Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 5312 ggr
MimmieM
2008-12-05 01:19
0

Baksida med sambo

Jag håller på att gå upp i atomer tack vare min sambo just nu, av sådant där vardagligt smågnabb alla säkerligen känner till.

Min gode sambo går i skolan mellan 7-17 och tränar mellan 18-20 4 dagar i veckan så han brukar komma hem strax efter 20. Detta medför att jag får ta de mesta utav sysslorna de här dagarna. Det är ju knappast så att man vill ställa sig att laga en gemensam middag kl 20?

Höstens ekonomiska satsning handlar om att vi bakar eget bröd, eller.. jag bakar och han äter. Han mummlar någonting om att han inte vet hur man gör. Han tar upp bröd ur frysen, jag lägger in det i vår brödbox som står mitt på bordet. Sambon river sig i huvudet och funderar på vart allt bröd tar vägen och plockar fram mer ut frysen. Helt otroligt att frysen fyller på sig själv, it´s like magic?! Eftersom jag inte äter så mycket bröd så slutar det alltid med att vi har en bunt bröd framme som är mögliga i kanten. För om han inte glömmer bort det i brödboxen så struntar han i att äta den sista 2-4cm biten i kanten.

Idag var det droppen. Igår kom han hem och hade lovat i 2 dagar i rad att han skulle ta hand om disken vilket han hoppat över. Igår ställde han sig vid den iaf och kom ut efter 10 minuter och ställde sig och skrek på toaletten att han inte orkade mer. Då hade han blivit upprörd över att illrarna stökat till i köket och han hade haft sönder diskborsten i vredesmod. Jag gick till affären och köpte en ny diskborste och vägrade prata med honom på hela kvällen, jag sov på soffan med Sölve (en iller) i knät.

Idag kom han hem igen, maten stod på spisen brödet jäste och disken var diskad. Jag var i full färd med att dammsuga. Sambon kom hem och satte sig framför datorn. Han har just kommit under fund med att det är sjukt avslappnande att bada badkar, men det är alltid jag som tappat upp vatten av någon anledning. Killen läser till byggnadsingengör och frågade hur mycket vatten man ska tappa upp när man ska bada. VAD TROR DU SJÄLV?

Jag bad honom hjälpa mig med rotmoset för det var klart, han gick ut i köket, snurrade runt några varv och gick ut igen. Jag ropade in honom igen, Vaddå var maten klar?!

Jag gräddade brödet, lagade färdigt maten sambon badade och alltingvar frid och fröjd. MEN vattnet i badkaret hade varit för varmt, så resterande tiden utav kvällen gnälldes det om hur hans kropp kämpade för att hålla nere temperaturen för att badvattnet hade varit för varmt. 

Han gick till sängs och jag stannade uppe, han kommer ut med Sölve i handen och lägger honom i mitt knä och säger att illern äter upp mitt bröd. Jag ber honom lägga in det i frysen. När jag går för att se hur det gick med bröden så har han bara stängt dörren in till köket och lagt upp brödet på bordet. Illrarnas mat- och vattenskål står i köket.

Då fick jag nog. Jag fläcker upp dörren och frågar vad som hände med bröden.
- VADDÅ, JAG LIGGER OCH SOVER!!
- Men jag ska lägga in dem då menar du?
*tystnad*
- Illrarnas skålar står i köket vet du väl, jag har ju sagt att du ska tänka på det.
- Vaddå, det har ju stått öppet hela jävla dagen!
- Och de resterande 8 timmarna innan den dörren öppnas igen då, då behöver de ingen mat menar du?

Jag går ut i köket, packeterar bröden och plockar iordning. Ingen matlåda är gjord så jag frågar om han ska ha, han vägrar svara och jag frågar igen tre ggr. Sedan säger han att han ska lösa det till morgonen. Jag skriker någonting om jävla barnunge och omogna skitunge. Går sedan in i sovrummet och hojtar:

- ÅÅÅÅhh, vilken god MAT du lagade idag, oj oj.. och Tack för att du bakat brööööd åt mig!

Sedan smäller jag igen dörren och har inte hört någonting mer sedan dess. Jag har ledsnat.

Carpe Diem

Liss
2008-12-05 01:28
0

Du att, jag känner igen mig allt för väl i det dära… Och inte är det kul att bli tagen för givet och inte få någon uppskattning tillbaka för allting, alls.

Du är både välkommen att hojta till mig på msn och prata om det, eller om annat för att splittra tankar. Och du är även välkommen hit!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

MimmieM
2008-12-05 01:30
0

#1 Lisette mitt livs kärlek! Jag packar väskan full med illrar och flyttar till NRK!!

Carpe Diem

Liss
2008-12-05 01:35
0

Haha.. Ja som sagt, du är mer än välkommen min lille Emmi!:D Blir intressant med illrarna och ecko. Muhahha! Men gud så bra vi hade det, som vi vore gjorda för varandraOskyldig

Men absolut, vill du komma bort ett tag så.. come on!:)

[Cute]
2008-12-05 01:37
0

Kom att tänka på Beyonces nya låt "If I were a boy" lyssnat på den texten? Liksom ibland förstår inte killar någonting.. Känner igen en del där också. :P

http://www.youtube.com/watch?v=BVTyLqkez6A

Liss
2008-12-05 01:38
0

#4 Den har jag hört.. så mysig låt på någe vis. Och ja, för min del stämmer det också.

JossanH
2008-12-05 01:47
0

Känner faktiskt inte igen mig alls.. I de 3 sista förhållandena (2 höll i 3 år och ett är jag i nu) så var/är det aldrig något tjafs. Inget bråk. Man är tacksam om sin partner har gjort något för ens egen trevnad och man är glad för maten som serveras.

Jag förstår om du blir galen! Skulle jag med bli. tycker du ska berätta exakt allt du gör som han har glädje av i erat hem och fråga om det är så stora problem att visa lite uppskattning- är det det så kan han likaväl göra allting själv! Grrr

Sajtvärd på Iller.ifokus

MimmieM
2008-12-05 01:53
0

Saken är den att vi bråkar aldrig, om jag blir upprörd så går jag bara åt andra hållet tills jag lugnat ner mig så pratar vi om det när allting lugnat ner sig. Eller så ställer jag mig rätt upp och ner och skriker rakt ut - vilken gör att han går åt andra hållet. Men jag är helt säker på att han sätter hjärnan på stand by och struntar i saker helt enkelt, av ren bekvämlighet!
Sedan är det saker som julklappsköpen, till min familj och hans. Jag står för idéer, vi ska ge bort hemgjort julgodis och hemmastickade strumpor iår. Men som det ser ut nu så har han lämnat inte bara strumpstickandet, utan julgodis, inslagning och dekoration åt mig. Tillsammans med godiskbak och övrigt. För han är bokat upp de kommande helgerna som de ser ut nu. Och de blir väl jag som får köpa glögg också..
GAH!! Imorgon ska han allt få höra!

Carpe Diem

Liss
2008-12-05 02:12
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den här är till dig Emmi!:P

MimmieM
2008-12-05 02:16
0

Men jösses så rart! Det är mina 15 sekunder i rampljuset :D

Carpe Diem

Liss
2008-12-05 02:27
0

Haha så jäkla duktiga på att dansa!!!:D

MimmieM
2008-12-05 02:35
0

Vem hade kunnat ana :D

Carpe Diem

Liss
2008-12-05 02:35
0

Disco dans med dig, mig och ecko;P

Liss
2008-12-05 03:02
0

Och en efterfrågan av Emmi, hon ville visa hur de såg ut när hon ocn jag dansa Linedance! Så såhär såg de ut^^ minus ecko och mori då iof.

Aviendha
2008-12-05 08:57
0

Glömde karl din hjärnan på gymmet?  Och att ha sönder diskborsten i vredesmod över lite stök, när man själv skjutit på ett jobb i två dagar. Ja, jag behöver nog inte ens nämna vad jag tycker om det ;)

Skriv en lista på allt du gör i hemmet. Varje pryl. Släng fram den och visa att du drar ett stort lass när ni egentligen är två som bor ihop. Visst, han är upptagen till 20.00, men det är eget val. Skulle du välja så skulle väl du gladeligen ägna tiden mellan din skola (för du pluggar väl?) och 20.00 till at inte göra något, och komma hem till en middag och finna att morgondagens matlåda och frukost redan är fixad.

Undrar hur han skulle klara en vecka ensam, skulle han äta utemat hela tiden då och skita i städningen i väntan på att du kom hem?

Urk för nonchalanta personer!

emsems
2008-12-05 10:44
0

Jag blir så förbannad! Dels på killen, men även på dig! Skrikandes
Ha lite stake kvinna! Hade han brytit av diskborsten så hade jag då fan inte gått och köpt en ny. Jag hade få fasen inte heller lagat mat åt honom en endaste dag. Och om du inte ens äter bröd, så kan han väl handla eller baka sitt eget jävla bröd. Jäkla karlslok!
Städa är väl för tusan bådas jobb? Jag skulle skrivit en lista på vad som görs (dammsuga, städa badrum, tvätta, diska mm) och sedan kryssar du emd en röd penna varje gång du gjort det, och han med blå, så får ni rätt snabbt se vem som gör vad. Men att han itne ens försöker, gör mig bara förbannad. Att du orkar…!
Min karl gör verkligen hälften. När jag kommer hem sent på måndagar och torsdagar 20.30 efter att ha ridit, så står middagen på bordet och det är dukat. Katten är borstad och förmodligen en tvättmaskin i tvätten. Han är liiite dålig på att ta tag i dammsugningen, men istället är han väldigt duktig på att göra annat. Han har bott själv i flera år. Låt mig fråga, har din karl aldrig bott själv under en längre period?

hus-musen
2008-12-05 11:22
0

meeen va irriterad jag blir!! kan känna samma sak ibland, inte ett skit skulle hända här hemma om jag inte fixade det för killen är alltid otroligt upptagen med allt möjligt!! värst är när han stövlar in efter jobbet o säger jag är hungrig! ehm jaha och? du vet vart spisen står! sen sätter han sig o spelar tv-spel i ett par timmar o sen kommer det: ska vi inte äta snart? sånt gör mig tokigSkrikandes hur handikappad får man vara liksom? förut bad jag honom diska en dag, han sa att de skulle han göra sen.. två veckor senare var de fortfarande inte diskat,enda som var rent var min tallrik, mitt glas och mina bestick.då fick jag höra att han gör minsann allt o jobbar o jag gör inget speciellt hela dagarna!

förresten, hade min kille slagit sönder borsten så hade jag köpt en ny och kört upp i arslet på honomSkrattande

men min kille kan man iaf prata med ibland o så blir de en bättring men så blir de en svacka o jag blir galen igen på alla dessa småsaker, jag gillar att ha det rent o städat jämt, killen skitar ner o vill bara göra en storstädning ibland för de är enklare tycker han. rättare sagt, de äre nklare för honom, men jag har då ingen lust att tillbringa en helg med att städa bara för att han är lat liksom! men om du sätter han ner o pratar igenom, anser han inte att han gjort något fel då?

Qui dormit, non peccat

Smex
2008-12-05 12:26
0

Jag skulle inte ha lyft ett finger för honom. Plocka ordning för illrarna gör man och efter sig själv men inte en chans att jag skulle plocka ordning för honom.

Jag bor med två "pojkar" (min bror och min sambo). Jag måste alltid säga vad som behövs göra här hemma, JÄMT! Så jag har helt egentligen slutat att göra något här.

Efter ett tag så börjar det klagas men dom båda vet att det är ingen idé att klaga på mig för då sätter jag igång på alla cylindrar och skriker om att det kan dom då göra.

Illrarna sköter jag helt själv och lika så tvättningen. Dom kan inte tvätta och kan heller inte köpa något bra tvättmedel så jag tar den saken. Då vet jag att det blir rätt.

Men fixa matlådor och bröd kan han göra själv. Han är väl en vuxen man?

Aviendha
2008-12-05 12:56
0

#17 Att lära en karl att tvätta är det lättaste jag gjort. Skrev en lathund på en sida med tydliga punkter att följa, gav honom den och sade "nu tvättar du, annars får du ha lortiga kalsonger". Han gnällde i en vecka och köpte nya, men en dag hade han gjort det och han brände varken ner huset eller satte tvättmedel i halsen ;)

hus-musen
2008-12-05 12:58
0

#17 karlar kan inte tvätta, fattar itne varför då de är jtteenkelt egentligten=) tvätten sköter jag sj, vill inte ha mer krympta kläder eller färgade=)

Qui dormit, non peccat

Sarah
2008-12-05 13:03
0

Min lösning på en liknande situation var att sluta göra någonting. Min komentar till honom var "enda sättet för mig att få ett jämställt förhållande är att inte göra något alls. Då gör vi ju lika mycket".

Det tog lite tid och det var väldigt äckligt hemma ett tag. Men, det fick vara så. Nu gör vi ungefär lika mycket. Jag var även tvungen att be honom dra åt helvete och kasta ut honom utan hemnyckel innan vi kunde ha ett samtal då han verkligen förstod. Det hade vi fem dagar senare och innan det var han inte välkommen hem.

freemark
2008-12-05 13:54
0

Jag känner mig bortskämd. När jag vaknade imorse hade min sambo städat köket. :D

Men allvarligt talat så tycker jag att folk har kommit med bra råd. Det är dags att han lär sig att hemmet inte tar hand om sig själv. Sluta vara hans nya mamma.

Ceciliaolucifer
2008-12-05 15:41
0

Samma problem här, på helgerna storstädar vi och skriver upp en lista med punkter som SKA göras, vi delar lika och den som inte gör sin del får vara vaken tills det är gjort ;)

När vi skrev upp punkterna så fanns det många saker som han sa "aha" till dvs, det behövdes städas på fler ställen än vad han förstod.

Det tråkiga med illrar är att det alltid är deras fel att det är stökigt Flört

Sarah
2008-12-05 16:30
0

Vi har delat upp våningarna. Jag tar nedervåningen där illrarna stökar ner och han övervåingen där katterna är.

Aviendha
2008-12-05 16:51
0

#22 Det är underligt det där. ;)

Jag har ju bott i SKara dedan slutet av augusti, men senast häromdagen klagade karln min i telefonen over något stök hemma hos honom, och det var tydligen djurens fel. ;)

Sara
2008-12-05 18:49
0

Dumpa honom Emmi och skaffa ett par illrar till istället. ;D

Sara

Ceciliaolucifer
2008-12-05 18:54
0
Karmatarerskanise
2008-12-05 20:45
0

Jag tycker det är lätt. Sluta baka och laga mat till honom.
Gör bara till dig själv, och säg att han får välja hur han vill ha det. Antingen hjälps båda åt utan en massa gnäll, eller så gör ni allt var för sig.

Smex
2008-12-05 22:44
0

Hmmmm…. det är bara Kvinnor som har svarat. Intressant =P Undrar vad en karl skulle ha svarat? Om han vågar så klart, annars så kommer väl en hel flock med brudar och skriker lite på honom =P

Karmatarerskanise
2008-12-05 22:45
0

Inte skriker vi på någon Glad
Vi törstar efter lite manliga åsikter här inne! Lite mer än de vi har nu.

hus-musen
2008-12-05 22:48
0

jodå vore skoj om de kunde komma mer karlar med vettiga åsikter o tankar om saker o ting! nu är de ju mest tjejer…

Qui dormit, non peccat

Karmatarerskanise
2008-12-05 22:52
0

MimmieM; jag fick en inre syn på hur du kastar en DEG på honom i din ilska hahaha Tungan ute

Jenahbella
2008-12-05 23:44
0

min sambo va likadan!
men gjorde så att ja bara gjorde saker åt mig :) lagade MIN mat, tvättade MINA kläder osv.
han ändrade sig ganska fort :)
kanske inte är så jämnställt egentligen men ofta så lagar ja mat å diskar och han städar å tvättar..

destroyed
2008-12-06 16:55
0

jag kan känna igen mej väldigt mycket i vissa saker dock så tycker han likadant om mej. Det är han som har kommit på regeln att den som lagar mat slipper diska annars tycker jag att det är trevligare att göra allt tillsammans. Och nu när vi har den reglen så satte jag en följdregel. Direkt eftermaten diskar man(undantag om man är riktigt pilsk och fixat en snygg romantisk middag) men tydligen så tror min kille att jag är pilsk varenda kväll eftersom han aldrig diskar efter maten och skyller på att det fortfarande är för varmt och sätter sig vid sin gitarr….

Jenahbella
2008-12-06 17:27
0

#33 hahaha! :D

destroyed
2008-12-06 18:36
0

Tror han verkligen att man kan vara pilsk varenda dag när det står höga med disk på diskbänken?

Sara
2008-12-06 23:44
0

# 33 För varmt? Menar han disken?

Sara

Tatsja
2008-12-07 00:28
0

#19 Karlar kan visst tvätta. Mitt bevis är min son på 29 år som alltid har hand om tvätten. Han har aldrig varken krympt kläder eller missfärgat.

så undantag finns.

Jag har träffat på många tjejer som inte kan laga mat eller ens bädda sin säng. Hushållsarbete, vet de inte vad det är. En gav jag en kokbok för nybörjare. Stod inte så på utsidan. Det var 5 år sedan. Hon har aldrig öppnat den. Bara micromat.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

destroyed
2008-12-07 01:53
0

36# japp diskvattnet tycker han är för varmt ibland

Sara
2008-12-07 13:41
0

# 38 Då får han väl diska i ljummet vatten..

Sara

MimmieM
2008-12-07 15:05
0
#38 Det var nog de dummaste jag hört! Han får väl köpa ett par gula diskhandskar eller hälla i lite kallt vatten.
Idag kikade sambon ner i frysboxen och konstaterade att vårt bröd nästan var slut. Någonting magiskt har hänt, jag börjar tro på mirakel. Eftersom jag ska bort idag och inte kommer hem förrän imorgon så föreslog han att han både skulle baka nytt bröd och storstäda köket! Sluta aldrig tro på mirakel!

Carpe Diem

Aviendha
2008-12-07 15:12
0

#40 Wow, det finns lite go i karln ändå! =)

MimmieM
2008-12-07 15:13
0

Jädrar, vart kom den enorma texten ifrån? Förvånad

Hoho, mjo.. men du har inte hört hur jag kan låta heller ^^

Carpe Diem

destroyed
2008-12-07 15:47
0

40# tro mej han har det men han får skylla sig själv att det blir förvarmt vatten när han har skjutit upp disken i flera dagar och det bara går bort med varmt vatten som han kokar i vattenkokaren:P

Yeah jag säger då det, me dtillräckligt mycket gnäll så får man som man vill:P

MimmieM
2008-12-07 15:56
0

Gnäll? Här gnälls de inte. Här är de en verbal halshuggning som gäller ^^ Jag har aldrig ångrat mina kurser i retorik!

Det går att blötlägga disk i ljummet vatten och sedan fylla på med varmare vatten igen. Men köp hem ett par diskhandskar till honom. Då kan man diska i kokande vatten utan problem, dessutom så torkar inte händerna ut. Det är en toppen idé till julklapp också ^^

Carpe Diem

destroyed
2008-12-07 16:00
0

hahahah.. jag tror jag ska börja med retorik jag med:)

Tack det ska jag ge honom i julstrumpan iår..

MimmieM
2008-12-07 16:04
0

Haha, tillsammans med en diskborste :D

Carpe Diem

destroyed
2008-12-07 20:59
0

hahah japp jajamensan!!

RC70
2008-12-07 22:21
0

GUD VA LÄSKIGT !!
jag går igenom PRECIS samma sak och jag går i bitar. Det sliiiter isär vårat förhållande liten bit för liten bit. Jag blir tokig.

Vi har en överrenskommelse att om jag lagar maten så diskar han. Punkt. Men, vad jag inte visste var att i denna överrenskommelse så stod det en otydlig klausul att jag även skulle, plocka undan efter honom, tvätta kläder, torka kläder, vika kläder, lägga kläder i hans garderob, sortera hans 2000 vita TUBSOCKAR, dammsuga, torka av, damma, städa, fejja.. tja låt se. Allt utöver att han diskar.

v.44 o v.45 var vi på semester i USA. Innan resan har det blivit ett berg av disk. Jag säger till Sambon att han nog BÖR diska för att han börjar jobba 6 på morgonen o för att vi ska åka direkt till mina föräldrar när han slutat. Han svarar lite drygt "Jag orkar inte" jag väser åt honom "ja så då får jag alltså diska för jag antar att du inte vill att det ska lukta rutten mat här när vi kommer hem OM 2 JÄVLA VECKOR?" Han tittar på mig och säger "Ja?"… Den där ilskna venen man får i pannan var lika stor som sverige i 1:10 avbildning. Han förstår ingenting.

Jag säger åt honom att då får han F*N dammsuga för annars kommer d bli så att jag får göra det när vi kommer hem ifrån USA istället. Han rycker på axlarna "orkar inte". Jag kokade. Halva semstern rök pga detta.

Vi kommer hem ifrån USA. Jag drar fram dammsugaren bara för att poängtera att NU måste JAG städa eftersom HAN inte ORKADE för 2 veckor sedan. Han tittar på mig "måste du göra det där nu?" jag stoppar i sladden "Ja vem fan ska annars göra det?"

…. I rest my case.

Aviendha
2008-12-07 22:41
0

Fy tusan för din karl! Det där är nonchalans på hög nivå! Ge honom en verbal käftsmäll och gör klart att du inte kommer lyfta ett finger hemma, för ni ska göra lika mycket. Altså ska du inte göra något för då blir det lika mycket. Diska en tallrik, ett glas och två bestick innan du ska använda dem. Tvätta bara dina saker. Då får han gå med lortiga strumpor och äta från skitiga tallrikar bäst han vill.

MimmieM
2008-12-07 23:50
0

Oh, min karl är en ängel och jag ska aldrig skälla på honom igen.
#48 du är för snäll! Han vet att du gör det tillslut ochlåter därför bli. Han kommer aldrig tacka dig för att du gör hans vardag livsduglig, för han vet inte vad som ligger bakom. Usch! Mata honom med smutsiga tubstrumpor och kalsongskav i en veckastid. Laga enbart mat till dig själv och tvätta din egen tvätt.
Its a war out there… "and a happy new year!"

Carpe Diem

Hennum
2008-12-08 01:19
0

ojojoj… jag ska aldrig flytta ihop med någon som inte tydligt visat innan att han klarar av att sköta sånna saker :P Det där hade jag inte stått ut med länge, ja hade gjort hans liv till ett helvete och sedan hade ja flyttat. Så speciell kan ingen kille vara att de förtjänar det. hehe ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

destroyed
2008-12-08 02:25
0

51# det värsta är att man ser aldrig att killen är så odräglig när man flyttar ihop oftast innan så är man så glad att man ska flytta ihop och sen blir det bara mer och mer gnäll och man ser sidor hos varandra man aldrig vill se igen eller trodde att han hade

MimmieM
2008-12-08 02:33
0

Eller så blir de tvärt om och alla lever lyckliga i alla sina dagar. Fy vad trist om allting gick som planerat ;)

Carpe Diem

Theres
2008-12-08 02:37
0

Har bara läst huvudinlägget och har bara en sak att säga: att du bara orkar!

Jag är iofs lika dan som honom jag själv, men jag bor fortfarande hemma :D Mamma servar ju brossan och syrran… så länge hon gör det kan hon likagärna serva mig också.

golf.ifokus.se

emsems
2008-12-08 10:45
0

Jag blir helt slut av att läsa era texter. Att ni orkar gnälla på dom, dag ut och dag in? Min förra karl var likadan, inget städa å fixa. Men jag lämnade hans skit. Jag tvättade mina kläder, diskade min disk och lagade min mat. Men var är meningen? Hur roligt är det att ha ett berg av disk hemma oavsett om det är hans eller din? Karln och jag gjorde slut, inte på grund utav detta, men det hörde nog ihop ändå. Jag var alltid sur när jag var hemma, less på skiten. Sur och vi slutade umgås och prata som vänner, utan i princip levde vi i samma hus men förutom någon liten godnattpuss och sånt, så blev det inget mer. Steg för steg och tillslut letade han sig vidare. Bästa som hänt mig!

Sarah
2008-12-08 17:33
0

Håller med #55. Det är inte värt det. När gick folk med på att vara mamma till sina killar?

Karmatarerskanise
2008-12-08 18:24
0

#56 Kanske är modersinstinkten som sätter in? Flört

Sarah
2008-12-08 18:30
0

Då ska jag aldrig skaffa barn.

MimmieM
2008-12-08 23:59
0

#57 Usch, hemska tanke!
Det är så skönt att veta att det bara är en fas, efter nästa vecka så har han examinerat och är arbetslös istället!

Carpe Diem

Grimjaur
2008-12-09 10:16
0

Vilka fördomar vissa verkar ha när det gäller män och tvätt. Hemma hos oss är det jag som står för ca. 95% av tvättandet, och då har vi tre barn så det blir en del.

När det gäller sysslorna hemma så är det ingen av oss som känner att vi måsta ha det superstädat men min smärtgräns går tidgare än vad det gör för min sambo vilket ibland tidigare fick till följd att jag kunde bli ganska stressad och irreterad när jag t.ex. tyckte att jag fick ta disken hela tiden.

Nu har vi löst det genom att vi har delat upp lägenheten så att hon har huvudansvaret för köket (inkl. mat) och jag har resten av lägenheten. Nu kan jag slappna av ganska bra, även om köket skulle se ut som fan, när jag slipper känna att det är mitt ansvar. Givetvis så händer det fortfarande att vi hjälper varandra på den andres "område" när man har ork och lust, eller om det behöver städas av någon större anledning.

Ang. trådstartaren: Nu verkar han ha bättrat sig och vi får hoppas att han lyckas fortsätta så men jag känner mig skeptisk till att över en dag förvandlas från en egoistisk slöröv till en ansvarstagande partner. Lycka till iaf…

emsems
2008-12-09 10:49
0

#60, inte alls! Jag trodde vid förra karln att "karlar" är sådana… "jassi karlar" sa vi jämt. Nu har jag en karl som är helt underbar. Han gör säkert mer än mig, och gnäller inget alls om jag ber honom göra något mer. Vi vill båda ha det fint hemma, coh han plockar gärna upp och håller efter. Däremot är vi av lite olika natur, då jag gärna kommer hem och städar som ent ok tills det är klart, och han hellre äter och tar det lugnt en stund, för att sedan göra det. Båda funkar så länge det blir gjort.
Igår när jag kom hem från stallet hade han dukat, lagat mat och gjort julkort, när jag duschade så dammsugade han, sedan låg vi i soffan och såg tv. Helt underbart =)
Då känner jag mig ju tvungen att göra ännu mer idag, och komemr städa extra, och så går det, runt runt, och så blir det rätt städat och fint =)

Liss
2008-12-10 00:12
0

Hihi.. jag tycker de är så kul med era tankar om att laga er mat, diska er disk och låta killen sitta där.. men ärligt så är dem väl smartare än så!^^ Om man diskar En talrik och ett par bestik så visst fan går dem åt till honom så fort du är borta. Och mat kan man köpa ute.. ;) Men det kanske är något som hjälper, de vet jag inte. Tycker bara de känns som en så fånig sak att behöva göra. snacka om krig för ingenting!

Jag hade det likadant med exet, hemskt att sitta och se disken växa och talrikar som står och möglar vid hans dator.. strumpor och kläder ligger på golvet och de luktar suspekt lite överallt. Jag skrek och tjata och han vart bättre 1 vecka, sen var det tillbaka igen. Tillslut bestämmde vi att söndag skulle vara städdag och att vi skulle hjälpas åt,, har för mig att de funka ett tag iaf. Men nu är det slut!!! Wohooo;)

Annars vet jag inte riktigt vad man ska göra.. Bli inte tillsammans med någon som inte bott själv först och klarat av saker själv. För i annat fall är de nog enkelt för killen och falla tillbaka till att du är morsan.

Ta inte mitt inlägg på för stort allvar nu allesammans;)

Jenahbella
2008-12-10 00:22
0

jag tror många är för snäll i början av förhållandet/boendet.
man pysslar och har sig, försöker visa sin bästa sida genom att städa och dona?
sedan orkar man inte längre å tycker att de e jobbigt att man inte får hjälp..
och då e sambon redan van vid att slippa :P
jag tror ofta att de kan va ens egna fel genom att man skämt bort den andre lite, sen finns de ju självklatrt folk som helt enkelt bara e lata med ;)

Emmice
2009-01-09 18:56
0

Hej oj vad jag känner igen det där! Min kille är likadan, detta är en svår fråga tycker jag…. kan dom ändra sig?? Och JA MÅNGA killar är på detta viset..har dock träffat flera killar som kan ta hand om sig och hemmet. men varför kan inte vissa? troligen för att deras mammor varit för mammiga och gjort alllllt åt dom sedan dom var små..Eller att dom är efterblivna zombies som bara ska ha kul och inte blivit vuxna än? 

Jag anser att min killes Mamma har gjort för jäkla mycket åt honom han har knappt bott själv.. när han jobbade och han bodde hemma efter att han separerat med sin förra tjej.. så lagade hon mat varje dag.. han gillar inte viss typ av pasta, bara spaggetti så hon står o gör utöver familjens mat, "speciell" mat till honom.. sen gör hon hans lunchlåda med kokt ägg o hela faderullan dvs allt han vill ha.. och även en frukostlåda…het otroligt..

Sen nu bor vi ihop.. han gör inte ett smack hemma och diska klarar han av ibland som ska vara "hans" syssla.. medans jag sköter maten.. men inne bär det då att jag ska stå o göra hans matlåda varje dag eftesom jag gör mat liksom? om inte jag gjort mat av någon anledning jadå gör han inte heller det och går till jobbet utan mat..

är det värt o nämna att han ALDRIG under vårat 2 åriga förhållande lagat mat eller gjort mig en romantisk middag.. ??!

Det finns tusen saker jag skulle kunna rabla vidare på men min stora fråga är om dom killar som är så här kan ändra sig?? eller slösar man bara sin tid?

det är nog det vi behöver veta MimmieM eller hur? sen isf kan vi ju hjälpas åt att "förändra" dom till det bättre med våran kvinliga list ;P

Min kille är väldigt gammalmodig och vill vara den som står för allt ekonomiskt…. Är din kille så så kan man ju göra så att killen står för hushålletsutgifter eller betalar mer av era genemsama räkningar,, för du jobbar ju hemma och på så sätt får du ju betalt för ditt jobb;)

som vi sagt nu så ska min kille står för inkomsten till familjen(jag är hemma och mammaledig och får bara småpengar o leva på) då kan jag sköta hemmet, och göra vad jag vill för min lilla pening utan o tänka på räkningar…

oj förlåt nu vart mitt inlägg toooo long..!

Hoppas det löser sig! kramar

pyromanen
2009-01-09 19:43
0

0# och 64#: Sålänge ni fortsätter hälla upp badvatten och laga matlådor åt pojkarna så krävs ju nästan ett uppror av dom för att det ska bli ändring.  Om ni på allvar vill ha en förändring så se eran egen roll i det mönstret som finns. Det är svårt att förändra andra människor, men man kan förändra sitt eget beteende.

Emmice
2009-01-09 20:18
0

japp pyromanen jag förstår vad du menar. Men hur långt ska man gå och behöva vända in och ut på sig själv för att mannen ens ska vara delaktig? Jag göra min del och inga matlådor,(jag var nog otydlig där, jag menar när jag inte lagat mat dagen innan han ska jobba så han inte kan göra sig en matlåda då fixar han inget heller). Problemet ligger inte hos mig ju. Jag står bara inte ut med all skit.. jag vill ha ordning, han med.. men som sagt jag kan ju inte göra allt medans han "lever livet" och gör det som är kul ?

detenda man kan göra är ju att låta kile sköta allt sitt? så han lär sig och förstår att det måste man göra själv, ingen annan.. livet är inte alltid kul..

Jag anser inte att JAG i denna diskution gör saker åt honom, jag går runt o lever i skiten som han inte sköter.. och inget händer det…

Kan han ändra sig eller är det bara och aceptera, eller gå vidare i livet.. för många påverkar detta hårt och till slut har man glidit för långt i frånvarandra..

rackartyg
2009-01-09 21:30
0

TS

Du får nog skylla dig själv faktiskt.

Du daltar ju med honom. 

Det du verkar vara mest duktig på är nog

ändå att få  dig själv att låta duktigFlört

kerre
2009-01-10 02:35
0

ajdå är jag enda kvinnosvinet här? jag varken diskar städar eller tvättar och säkert hundra andra saker.. iallafall inte som normalitet.

Lagar mat (ioförsig från grunden) och hjälper till vid viss städning om det blir tilldelat mig annars är min sambo renligheten själv och jag kaosfaktorn.

blir också så trött av att kaosa till allting att jag inte städar upp närmelsevis lika mycket och det blir att han går och plockar efter mig.. Skäms

tvättmaskinen går jag inte nära förutom vid batikning men men ska försöka bättra mig men samtidigt tror jag min nuvarande sambo är över renlig, för mig är det lungt så länge inte dammhostan sätter igång..

Skulle inte orka göra allt kanske också därför jag skaffat mig en sambo som gör mycket för i förra förhållandet blev det lite väl sunkigt emellanåt haha

Tatsja
2009-01-10 09:01
0

Ge karln en kokbok för nybörjare och rym hemmifrån med illrarna. Sen får han lov att laga allt själv och baka. Det kan hjälpa. Om han inte gör som mitt ex. åker hem till lilla mamma och beklagar sig.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Gasoline
2009-01-10 11:35
0

Får jag bara fråga en sak? Går du hemma om dagarna?

Det här med att hälla upp badvattnet till karln, då har toffelnivån sjunkit ner till knappt sule nivå. Lägg av med det! Det är rent utav sagt fjantigt, om han inte klarar av att vri på kranen själv så ska han inte heller bada! Thats it!

Vi förmodar nu att du ej har jobb och ej pluggar, då tycker jag att det är självklart att du ska göra mer hemma. Nu i sommras jobbade min sambo och jag hade lov, så jag skötte allt utom disken, rubbet alltså, medans han jobbade och sedan tillbringade nästan all sin ledig tid i garaget. Men nu när jag pluggar igen och jobbar + att jag fixat nytt jobb åt honom (då han vart varslad på de han hade innan) så delar vi upp sysslarna, eller snarare gör dom när vi hinner.

Att bo tillsammans är ett ständigt givande och tagande, man måste se efter sin sambos behov och vad dom har för tid att göra saker på.

pyromanen
2009-01-10 12:50
0

#64 Om en kille växt upp med en mamma som server med mat och matlådor, då kanske han i princip alldrig lagat annat mat än på hemkunskapen i skolan. Han är inte van att tänka i banor av "vad ska vi hitta på till middag" och han har troligen inget bra självförtroende när det gäller matlagning. Att en sån kille inte på eget initiativ får för sig att laga till romantisk midda är ju inte så konstigt.

För att bryta mönstret skulle man kunna införa varannan dag matlagning. Eller om det är för drastiskt så nån viss dag i veckan till en början. Och då gäller det även att inte fortsätta vara kökschefen och lägga sig i och stå o kolla hur han gör. Utan faktiskt lämna över köket och ansvaret och vara inställd på att det tar ett tag att lära sig, det är helt ok om allt inte blir perfekt, han håller på o lär sig och han ska få göra på sitt sätt. Ditt ansvar under tiden är då att se till att leva livet och göra det som är kul.

Eller om ni faktiskt kommit fram till att ni vill ha den gammaldags arbets och ansvarsfördelning då är ju det ett aktivt beslut av er och då finns ingen anledning att gnälla över att han inte lagar mat.

MimmieM
2009-01-10 13:17
0

Haha, oj.. det här var längesedan nu :) Känner inte alls igen det här längre.

#70 Vad är det här för påhopp nu då? Jag både pluggar och jobbar - så lägg av med det där, förskolepedagog - slå upp det om det känns för komplicerat.
Och min sambo studerar, MEN han hade beslutat att han skulle träna nästan uteslutande utav sin lediga tid vilket gjorde att fördelningen utav arbetet blev skev - för att han tränade!

Det du verkar vara mest duktig på är nog ändå att få  dig själv att låta duktigFlört

Du får nog se till att utveckla det där, eftersom jag inte alls förstår vad det är som du är ute efter.

Det jag talade om var en engångsföreteelse som gjorde mig rent ut sagt vansinnig för att alltsamman hände under en väldigt kort period. Gällande badvattnet - karl har badat max 2 ggr i vårt badkar (där jag har hällt upp vattnet) och det har jag gjort utav ren omtanke för att han har varit så stressad och ville erbjuda honom lite avslappning? Toffel - för mig har det en annan innebörd, jag tror att gränsen går aningens längre bort faktiskt. Och den här gången så ville han bada av egen vilja…

Så, för att göra ett litet skutt framåt i tiden, närmare bestämt nutid så lagar vi maten tillsammans, vi städar tillsammans och ingen utav oss har badat badkar efter det. Allting är alla tiders sedan han slappnade av och slutade den här terminens studier, eftersom det var stressen därifrån som gjorde honom till en neantertalare.

Carpe Diem

Sara
2009-01-10 13:35
0

# 71 Jag hade en sambo som mamma hade gjort allt för. Han lagade ändå romantiska middagar för mig även om de bestod av macaroner och köttbullar. Han satte upp tyg för fönstret så det skulle bli mörkt och tände några ljus.

Det är ju ansträngningen man blir glad över inte innehållet.

Sara

fotokrafs
2009-01-10 13:36
0

#72 Efter att läst #0  "avslappnande att bada badkar, men det är alltid jag som tappat upp vatten av någon anledning" så fick jag också intrycket av att han badade oftare. Tungan ute
Skönt att allt är frid och fröjd nu i alla fall Skrattande

Emmice
2009-01-10 21:14
0

73# Precis! det är ju ansträngningen som räknas! jag hade blivit såå glad om han gjort det för mig.. även om det varit överkokta makaroner o brända köttbullar;P

pyromanen
2009-01-11 12:30
0

#75: Vet han om att du skulle blir glad?

Emmice
2009-01-11 17:26
0

76# Ja det vet han för det har jag sagt, jag har tilloch med varit ledsen och har då sagt att jag är så besviken att han inte kan göra en sån ansträngning för mig… den ansträngningen gör ju jag för honom vaaarje dag, jag gillar inte för fem över att laga mat.. grejen är ju inte att han ska ha ansvar för maten eller så.. utan om han bara kunde gjort det NÅGON gång… han säger att han ska o vill.. men det är i hans drömvärld.. och den ä långt ifrån verkliga livet…

men det här är väl en skitsak.. inte det mest viktiga!

men alla vill vi uppvaktas eller känna att någon gör något för oss ibland.. nu denna jul var första gången jag fick en riktig pressent av honom tex(måste nämna att jag fått en mininalle på alla hjärtansdag en gång).. vi har varit ihop i 2 år.. så det är lite saker som jag önskar ska ändra sig, men han försöker det vet jag.. det går bara inte så fort.

Gasoline
2009-01-11 19:22
0

#72 Jag får uräkta mig om du tog det som ett påhop för att jag typ som alltid uttrycker mig klumpigt, det va absolut inte meningen. Tycker inte att du ska låta så otrevlig, och jag ber verkligen om ursäkt för jag ville ej vara elak! Det jag menade var att IFALL du går hemma så tycker jag att det är självklart att du oxå ska göra mer i hemmet. Men nu gör ju inte du det tydligen, ni verkar ha ganska fullt upp båda två, och då tycker jag deffenetivt att sysslorna ska vara lite mer fördelade.

Men att han inte kan tappa upp sitt vatten i badkaret själv va toffligt, eller mer skosuligt, eller har jag missuppfattat hela situationen? Om han tycker att det är svårt att veta så kan han sätta sig i badkarlet medans han tappar upp det och när han tycker att det är lagom kan han resa sig upp och kolla hur mycke vatten det är då.

MimmieM
2009-01-12 02:29
0

Haha.. #78 ursäktar att jag lät otrevlig, jag tror jag missuppfattade din ton i det du skrev och svarade i samma ton (som jag läste det i). Och jag tyckte också han kunde satt sig i badkaret och måttat själv :)

Jag är fortfarande nyfiken på att veta vad rackartyg menade med att jag var duktig på att bevisa mig duktig (eller hur de nu var). Det finns faktiskt vissa människor som faktiskt lagar egen mat och bakar sitt eget bröd dels av ekonomiska, dels för att undvika alla kemikalier och tillsatser som finns i hel- och halv fabrikat Flört. Jag vill veta vad jag äter och det har ingenting med att bevisa att jag är duktig att göra Skrattande. För mig är det inget konstigt med det, utan ett medvetet val.

Carpe Diem

Gasoline
2009-01-12 13:01
0

#79 No harm done. Hoppas att du nu förståd vad jag menade ;)

MimmieM
2009-01-12 15:08
0

#80 Ja, visst gjorde jag det.

Peace and love

Carpe Diem

Dalatjej83
2009-02-16 11:32
0

Jag känner igen det ni skriver om. Mitt ex var lika, diska, laga mat städa det var kvinno göra, visst undantag fanns, han kunde diska om jag struntade i det, men då var ju diskbänken överfull och det såg utsom om disken skulle vandra ut av sig själv. Men konstigt nog kunde han tvätta! Förvånad 

Han skulle ha katt visst det fick han väl, vem tog hand om den katten när förhållandet rasade? Ja inte var det då han iaf, jag hade katten kvar ett par veckor, sedan omplacerade jag kissen pga att mamma var allergisk mot honom och jag bodde hemma hos mina föräldrar.

Men idag har jag en kille som både diskar, städar, lagar mat, tvättar, stryker/viker tvätt med mera.Glad Det är guld värt, det blir mycket lättare att leva tillsammans om man hjälps åt!

// Dalatjej83

silvery
2009-02-16 13:00
0

jag diskar, städar, jobbar, har häst, tvättar, tar han om katten och tar hand om honom, men han står för alla gemensamma räkningar inkl. hyra, och maten betalar vi varannan månad… så jag tycker vi har dt ganska bra.. han står för att ta ut soporna :P

det funkar bra, dock har jag velat bli hemmafru sen jag var liten heheh

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.