Relationer iFokus

Relationer

Etikettjobbet
Läst 3002 ggr
Telefonkontakt
0

Telefonförsäljarjobb

i 2 månader så jobbade min man som telefonförsäljare, han slutade direkt när han fick första lönen på endast 1000 kr efter skatt, och då hade han jobbat heltid och blivit lovad timlön..

Nu är det så att han lillasyster på blott 16 år ska börja jobba där. Hon vet att hon bara kommer att få provision och jobba efter skola. Hon vägrar inse att företaget är skit och att hon inte kommer att få ut många kronor för mycket arbete.

Fick veta idag att det var samma företag som hon ska jobba på som sin storebror, ska jag ringa hennes mamma (min svärmor) och berätta att hon låter sin dotter göra ett misstag och att de bör veta det? Eller ska jag strunta i det och låta flickstackaren hållas i 2 månader (om hon står ut) för att märka att det inte är värt besväret?

Jag har självklart pratat med min man men han verkar inte bry sig om att hans lillasyster kommer att bli lika lurad som han själv blev, och det resulterade i att vi var tvugna att rensa mitt sparkonto yterligare ett par månader. Fast nu så bor ju hans syster hemma och är inte beroeende av inkomst som vi är..

Råd?

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

ChristineL
0

Tja, jag tycker nog att du kan ringa och säga det. Men å andra sidan så är hon ju ung och minsta lilla slant är ju värt en förmögenhet för henne. Och man kan ju bara lära sig av sina egna misstag och inte andras ;) Men ring och prata lite och se vad dom säger…

Annette
0

Har ni sagt till henne så har ni gjort vad ni kan, tycker jag. Om hon bor hemma så är hon som du säger inte lika beroende av en inkomst som ni är. Låt henne själv inse hur det ligger till, det kan vara en bra erfarenhet.

Aviendha
0

Du har ju pratat med henne, och hon verkar inte vara ekonomiskt beroende av jobbet. Låt henne stå sitt kast, man kan inte skydda alla mot allt här i världen hur gärna man än vill. Hon lär sig att bli kritiskt till avtal och liknande om inte annat.

hus-musen
0

Ring o prata med henne, sen är de upp till henne om hon vill prova o se själv eller om hon letar reda på något annat!

Qui dormit, non peccat

Telefonkontakt
0

dessvärre så har de 1 veckas provanställning och sedan 1 månads uppsägningstid. så hon lär bli fast därlänge om hon inte slutar innan veckan är slut..

hon får nog sköta sig själv.. jag har ju varit snäll och förklarat att jobbet är dåligt

Annette
0

#5. De reglerna verkar de hittat på själva.

Vad är det för anställningsform de erbjuder?

Telefonkontakt
0

#6 möjligt, men så stod det i min mans avtal ialla fall.

vet inte vad för anställningsform de har. Men de är inte seriösa alls och man får sparken ex om man kommer för sent 3 ggr och andra korkade saker.

Karmatarerskanise
0

Har du redan berättat hur det ligger till, så får hon göra det valet själv.

Vem vet, hon kanske säljer en massa och får mer pengar.

thilda-
0

Vad är det för företag hon säljer åt? :)

Telefonkontakt
0

jag går inte ut med det då jag anser det lågt att smutskasta företag och personer offentligt. de kan ju ha ändrats sedan i somras min man jobbade där.

thilda-
0

Okej. men du kan skicka ett Pm. Min låsas farsa jobbar oxå som telefonförsäljare och har ett liknade avtal.

emsems
0

Jag hade sagt det till syrran. Vill hon inte lyssna på ditt råd så är det ju hennes sak.

TGAtomic
0

jag tycker att hon själv ska begå det "misstaget". Jag har själv jobbat som telefonförsäljare och träffat många som jobbat som det i mittyrke. Visserligen hörs det som ett oseriöst misstag men det är ett väldigt bra jobb för att testa sina gränser och för vad man går för då det är ett tufft jobb med hårda vilkor.

Jag känner iaf efter att jag har testat telefonförsäljning att visst det var inte så roligt och defenetivt ingen dans på rosor.. men jag växte och fick reda på lite mer om mig själv. Som 16 åring finns det inte heller så mycket att tillgå :)