Relationer iFokus

Relationer

Etikettkänslor
Läst 4368 ggr
Jeeey
2009-02-01 12:09
0

Bilder på exet

Lite bakgrundsfakta först, behöver få skriva av mig lite också..

Jag blev ihop med mitt ex när jag var 14 och var med honom i nästan 6 år. Jag är nu 20 och det är ett halvår sen jag lämnade honom. Jag har insett att mitt ex var långt ifrån den sortens kille jag ville ha (snarare motsatsen) och förhållandet var allt annat än bra. Bla var han svartsjuk, hade lite hett temperament, tendenser till kontrollerade och vårat sexliv var värdelöst. Vi var ju vänner, trots helt skilda intressen, men det var i princip allt vi var det sista 1½ året, vi var inget par -vi pussades eller kramades knappt.

Nu har jag inte längre nån kontakt med honom, och tänker inte ha det heller (ser oss knappt ens som vänner längre efter hur han betedde sig då vi bröt upp) Jag har gått vidare, fått tillbaka och rett upp mitt liv, hittat mig själv och en ny, helt fantastisk kille som känns så rätt!

De saker jag fått eller som påminner om mitt ex är nerpackade och undangömda på vinden, men alla bilder finns fortfarande kvar på min dator och jag vet vad jag ska göra med dom. Tanken på mitt ex gör mig inte alltför glad så min första känsla är att radera alla bilder, och bara ha kvar dom bra i mitt huvud. En annan är att "rensa" och bara behålla de fina som ger glada minnen på datorn. Jag kollade igenom lite imorse och många bilder gav mig dåliga minnen, finns mycket jag nu känner att jag inte vill spara. Jag tvekar på vad som vore bäst, finns ingen återvändo efter att ha tömt papperskorgen..

Hur har ni gjort när ett förhållande tagit slut? Vad skulle ni gjort om ni varit mig? Någon som har ett bra förslag?

parsley
2009-02-01 13:00
0

Släng alla bilder som ger dåliga vibbar. De är inget att spara på utan ger bara negativ energi. 

En icke-lösning är att vänta på att datorn ska krascha så du behöver installera om Windows. Då försvinner bilderna, inga säkerhetskopior, inga bilder. Eller vänta tills du skaffar en ny dator och strunta i att föra över dem. 

Enligt Feng-shui ska man väl i princip inte spara på någonting i synnerhet inte sådant som ger negativa vibrationer. Med eller utan bilder, han har varit en del av ditt liv, på gott och ont. Du kommer att minnas det du minns även utan bilder. 

Det låter som jag tycker att du ska slänga, men jag är inte säker på att jag hade gjort det om jag varit i dina kläder. Jag hade säkert sparat några positiva bilder.

Lenore
2009-02-01 13:17
0

Jag råder dig att lägga undan bilderna, tex bränna över dem på en CD och sen ta bort bilderna på datorn, då slipper du se dem ifall du skulle vilja titta på andra bilder men har dem ändå kvar ifall du senare skulle ångra dig.

Jag hade en flickvän för många år sen som jag verkligen älskade, och när det tog slut (vi har ingen kontakt längre) brände jag alla foton på henne och raderade alla bilder jag hade på datorn och nu efteråt ångrar jag mig som tusan. Då var det väldigt svårt att se bilderna men efter några år när jag hade kommit över henne helt hade jag kännt annorlunda inför bilderna, dem hade varit fina minnen från vår tid tillsammans. Tänk på att känslorna med tiden kan ändras! Har du bilderna på en CD väljer du själv när du känner dig mogen att se på dem utan att dåliga känslor och minnen kommer upp.

Aviendha
2009-02-01 13:40
0

Jag har inte behållt några kort på mina ex, bara de som sitter i fotoalbumet som mamma tagit (kanske 5 totalt). Jag känner ingen ånger över att inte ha kvar detta, jag mins det jag behöver men har gått vidare.

Tvekar du så kan du ju som nämnt bränna över på en CD och packa ner med resten av sakerna som påminner om honom, så kan du ta beslut senare vad du vill göra, men då finns de inte under näsan på dig hela tiden.

Musiken
2009-02-01 13:54
0

Jag tycker ocksa att du ska branna dem pa en cd. Da finns de dar om du vill titta pa dem. Sa har jag gjort och det har fungerat jattebra :)

Ressu
2009-02-01 14:02
0

Skulle nog oxå råda dej lägga bilderna på en cd och packa undan cdn. Då har du ju dom kvar om det vore så att du ville titta på dom.

// Ressu
kennel Westtorpets

-medarbetare på Cocker spaniel iFokus

Jeeey
2009-02-01 14:26
0

#1 & 2 Tack båda för väldigt bra svar!

Jag funderar mest på att radera alla bilder som ger negativa känslor men spara de bra. Är rädd att jag senare i livet kanske kan komma att ångra mig om jag inte har en endaste bild undanstoppad då minnet börjar svika..

Bilderna finns på min externa hårddisk och jag väljer ju själv när jag vill öppna de mapparna. Men största problemet är att bilder på mitt ex och hans familj ligger blandade med bilder på mig själv, mina vänner, djur och allt annat möjligt. Och 6 år har resulterat i ganska många bilder..

Igår t.ex skulle jag visa min kille en gammal bild på en vän till mig. Men när vi satte oss vid datorn slog det mig att det skulle komma upp en himla massa bilder på mitt ex om jag letade efter den. Min kille sa att det inte spelade någon roll för honom, men jag ville inte att han skulle behöva se bilder på mig ihop med mitt ex. Ville inte ens se dom själv, så jag vägrade öppna upp en endaste mapp trots att han bad mig

Kan en bra lösning vara att rensa bort alla bilder på mitt ex/hans familj/annat relaterat till honom från mina andra bilder och sedan spara de "bra" bilderna på en egen plats? Bränna över dem till en CD, ta bort dem helt från hårddisken och lägga undan CDn bland de andra sakerna på vinden? Eller ska jag spara och lägga undan alla bilder utan att radera något?

Jeeey
2009-02-01 14:33
0

# 3, 4, 5 Hade inte läst era inlägg då jag började skriva mitt :) Tack för svar, era råd låter kloka

Som nämnt så behöver jag ju varken ångra mig eller behöva se dem fast jag inte vill om jag gömmer undan dem på en CD

fotokrafs
2009-02-01 14:54
0

#6 Usch, sortera bilder är tråkigt. Vad som är en bra lösning för dig vet jag inte, verkar ju inte vara kul att gå igenom alla bilder (det var en hel del sa du). Har du ett bra bildhanteringsprogram kanske du snabbt kan tagga eller ta bort kort utan att kolla så noga.  Sen som Avienda säger behöver du kanske inte ett enda kort, det räcker med minnen. Jag har inte ett enda kort på mina ex, men det var inte för att jag tagit bort dem utan för att vi inte hade någon kamera *S*.

Själv skulle jag inte bränna på CD, utan behålla på datorn och backup. Kollar inte i alla mappar ändå :)

Lilacbower
2009-02-01 17:34
0

Om jag vore du så skulle jag spara bilderna på ett eller annat sätt tills jag är alldeles säker på vad jag vill göra med dom. Sen på vilket sätt…..gör det som är smidigast och som inte innebär att du måste titta igenom alla förrän du är mogen.

Lycka till!

Ensam - men stark!

Jenahbella
2009-02-01 17:57
0

jag hade brännt ut den på en cd :)

Liss
2009-02-01 18:18
0

Jag har bränt ut på cd tidigare, så har man kvar ändå men behöver inte se det så fort man går in i fotomappen.

Vissa saker är ju ändå kul att ha kvar, tex från resor eller liknande.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Mizza
2009-02-01 22:18
0

jag tycker att det låter bra om du bränner ut de bra bilderna på CD:n, och så lägger du dem där du själv vet vart dom är och kan kolla på när du vill. för det är heller inte kul om nån sitter vid din dator och ser massa bilder på ditt ex och börjar fundera kasnke lite.. heheh

emsems
2009-02-02 12:17
0

Jag är lite i samma sits! Kasst uppbrott med en karl jag inte längre känner. Vi hade fem år ihop och om jag rensar ut alla bilder han är med på, kommer på allvar fem år att försvinna ut mina foton. Just nu ligger de alla i en kartong på vinden. Jag vet inte vad jag ska göra av dem. Men startar nya album nu och fyller dem med liv. De gamla kan jag besluta om senare. Men hade jag haft bilder på datorn hade jag tagit bort dem tror jag… Fast nu nrä jag tänker efter är det ju samma bilder som på vinden. Svår fråga.

Gasoline
2009-02-02 13:22
0

Bränn ut allt på en skiva, på så sätt slipper du se dom, och ifall du vill se dom så är det bara att du sätter in skivan i en dator och kollar på dom.

Har aldrig haft spec många bilder på mina killar. Min fösta kärlek hade jag rätt många på, men när han gjorde slut va jag hopplöst kär och sparade dom länge, nu ligger de i en kartong med andra foton, precis som resten utav minna pojkvänner som jag har kort på. Men en kille, som såra mig djupt och som jag nu inte fattar vadför jag änns behöll i 4 månader, alla grejer han hade hemma hos mig sparade jag i en garderob i hopp om att han skulle hämta de, 3 månader senare hade han ej hämtat dom och då kastade jag skiten.

Buffaomini
2009-02-02 14:02
0

det som bara ger dåliga minnen ska du slänga. varför spara dem? du vet ju vad som hänt er mellan.'
men att spara bra minnen på cd skiva eller i en kartong är ju inte fel.

jag har dock aldrig sparat grejer eller bilder av ex. oavsett om vi är vänner idag eller ej.
jag har inget behov av de. jag vet hur vi hade de och de räcker.
men vi är ju alla olika..

[cancan]
2009-02-02 14:45
0

Mitt ex har jag kastat allt som jag fått, bilder och som påminner om honom.. han är ett avslutat kapitel i mitt liv och jag hade ingen anledning att ha nått kvar som påminde om honom.!

Karmatarerskanise
2009-02-02 15:47
0

Jag skulle aldrig få för mig att kasta bort fotona på mitt ex. Han var ju en del av mitt liv i 4 år, vilket betyder att han är med på en maaassssaaaa foton.

DinJejja
2009-02-02 20:05
0

Jag lätt dom vara ett tag. Kollade inte på dom eller nåt. Sen en dag bara kände jag mig redo för att slänga dem. Och då gjorde jag det. Har inga bilder kvar.

Har du dessutom ny pojkvän borde du väll kunna slänga dem? Vad tycker han om att du sprarar bilder på ditt ex?

Johanna
2009-02-02 20:24
0

Jag har gjort mej av med ALLA bilder på mitt x.. o vi levde ihop i 4år..

men sen e han ju ett jävla as oxå så det va inget svårt beslut alls.. vill inte alls komma ihåg han lr det liv vi hade..
det lilla som va bra fanns han inte med i…

Karmatarerskanise
2009-02-02 20:50
0

Kan förstå att man kanske kastar lite bilder om exet var ett svin, men annars har jag ingen som helst förståelse för det.

Varför kasta bort en del av sitt liv?

Och vadå om man har en ny? Skulle denna då kräva att man kastar bort en stor del av livet?

Alla har vi saker i bagaget, det är bara att acceptera läget.

Karmatarerskanise
2009-02-02 20:52
0

Kan förstå att man kanske kastar lite bilder om exet var ett svin, men annars har jag ingen som helst förståelse för det.

Och vadå om man har en ny? Skulle denna då kräva att man kastar bort en stor del av livet?

Karmatarerskanise
2009-02-02 20:52
0

Gasoline
2009-02-02 20:55
0

#22 Jag tycker inte att man bör ha nakenbilder på sinna ex kvar, det hade en av minna pojkvänner och det gillade jag inte. Men att ha vanliga bilder tycker jag deffenetivt att man ska ha, för som du säger så är det ju en del av ens liv, och även fast man inte vill kolla på dom just då, så kanske det kan vara kul att ha senare i livet.

Jeeey
2009-02-03 09:01
0

Tack för allas svar, uppskattas och hjälper mycket i mitt tänkande! :)

Det svåra är att jag litegranna står med en fot på var sida: oss emellan är det ju helt slut och något som jag gått vidare ifrån. Det jag vill minnas kommer jag kunna göra utan några bilder, och sånt som väcker dåliga minnen ser jag ingen som helst anledning till att spara på.

Men å andra sidan; 6 (utav 20) år är en stor del av mitt liv då väldigt mycket hunnit hända. Ska jag t.ex. radera födelsedagar, semestrar, jular, min student och allt möjligt liknande bara för att han är med på kanske hälften av bilderna? Känns långt ifrån skoj att ta bort (alternativt gömma undan) sånna bilder bara för att mitt ex och hans släkt finns med, det är ju trots allt en tidigare tid i mitt liv oavsett om han hade varit där eller inte..

Jag har även tagit upp detta problem med min kille. Han själv har inget emot att jag har dem. Han ansåg att det är viljan som spelar roll, bara jag inte vill ha det tillbaka så rör det honom inte. Fast om de stör mig så borde jag kanske ta bort dem.. Och som det känns nu så stör jag mig på att ha så många bilder med exet på min dator, det finns inga kärleksfulla känslor kvar öht ifrån min sida

Karmatarerskanise
2009-02-03 16:49
0

#23 Det har väl inte varit tal om nakenbilder? Isf har jag missat det.

Gasoline
2009-02-03 17:37
0

#25 Nej, det tror jag inte. Men det skadar aldrig att spekulera och tala om sinna åsikter. Vi vet ju faktiskt inte om hon har nakenbilder för den delen heller.

Karmatarerskanise
2009-02-03 19:26
0

Haha i och för sig  ;)
Men där håller jag med, naken bilder på ex nono när man skaffar ny partner

MimmieM
2009-02-04 13:29
0

Nej, jag har kvar bilderna på mina ex, iaf om jag själv är med på dem, eller var med när kortet togs. Överlänkade egobilder kanske man kan göra sig av med :P

Carpe Diem

Jeeey
2009-02-05 02:28
0

#25 Nej nakenbilder har det aldrig varit på tal om. De hade försvunnit först av allt om sånna nu hade funnits.

Det handlar om helt vanliga bilder, där jag eller någon annan också är med på, tagna vid t.ex. olika högtider och liknande som jag skrev i #24. Typiska egobilder som #28 nämner ser jag heller ingen nytta av att spara.

Gasoline
2009-02-05 15:24
0

#29 Jag spekulerade bara.. Nej, egobilderna ser jag heller ingen mening med att spara.

MimmieM
2009-02-07 14:57
0

Högtidsbilder och liknande, varför skulle man göra sig av med dem? En vacker dag så kommer man ge blanka tusingen i den där karlen och bara vara upprörd på sig själv för att man raderade fina minnen för att man inte i ögonblicket tålde åsynen utav mannen i fråga.
Hur mycket man än försöker förneka det så kommer han ändå alltid vara en del utav mitt förflutna och varför ska man förneka de fina stunderna man faktiskt hade tillsammans?

Carpe Diem

ryttarn
2009-02-07 23:37
0

Förstår på ett sätt hur du känner. För att berätta en "eppisod ur mitt eget liv:

När jag var 20 gifte jag mig med kvinnan jag trodde jag skulle leva resten av mitt liv med. Vi hadde ett stort kyrkbrölop och en fest med över 100 gäster. Två år senare skildes vi i vredesmod. Jag svor på att aldrig tala med den kvinnan igen och ville radera precis allt i mitt liv som påminfe mig om henne, Men alla foton från bröloppet, bröloppsresan och åren efter kunde jag inte bara kasta kände jag. Detta var ju innan digitalkamerans tid så jag sparade alla negativ och diabilder men ställde undan dom.

Under 20 års tid hade jag ingen kontakt alls med henne. Jag byggde upp ett nytt liv med en ny kvinna, jag och hon skaffade 4 barn men sedan rasade även det förhållandet av olika skäl.

Så för ett par år sedan, nästan exakt 21 år efter att vi skilldes slängde jag iväg ett mail till henne mest för att höra vad hon gjorde nuförtiden. Var väll en del i min process att ta reda på vem jag är efter några trasliga år. Idag är vi väldigt goda vänner och jag är väldigt tacksam att jag inte slängde alla foton, för dom berättar en del av mitt livs historia. Sedan kan jag och hon skratta gått åt vår naivitet då för snart 25 år sedan när vi gifte oss, men bilderna påminner oss om att vi verkligen var där och att vi aldrig kan bli ett par igen utan är nöjda med att vara väldigt goda vänner.

Så mitt råd är, kasta inte bilderna, bränn ner dom på en CD eller DVD, en dag kanske du vill ha tillbaka dom…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se