Relationer iFokus

Relationer

Etikettleva-tillsammans
Läst 4017 ggr
Gasoline
2009-02-19 20:57
0

Vad är ok?

Jag antar att många anser, och även jag, att folk inte ska gå runt och anta saker och fråga istället för att tro på allt.

Men frågan är; Vad är ok att fråga om?

Folk kan ju ta illa upp för att man frågar vissa saker, och inte heller är det kul för mig eller personen i frågan att jag går runt och ANTAR att det är så som jag har hört. Ja, jag tror ni fattar.

KarinOretsson
2009-02-19 21:05
0

Jag tycker det är OK att fråga vad som helst. Men man kan ju aldrig kräva att få ett svar. Men man ska alltid utgå från att den andra personen vill en väl.

Gasoline
2009-02-19 21:08
0

#1 Ja, det har du rätt i, man ska aldrig begära ett svar, eller jo, men kanske inte på allt.

Karmatarerskanise
2009-02-19 21:36
0

Om det gäller privata saker, så ser jag inte vad man har med det att göra om det inte gäller en man har en nära relation med.

hus-musen
2009-02-19 21:36
0

Beror väl på hur nära man är personen? Och hu personlig frågan är, har man inget med saken att göra så frågar man inte, men man sprider inte heller vidare snack.

Qui dormit, non peccat

Gasoline
2009-02-19 21:41
0

#4 Finns ju saker som inte är så lämpliga att sprida vidare, och ifall man ej vet ifall de stämmer tycker jag att man absolut inte får göra en sådan sak.

Jag menade rent allmänt, hur ni ser på saken.

Sarah
2009-02-19 21:44
0

Vid rätt tillfälle kan man fråga om allt…

hus-musen
2009-02-19 21:53
0

Jadu, jag springer inte med skvaller eftersom jag tycker att det inte angår mig vad andra gör och inte gör. Men är det något jag undrar över så frågar jag naturligtvis. Och jag hoppas att  andra frågar mig om de är nått istället för att prata bakom ryggen på mig.

Qui dormit, non peccat

Aviendha
2009-02-19 23:00
0

Jag uppskattar om folk frågar, och frågas det på ett "bra" sätt tar jag inte illa upp över vad som frågas heller. Sen är det ju en annan sak om jag väljer att svara på det eller inte.

Själv så har jag ingen anledning att fråga om privata saker (om jag inte misstänker att personen far illa eller dyl.) Gränsar det till känsligt men är en sådan sak som jag behöver veta (om det nu skulle vara så) så frågar jag, men klargör att personen inte behöver svara om den inte känner för det. Har inte hittills lyckats få någon att ta illa upp så något måste jag gjort rätt.

Själv föredrar jag en rak fråga framför ett antagande.

Liss
2009-02-20 00:14
0

Håller med hus-musen och aviendhaGlad

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

TerriZue
2009-02-20 10:20
0

Jag föredrar att folk frågar, bara dumt att springa runtmed en massa skvaller och anta en massa saker som antagligen inte stämmer. Har varit med om en hel del såna saker och måste säga att det gör mig riktigt förbannad när folk inte kan komma till mig och fråga rakt ut hur saker och ting ligger till. Antingen så struntar man i det och läger sig inte i alls eller så frågar man och tar reda på alla fakta innan man lägger näsan i blöt.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Gasoline
2009-02-20 10:24
0
ChristineL
2009-02-20 11:42
0

Man måste ju fråga för att få nånting veta. Men vad som är ok att fråga om beror mycket på vad man har för relation till den man frågar. Det är lite svårt att ge ett ordentligt svar här :P Det beror helt enkelt på personerna :)

freemark
2009-02-20 13:22
0

Man får fråga men jag trivs inte med att folk vet för mycket så det beror på vad dom frågar om och hur väl jag känner dom. Om jag inte vill svara så säger jag "ursäkta, men det är personligt".

[Rebecka]
2009-02-20 14:00
0

jag tycker att de e ok att fråga vad som helst.. men sen kan man ju inte begära att få svar på de man frågar..

Liss
2009-02-20 17:17
0

Ja, som sagt. Jag tycker att man frågar i stället för att anta och kanske sprida elaka rykten som bara gör alla inblandade ont. Prata är väl den viktigaste indigriensen i alla relationer så som vänskap, partner med mera.
Men så finns de vissa gränser, man frågar inte om vad som helst. Är de privat så är det och ibland har man inte med saken att göra över huvud taget. Så då får man väl vara lite finkänslig och säger den andre då att de är privat så får man ta det. Eller så låter man de vara helt och hållet.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆