Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 1905 ggr
Aviendha
2009-02-07 20:48
0

Irriterad - brottslighet

Detta har ju tagits upp förr men..

Satt just och surfade runt i godan ro när jag blev uppringd av killen som bad mig läsa en artikel från den lokala tidningen.

I en by någon mil hemmifrån är det numer laglöst. I och för sig har det väl aldrig vart ovanligt att folk kör oskattat, besiktigat och försäkrat utan körkort, och att småbrott aldrig blir uppklarade för vi har knappt någon polis, och de är i princip aldrig anträffbara.

Nu har det gått så långt att folk funderar på att flytta, och ungarna vågar inte gå till skolan utan måste skjutsas. Det är ett litet samhälle på max några hundra som bor där.

Polisen vet om detta, men de har inga resurser. Men då gör de uttalandet att "- Jag efterlyster att man på lokal nivå, byalag eller liknade, tar tag i saken och påtalar det olämpliga för personerna i fråga."

Hur ska det gå? Då är vi ju på pöbelnivå och det kan i mina ögon aldrig sluta bra. Kanske med de sladdande ungdomarna, men när de gäller de narkomaner som vet att misshandlar och stölder/inbrott aldrig tas tag i så tror jag knappast att det är en bra lösning.

Känner mig urgammal med detta men: Vart är vi påväg?

hus-musen
2009-02-07 23:06
0

De har väl alltid varit livat i ytterhogdal, tandsjö, hamra, sveg osv Men aldrig tidigare har jag hört något så dumt som att snuten säger att de vill att nån annan ska ta på sig ansvaret o fixa allt åt dem..Latar*len! Skicka dit ljusdalspoliserna då, de sitter ju bara i dricker kaffe o gömmer sig inne på stationen ändå!

Som det verkar så är vi på väg åt h-vete..

Qui dormit, non peccat

Aviendha
2009-02-07 23:09
0

Ja, livat har det vart. Men nu funderar folk på att flytta, och polisen vill ha ett bygard. Finns det något positivt med att lägga det ansvaret i allmänhetens händer?

hus-musen
2009-02-07 23:16
0

Jo de är ju gamla skogsområden o flottarområden så spriten har ju alltid flödat.. Men förr fanns de ju oxå en riktig polis i varje by, men de är borta..

Jag betvivlar att det kommer att finnas något positivt med att lägga lagen i allmänhetens händer, det har aldrig fungerat förut så varför skulle de göra det nu liksom..

Det man kan se som en fördel är att just eftersom de är småbyar så känner alla varandra så man vet vem som är skyldig. Problemet börjar väl när de som blir anmälda får för sig att jäklas tillbaka! Och vad ska allmänheten göra egentligen då?

Som vanlig person har man ingen rätt att beslagta en bil för att föraren kör vårdslöst eller är full, man kan inte heller ta körkortet av någon om den personen nu har körkort. Så de är ju bara ett försök från polisens sida att skjuta över ansvaret på någon annan.

Qui dormit, non peccat

ChristineL
2009-02-08 23:04
0

Ja, vart vi är på väg frågar jag mig själv hela tiden! Senast idag, i mörker och snömoddigt var det en galning som stannar mitt på vägen (huvudled) och såg ut som att han släppte av någon, bra bit från närmsta korsning eller hus. Jaha, tänker jag där bakom ratten, ska jag köra in i arslet på han heller? Det hade kunnat hända, det vet man inte. Suck… Bilister alltså, och dom verkar ju inte vara vettiga i mindre orter heller så jag vet inte var man ska bo för att slippa sånna där :P

Aviendha
2009-02-08 23:07
0

Vi får bli eremiter Christine ;)

Då slipper vi idiotiska bilister och poliser som uppmanar till pöblar ;)

ChristineL
2009-02-08 23:16
0

Ja, det gör vi! Det är nästan så jag rent demonstrativt trampar extra på gasen åt folk som beter sig så urbota dumt! Gah! Inte för att jag själv är någon ängel, men man är banne mig inte ensam i trafiken, och liv kan stå på spel.