utpekande.
Paulina
#11 Jo visst :)
Men jag tycker det är billigt osv. Det är min åsikt & sen får folk tycka vad dom vill, vi är alla olika i tycke & smak!

#12 Lite dömande, tycker jag. Finns smidigare sätt att uttrycka sig på, även fast det är din åsikt. Som sagt - alla är vi olika.
Ingen rätt att döma andra på det sättet då. Men ja, det är ju bara min åsikt.

Jag är för one night stands. Men jajg tror mycket av den här diskussionen handlar om egna val i livet. Som tex Cutie som valde att förlora oskulden med sin nuvarande fästman, jag förstår hennes resonemang eftersom hon kopplar det till egna erfarenheter.
Fast.. jag skulle å andra sidan aldrig bli tillsammans med någon utan att vi haft sex först. Jag gjorde en grundtabbe när jag var 16, blev tillsammans med en kille och sedan visade det sig att han inte kunde ha sex eftersom hans förhud var för trång. Jag kände mig grundlurad och kommer aldrig göra om samma sak igen.
Jag anser att det är upp till var och en, men sedan måste man också respektera andra människors smak. Att tex säga som #1 att hon ser ner på människor som har det, och sedan kallar dem billiga tycker jag är rent av otrevligt även om jag inte läser det som påhopp.
Carpe Diem
#12 Ja, men vad jag menade var att om du skriver så (och andra för den delen) så får du fram dina åsikter tydligt så det räcker, men ändå behöver ingen känna att de är utpekade som billiga.
Jag skulle aldrig få för mig att skriva att de som är helt emot ONS är dumma och pryda. Det är som tidigare sagt ett val man gör. Och en åsikt man har, men bara för att man har en åsikt behöver man inte kränka folk omkring sig.
För mig är sex såpass viktigt att jag behöver det helt enkelt. ONS är ett enkelt sätt att få det, även om det kanske inte är kvalitet. Därför har jag satsat på att ha återkommande sex, men personer jag gillar att ha det med. Sen om det är ett förhållande eller en kk är en annan sak. Men regeln jag har är att det ska vara klara "regler" så båda vet vad som gäller så ingen bli skadad eller sårad.
Med nuvarande så var vi faktiskt tillsammans och väntade ett tag. Men ärligt talat så hade det inte blivit långvarigt om han inte alls kunnat ha sex.
Paulina

Så, då har vi rett ut den saken och så försöker vi tänka på att vara trevliga mot varandra här inne!
Peace and Love!
Carpe Diem
jag har aldrig haft sex enbart för sexets skull, jag gillar inte on nights stands… det skulle inte käns rätt för mej. jag och min nuvarande kille hade sex första gången efter 5 dagar;) men jag hade INTE gjort det om det inte hade vart för att jag trodde/hoppades på att det skulle bli något mellan oss. Så ja, någons slags kärleks-känsla måste vara med för att jag ska vilja ha ett samlag.
Min blogg: SweGizmo.se

värst va många iller & råttägare det verkar finnas i hela forumet
#18 Kan bero på att (på illersidan) det inte finns så mycket vettig info anat än det man lär sig från varandra och det är sällan folk i ens omgivning som har iller som man kan diskutera med. Sen har vi upptäckt alla andra fantastiska siter som iFokus har att erbjuda! =)
Paulina

=) trevligt, känns lite unikt får jag säga

nope har aldrig haft onenightstands o kommer antagligen aldrig ha det heller! bara sex ger mig ingen större njutning, de är kärleken och samhörigheten mellan två människor som gör det speciellt o underbart.
Qui dormit, non peccat
Jag tillfaller då den skamliga skaran som väljer att njuta av sex oavsett om jag har partner eller ej. Det är underbart att ha sex med den man älskar. Och det är helt underbart att kunna träffa en kille en kväll, ha spännande villkorslöst sex och tacka för sig. Har man inte upplevt den spänningen så tycker jag att man går misste om något.
Jag skulle aldrig köpa grisen i säcken för jag tänker inte leva med ngn som jag inte har ett bra sexliv med. Dont spend your life on worthless sex.

för egen del gillar jag inte sånt, men vad andra gör är helt upp till dem :)
Själv gjorde jag som cute, jag tappade min oskuld till min sambo, och här snart 9 år senare så är han den enda jag skulle vilja dela intima situationer med, hoppas och tror att det är för livet!
Men som sagt, om andra väljer att ha flera sexpartners och inte vara i förhållande eller, ja, det är upp till var och en. Tycker inte att ni som lever så är billiga eller äckliga på nåt sätt.
Man måste få leva ut och bejaka sin sexualitet på det sätt som känns bäst för en själv!

bra sagt, och jag tycker att det är en fin tanke. mycket bättre uttryckt i ditt inlägg än föregående talare.

#1 "Har kompisar som träffar killar för första gången och har sex med dom dagen efter och kanske blir tillsammans ett tag, plus att vissa enbart har sex för sexets skull med folk dom inte känner nått för eller kommer träffa mer…"
Fattar inte hur dina kompisar vill vara dina kompisar när du tycker dom är äckliga, smutsiga och omoraliska osv…
Tycker inte de e nåt fel med ONS :)
själv tycker de e stor skillnad på att "älska" och "knulla"
e lite nyfiken på varför man e billig och omoralisk om man har ONS?
vad grundas det på?

#27 värderingar, som hos oss alla :)
Carpe Diem
jo så långt e jag med :D
men jag mena lite varför de skulle anses som omoraliskt?
för att de ansågs skamligt att ha sex utanför äktenskapet förr i tiden?
sitter å funderar lite bara på orden i sammanhanget och är allmänt nyfiken :) plus trött :P ska upp halv fyra med
hua fnuha!

Min stora syster forlorade oskulden tillsammans med den mannen som hon nu har 2 barn och 19 år tillsammans med, min lillasyster har två karlar i veckan innan hon hittade sin kärlek och jag har varit likadan.
Saken är den, att jag kan mycket väl förstå de som är strikt monogama. Hittar man sitt livs kärlek med det samma så är det ju helt underbart :) Grattis till er!! När man sedan haft en, två, tre.. sju.. tolv etc. parners så är det inte lika stor grej att hoppa i säng med en människa. Man har liksom lärt sig separera känslor som "skönt" och "kärlek". Sedan om det kommer "kärlek" ur det där "sköna" så är det ju toppen.
Jag skulle aldrig kunna leva i ett förhållande där sexet inte var bra. Har man då enbart haft en parner så har man inte heller så mycket att jämföra med, och eftersom man stannar så är det säkerligen också bra. Men jag har många ggr haft känslor för en person som sedan helt dött efter att vi varit intima med varandra, eftersom jag VET (genom min tidigare erfarenhet) hur bra sex kan vara och jag nöjer mig inte med mindre. Sedan om jag väljer att lämna någon för att sexet var kasst, så kan man ju knappast säga att känslorna djupnat direkt heller.
Vi är alla olika och tacka gudarna (eller vem som hellst) för det, annars hade forum varit tämligen onödigt och fullspäckat med nickande ja-sägare!
Leve mångfalden!
Carpe Diem
du är en vis kvinna mimmi ^^
jag håller med dig här! skulle inte heller kunna leva i ett förhållande om sexet inte var bra.

#22 köpa grisen i säcken?? man kan väl vara ihop ett tag och så kan man väl göra slut om man inte gillar sexet? och jag vet inte hur det är med er andra men man kan väl för fasen både knulla och älska med den man är ihop med? eller kan ni bara "knulla" med främlingar eller utan djupare känslor? ibland vill jag knulla och oftast vill jag älska & det kan iaf jag göra med min fasta partner & det e underbart =) att variera
#33 Jag skrev ingenstanns att man måste hoppa isäng vid första tillfället för att se om det är ngt att ha. Snarare att jag inte tänker binda upp mig med någon bara för att jag har bestämt mig för att ha en sexpartner.
Jag är starkt FÖR one nights stands. Usch så tråkigt att vara sexlös bara för att man är singel! Jag håller verkligen inte med dig TS.
Jag har haft många ONS i mitt liv, det är spännande att ha sex med en människa man aldrig träffat eller kommer att träffa mer och skönt att slippa alla "krav" som annars kan finnas.
#1 Jag förstår att du kan tycka att det är fel och omoraliskt då vi alla har olika värderingar men inte hur det skulle vara äckligt? Dem flesta använder säkert kondom för att skydda sig mot sjukdomar om det var det du tänkte på?

Älskar one night stands. Det är sjukt kul.
Kändes lite konstigt att få höra att "det är äckligt och billigt". Det är en sak att inte vilja göra det själv. Men du har ingen rätt att döma mig för att jag levde på det sättet.

En sak jag brukar reagera på är att det finns fördomar åt båda hållen (& jag själv är nog inte utan), men tänker då såklart på min egen inställning - och det är att många tror att man är mindre sexuellt frigjord bara för att man har en partner i taget och bara har sex då man verkligen är ihop med ngn. En sån sak är väl att man inte skulle kunna "knulla" utan att man alltid "bara" älskar. Om ngt känns äckligt för mig så är det nog följande syn. Har faktiskt aldrig haft så dåligt sex som med Kvinnor som mest haft tillfälliga sexuella partners. Det verkar som om det likställs med att vara frigjord, självständig, stark och ganska "häftigt". Själv tycker jag att det till 90% varit tvärtom men då är jag iofs också en person som tycker att självsäkerhet och självkänsla/självständighet är två helt olika saker.

Jag ber BoboGlad vårda sitt språk!
Carpe Diem
Har mina åsikter pga vissa händelser i mitt liv bla min uppväxt.. Mansdominerad psykisk misshandel från pappa.. Sen så blev min storasyster våldtagen och misshandlad gång på gång i ett förhållande med en kille. Så jag tar inte så lätt på sex som andra kanske gör av olika anledningar..
Men det känner jag att jag inte vill ta upp här och jag vill inte försvara mig heller.
Men ni som gillar det, visst alla har rätt till olika tycke och smak!
#37 Jag förstår inte hur dåligt sex kan likställas med ordet "äckligt".
Men jag förstår att sexet met ett ONS kan bli dåligt. Nu för tiden brukar jag hålla mig till fasta kk:s just därför att "engångsligg" helt enkelt inte är värt spänningen, det blir ofta dåligt då ingen av oss vet vad den andra gillar/inte gillar, det problemet slipper jag med min kk då vi lär känna varandra.
Jag ser inte automatiskt en människa som har ONS som stark och självsäker, det har inte med saken att göra tycker jag. För min del handlar det om att ha roligt, ägna sig åt något man tycker om och att tillfredsställa behov.
#39 Jag har också varit med om väldigt dåliga saker, men jag kallar inte andra för omoraliska, äckliga osv.
#39 Jag har haft 3 misshandlande pojkvänner och en som våldtog mig men det har inte förändrat min syn på sex, tvärt om har det nog öppnat mina ögon för hur saker och ting "bör" vara. Bara för att jag har dåliga erfarenheter kallar jag inte andra för äckliga!

#39 Vi har alla vårat bagage. Men, jag har tagit tillbaka min egen sexualitet från de som tog den ifrån mig.
#37 Jag har haft många fler tillfälliga än fasta, ändå hör alla av sig igen ;)

#39 Jag levde med en pojkvän i ett år som våldtog mig när han kände för det, men detta har inte lett till att jag dömer ut andra som tar lätt på sex. Jag kan väl erkänna att det var lite skruvat då detta var killen jag förlorade min oskuld till, men då jag senare fick känna hur bra och kul sex kan vara så har jag, precis som #42 skriver, öppnat mina ögon för.. ja, den delen av mitt liv.
Sex har lärt mig otroligt mycket här i livet. Ändå är jag inte mer än 17 år. Vissa kallar mig hora, jag kallar det både bra och mindre bra erfarenheter.
Jag ville inte låta den ynkliga killen ta ifrån mig en av mina starkaste sidor.
Det är jättetråkigt det du och din syster varit utsatt för. Jag känner med er.
Jag är absolut inte imot One night stands, men jag har det inte själv. Alla får stå för sin sak och göra de dem tycker känns bäst.
Jag har aldrig haft det och kommer nog aldrig att ha det heller. Men det kan jag inte säga ännu.
Men fram till nu har jag enbart haft sex med killar jag kännt något för och vart med ett tag. För mig är sex förknippat med kärlek. Men så kan man även lura sig själv till att känna mera än vad man gör, som jag gjorde med den sista.. så då blir det fel med.
Men nej, jag har aldrig haft one night stand. De är mitt slutgiltiga svar:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

#38 ursäkta men jag förstår inte vad du menar, syftar du på k-ordet? det jag beskrev är (såklart) inte er, utan de partners jag varit med i mitt liv. Jag tycker man får tycka det är äckligt med en viss syn på sex. Eller avskyvärt. Eller underbart. Man får väl ha sin åsikt så länge man inte hoppar på ngn personligt? (eller såklart skadar ngn och såna hemskheter)

#39 vill bara säga att jag har aldrig ons men kan ta "lätt" på sex ändå, och jag vill tipsa om att det är underbart att trots egen hög "moral" se lite "lättare" på det, resulterar i bättre sex =)
Ingen här som är emot ons (i sig själva), och ser på sex endast ihop med kärlek - och ändå kan se "lätt" på sex och att man både kan "k-a" och älska med en fast partner beroende på vilken känslostämning båda är i?
#47 Jag kan faktiskt både älska och "k-a" med min partner, beroende på humör. Men, jag tror aldrig att det går att komma ifrån det där bandet och känslorna man delar totalt, så riktigt samma sak blir det inte för mig.
Paulina

Jag vill bara att alla tänker på att vårda sitt språk här inne eftersom det är en öppen tråd som alla kan gå in och läsa i, även de under 18.
Carpe Diem

#49 det var bra tänkt, jag har haft en uppfattning innan att det är ett mera "moget" forum här men jag ska tänka på detta (tack). Dock tycker jag att du isf kanske ska varna även andra och inte bara mig som skriver vissa vuxenord, det blir ju lite konstigt annars, personligt.. (detta får mig att undra vad din reaktion egentligen handlar om)
#50 Håller helt med dig, Det är okej att säga "Billigt, fel, omoraliskt, äckligt.." som riktas mot oss som inte tycker som skribenten.
Men att du säger k*ulla så är inte ok?

Jag har väldigt höga trösklar för vad man får säga och inte säga enligt min egen mening. Jag reagerade på inlägg #33 där jag tyckte att det började spåra ur rent allmänt där "k-a" förekom 3 ggr på 6 rader text. Tanken är inte alls att peka ut BoboGlad, men jag vill samtidigt markera att någonstans måste man dra gränsen. Cute har förklarat sin ståndpunkt och jag anser nu denna saken vara utagerad.
I inlägg #49 uppmanar jag alla att tänka sig för, annars måste vi förpassa alla dessa konversationerna till LustHuset. Anledningen till att vi har en avdelning som heter just "sex" är för att man ska ha möjlighet att ex. ställa frågor inom ämnet. Sajvärden har tidigare påpekat språkbruket här inne och ber samtiga här inne att vara varsamma just med tanke på våra yngre läsare.
Visst, det är ett "moget" forum där de flesta är +18 och medelålderna ligger runt ~23, men vem som helst kan fortfarande läsa vad som skrivs.
Så åter igen, för allas trevnad, utan att peka ut någon.. tänk på att vårda ert språk!
Peace and love!
Carpe Diem
one nightstands är kul, utmanande och faktiskt riktigt bra ibland. Jag har inget emot det själv eller att min partner har haft det. Däremot är jag starkt emot otrohet, utan detta är något som händer när man är singel.. Om den andra däremot är upptagen är dens problem.
Jag har inget emot ONS generellt sett, men av egen erfarenhet har jag lärt mig att det inte är något för mig. Sure, jag har haft ONS's, haft sex med killar på första dejten åtskilliga ggr etc, men jag har kommit fram till att jag inte får ut mkt annat än bekräftelse av det. Om ens det.
Då är sex mkt bättre med en person man känner, tycker om och som tycker om en i gengäld. Där finns respekten och tilliten att hämta, inte i främlingen. För mig är det inte en fråga om moral, religion eller dylikt, utan en fråga om att inte sära på kropp och känslor. När jag behandlar mig själv som den enhet jag är, mår jag som bäst och jag eftersträvar harmoni i tillvaron.
Faktum är att jag vill att sex skall vara ett uttryck för kärlek och romantiskt och inte endast ett fysiskt behov som inte är nämnvärt kopplat till sexpartnern ifråga.
#55, det tror jag inte! Även utifrån en helt biologisktisk grottmänniska synvinkel så finns det viktig poäng med att kärlek + sex håller ihop några människor under många år, vilket säkrar avkommans överlevnad. Människobarn kräver som bekant måga års omhändertagande för att klara sig fram till vuxen och fertil. Det är inte som havssköldpaddor att det räcker med att bli befruktad, läggga äggen i sanden och dra.
Jag har alltid tyckt att sex är något man har med sin partner, något fint och speciellt..
Men jag vet inte. Står nog fast vid det än idag.
Är inte emot ONS, men jag gillar det inte [aldrig testat].
#56 Frågan är ju om människan var monogam, vi kanske tidigt levde i haremsliknande "flockar" där de undergivna hannarna inte parade sig med flockens honor. Det vet vi ju inte
Om vi ska dra evolutionära kopplingar så förstår jag ditt resonemang till fullo. Vissa papegojor lever monogamt livet ut, vissa andra papegojor har en partner i några år, innan de byter. Men eftersom vi inte vet (vad jag vet fins det inga säkra fakta för hur strukturen såg ut med säkerhet hos grottmänniskor) så kan vi nog inte hänvisa till det alltför mycket. Omvårdnaden som barn behöver kan ju ha ombesörjts i grupp, och det kan då ha vart irrelevant om kärleken var inblandad i själva kopulationen ;)
Paulina

Det är väl bara att se till hur familjekonstellationerna ser ut i olika etniska grupper, månggifte är ju accepterat ¨på många platser i världen även nu under 2000-talet
Carpe Diem

Har inget emot ONS, men jag tror knappast att det är något för mig. Har en fast myskompis, och jag tycker det funkar bra. Så länge det inte känslor som är inblandade…
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Läste en spännade bok om detta, kommer förstås inte på vad den hette, men kanske nån av er andra känner igen det och vet? Den handlade just om detta med att "kärnfamilien"eller det monogama parförhållandet som vi idag i denhär delen av världen ser som norm inte alls är något naturligt självklart och inte varit norm så värst många hundra år.
Dendär varianten som #58 nämner med en "alfahane" som är den enda som får komma till funkar om det finns gott om andra grupper i närheten, men på mer isolerade platser skulle det bli katastrof -nästa generation skulle mer eller mindre alla vara halvsyskon och det skulle bli inavel och missbildningar o död.
I dendär boken beskrev de hur olika "familjestrukturer" sett ut å olika ställen på jorden beroende på livsförhållanden, klimat mm. Ett exempel som fastnade var att vissa eskimoer de levde i par, men också ofta med två män + 1 kvinna. förhållandena var så att en man och en kvinna behövdes för att överleva, maten var sälar mm som skulle fångas till havs, där man inte kunde ta med sig småbarn. Kvinnan passade barnen hemma, mannan skaffade mat. Men det var farligt att vara fångare och dog mannen då dog även frun och barnen, så att ha en extra man var mycket värdefullt - kunde betyda skillnaden på liv o död. Dessutom förekom rituella byten av fruar om man träffade på "främlingar". Man levde så isolerat att detta säkert var värdefult för att mtverka inavel också.
På helt andra ställen kunde det vara så att Kvinnor var de som odlade marken och genom att ha flera Kvinnor kunde en man odla upp större ytor… rikedom och antal fruar kopplas ihop
Att människor av naturen skulle vara monogama är knappast särskild troligt. Tänk bara på hur vanligt otrohet är trots att det enligt just-nu-gällande norm hos de flesta häromkring är fult och fel.
Men en fundering varför man försökt på så många sätt att sätta upp reler som förbjuder otrohet (t.ex. i 10 budorden i biblen, i lagen, i en del länder är det dödsstraff) Kan ju vara för att man sett att det kan ställa till det…

Jätteintressant att dra evolutionära paraleller tycker jag… dock tror jag att människans hjärna har en helt enormt för att inte säga totalt annorlunda, relaterande kognitivt komplexitet som iaf jag tror har förmåga att utveckla mer komplexa ankytningar (och därmed "djupare") till andra objekt och därmed uppleva en kärlek som för mig är långt ifrån vad jag gissar att djur gör. Att jämföra med då vi var grottmänniskor är intressant men är inte det att dumförklara sig själv lite? För trots att våra hjärnor inte är speciellt olika från då vi var grottisar så har vi lärt oss att använda våra hjärnor på ett annat sätt, och utvecklats helt enormt kognitivt och jag tror även kärleksmässigt (och ja jag vet att det finns mkt gammalt kvar också)
Tjaa, det med attdet finns många varianter av hur man kan välja att strukturera familjer och med vem och hurmånga man kan ha relationer det är ju inget som man behöver gå till baka till forntiden för att hitta, det finns just nu på olika ställen och i olika kulturer, även om kärnfamilievarianten har dominerat på många ställen under några generationer…

Det är väl ingentin fördummande med att jämföra oss med grottmänniskor eftersom evolutionen inte gjort så mycket mer utav oss sedan dess egentligen. Egentligen så är det ju bara samhället som utvecklats och då också informationsflödet. Bara för att vi har mer tillgång till fakta idag och mer kunskap om generella ting så behöver inte det betyda att vi var dumma förr, det fanns helt enkelt inget behov av informationsflöde. Då handlade det mer om att överleva och den kunskapen. Människans hjärna har inte utvecklats speciellt mycket om något alls på många tusenentals år.
Och att säga att kärnfamiljen är det optimala är bara dumt att säga eftersom det inte är många förhållanden som ser ut så. Många har halvsyskon, plastmammor etc. homosexuella par, adopterade barn. Man bor i kollektiv, öppna relationer, swingers, harem, månggifte you name it. Bara för att "kärnfamiljen" i sverige är en påstådd norm så betyder inte det att det ser ut så. Verkligheten är (tack och lov) mer komplex än så.
Jag tycker det är fel att säga att "människor fungerar såhär" för att man själv anser att det är det riktiga sättet att leva och känna kärlek på.
Carpe Diem

Jag är varken för eller emot. Folk får göra som dom vill, jag vet bara att one night stands inte är något för mig.

=) jag tycker att trots att vi är så biologiskt lika då vi var grottmänniskor så betyder inte det att sättet vi lärt oss att utnyttja våra hjärnor på tills idag inte är en utveckling, utan jag tycker det är en i högsta grad utveckling (enorm) och jag tror att känslolivet hängt med iaf lite, vi har så mkt mer kunskap idag som möjliggör det för oss att utveckla våra medvetande på ett sätt vi aldrig någonsin kunnat tidigare.. men haha snacka om att vi kommit iväg från huvudfrågan

Absolut inte emot.
One Night Stand är tillfällig sex - har ingenting med kärlek att göra.

jag skulle aldrig kunna ha det själv innan…men så hade jag det o det e inget fel i det , kanske inte så jag vill ha det men alla har rätt att göra som de vill.. fritt land heter det ju men ibland undrar man när folk håller på att döma hela tiden..

En liten kommentar till alla inlägg om grottmänniskan och hurvida människan då var monogam eller inte.
Ingen vet kanske med säkerhet hur grottmänniskan levde.
Men människan idag är inte monogam.
Trohet är "sociala regler" ingenting annat.

#69 Jättebra skrivet!
Carpe Diem
Jag har endast haft sex en gång utanför ett förhållande, men jag och den killen hade träffats ett tag. ONS är inget för mig, och ifall andra har det eller ej tycker jag inte är min sak och dömma ifall det är ok eller inte.
Jag hade inget emot ONS när jag var singel inte heller tycker jag det är fel att ha sex med någon första gången man ses. Min man och jag hade sex ungefär 2 timmar efter vi träffats första gången och vi är ju som sagt gifta idag.

har aldrgi haft ons men jag har inget emot de. så länge man skyddar sig, så man inte vaknar upp och hiv eller så
men allt sånt är upp till var och en. jag ser inte ner på någon som har de. ens sexliv är ens egensak.