Här går man
Vad tycker ni om att ordvitsen Herr gårman (här går man) blir utbytt mot Fru gårman?
Varför?
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Jag förstår inte alls varför det ska vara så. Jag kan störa mig på statusskillnader i sammhället som gör att män värderas högre än Kvinnor i vissa sammanhang- ja, men i vissa sammanhang så är det ju motsatt.
Sen är det min åsikt att om man stör sig på en skylt och menar att den symboliserar ett ojämnt sammhälle, då bör man söka lite hjälp.
När den designades så var det med största sannolikhet meningen att den skulle visa en "gubbe" (dvs en symbol för person) som går över ett övergångsställe. För enkelheten fick han inte kjol, för att man lätt ska kunna urskilja att det är en människa. Skyltar i traffiken ska vara lätta att tyda.
Paulina

Om man pratar om skyltarna så tycker jag det är löjligt…
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Om man bortser från att det ska ha något med könsroller att göra så höll jag på att skratta ihjäl mig åt det… Men sen förstod jag att någon tyckte sig ha något budskap med det.. och då var det inte kul längre 
Och en sak till… varför kan inte "herrn" på skylten vara en snaggad brutta med stuprörsbyxor?
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Håller med om att det är urbota löjligt. Herr gårman har inte det minsta med könsroller att göra anser jag och precis som #1 säger så tycker jag att man nästan bör söka hjälp om man anser att den skylten symboliserar ett ojämt samhälle.
Jag tycker det känns som att det här med "feminist" blivit överdrivet. Jag upplever det i många frågor som att det inte alls ska vara jämställt, kvinnan ska ta mannens plats. Så är INTE det feministiska tänkt att vara men på flera plan upplever jag det som att det börja bli så. Tragiskt.
Jag håller med er! Kan inte fatta hur man kan tolka skylten som ett tecken på ett icke jämlikt samhälle. Den så kallade feminismen har verkligen gått överstyr. Förr var det en bra sak, man slogs för att kvinnan skulle ha samma värde som mannen, men idag slåss man för att få in Kvinnor ÖVERALLT till varje pris. Nu ska vi ha Kvinnor på skyltarna och även hälften av cheferna på företagen ska vara kvinnor även om dem inte är lika kvalificerade som männen. PINSAMT!
Överallt finns icke-könsneutrala ord såsom brandMAN och sköterska. Såg ni "Värsta språket" på TV? Det är tradition och värderingar genom tiderna som format det svenska språket. Jag tycker inte denna diskussion och detta ämne är centralt i jämnställdhetsdebatten.
#6: Man byter ju herr gårman till fru gårman för att samhället ska bli mer "jämställt".
#6 men detta tycker jag inte har med riktig jämställdhet att göra! Ytlig jämställdhet enligt mig!
Jag retar mig på att den nya skylten har kjol. Då befäster man ju gamla könsroller bara.
Den gamla skylten är ganska neutral som en "streckgubbe" och kan vara vilket kön som helst.
Då är det viktigare att ändra språket tycker jag, som ord som ex. streckgubbe, ombudsman, brandman osv.
Fast vem bryr sig egentligen…Det finns ju viktigare saker i jämställdhetsdebatten eller…?
/Maria
Vad jag känner om diskussionen om gybbar vid övergångsställen? Vem orkar bry sig?? Har vi inte viktigare saker att tänka på?
Skyltarna är löjliga. Finns det verkligen inte vettigare saker att lägga pengarna på?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Haha, det är så tramsigt :)
#10 Tydligen är det en ytterst viktig fråga för sammhällets framtid, att vi har kjol på 50% av skyltarna. Visst har utvecklingen kommit långt? :P
Paulina
Ja, nog finns det viktigare saker att bry sig om.
Men det är ju knappast ovanligt att pengar läggs ner på sådant som inte alls är viktigt.
När jag var fyra år gammal och åkte till stora staden med min mor så hoppade jag upp och ner av ilska vid ett övergångsställe och skrek: "gubbe här också! Varför ska en gubbe bestämma när jag ska gå över gatan? Varför är det bara gubbar som bestämmer överallt?"
Läste i Metro idag om någon som tyckte att det även borde finnas rullstolsburna människor på skyltarna!
#Japp, men då måste vi ha hundar, katter och lemurer på skyltarna med, för djurens ska värderas högt de med! För att inte tala om punkare, bratz och människor med gomspalt..
Någonstans måste det ju vara någon som sitter och blir förbannad och känner sig undanskuffad, utpekad och anser att allt är en skymf mot dem. Skulle man ha en rullstolsbunden på en skylt kan det feltolkas av både egen och annan befolkning. Övergångsställe bara för rullstolsbundna?
Kanske ska man skriva "övergångsställe" (och i det finsstilta; vi kan inte ha någon symbol, då alla symboler på något sätt kränker någon)
Paulina
Jag känner mig kränkt av Fru Gårman ;-)
Måste de tvinga oss Kvinnor att gå i kjol? Utav 100 Kvinnor på ett övergångsställe så lovar jag att det säkert inte är fler än 25 som har kjol på sig. Byxor är väl ändå "vanligast"?
Folk ska ju tydligen känna sig kränkta och förorättade jämt. Vi måste vara jämställda och representera samtliga kategorier, Kvinnor, invandrare, handikappade m.fl.
De som bestämmer såna här saker i det här landet är ett enda stort skämt. Kan de inte söka jobb på Ikeas avdelning för namngivning av nya mattor och möbler istället? Säkert lika givande.
"Hrrm…. vad ska den hääär handukshängaren heta? Jag tror vi döper den till Artur." "Ååh vilken fin lampa, den ska heta Marianne."

Okey, det hela handlar i grund och botten om en ordvits. Den jämställdhets/genus diskussion som tror sig ligga bakom detta gör, i mitt tycke, mer skada än nytta. Man definierar ett problem som inte finns. Visst "herr gårman" är således en man, eftersom det är en ordvits. Det är roligt, och skämt skall man inte analysera - det är då de tappar sin poäng! Att den stereotypa kvinnan bär en kjol, att det är så vi faktiskt ser på Kvinnor fortfarande pekar väl i så fall på några pinnhål neråt i jämnställdhetsarbetet.
Att arbeta för ett mer genusmedvetet samhälle handlar om att lägga till saker, inte att förändra människor, men att tillåta barnen och uppmuntra dem att utforska och utöva hela sitt intresse- och känsloregister. Och sådant kan f*n inte en vägskyllt ändra på.
Ta bort namnet och döp om hela skiten till "här går man" rätt och slätt, alternativt det något mer könsneutrala "övergångsställe".
Carpe Diem

Vilken tur att den mörkyade, internationella befolkningen känner sig uppmuntrade utav Sonys bidrag i debatten. Hur många är det inte som har en svart "Walkman"? Vad skönt, då kanske vi inte behöver byta färg på våra skyltar iaf.
Någon mer än jag som kopplar det till debatten kring "nogger black"-debatten? Att man definierar ett problem som inte finns.
Carpe Diem
#19 Japp, likaså glassen 88:an..
Paulina
Någon som hat änkt på att det är en älgtjur med krona på älgskyltarna? Om man nu måste byta ut 50% av Herr Gårman till Fru Gårman så kan man ju passa på att lägga lite skattepengar på att byta ut några av älgskyltarna till skyltar med älgkor också… 
www.mytwiggs.com

att säga fru gårman är skittöntigt rent ut sagt.. har enbart hört det från nån eländig feminist faktiskt..en riktig sur bitch var de oxå, antaagligen för att hon aldrig fick sex=) de är ju en ordlek, alltså herrgårman blir "här går man", vilket är logiskt då skyltarna sitter vid övergångställen. "fru går man" funkar inte alls!!
Qui dormit, non peccat

kan man inte säga att fru gårman förespråkar den heterosexuella normativiteten? Att det då blir herr och fru gårman. Kan man inte säga att de är en skymf mot sexuella minoriteter? :P
Carpe Diem
Hm, jag brukar kalla det för övergångsställe. Jag bryr mig inte vad personen på skylten har, kvittar mig om det är kjol/kilt/byxor/eller vad det nu kan vara.
# 23 Jo! Det är också sant.. Ooo så roligt! Jag tror att vi kan komma på obegränsat med anledningar till varför vi inte ska klä ut vår mystiska Går-man person till fröken sverige
Vi är så många och så olika att, så länge vi inte hittar en gemensam look som överensstämmer med alla, så kommer några stackare att berövas känslan av att se sig själva på skyltarna för övergångsställe. Jag känner mig inte mindre värd bara för att personen på skylten är mer lik en normalbygd man än en liten halvzigenerska med slitna hårtoppar
. Kanske dags att anmärka på hans gångstil medan vi ändå håller på.
Borde han inte sitta i rullstol? Eller… kanske bära burka? Det vore väl en bra lösning! En stor konformad varelse med fötter? 
Förlåt att jag driver lite men hela grejen är så skrämmande idiotisk!
www.mytwiggs.com

Fast då skulle den vara kusligt lik Morran i mumindalen, vilken finlands-svenskarna kanske skulle känna sig hedrade över ;)
Carpe Diem
Ehm.. jag tänker inte ens på vad de är på skylten. Skulle nog inte ens märka om dem bytte till kjol.
Går verkligen människor omkring och känner sig kränkta för en skylt? .. kusligt!
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
# 26… Just det.. det var också en aspekt på det hela.. Då kanske skylten bara gäller finlandssvenska fantasimonster… Attans! 
Fy vad jag skulle känna mig kränkt! 
www.mytwiggs.com

haha en tanke bara, sverige o många andra länder blir ju bara fetare o fetare så är de inte diskriminerand emot tjocka mäniskor att ha en smal figur på skylten??
Qui dormit, non peccat

Någon som känner sig kränkta över att skylten för cykelbana är markerade med en herrcykel? Borde inte dessa också bytas ut, iaf 50% av dem, mot en damcykel, gärna med cykelkorg och pakethållare. Eller varför inte ett prima "kjolpaket" på bilsymbolerna?
Sedan är alla varningsmärken formade som en manlig symbol, mitt exempel är här "varning för älg" med en älgtjur, jag kräver att älgkorna kommer till sin rätt. Den ända skylten som har en kvinnlig symbol är den "här" och vad betyder väl den? - Jo, väjningsplikt! Det säger väl en hel del skulle jag tro :P Fy tusan för det patriarkala samhället. Och roten till allt ont är den här skylten!!
*lol*
Carpe Diem
Men då är väl denna otäcka "vägbanans BH" ännu värre! 
www.mytwiggs.com

Det kan också vara en kvinna som solar top-less, vilket kan orsaka inbromsningar av hastigheten ganska radikalt.
Carpe Diem

#31 nee du vet att den där skylten gjordes för män som vägrar sakta in, men den där skylten acossierar de med tuttar så då läre de ju kolla in den ordentligt=) haha snacka om fördommar mot karlar=) finns de nån skylt osm faktikst är bra egentligen som man inte kan dra paralleller tilL??
Qui dormit, non peccat
Ni är ju fan patetiska och trångsynta många av er.

#34 Jag undrar om du uppfattade den ironiska undertonen hos de flesta av oss :)
Carpe Diem
www.mytwiggs.com

haha låt henne sura, tror inte hon fattar ett skämt=)
Qui dormit, non peccat
#34 Gå mer än gärna på sak, men du får inte gå på personer!

Jag tycker faktiskt att gubben vid övergångsställena har en rätt schysst rumpa. Tycker inte ni det?
Helt allvarligt så är det det löjligaste som finns att byta ut bilden. Herr gårman- vitsen är ju riktade till barn för bövelen! Varför slängs våra skattepengar i sjön för att nåt pucko kommit på att alla tjejer ska bära kjol vid övergångsställen? Tycker faktiskt också att det känns fel att försöka jämka könsfördelningen med en fjuttig bild, när den bilden är snevriden iom att tanten då ska ha kjol. Stereotypiskt om nåt! Bakläxa för de som bestämmer sånt här!

Betyder det att jag måste byta om varje gång jag passerar ett övergångsställe? 
Carpe Diem
Man får ha med sig en kjol i väskan!!:S
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
jag tycker det är seriöst löjligt, och att man kan lägga tid och pengar ppå något vettigt… spela roll om det är en gubbe och inte en tant, tror itne det var menat att dissa världens kvinnor…
för isf finns det massor med diskussioner: varför kallas klockan, båtar hon? varför är det just fröken ur? varför har elloskatalogen uppdelat killar och tjejkläder?
som sagt, poänglöst..
#42:Ett litet citat från Wiki:
”Svenskan hade tidigare tre genus, maskulinum, femininum och neutrum. Rester av det historiska genunssystemet finns kvar i vissa uttryck, till exempel när klockan eller människan (oavsett kön) omtalas som hon. Spår av det gamla genussystemet finns även i många dialekter:
en häst (maskulinum)
ena märr (femininum)
Det kan tilläggas att bruket att kalla båtar för hon inte har någonting med genus att göra. Det rör sig istället om en personifiering, som även finns på andra språk (till exempel engelska).”
Så enligt detta, så verkar det som att klockan och båtar kallas hon av olika orsaker.
kpp jag vet, men det jag sa var, att om man ska hålla på att diskutera meningslösa saker som om det är en gubbe med/utan kjol på skyltar kan man ju diskutera övriga meningslösa saker.
Ja, det kan man ju altid göra. Exempelvis kan vi ju diskutera att jag just stavade ordet ”alltid” helt galet och att jag inte ens brydde mig om att rätta till det.
Jag tror att det är en av människans stereotyper. Menar då stereotyp som de djur får i fångenskap med vandring, självskador osv då de inte längre kan fylla all tid med att leta mat som de är vana och skapta till, och har inget att fylla sin "fritid" med utom sådana beteenden. ;)
Paulina