Katter ska vara ute ?
Det är ju mycket diskussioner om detta om katter ska
vara ute eller inne. Jag har tagit hand om 8 stycken
katter (inte alla på en gång). Och det visade sig att
ingen av dom sedan ville gå ut. Josefin hade varit
ute länge, det syntes på pälsen och på hullet. När
hon kommit in så låg hon på sängen under 2 veckors
tid och bara sov och sov. Trots 2 stora hundar så ville
hon bara sova och äta. Efter denna lilla återhämtning
efter livet som utekatt så vägrade hon att gå ut. Jag
höll henne i famnen på trappan och hon blev helt
hysterisk, rusade in och gömde sig under soffan.
Likadant med de andra. De har aldrig någonsin
gått till dörren. Och hittekatterna upplever jag som
mycket mer "tacksamma". Det är som om de förstår
att de har det bra. Sitter till 100% på lådan, klöser bara
på klösbrädan o s v. Jag undrar om de liksom förstår
att de nu slipper att vara ute i kylan och vara hungriga.
Många grannar låter katterna springa fritt trots att
stora väggen med massor av trafik.
Jag är mycket tveksam till detta att katter måste vara
ute för att inte bli tokiga. För varför är alla katter som
jag tagit in är så jättegoa och tacksamma och vägrar
att gå ut igen ? Har någon upplevt samma sak med
utekatter som ni tagit hand om ?
Det blev nog många stavfel men fibron och tröttheten
gör att jag nästan somnar men sidan är så trevlig så
jag kan bara inte låta bli.
Med många vänliga hälsningar och God Jul ! /Anette
Jag har tagit hand om två hittekatter, jag bor i lägenhet så jag har inte ens försökt att få dom att gå ut, dock är dom gärna ute på balkongen på sommaren. Och jag har dom ute i sele ibland men det är inte så populärt, då håller dom sig bara intill mig och ligger hellre i knät.
Jag tycker inte att man kan säga att alla katter ska vara ute, katter är olika individer precis som människor. Det viktigaste är ändå att djuret är kastrerat!
/Christine

Jag tror som så att alla katter är olika. Hemma hos min pappa (ute på landet) finns det två 5åriga katter som blir galna om vi försöker ha dem inne dygnet runt, vilket vi varit tvungna till ibland då de har kommit hem med rejäla sår från slagsmål.
Vi har oxå en 15årig gammal dam, som varit skygg utekatt nästan hela sitt liv. Nu på gamla dagar har hon börjat acceptera oss mer, vilket har slutat med att hon nu är innekatt och stortrivs, dock vill hon gärna gå ut 5-20 minuter om dagen beroende på väder, för att kolla läget. :) Hon har ju bott ute i stallet hela livet. Däremot blev hon galen för ett år sedan när vi försökte ha henne inne, så latheten och bekvämligheten övervann viljan att ha total frihet.
Hennes syster däremot trivdes hela livet lika bra inne som ute.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Jag har tre katter, alla är innekatter och ingen har på något sätt visat att de vill gå ut. Usch och fy hör jag dem säga ibland till och med när jag öppnar dörren! 
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

Kanske har det faktum att mina två svarta pojkar har sina stora revir att vakta där ute i "vildmarken" (läs åkrar) så att de får panik när de inte får patrullera gränserna som de vill ^^
Jag undrar om inte de har ett stort gemensamt revir, för de brukar turas om att vara ute och inne. Kurt kan vara hemma en hel dag, sen är han borta och Bertil kommer hem istället, så är han hemma(inne lite, i stallet lite) i 3 dagar tills Kurt kommer hem och är hemma i 3 dagar osv.osv. Bertil är oxå mycket i en övergiven bil på vår tomt. Det är hans aldeles egna koja ^^ Ibland är de hemma båda två, en gång var jag hemma samtidigt och då var jag lycklig ^^
Om katterna inte har något revir där ute så kanske de tycker att de lika gärna kan stanna inne.
Jag är uppvuxen på landet och vi hade bland annat katt och kanin på gården. Visst ville de komma in i värmen och sova vid elementet, speciellt när det är kallt och uschligt. Men jämt ville de inte vara inne, finns ju möss att jaga.
Hmm, kanin jagade ju inte möss kanske men var katterna ute så ville den också vara ute (till vissa katters förtret).
Alla katter är ju så olika.
Det är ju vad man vänjer de vid också. Jag har tre katter själv som springer ut och in. Nu på vintern blir det mindre ute då det är kallt. De gillar att ligga inne i värmen.
Så visst kan man ha katter inne. Är de själva nöjda med det så är det ju helt ok.
Dina hittekatter är nog så nöjda med att du tagit hand om de att de kanske inte vill vara ute mer. De kanske har varit innekatter innan men blivit utslängda av nån anledning. Då ter sej världen ganska skrämmande där ute för de små liven.
Ha nu en GOD JUL!!
Kram!

Skulle aldrig släppa ut en katt i en stad inte ens i den lilla stad jag kommer ifrån det är elakt mot de som är katträdda (som jag var och en stor katt hoppade på mig när den sprang över vägen och bet mig över hela ansiktet när jag var 5 trots att jag sprang åt motsatt håll), de kissar i barnens sandlådor så barnen blir sjuka och på grannarnas möbler och bilar (det händer också att de sätter sig under motorhuven på något vis på en varm bil när de är kallt ute så de bränns till döds, sett det själv eller känt lukten och hört katter skrika) och all trafik.
Ute på landet såklart kan katterna vara ute så länge någon ser efter dem på något vis och kanske inte har 30 talet katter för har sett många katter som varit i så dåligt skick att det är sorgset men annars är det är det bästa men har själv haft en inne katt som jag också tog hand om och han var igentligen en utekatt som också vägrade vara ute han var dock skärrad av att ha sett sin familj bli dödad så det tog nästan ett år innan han blev "normal" och vågade sova på andra ställen än sängen och leka hela dagarna.

Vi har en hittekatt och han kollar inte ens ut genom fönstret. Han verkar trivas bra när han får sova på dagarna och följa efter oss som en svans på kvällarna. :D
Bor pålandet/i skogen därgrusvägen tar slut. Våran katt springer ut o in som den vill och är en vild jägare som å 3 sekunder tar sig upp i det högst trädet :-) Hon bruker även hänga efter om vi går tur i skogen och är duktig på att ta möss, sork (och småfåglar
). På dan vill den gärna in o ligga på nåt varmt mjukt stället o spva några timmar, men sen vill den ut igen. Skulle känna mig som djurplågare om den inte kunde vara ute.
Jag tror som övriga att de är individer. Pappas katt som vi tog hand om för ägaren använde honom som en accessoar som bara fick mat när han kom ihåg det. Denna katt har ett sjujäkla revir utan andra katter i närheten och han blir knäpp om han tvingas vara inne. Han kommer och går som han vill, men har sitt eget schema ;)
Mammas katt var planerad att bli innekatt. En raskatt som hon inte ville skulle bli överkörd eller hamna i slagsmål. Men katten blir hispig efter för mycket tid inne, så han får gå ut några timmar per dag och klättrar på väggarna om han inte får det. Dessa två borde få vara ute, medan svärmors två är innekatter och får gå i sele eller vara i en kattgård ute, och de trivs så. Individualitet helt enkelt =)
Paulina
Jag bor i lägenhet i en stad, 100 meter till E22.an ungefär. Skulle aldrig få för mig att släppa ut min katt lös här. Dessutom har han så lite päls (cornish rex) så han skulle frysa förutom om sommaren. Och för det tredje är han ingen utekatt öht.
Han mår så bra så i lägenheten, i värmen. Och om sommaren får han ligga och gassa på balkongen. Om jag skulle ta ut honom är de i koppel.
Min mamma har olika bondkattsblandningar och en skogskatt, alla är innekatter och omhändetagna. Dem har också balkongen att ligga på och mysa i solen. Annars har dem inte visat något begär efter att vara ute mer än så heller. Och hon bor i samma område som mig fast har dock skogen bredvid sig också.
Men med allt som finns här omkring skulle varken mamma eller jag våga släppa ut dem helt lösa. Är även en rätt stor väg där bussen går bara 50 meter från min lägenhet.
Som andra sagt, de är efter individer och även för min del området.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Jag har innätad balkong.. mina katter tycker om att vara där ute men är lika nöjda med att vara inne o slappa i soffan med mig så jag tror inte att de har nåt behov av att vara ute. Puma har varit hemlös o den uteperioden räckte nog för henne.. innan när jag bodde i en lägenhet utan balkong så rymde zorro alltid ut genom dörren nu går han ut på balkongen istället o jag hade inte haft samvete till att släppa ut dem helt hade varit livrädd att nåt skulle hända dem så därför e detta super de får vara ute lite o jag vet var de e..
Jag tror att om en katt aldrig varit ute så har den inte samma behov av det som en katt som får vara ute.
Sen så är jag en av de människor som tycker att många kattägare är oansvarig. De släpper ut sina katter även om de bor nära stora vägar (vanligaste dödsorsaken för katter måste vara att de blir överkörda) och dessutom går de in i andra hem.
Om jag hade velat ha katt så hade jag skaffat en, jag vill inte att någon katt kommer in i mitt hem för att jag har altandörren öppen tex. Jag är allergisk mot katt och vill inte ha deras päls inne och inte heller deras bajs i rabatterna.
Tar man upp detta med kattägare så tycker de att man är elaka m.m. Deras misse måste naturligtvis få vara vart den vill.
Sara
Där jag bor är det många utekatter. Vi har inte långt till E18 och runt oss fabriker med tung trafik dygnet runt. Köping räknas ju som liten stad.
Har själv hund, men ser dessa katter kasta sig livsfarligt över vägen. Ofta läser man i tidningen om sökes. Försvunnen katt, har någon sett? Barnen kan inte sova utan sin kisse.
Om nu katten är så kär, varför släpps den då ut?
Ta ansvar för det lilla liv du har tagit hand om.
Låter kanske lite elakt av mig, men jag skulle aldrig släppa Tatsja där det finns så mycket trafik.
Har en granne som satt galler runt hela altanen, bara för att katterna inte ska gå ut. Då bor vi ändå i radhus.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
#14. Du har givetvis helt rætt, Sara. Nu hør det till fakta att de som ær ansvariga kattægare inte slæpper ut sina katter heller. Orsaken ær inte bara trafiken utan också att andelen katthatare och kattplågare inte ær att førringa. De katter som tillåts løpa fritt ær sællan kastrerade heller vilket innebær att de tillverkar nya katter som ingen vill ha och som dumpas på landet, i skogen, i en tvættstuga eller wherever. Så bildas nya stackars "fria" kattkolonier som katthatare irriterar sig på och allt detta før att det finns kattægare som ær alltfør dumma - eller snåla - før att låta kasterera sina katter. Och okastrerade katter har - helt naturligt - ett behov av att komma ut och træffa andra katter. De har dærmed också - helt naturligt - ett behov av att markera och kontrollera sitt revir - dagligen. Och okastrerade kattdjur markerar revir genom att pinka in det. Katten gør det inte av jævelskap.
Jag har væxt upp i ett villaområde och vi hade katter. De kunde gå in och ut som de ville. Nær den ena okastrerade hankatten førsvann var det bara att skaffa en ny. Gudarna vet hur många nya katter som våra katter gjort?!
Ett liv utan katt ær otænkbart før mig men så har jag, tack och lov, mer kunskap om katter och dærmed mer vett æn mina førældrar hade.
Min erfarenhet av katter ær att de som verkligen levt det "fria" livet aldrig mer vill sætta sin tass dær igen! Kastrerade eller okastrerade. Min f.d jourkisse, numera adopterad, var i lång tid, bajsrædd før skor ( nær de satt på føtter, alltså )Han hade levt det "fria" livet ute och hade naturligtvis erfarenhet av att ha blivit sparkad.
Mina nuvarande skygga stødmissar, fødda i en kattkoloni på ett koloniområde, visar ingen som helst længtan efter utelivet. Tværtom. Min ældsta katt som enbart væxt upp i trygghet visar bara nyfikenhet før trapphuset och de spænnande dofterna dær men utomhus?…NÆ!
#15. Det ær inte alls elakt av dig, du har så in i helvete rætt. Sjælv skulle jag vilja ge ægare till okastrerade utekatter en fet kæftsmæll. Så okunniga mænniskor skall inte har djur øverhuvudtaget. Sækerligen inte barn, heller…
Jag tycker inte man ska ta ifrån en katt rätten att vara ute om man inte har en bra anledning till att hålla dom inne. Men om katten inte vill vara ute så är det ju så.
# 16 Det här med vildkatter är som du säger oxå ett stort problem. Folk kastrerar inte sina katter, det blir kattungar som sedan dränks eller skjuts om honan återväder hem. Om inte så blir det vildkatter som gör fler vildkatter.
Sen så finns som du oxå säger dessa katthatare och dessutom barn som misshandlar katterna. Även om jag inte vill ha in katterna hemma så kan jag inte förstå hur man kan skada dem.
Sara

*17
här har du bra anleningar till att hålla katter inne
* de slipper bli överkörda
*de slipper katthatare
* de bidrar inte till att det blir fler hemlösa katter om de inte e kastrerade..
*de slipper skadas i slagsmål med andra katter
# 17
+
att de slipper bli utsatta för parasiter som mask, fästingar och skabb.
Sara

jag tror personligen att katter inte har något emot några små slagsmål då och då, det är ett naturligt beteende, att slåss lite ibland. Dock så får väl våra katter sällan ha naturligt stora revir, utan är ihopklämda på små områden och då blir det kanske fler revirstrider än nödvändigt.
Mina katter värderar sitt revir och sin frihet som viktigare än att då slippa några småsår då och då. Det handlar om deras stolthet och äganderätt. Att ha mina katter inne för att de inte ska bli skadade i slagsmål mot andra katter skulle jag inte göra, plus att de ändå skulle slåss när de är inne, för de är vana vid stora revir.
jag tror oxå att utekatter gärna står ut med några fästingar för den friheten dom får.
Nu ser jag bara det hela ur deras perspektiv.. :) eller åtminstonde ur mina katters perspektiv. men som vi redan sagt så är alla katter individer precis som alla andra varelser. Men mitt mål som kattägare är att mina katter ska få leva ett liv där de får utlopp för sitt naturliga beteende så mycket som möjligt.
Självklart ska man inte släppa ut sina katter i tättbebyggda områden och vid motorvägar. Det är aldeles för riskabelt. Vi skulle aldrig göra så med våra hundar, dem tar vi promenader med i koppel. Det är katterna värda oxå.
Jag anser att en katts naturliga beteende inbefattar att klättra i träd, smyga i gräset, jaga, bilda revir, slåss, para sig och föda ungar. Att en katt som hela livet varit i en lägenhet inte fått utveckla sitt beteeende tycker jag är trist och för mig jämförbart med att man har höns i burar som inte kan sitta på pinnar eller minkar i en bur som inte vet hur det känns att simma i en sjö. Bor man så till att ens katt inte har möjlighet till ett naturligt kattbeteende tycker ja det är tveksamt om man ska skaffa sig en katt. -det är i alla fall ett väldigt egoistiskt beslut, där katten snarare är någon sorts levande gosedjur eller "kompis" för att tillfredsställa någon människas behov än en katt med ett fullvärdigt liv. Jag är medveten om att detta inlägg kommer att provocera en del, men jag bjuder på det.
Mina illrar skulle oxå tycka det vore toppen om de fick gå ut när de ville, dock skulle det aldrig fungera pga risk för svåra skador och att de skulle gå in till andra.
Lika så hundar och hästar.. De allra flesta djur skulle vilja leva fritt och få komma hem/in när det passar dem.
Varför är det annorlunda med att släppa ut katter vind för våg och inte våra andra djur?
Sara
Varför ska djuren vara "våra djur" övhuvudtaget då, varför ska de inte få vara sina egna? Förstår att man inte kan släppa ut alla djur som redan är vana att vara tamdjur, det skulle ju bli katastrof både för djuren som släpps ut och övrigt liv därute. Men är det rätt att djur (oavsett om det är katter, illrar, rottor….you name it) ska vara någon människas egendom och bo i ett människohus/bur/liknande för att någon människa tycker de är gosiga/söta/spännande eller täcker nåt annat människo-behov vad de nu är.
# 24 Jag håller helt med dig, djuren bor bäst i sin naturliga miljö, men som du säger så kan man inte släppa ut domectiserade djur.
Människan är en självisk varelse och personligen skulle jag inte vilja leva utan djur. Däremot tar jag hand om mina djur och ger dem så mkt frihet/naturlighet jag kan utan att för den skull påtvinga mina djur hos andra människor eller riskera att de skadas/dör.
Sara
#22,24
Och med de inlæggen får man væl utgå ifrån att du åtminstone ær vegan med katolsk syn på preventivmedel. Para sig ingår næmligen också i mænniskans beteende. Och hur många ungar tænker du føda i ditt liv? Du kanske inte kan føda? Har bara synpunkter på att andra skall gøra det - obegrænsat?
Jag antar att du inte æter køtt alternativt går ut och fångar dina djur till slakt, røvar en vildhøna på sina ægg før inte f-n har du væl gjort det enkelt før dig, eller?
Hoppas det ær ok før dig dær du bor, var det nu æn ær, att bekæmpa råttbekæmpningen så kissmissarna har nå´t att mumsa på medan du sitter i skinnsoffan ( om du har en dylik ) och tænker på alla dessa løsspringande hundar ( føretrædesvis av pitbulltyp ) som liksom inte gør det lika kul att gå ut længre.
M a o, var konsekvent i ditt resonemang - Ær du vegan eller provokatør?
#26 varken vegan eller provokatör utan snarre debattör i så fall.
Tycker det är intresant att se oss moderna 2008-talsmänniskor lite utifrån och framförallt vilken inställning vi har till djur/hur vi är med djur/vad vi anser vara "bra för djur". Många har enligt mig en inställning till djur där de mer eller mindre tilläggs mänskliga egenskaper (som inte finna i verkligheten bara i människans föreställning), så att man anser sig vara en riktig djurvän om man har många djur i fångenskap, kastrerar dom, vaccinerar dom samt ger dom mycket pussar, kramar o leksaker. Vill inte i första hand provocera utan få några att fundera lite, se saker från en ny vinkel.
#26: Jag har 3 barn och när jag var nöjd steriliserade jag mig. Hade varit ett väldigt mycket tommare liv om nån hade steriliserat mig innan ja han få en enda! Vil definitivt inte bestämma hur många andra ska ha!
Jag äter kött och har egna hönor för att jag ogillar burhöns och för att de egna äggen är mycket godare.
Våran katt, en hona är sedan ett år tillbaka steriliserad. Den springer ut o in som den vill och oavsett hur mycket köpekattmat den har tillgång till så fånger den möss regelbundet. Några brunråttor har vi inte, men ekorre, småfåglar och sork har hänt.
Någon skinsoffa har jag inte nej. Tycker det är helt rätt att ta rätt på hudarna från djur dock, om man ändå slaktar dom, men skinnmöbler är inte riktigt i min smak.
Vår katt är en hittekatt som vi tagit hem från ett katthem. Vår miljö är bondgård med åkerareal och hästar. För oss är det en självklarhet att katten måste få gå ut! Våran Tiger fick börja med att vara inne för att att acklimatisera sig och boa in sig. Från första dagen var han en gosig "knäkatt" som hela tiden ville vara i famnen. Efter två veckor erbjöd vi honom att gå ut och det ville han så gärna! Han fick själv välja sina rutiner och är som en klocka: På kvällen vill han ut, han är ute hela natten och på förmiddagen vill han in. Så sover han inne hela dagen.
Han har kattlucka in till uppvärmda tvättstugan, men han är året runt ute på jakt! Tar åkersork, näbbmöss, skogsmöss och råttor. En gång kom han hem med en liten huggorm! Att jaga är han liv och det är vi tacksamma för! En riktig nyttokatt!
Måste allt vara svart eller vitt??
Vi har i vår familj haft 2 hittekatter. Den ena blev 19 år och gick aldrig längre bort än han hörde när vi ropade. Våra grannar hade även dom katt så där var det aldrig problem. Nära kattvakter bara.
Den senaste är ca 5år och är precis som katt 1. Gärna ute men går aldrig långt bort. Mina föräldrars hus ligger i kanten av ett villaområde. Ett lugnt villaområde där alla känner alla. Och det är väldigt lite trafik.
Katterna har alltid fått gå ut och in som dom vill. Självklart är de kastrerade (en okastrerad katt som går fritt- DET är oansvarigt).
Tycker att det finns katter som lämpar sig bättre som innekatter än andra. Är en katt intelämpad som innekatt bör den bo i ett hem där den har möjlighet att gå ut som den vill.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Där jag bor är det massa utekatter, vilket är ett dilemma för en som är allergisk. Jag kan aldrig ha öppet på sommaren utan att försöka sätta för, så katterna inte kommer in. Får aldrig glömma dynor ute. Och så vidare. Sen är miljön här inte kattvänlig, med fabriker som det kör tungt till och från. Huvudväg inte långt ifrån.
Visst, allt behöver inte vara svart eller vitt, men varför ska jag inte kunna ha öppet varma dagar utan att få in kissen.
Väl mött, Tatsja
# 30 Håller med dig!
Allt är inte svart eller vitt men förutom att man har ansvar för sin katts hälsa så har man oxå ansvar gentimot sina grannar.
Sara
#31 Ja, senast idag skulle jag gå ut med sopor och höll på att få in en katt. Då jag är allergisk mot katt men inte hund och min vovve inte tycker om katter, kan jag tänka mig vad som hänt om jag hade haft Tatsja vid dörren.
Jobbigt att alltid få hålla på med galler och gardiner för dörrarna på somrarna, jag vill också ha öppet.
Tänk vilket liv det skulle bli om det var min hund som gick in hos folket och kanske satte sig i soffan och kissa.
Jag har varit med om ett ställe där det satt en främmande katt i soffan. Okastrerad också, när jag fick tag i de som ägde den, fick jag bara ett svar att skyll dig skäll som har öppet.
Den soffan fick kastas
Väl mött, Tatsja
# 32 Det är fruktansvärt! Jag hade stämt dem.
Sara
Hjälper inte. Detta hände för nästan 20 år sedan och jag ringde faktiskt polisen. Men eftersom det var en katt, så kunde jag inte göra något.
Ägaren var en nyinflyttad i området och bodde på andra våningen, jag bottenvåning. Sen skaffade jag hund och såg inte en enda katt.
Väl mött, Tatsja

jag tycker det e tradigt när jag läser om alla som får besök av andras katter fastän de inte vill det.. hemskt att behöva sätta för galler för att slippa andras katter.. jag skulle inte tillåta att min katter gick in till andra.. att skaffa katt e ju ett val man gör inte ett val ens grannar gör..
här jag bor nu e rätt lugnt med trafilk o så men när jag flyttade hit så frågade hyresvärden om jag hade djur o då jag sa att jag hade 2 katter så sa han att jag kunde inhängna balkongen för det fanns redan en massa ute katter här o de höll väldigt hårt på sitt revir.. jag hade tänkt att ha de som ute katter men det fick mig att fundera o jag kan bara säga att katterna älskar sin balkong o mina grannar märker inte av mina pälsbollar
# 34 Då hade jag nog sagt att nästa gång den katten går in till mig så tar jag den till veterinär och får den avlivad. Jag skulle naturligtvis aldrig göra nått sånt men det kanske hade fått dem att tänka lite.
# 35 Det tycker jag är väldigt ansvarsfullt av dig.
Sara
#36 Det hjälpte att få in 2 hundar i huset, sen försvann katterna . Men jag tar ju hänsyn till mina hundar. De går inte in till grannarna eller gräver i deras trädgård. Så hänsyn till varandra måste även gälla kattägare.
Väl mött, Tatsja
Jo, ni har mycket rätt i att katten kan göra illa sig när den går ut. Men ska du oxå då hållas inne pga risken för att du gör illa dig eller hamnar i bråk? Självklart ska man hålla en katt inne i stan, eller om man vet att den är bråkig eller att man vet att det finns många elaka människor i området el. liknande… Jag vill gärna se att minna katter är ute så mycke dom vill, däremot om dom inte vill gå ut är ju en annan sak.

Min katt går ut och in som han vill. Skulle verkligen tveka att skaffa katt bara för att ha den inne, det är helt emot mina egna principer. Men vissa raskatter kanske är lugnare och mer anpassade till att bara sitta inomhus, vad vet jag.
I min värld är katten framförallt en fri, självständig jägare. Det är dess själ. Min katt har kojdagar på vintern, han går bara ut en sväng ibland och resten av dagen tillbringar han i soffan eller i köket med mig. På sommaren ser jag honom max ett par gånger per dygn då han eventuellt kommer in för lite mat. Resten av dygnet tillbringar han ute på sitt stora revir.
Så då har ni inget emot att få en hund som går lös in hos er. Kanske lyfter lite på benen, äter lite här och dör. skrämmer slag på er. Jaja.
Denna diskussion kan man ha till leda. Är bara så less på att varför ska JAG behöva bekosta dyra saker, för att slippa få en katt in till mig.
Väl mött, Tatsja
Mina katter är helt igenom utekatter.
Men som kattägare måste man självklart ta sitt ansvar också.
Att kastrera hankatter som går ute borde vara självklart tycker jag.
De gånger när jag har bytt boende (medans jag fortfarande bodde i lägehet) så har jag alltid kollat upp hur området ser ut och vad för sorts folk som bor där, och hur dom ställer sig till katter.
Har lägenheten inte varit "kattvänlig" så har jag letat vidare.
Min första lägenhet var den enda av alla lägenheter som hade uteplats mot baksidan, helt perfekt =)
Nu bor jag i hus på landet och där tycker jag att dom får ströva helt fritt. Skulle någon komma och klaga att mina katter stryker runt på deras gård, så skulle jag nog vänligt säga åt personen att flytta. Har man valt att bosätta sig på landet så får man ta katter som e del av naturen =)
Det stryker omkring andra katter på min gård med och inte bryr väl jag mig om det.
#40 Jag har inte läst hela tråden men har du andra katter som springer inne hos dig? Jag har tyvärr inte de problemet så jag vet ej hur det är, men kan tänka mig att det är ganska jobbigt. Ta reda på vem ägaren är och gå och säg till dom att dom får göra något åt saken.
Kan tala om att det är minst lika irriterande när grannens lösa hund är inne huset helt plötsligt med leriga tassar på nyskurat golv!
Eller när hunden kommer flygandes mot besök som jag får och kravlar sej in i deras bil.
Absolut inte hundens fel utan ägarna!
Hunden går ute hela dagarna utan uppsyn och de skiter fullständigt i om han går in till mej.
Snacka om oansvarigt!
Jag har försökt att prata med de om detta. Men de bry sej inte.
#43 Då borde du anmäla detta, är det inte lag på att man ska hålla sin hund kopplad om man inte håller koll på den? Någon sorts lag borde du ju kunna utnyttja för att få stopp på detta om dom ej bryr sig.
Ja Gasoline! Jag har funderat på detta. Men det är ju lite känsligt eftersom jag bor på deras gård….Visserligern arrenderar de ju bara den liksom jag hyr mitt hus. Men ändå.
Jag kanske borde prata med min hyresvärd innan?
#45 Ja, kanske det. Jag trodde du bodde i en sådan där envångingslägenhet med en länga med en massa löägenheter i.. Men ja, då förstår jag att det blir känsligt.
Men man blir ju lika arg varje gång. Han som äger hunden förbjöd mej att skaffa egen. Det skulle bli krångligt, sa han. Men jag ringde min hyresvärd och jag fick skaffa hund för hans del.
Tro fasen att det blir krångligt. Hunden de har är inte så snäll mot andra hanhundar. Skulle jag då skaffa en egen så hade de vart tvungna att koppla sin. Jag hade en valp här ett tag. Men det funkade inte alls pga deras hund kom så fort vi gick utanför dörren. Så det där med rastning och rumsrenhet gick åt pipan. Min valp fick ju aldrig vara ifred för att kunna göra ifrån sej.
#47 Jag förstår dig. Han måste ju hålla koll på sin hund, så är det ju enligt lag. Tycker deffenetvit att du ska snacka med hyresvärden och säga åt h*n att de får göra något åt det, inte bara för att du själv kanske vill ha en hund, utan för att du tycker att det är jobbigt med ett vilddjur som far runt på gården hela tiden.
Har ju själv hund som går lös, men han varken hoppar på folk, jagar folk eller något annat, dessutom är han aldrig själv ute om inte jag är med så jag kan hålla uppsikt över honom.
Jag bor i radhuslänga med 5 lägenheter. Hjälper inte att säga till de som har katterna. Har försökt i tre år. Kasta ut dem då, fick jag till svar. jag som inte ens kan ta i dem utan att nysa och få klåda.
Hundar tål jag och det har jag själv. Ser till att hon aldrig kan rymma. Har hundgaller för dörrar på sommaren. Både för att hålla henne inne och katterna ute, men är tvungen att ha galler för fönsterna också. Annars har vi kisse inne. Det är så många katter här i området och jag känner inte igen alla. De flesta har 4 eller fler. Räknade i somras till 36 st på 15 lägenheter.
Väl mött, Tatsja
Mina katter är födda "balkongkatter" (innätad). Inga problem alls.
Numera bor vi i radhus med inhägnade trädgårdar. Trots detta så springer det en massa lösa katter ute. Mina får bara vara i trädgården. Grannen är allergisk och jag vet flera stycken som "hatar" katter så jag skulle aldrig våga släppa ut mina.
Min gamla katt var däremot ute på helgerna i vår sommarstuga och innekatt på veckorna. Den låg långt ifrån grannar och vägar så då var det OK tycker jag.
Det beror alldeles på hur man bor.
/Maria
#49 Jag hade en katt som påstods "repa laken på en bil" titt som tätt, hur det gir till vet jag ej men ville inte ha något bråka med min katthatande granne så jag omplaserade helt enkelt den katten, gud vad jag saknar henne..
Jag förstår att du saknar din katt men kan katten repa lacken på bilar så innebär du ju helt direkt att katten lever i ett farligt område med "just bilar" Då skulle inte jag våga släppa ut mina katter i alla fall.
/Maria
Hur märker man att en person är "katthatare"?
Jag undrar om inte många personer kallas katthatare för att de är frustrerade över att katterna gör "intrång" i deras hem osv, fast de egentligen inte alls hatar katter.
Exempelvis har jag alltid hört att om man sprutar vatten på en katt så vill den inte komma tillbaka. Är man katthatare då?
Självklart finns det folk som hatar katter och/eller är störda så de gör djuret illa. Men bara för att man inte vill ha katter i sin trädgård (bajset), sovandes på sina dynor i utemöblerna (pälsen) eller inomhus så är man ju inte katthatare.
Sara
# 51 Jag vet inte hurvida katter kan skrapa lacken med klorna men personligen tycker jag det inte är vidare kul att komma ut och hitta tassavtryck på hela min nytvättade bil.
OM de kan skrapa lacken så skulle jag bli vansinnig, det är inte bara fult utan det drar ner värdet på bilen.
Sara
Jag sprutar vatten på grannens katter. Jag ÄLSKAR katter men efterom de "retar" mina som inte får gå ut mer än i trädgården så tycker jag det är ett "milt straff". Har sett att vissa går omvägar runt vårt hus. En av katterna hälsar absolut inte på mig utanför vårt hus men på parkeringsplatsen är han hur kelig som helst
.
/Maria
#52 Vi bor i ett "villaområde" nästan ute i skogen ooch har carportar, inte värst mycke bilar där jag bor.
#54 Det förstår jag, jag skulle oxå blvit vansinnig om någon eller något repade lacken på min bil, men det slutade inte även fast jag omplacerade katten så ifall det va min katts fel eller inte vet jag heller ej. Men jag gjorde iaf något åt problemet.
Dessutom tycker jag att man är skyldig att ha sin hankatt kastrerad om man ska ha den ute, liksom att man ska ha sin honkatt steriliserad eller se till att den käkar p-piller om man ej vill ha kattungar.
Att höra om när folk dödar kattungarna istället för att sterilisera honorna pga kostnaden gör mig vansinnig!
Sara
#57 Ja, det tycker jag oxå.
Bara för att jag är allergisk får jag ofta höra att, jaså, du är en sådan där katthatare. Jag älskar katter, men blir väldigt sjuk av dem. Sen kan man ofta se tassar på bilen efter katter, Att de repar är på grund av att de halkar på bilen. Inte roligt.
Detta med katter är ett dilemma. Skaffar man ett djur, så får man se efter det.
Väl mött, Tatsja

vill en katt gå ut så ska den ha möjlighet att gå ut, så länge den inte stör nån annan.då får man sälja katten till någon som har tillgång till att den kan vara ute, itne vara egoistisk o tänka "de är min katt"
jag hade blivit galen om jag plötsligt fått en främmande katt eller hund inne i huset, jag hade slängt grejor efter djuret, skrikit o väsnas så den aldrig vågat komma tillbaka. kan tillägga att jag älskar djur, och har djur sj men främmande ska hålla sig undan från mitt revir.
Qui dormit, non peccat
Har 5 katter inomhus och bor i villa på 214 kvadrat och sen har vi en innätad uteplats där de kan gå ut och in året runt.
Skulle aldrig i hela livet släppa ut en katt. Då kan man ju lika gärna släppa ut en hund vind för våg…?
Man kan leka med katten och aktivera den inomhus eller gå ut med den i koppel det går att lära katter!
I vårt område har redan två katter blivit ihjälkörda på två månader…och det finns många människor som är elaka mot katterna.
Det jag undrar över är dessa annonser man ser. Barnen sover inte, deras älskade kisse borta. Varför släpper de då ut katten om den är så kär?
En katt som får gå ut, måste man förstå att den kanske en dag inte kommer hem utan ligger död vid vägkanten. Eller, hemska tanke, svårt skadad. Bilister stannar inte och tittar efter.
Såg en hund på motorvägen som zickzackade mellan bilarna i höstas. Tack och lov så kom den över och en bilist stannade och lyckades få in den i bilen. Det var en stövare och troligen jakthund.
Jag skulle aldrig komma på tanken att släppa Tatsja. Vill ha henne kvar många år till
Väl mött, Tatsja

Jag är uppfödare av rasen Norsk skogkatt. Jag äger 7 katter men tre bor inte hemma. En är ute på foder, en bor hos min pojkväns föräldrar pga att hon inte gillar busiga ungkillar. Och en bor hos min mamma. Just nu är "mammas" här hemma för att paras med min hane och få en kull med ungar så just nu har jag 5 katter hemma. Jag bor i en stor lägenhet i centrala Örebro o alla mina katter är inne katter.
Hade jag bott på landet o känt mig säker på att ingen skulle köra på katten eller om det inte fanns varg i närheten så skulle mina framtida äldre kastrater få gå ut om de ville. De andra skulle jag bygga en stor kattgård till som du skulle få utnyttja som de ville. Att släppa ut unga hanar o honor skulle bara ge resultatet att de skulle försvinna. Och min avels hane hade varit på alla honor i närheten och kommit hem med sår o smal som en sticka.
Men nu bor jag som sagt i lägenhet ännu och de är duktiga på att leka med varandra. Plus att jag har en massa leksaker som jag leker med dem med eller att de leker själva med dem. Så mina katter är bra aktiverade.
Skulle jag märka att någon katt inte skulle trivas med att vara inne så skulle jag ompacera den katten till någon kattälskande människa som bor på landet och där den kan vara ute. men då är den kastrerad!!
Ja det var mina tankar o nu måste jag sluta för jag har två katter som vill ha gos i mitt knä=)
*kramar* från oss
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Tanken har slagit mig att folk som har raskatter oftast inte låter dem vara utekatter, utan det är mest blandningar och "bondkatter" som får ströva ute. Hur kommer sig detta?
Kan det vara så att renrasiga katter är för dyrbara?
Sara
Är verkligen ingen specialist på raskatter, men har en kompis som föder upp några vita ulltussar som kostar 4-5000 kr/st och de rör sig som sengängare i jämförelse med min bondkatt, verker inte alls lika fysiska av sig, så de kanske inte har riktigt samma behov heller. Min bondkatt flyger ju upp i toppen på ett 8 meters träd och ner igen på några sekunder. Sonen kallar henne raketen ibland. At tänka tanken att man skulle kunna ha en sån instängd i en lägenhet skär i mig.
Jag har två huskatter som endast får vara i vår trädgård. De flesta i vårt område har sina katter lösa.
Däremot hade jag en granne med två fina raskatter som sa till mig -Hur kan man släppa ut sina dyrbara katter? Jaa, det undrar jag med, sa jag. -Vad för ras har du? frågade hon då och jag svarade huskatter. Hon såg ut som ett frågetecken.
De är dyrbara för mig, sa jag och då verkade det som om hon skämdes lite granna.
/Maria

#66:Alla katter är lika värda oavsett ras tycker jag. Min katt som går bäst på utställningar är en långhåring huskatt. =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
#64 Jag antar att de med raskatter har sinna katter inne dels för att de kostar mer, och för att de är rädd om dom (jag säger inte att det med bondkatter inte är rädd om sinna, för jag är äger en själv.). Men det verkar som att raskatter är mer värda i människors ögon än en vanlig katt, men vad vet jag, kanske något jag bara inbillat mig. Själv föredrar jag bondkatter.
Jag har fyra ingen vill ha katter nummer tre är idag tre år och hon var nästan död när jag fan henne. En månad till och jag hade fått begrava henne när jag fann henne, dete vad vetrinärerna sa, hon hade aldrig klarat kylan.
Jag bode förut om tredje våningen och dåvar de inne äldsta satt i sele på balkongen det var allt.
När jag skulle separera bytte jag bort min lgh mot en markplan skulle jag ändå flytta kunde det ju vara till marken. ca 1,5år efter jag fann henne började jag sätta henne i sele på uteplatsen och med tiden fick hon gå löst. Idag går alla fyra in och ut som de passar dem. Hon går långa turer men kommer in och sover på mig (just nu faktiskt) De andra går en runda i trädgården och sen kommer de in eller lägger sig i en stol på altanen eller i uteruimmet.
Däremot om Singo som nummer tre heter är ute och jag går till soprummet eller mot garaget skriker hon tills jag vänder och går och släpper in henne. Simba den äldsta följer mig till affären och vaktar på sina systrar utandörrs. Samira nummer två sover kloss till mig när vi lägger oss för natten, hon tar min huvudkudde och så minstingen som ränner mig i hälarna när hon e vaken och jag hemma. Hon var rumsren och när jag jobbade mycket i julas började hon kissa i soffan men nu när jag vart sjuk i en vecka är det inga problem alls.
So men annan skribent alla katter reagerar olika.
En sak har de gemensamt alla fyra de är försiktiga! Alltid på vakt för främlingar..
Men jag älskar dem och dem mig och ja de är så tacksamma!!
En dag ska jag ha ettkatthem/kattpensionat
Idag var det så nära att en katt blev påkörd mitt framför mig.
Jag gick till biblioteket genom stadskärnan när en bil kommer körande över en liten bro som jag ska gå över. Bilisten kör på ganska bra och katten är på väg att ta ett språng över vägen men ändrade sig i sista sekund och gjorde nån halvsnurr mitt i hoppet.
När jag såg att katten gjorde sig redo för att skutta över så vinkar jag halvt hysteriskt med armarna till bilisten men han reagerade inte på det, tror inte ens han såg mig fast det bara var ett par meter mellan oss.
För mig var det en chock de sekunder när jag trodde katten skulle bli mos.
Så för guds skull, släpp inte ut era katter där det finns mkt bilar. Bilisterna (jag är oxå en bilist) ser ofta inte katterna!
Sara
Måste bara berätta. Igår knackade det på vardagsrumsfönstret. Det är ett stort fönster. 3 x 3 meter, så det går ner till under mina knän.
Min hund var alldeles hysterisk för utanför på bläcket, satt en katt och knackade på rutan. Jag ut och försökte få iväg kissen. 2 sekunder tog det innen den var tillbaka igen. Tatsja gjorde ett utfall och blommorna föll till höger och vänster. Ut i köket och preparerade mig så gott det gick. Sen gick jag ut och tog kissen i famnen. Gick till ägaren med den. Meddelade vad den gjort och att mina blommor ligger i kras. Fick till svar ett OCH?. Otrevligt
Jag sa att ni får lov att komma och städa undan hemma hos mig och ersätta mig för de blommor som gått söner. Varför? Det är ju inte våran katt som har haft sönder dem. Grrr. Blir vansinnig på kattägare som inte kan ta sitt ansvar.
Väl mött, Tatsja
Om den dyker up igen så ge den en rejäl dush med en vattenkanna eller liknande. Eller skaffa ett sånt värsting-vattenpistolsgevär som kan skjuta flera meter. Det är ofarligt för katten, men kan kanske göra att den håller sig borta. Verker inte vara lönt att hoppas på kattägarnas insats i detta fallet.
#72 absolut. Det har jag också gjort, men just denna katt återkommer hela tiden. Tydligen för att just reta min hund. Jag funderar på att nästa gång öppna altandörren och släppa ut Tatsja.
Väl mött, Tatsja
#70 Ja, att ha utekatt i stan tycker jag är helt galet.
#71 Som kattägare och djurägare så tycker jag att det är en skyldighet att ta ansvar för vad djuret har gjort, om dom ej ville ersätta dig med nya blommor så tycker jag att dom kunde ha kommit och städat upp iaf, du hade trotts allt inga bevis, antar jag.
#74 ja, jag till och med tog kort med mobilen på katten. Sen såg både jag och sonen allt när det hände. Men de vill inte känna vid det. Vår katt var inne, vi förstår inte svenska, osv.
Väl mött, Tatsja
#75 Hur kan dom förneka den där du har kort på mobilen och hur kan dom säga att katten va inne när du kommer med den? Eller jag fattade det så iaf. Vilka idioter det finns till djurägare i bland, blir bara så förbannad!
Jag har tre katter, de får gärna gå ut när jag är hemma och kan släppa in dem när de vill in, men när jag är borta så anser jag att de ska vara inne. Dels för att jag vet att de är inne i trygghet och inte riskerar att bli påkörda, dels för att jag vill hålla ett öga på dem, så de inte springer i sandlådor och förstör hos andra.
Den minste katten VILL gå ut, de två andra som är 12 och 13 år är ute lite grann, men det är inte så att de MÅSTE. Just nu bor vi också på ett ställe där det är bra att släppa ut dem. Jag tycker det är tråkigt med människor som inte vill ta hand om sina djur, som låter dem gå vind för våg och inte bryr sig. Mina katter är mina kompisar och de ska ha det bra, så länge de lever.
# 71 Det var ju hunden som rev omkull blommorna och inte katten. Dessutom var ju katten ute. Hur kan du då tycka att kattägaren ska betala skadorna som din hund åstadkommit inne i eget hus?
w-ww; katten hade väl inte där att göra? Hade katten inte varit där hade det aldrig hänt.
#79 Man kan möjligen se det som att katten indirekt bidragit till det som skedde. Men att kräva ersättning av kattägaren för skador den egna hunden orsakat i hundägarens eget hus är väl ändå att ta i.
#80 HEla detta handlar ju om att kattägare också ska ta ansvar över sina djur. Inte låta dom springa vind för våg. Det förstörde ju hemma hos någon annan.
Hade katter hållt sig till sin trädgård hade det inte varit ett problem.

Jag har två kastrater, och dessa två herrar har varit husägare en gång i tiden. Vi bodde på en mycket lugn gata, med mycket skog runt i kring, samt andra grannkatter som dom kunde jäklas med. När vi flyttade från Norrland till Sthlm så var jag väldigt bekymrad över hur det skulle gå för dom med att vänja sej vid att vara inne. Vi bor i höghus på 5 vån. Men det har visat sej att det är inga bekymmer alls! Det är underligt att dom bara har acccepterat denna omställning, utan krusidull. Ja dom vill ut en liten stund på balkongen och få sej frisk luft, men det har inte varit nåt klättrande på balkongräcket eller så. Och endast en kort stund.Till min stora glädje naturligtvis. Så jag kan tänka mej att vissa individer bara accepterar vissa förändringar, men frisk luft måste dom ju få.Det roliga är att den ena av dom gärna vill ha sällskap på balkongen, speciellt när det är sommar. Har man då inte tid att vara där eller att man inte orkar p.g.a värmen,, ja då blir han nästan lite stött. Nej, jag tycker nog att man ska ha uppsikt över dom, man vet ju aldrig vad som kan hända. Och nog var jag orolig och ängslig när vi bodde i hus trots att man visste att dom var i närheten. Det här är mycket bättre för oss alla i familjen.Det finns katter i grannhuset som blir utsläppta på morgonen, och på kvällen hör man hur matte eller husse visslar efter den,, ibland kommer den, ibland kommer den inte … jag undrar hur dom sover om nätterna då? Jag skulle då inte vilja vara i deras kläder.
#81 Jag är ingen förespråkare för att katter ska vistas utomhus utan uppsikt. Tvärtom.
Låt säga att vi byter ut katten mot ett barn. Hade reaktionen varit densamma? Att barnets föräldrar skulle bli betalningsskyldiga för skadorna som bevisligen hunden orsakat i sitt eget hem?
Ännu värre om det är ett barn som springer vind för våg? Så klart!
#84 Frågeställningen gällde inte om det var OK att ett barn "springer vind för våg" utan det handlade om betalningsansvaret.
w-ww
Det är som Hera skriver. Om katten inte varit där, hade det aldrig hänt. Är det ett barn som står utanför mitt fönster och retar min hund och hon river ner massa saker, så anser jag att föräldrarna ska betala för mina skadade saker. Kanske inte om det bara hänt en gång, men det händer stup i ett.
Ska jag inte kunna ha saker i fönstret på grund av att katterna springer runt som de vill. Inte kunna öppna ytterdörren av rädsla för att en katt springer in i lägenheten, vilket har hänt och jag har hitills lyckats fått tag i kissen utan problem.
Är livrädd varje gång jag ska ut med Tatsja. Katterna ligger på vår trapp. Det är inget roligt. Speciellt när jag är handikappad.
Väl mött, Tatsja
#86 Det kanske är dags att lära hunden hålla sig borta från fönstren.
#86 Så hon ska inte kunna vara på hemmaplan då?
En undran, om du lånar min bil och smäller, är det då jag som ska stå för alla kostnader?
Det är samma sak.
Väl mött, Tatsja
#88 Nej, det är inte samma sak eftersom en bilförsäkring, beroende på omfattning, täcker de skador som uppstått. Mig veterligt finns inte den typen av försäkring för djur, och särskilt inte för en katt som indirekt orsakat en skada. Inte heller i lagen om strikt ägaransvar finns det med.
#87 Ska inte hunden, som är på hemmaplan, få vistas i sina egna fönster?? Men däremot katten??
Njeeee….Den tankegången kan jag inte hålla med dej om.
Ok om det händer en eller två gånger. Men händer det fler gånger så skulle jag säga till ägaren till katten att de får stå för det som gått sönder. Hunden måste ju kunna få vara i sina egna fönster.
w-ww; om ett barn springer på min tomt och gör min hund nervös, då tycker jag att föräldrarna ska betala ja.
Att en hund vaktar då något är utanför är knappast något man ska behöva lära bort, då det kan vara användbart. Folk bör istället ta sitt ansvar.
Förstår inte alls hur du tänker.
Och jag förstår inte hur du/ni tänker.

Mina båda katter är alltid inne och de verkar må alldeles utmärkt!
Ensam - men stark!
#92 Då låter vi det vara där.
#94 Håller med dig. Du kan ju alltid låsa denna tråd för fortsatt diskussion.
Väl mött, Tatsja

Anser att husdjur överhuvudtaget ska vara kopplade. Det accepteras ej i samhället med lösa hundrar springandes överallt, dom förorenar ju också, så varför ska katter få kuta runt utan uppsikt?

För att det står i lagen att katter ska få utöva sitt naturliga beteende därför får katter gå lösa utomhus och jag ser inget fel i det, men man ska inte ha utomhuskatter i stan. En annan sak på landet undan trafik…
min är modig gällande att gå ut ytterdörren och ut i glaskorridoren, men ser han en människa röra sig på andra sida n parken, blir han skitskraj och gömmer sig bakom soffan hahah så han får vara inne jämt :P
plus att vi bor i stan, vill itne att min katt ska kissa i trädgårdar, sandlådor etc respektlöst av dem som låter sina katter göra det… är väl en sak om de går fria på landet, men inne i stan ska de vara inne eller på balkong

Tycker inte heller att kattägaren ska behöva ersätta vad DIN hund rivit ner inne i ditt hus.
Och katter i koppel vore verkligen ett djurplågeri. Hundar i koppel är däremot en självklarhet. Hundar och katter kan knappast jämföras med varandra, de har otroligt olika behov och beteende.
#99 Tror du att hundar gick i koppel från början? Att det tillhör deras natur?

Nej men med dagens lagar så måste dem det. Lagen gäller väll för alla? Och dom är ju konstruerade efter djurens behov. Hundar har inte samma behov som katter att röra sig fritt själva, hundar är flockdjur, det är inte katter.
Ingen av mina vänner som har katter har utekatter. Och dessa katter mår superbra, så det där med behov av att springa fritt köper jag inte.
Det beror helt på vad man låter katterna göra. Får dom vara inne från födseln och gå med koppel från dom är små, så är det de dom känner till.
Katter borde också gå med koppel. Dom pissar ner sandlåder, springer in hos folk, och bajsar i trädgårdar och lekplatser. HAr dessutom träffat en hel del katter som försöker gå på vår hund. Rent galna katter!

Ja, hundar är flockdjur som är gjorda för att följa sin ledare, i det här fallet människan. I koppel om så krävs. Hunden är människans följeslagare, människan är hundens ledare. I frihet hade hunden haft en flockledare av sin egen ras som den hade följd lydigt, det vet du kanske? Hundar utan mänsklig ledare kan bli farliga om de hamnar i flock, det finns flera exempel på det. Då kan deras jaktinstinkter ta över. Katter har INTE det beteendet.
Katten är fri i själ och sinne. Den ägs av ingen och följer ingen annan än sig själv. Sällskap söker den när det behagar den. Katten är en strövare. En katt i koppel är en hemsk syn.
#103 Undantaget för lejon och gepard(hanarna)?
# 103 Så då anser du att en katt ska få skita i andras rabatter/trädgårdsland/sandlådor samt få gå in i andras bostäder även om de är allergiska?
Mina illrar hade älskat att få vara lösa ute och springa in till grannar, gräva upp deras blommor osv (illrar lever inte i flock i vilt tillstånd). Inte fasen låter jag dem göra det.
En annan sak är alla halvtama minkar som springer runt bebyggda områden i jakt på mat. De går oxå in i bostäder om det finns chans till mat. Dessa minkar räknas som skadedjur pga att de gör samma saker som en katt ex bajsar där de inte borde, tar fåglar, går in i lägenheter osv. Var är skillnaden när samma skador blir gjorda?
Sara

Ja, jag anser att om man inte bor i alltför tättbebyggt område så ska katter få gå fria om ägaren väljer det. Bor man i stan är det inte speciellt snällt mot katten att ha den lös då den lätt kan falla offer för grymheter av olika slag.
Jag förstår mig tyvärr inte på människor som bosätter sig utanför stadskärnan och sedan kräver att de ska slippa ha minsta kontakt med djur eller natur. Ska samhället behöva vara helt sterilt??
Ingen snackar om ett sterilt samhälle, bara om att ALLA djurägare ska ta ansvar för sina djur och dess handlingar.

Visst, om min katt förstör för någon så tar jag ansvar för det och betalar. Men jag kan inte bestämma över var min utekatt går. Han vandrar som han vill. Han är naturligtvis kastrerad, det tycker jag är en självklarhet för att undvika alltför mycket obehag av revirmarkering och slagsmål. Men annars är han fri.
Att säga att jag känner någon som har innekatter eller katter i koppel och de mår så bra så… det är för mig samma som att säga att minkar i bur mår så bra så - de äter bra, har blank o fin päls…. När det gäller katter så håller jag helt med Iram. Bor man inte så till att man kan släppa den fri då är det väldans tveksamt om det är rimligt mot en katt att "ha" den. Hur mycket av sitt naturliga beteende ska ett djur behöva ge avkall på för att tillfredsställe människors behov?
Nu är det ju mer än päls som säger hur en katt mår.
Folk som kan katter, kan nog se om en katt mår dåligt eller inte.
Innekatter mår inte dåligt, har faktiskt inte hört om någon sådan. Utekatter däremot har jag sett många som mått dåligt bland.
Och jag vill inte se kattskit och kattpiss i barnens sandlåda. Man kan bygga kattgård om man nu tvunget måste ha katten ute. Eller inte ha katt alls om man inte tänker ha koll på den.
Så ni som tycker det är mitt eget fel, anser jag inte ska kunna ha min hund lös i lägenheten då. Menar ni på fulla allvar att hon ska kopplas inne också?
Här har vi många utekatter, men det finns 2 familjer som har sina katter i koppel och de älskar det. Frågar man, svarar de att de är vana sedan de var små.
Även på landet så får du finna dig i att din lilla söta kisse inte kommer hem. Förklara för barnen att bara för att kissen fick gå ut, så blev den ihjälkörd. Det är djurplågeri.
Jag ska kunna ha saker och ting i mitt fönster, även ha altandörr öppen. Kommer aldrig acceptera att något går sönder på grund av en katt på min tomt och på mitt försterbläck.
Väl mött, Tatsja

Katter är vårt käraste och vanligaste husdjur (observera inte vilddjur).
Enligt mina erfarenheter, är katter otroligt mångfaldiga och bland annat:
- otroligt lättlärda
- trivs oftast utmärkta att gå i koppel
- har inget alls emot ett tryggt liv med människor
- inte heller att lära sig saker under roliga former, liksom hunden
- i olika behov mera lik både hund och människa, än vad man vill tillstå.
Att envist hävda att katters högsta önskan är ett fritt liv, utan "inne"band, är att också envisas med att katter kan lida nöd intill döden, bara de får vara "fri" - en död som alltför ofta är ruskigt plågsam. Självklart finns det innekatter som också mår dåligt, och som kankse har det värre längre, eftersom de inte syns.
De katter som räddas, visar genom sina beteenden vad de verkligen uppskattar och värderar högt. Något som de som tagit hand om dessa vittnar om, men som tyvärr många verkar envisas med att bortse ifrån. Det kan nämligen vara riktigt svårt att få en sådan katt att vilja gå ut. Och därmed, om katten får "säga" sin mening, vore det väl respektfullt att försöka lyssna och ställa upp med den tryggheten, som ju inte heller är särskilt ansträngande att tillgodose.
Jag menar också liksom många här, att ansvaret för katten ska vara lika som ansvaret hundägare tar. Så står det också i lagen, men även där lägger man in märkliga tolkningar, till kattens nackdel; och tyvärr befrias kattägare från lika ansvar som andra djurägare.
Ifråga om vem som ska ersätta vad en hund ställt till med inom sitt hem, är ju tankarna här förvånansvärda. Tänk tanken att jag passerar ett hus, där hunden eller för den delen någon annan, i ett raseriutbrott förstör prylar, pga att jag har röda kläder på mig! Eller för den delen av nyfikenhet och frustration. Jag måste då enligt någras resonemang, betala de kostnader som husets invånare orsakat i sitt hem !!!
Detsamma skulle väl då också gälla, om en katt rumsterade om i sitt fönster, för att en hund, eller några vackra fåglar härjar utanför - kanske någon tjusig papegoja smitit hemifrån, vilket händer. Då skulle alltså de som passerar utanför bli ersättningsskyldiga. Det vore intressant om detta prövades i rätten.
# 108 Så då accepterar du att min iller går in hos dig, pälsar ner din soffa och skiter på ditt golv? Du tycker oxå det är ok att illern skiter i dina barns sandlåda där de leker och äter sand?
# 109 Så du ser verkligen inte skillnaden mellan en innekatt som bor i en lägenhet med sällskap av människor, leksaker och kattoalett och en mink som bor i en liten ca 1 kvm stor bur, utan sysselsättning, går på ett gallergolv och får skita där den står?
Massor av djur får ge avkall på sitt naturliga beteende pga oss människor, varför ska just katten få ströva som den vill och förstöra för andra? Ska vi allergiker tvingas bo i höghus för att slippa katterna?
Tänk alla djur som lever i de skogar vi skövlar, alla djur som skadas eller dör när vi kör på dem, hundar som får sitta i hundgård eller vara ensamma hemma när ägarna är på jobbet, fåglar som sitter i bur, fiskar som lever i små akvarium, hur många låter flugor, myggor, spindlar, larver, skalbaggar, silverfiskar samt kackerlackor leva och frodas i våra hem?
Vad är det som gör enbart katten så unik att respekten och hänsyn för medmänniskor sätts så totalt ur spel?
För inget annat djur än katten accepteras härska och söndra som de gör.
Sara
# 112 Jag antar att du inte står och knackar på fönstret iklädd dina röda kläder?
Att en hund som står med tassarna på fönsterbläcket skulle aldrig accepteras eller hur? Inte heller när hundar går in i andras trädgård, då blir det ett jä*la liv.
Katter är på nått sätt fridlysta, de får göra i princip vad som helst utan att folk reagerar. Ett annat djurslag orsakar ramaskri.
Sara

#114 Det behövs nog inte särskilt ofta
eftersom hundar oftast ser hyggligt bra, och gångbanorna inte sällan ligger nära husfasaderna.
# 115 Men jag tror inte hunden här ovan skulle reagerat som den gjorde om katten bara gick förbi på gångvägen. Katten satt ju och retade hunden på fönsterbläcket.
Sara
Ja, katten satt på fönsterbrädet och det är på baksidan, innanför min altan. Sen sitter fönstret ungefär 1 m upp. Jag har fönster, altan och stor tomt. Vill inte ha katter där.
Väl mött, Tatsja

Då är det nog bara en sak att göra om man inte tål katter; lägg ut råttgift eller flytta till innerstan.
För katterna kommer att gå lösa ändå.
Jag håller fast vid att katter behöver större frihet än hundar. Hundar, däremot, behöver mer mänsklig kontakt än katter. Man skaffar inte en hund om man är borta ifrån den 10 timmar om dagen, eller hur? Varför då skaffa katt om man tänker stänga in den i en liten lägenhet?
Och varför i hela frisen ska katter behandlas illa bara för att andra djur far illa? Vad är det för ett underligt resonemang?
#118 Vem har sagt att katter ska behandlas illa? Du kan inte allvarligt mena att alla katter som är innekatter behandlas illa, att ägarna plågar sina djur?
Sara
#118 Jag bor i innerstan, det har inte stoppat några katter från att komma in, förstöra i trädgården och försöka anfalla vår hund.
Vem har sagt att katter ska lida?
Och ja, katter kommer gå lösa just för att folk resonerar som du gör. Det behövs inte!
Jag tycker att det är äckligt med katter i stan. Har sett flera gånger hur dom bajsar i barnens sandlåda i lekparken. Sen undrar jag hur många av dessa skitkorvar som ligger utomhus och endel gnäller på hundägare, som egentligen är producerade av katter. Skillnaden är väl (sjukt nog) att katterna får gå och skita ute fritt. Jag har kattfobi och är jätte rädd för katter, så det är inte roligt när vissa katter ute är så vana och orädda för människor att dom kommer mot en för att stryka sig mot benen. Fy vad äckligt det är!
#121 Katter gräver över sina skitkorvar. Det gör däremot inte hundar, så det finns all anledning att gnälla på hundägare som inte plockar upp efter sina hundar. Där kan man tala om äckligt.

Jag avskyr hundar, jag tycker de är vidriga o man ser dem verkligen överallt! Katter ser jag mycket sällan, åtminstonde här i sthlm.
Och det är äckligt när hundar och katter skiter i sandlådor där barnen ska leka sen, har man katt så får man se till att hålla koll eller inte släppa ut katten där de finns barn o lekplatser.
O ännu äckligare är det med lata hundägare som inte orkar plocka upp sin hunds bajskorvar, fast de står bredvid o tittar på när hunden skiter. Skäms vidriga människor!
Katter kräver både mer och mindre än hundar, en katt som vill gå ute ska inte sitta instäng i en lägenhet. Då är man en djurplågare. Sälj katten eller avliva den, var inte en egoist! Sen finns de katter som inte vill gå ut, o då ser jag inget problem med att de sitter inne så länge lägenheten/huset är tillräckligt stort för katterna att röra sig på.
Det finns hundar oxå som inte borde vara inomhus, det ju helt stört att en aktiv jakthund eller liknande sitter inne ensam 6 timmar om dagen. Det är oxå djurplågeri i mina ögon.
Qui dormit, non peccat
#122 Jaha, vad är det för special snö katter kräver ner sin skit under då, så dom inte kommer fram när det töar? Så det är bättre att katten gräver ner bajset på sommaren i sandlådor, så barn som leker där råkar gräva upp med fingrarna? Säg nu inte att katter inte bajsar i sandlådor för det är knappast nåt jag hört av en kompis kompis som hört det av en gammal faster, utan jag har sett det.
Om nu katter är så fria och självständiga fattar jag inte hur någon kan komma på tanken att ha en, då borde ni väl njuta av dom fria vildkatterna som sköter sig själva. Om en katt nu mår så dåligt av att sitta instängd i en lägenhet och inte nöjer sig med promenader, kan man ju diskutera om man ska ha dom som sällskapsdjur. Ta och kolla på blocket under efterlysningar så får ni se hur många familjer som saknar sina katter. Kattägare över lag verkar ha mycket dålig koll på sina djur och vart dom håller hus.
#124 Ungefär samma typ av snö som hundar skiter på.
#125 det var precis det jag misstänkte nämligen! Då spelar det ingen roll om katter gräver ner sin skit eller inte, för den kommer fram.
#126 Skillnaden är att hundar inte gräver över dyngan öht utan den ligger synlig oberoende av årstid.
Bajs som bajs är äckligt. Jag började med att skriva, undrar hur mycket av det ute som tillhör katter och inte hundar. Skit som är nedgrävt är inte det för alltid (eller tills det förmultnat) utan kan komma upp igen. Katter kommer undan med saker som inte skulle accepteras från ett barn, hund, iller, häst mm mm Det är väl inte ok som hundägare att täcka över bajset med lite grus, sand eller snö.
Bor man utanför tät bebyggd område med sin katt då skiter den och grävar ner det och det förmultnar i marken, märks inte och gör ingen skada. Katten som är ett rovdjur kan få utlopp för sin jaktinstinkt och samtidigt göra nytta genom stt hålla nere mängden rottor och möss (denna nytta gör de förresten också inne i samhällen, så det är inte bara nackdelar med dom). Ett lock på sandlådan är jättesmart, då slipper man bajsproblem där.
Har du katten inomhus med låda med kattsand… vart hamnar den sanden sedan? skickas säkert i många fall med hushållsoporna.. då hamnar det på förbränning, men sand/vermaculit brinner inte, utan det blir till slagg som ska på deponi… inte direkt ekologi eller kretsloppstänk där.
En tanke slog mig är om nu katter har behov av att vara så fria varför skaffar man då katt om man bor i stadsområden?
Skiter man i sina medmänniskor eller är det helt enkelt egoistiska tanker som ex "Jag vill ha katt, så då skiter jag i om mina grannar får problem."
Dessutom så tycker jag det är oansvarigt som ägare att utsätta sin katt för risken att bli överkörd. Även om det händer på landet också, så måste ju risken vara större i bebyggelsen.
Sara
#128 Har du någon gång sett vad en häst kan vräka ur sig bakvägen? Dessa högar finns både på gator och trottoarer. Jag har inte en enda gång sett en hästägare plocka upp skit efter sin häst utan där får barnvagnar och gångare kryssa sig fram mellan högarna. Så nog kommer hästar undan med "saker".
# 131 Inte fasen accepteras hästskit bara för att ägarna brister i att plocka upp det. Vet inte hur många gånger jag har hoppat av och föst skiten av vägen där jag vet många går.
Hurvida ägarna plockar upp eller inte har inget med acceptansen med skit att göra.
Men det verkar som om folk ska acceptera allt som har med katter att göra men inte med andra djurarter.
Sara
Ett lock på sandlådan? Tror jag knappast att kommunen eller bostadföreningen är beredd att betala för, och det skulle ju behöva vara gigantiskt, och hur ska det locket kunna täcka över gungor som står som i stora sandlådor, vi kan väl sätta ett lock över hela staden och skicka ut katterna i rymden. Är katten ett rovdjur ska man väl inte ha det som sällskapsdjur.
#132 ?? Var skrev jag att hästskit skulle accepteras??
# 131 I dina inlägg verkar du tycka att kattskit lite varstans är ok och alltså acceptabelt bara för att de ibland gräver över sin skit. (Jag har sett katter som bara gräver över skiten med ett par sparkar med tassarna med resultatet att skiten syns tydligt.)
Sen drar du helt plötsligt upp att hästskit plockas inte upp (ja jag vet att häst var ett exempel i 128) och att du tycker att de kommer undan.
Kommer man undan med saker så accepteras de och att låta bli att plocka upp skit är inte att komma undan utan helt enkelt att inte bry sig om att folk tycker det är otrevligt, alltså respektlöst.
Sara
#135 För ordningens skull………..jag tycker inte "att kattskit lite varstans är ok." Likaså hästskit. Gillar inte heller folk som slänger skräp och snusloskor omkring sig. Som du skriver; "det är otrevligt, och alltså respektlöst."

But please hästskit? Ska ni börja be kor och älgar också gå med blöja för att ni ska kunna vandra "obefläckat"? Herre gud så mycket skit finns det spritt som vi går och står i att jag är förvånad att folk inte klagar på måsar, duvor och alla fåglar… Dagens I-landsproblem..
#122 Kom bara på en grej, min hund brykar mer ofta än sällan gräva över sitt bajs. Faktiskt..

Väldigt stor skillnad är det ändå på husdjuren vi drar runt med på gator och torg, jämfört med de som vistas i skog och ute på ängar!
Det är möjligen ett i-landsproblem, men icke desto mindre högst väsentligt, sett framför allt ur sjukdomsaspekter, eftersom skiten medför högre risk för smittspridning. Det är inte bara alerta gymnaster som är ute på gator och torg, utan även stela gamlingar, barn och funktionshindrade har tillträde till allmän plats.
Så visst finns det all anledning att arbeta på att vi ska ta ansvar och inte snuska ner så förbaskat - vilket friska, krya bidrar mest till.
Ser här att vissa inte vill ta ansvar för katter
Dom är ju "fria" djur och "gräver ner sitt bajs".
All heder åt dom som håller koll på sina katter och håller dom inne, eller ute med koppel.
Instämmer i det #140 skriver.
All heder åt de som skaffar sig husdjur och erbjuder dessa en miljö där de kan få utlopp för sina naturliga beteenden.
och
All heder åt de som avstår från att skaffa sig husdjur om de inte kan erbjuda dessa djur en miljö som tillgodoser djurets behov. Djur är varelser med ett eget värde och ska inte leva hela liv enbart för att tjänstgöra som levande gosedjur för människor.

Wow två olika sidor i bajs diskussionen beskrivna i #140 och #142… Men det är faktiskt en värld för alla och inte bara människor…Så illa vi sköter miljön runt oss själva så är väll ändå bajs det minsta problemet eller hur? När vi ordnat allt annat då kan den här diskussionen bli något annat än lite skrattretande.. Men jag sätter djur före människor så jag har inga problem med bajs utomhus..
#143 Hmm, ja, igentligen så är det ju så att miljön inte är till för endast oss människor, utan den är igentligen till för att delas på. Och som du säger, de som skräpar ner mest och värst är ju faktiskt mäniskan, så bajset är bara en liten del utav de "miljöproblem" vi har. Men visst, det är inte fräscht med bajs på olämpliga ställen.

Dagens I-landsproblem, ja verkligen.
Heder åt alla som låter sina katter vara fria musfångare. Heder åt alla som fostrar och plockar upp efter sina hundar. Heder åt alla hästägare för att de lägger tid och pengar på att ha så oerhört vackra djur i sin vård. Älskar när någon kommer och rider förbi på "min" väg, det ser härligt ut.
Måste bara tillägga ett par saker: Jag tycker det är helt snett och korkat att jämföra frigående katter med frigående hundar.
Jag har bott på landet och i bymiljö i hela mitt liv. Jag har aldrig någonsin blivit attackerad av en katt. Någon enstaka gång kan en okänd katt närma sig gående i sakta mak, men så gott som alltid pilar den snabbt iväg. Även tama katter beter sig skyggt mot främlingar utomhus. Jag har aldrig fått något nerpissat av någon katt. Någon katt har aldrig förstört något av mina grejer. Ej heller skadat något av mina husdjur. De har helt enkelt aldrig stört mig på något vis, och jag VET att många av mina grannar har katt.
Lösspringande hundar däremot… Min sambo har blivit svårt biten i armen av hund som attackerade helt oprovocerat. Vi har fått vår ytterdörr sönderriven av en pilsk förrymd hanhund. En annan hanhund bajsade på vår trapp. Jättetrevligt. De har även pinkat mot vinbärsbuskar och bil. Hundar har bitit ihjäl kaniner för mig.
Så kom inte och säg att det inte är skillnad!
Kan tillägga att gamla katter som hellre vill vara inomhus naturligtvis ska få vara det, och katter som aldrig varit ute kanske kan trivas inne om de har rejäla ytor att leva på. Men innekatt i liten lägenhet det är djurplågeri.
#145 Då har du tur.
Främmande katter har kommit in i vårt hus, rivit på vår tapet, har pissat och bajsat i sandlådan vi förut hade i trädgården. En katt anföll mig i vårt eget växthus. Flera katter har anfallit både vår hund och mitt ex hund. Då inte heller för att de blev trängda, utan de anföll bakifrån!
Är det någon tävling om vad man har varit med om då det gäller djuren?
Båda hundar OCH katter bör hållas i koppel och innomhus så länge de kan förstöra för andra människor.
Varken katter eller hundar är vilda idag, därför har de inte längre samma behov som en gång i tiden.
Eller ni tror på fullaste allvar att hundar inte längre har sina behov av att få springa fritt, men katterna har inte förändrats genom alla år? 

Jag kommer i alla fall aldrig tvinga min katt att stanna inne eller gå i koppel. Jag kommer dock alltid att hålla min hund kopplad när vi är ute och går.
Men det kanske bara är jag det.
#147 Tyvärr inte bara du nej.
#147 nej det är inte bara du, det är jag med!
Men då bor jag också så till att det inte finns några granner som får besök av min katt mot deras vilja. Här finns 4 hus i byn och alla invånare tycker det är rätt med frittspringande katter.
För några år sedan bode det annat folk i ett av grannhusen. De hade två lösa hundar, en rottveiler och en shäfer. Shäfern anföll våran andra granne som är 86 år gammal då han skulle tömma sin egen brevlåda. Han blev biten både i armen och låret fast ägaren stod bredvid och ropade och skrek förmådde hon inte att få sin hund att lyda. Bettet i benet var rejält och en 86 åring läkar inte så bra, så han fick någon sorts ärrbildningar inne i muskeln som gör att han har starka smärtor för varje steg han tar, och lär ha detta restan av sitt liv. Ska sägas att han innan var en osedvanligt pigg 86åring som var i skogen o högg var enda dag oavsett väder. Så dock inte längre tack vara denna hunden. Dom kopplade ändå inte hundarna fast de fick föreläggande från polisen i omgångar. Vi kunde inte låta våra barn gå hem från skolbussen själva. Hemskt var det och en stor lättnad då de flyttade (men stackars deras nya grannar).
Klart en hund kan ställa till med svårare skador än en katt. Därmed inte sagt att det då är ok när saker blir förstörda av en katt.
Heder åt dem som tar hänsyn till både sina grannar och sina djurs säkerhet! Kan man inte detta så ska man inte ha djur.
Sara

Jag förstår bara inte hur man kan låta katten/hunden vara ute utan tillsyn. Jag menar..dom kan ju bli överkörda av bilar, eller tagna av någon elak människa som inte tål djur. Och hur många är det inte som råkat ut för det, där hunden/katten bara upphört att existera från jorden, och man vet inte vart dom är? Därför… ta ut hunden och rasta,,släpp den inte ensam, och samma med katt, ta ut den så den får frisk luft, se till att den har aktivering inomhus. En katt BEHÖVER inte vara ute för sina piss/skit bestyr,som en hund måste, det vet vi alla. OM vi gör rätt från början med kattungen.Naturligtvis kan det vara svårt att lära en katt att vara inne, om den är van av och till vid att vara ute i flera timmar,,kanske dagar åt ggn.Nej ordet är ANSVAR både för hundar,katter och alla andra husdjur vi skaffar oss. Vi låter väl inte undulater och andra fåglar vara lös ute, eller?? Utan tillsyn? Varför inte det då? Jo därför att dom kan bli tagna av andra djur. OMTANKE för att dom ska få komma sej ut, frisk luft måste alla levande varelser få, men under uppsikt så att det inte händer nåt trist, både för djurägare och den andre parten. Men jag tror många ggr, att kattägare "ids" inte ta ut sina katter! "dom klarar ju sej själv" heter det ofta, nej dom gör INTE det. Tänk om det bara var att släppa ut alla hundar vind för våg när dom ska ut och skita/pissa? Hur skulle det se ut då?? Jag har själv haft flera hundar och katter så jag vet också skillnaden på dessa varelser. Och en sak till,,, varför använda djuren som ett slagträ för att göra livet surt för sina grannar?? Det är ju inte djuret det är fel på,,,det är ÄGAREN . Är du rädd om djuret du har, kanske är det din bästa vän t.o.m. så visa Ansvar och Omtanke, det är Kärlek, och för det kanske man måste offra nåt ibland.
Då kan jag tala om en sak som hände mig. Jag hade altandörren öppen och sonen var ute med hunden på promenad. Kommer in i stora rummet och en katt sitter och pinkar i min soffa. Det var en okastrerad hankatt. Vet vem som ägaren var. Fick efter mycket om och men ut katten. Gick till ägarna och fick höra att det var mitt eget fel, då dörren var öppen.
Soffan var bara att kasta. Ska det få vara så då?
Väl mött, Tatsja

Nej, hankatter ska absolut kastreras.
#152 Det är ju helt sjukt, om man har sin katt ute ska man ta ansvar för vad den gjort oxå. Dessutom tycker jag att det borde vara lag på att ha alla katter som hålls ute kastrerade.
Har faktiskt aldrig haft sådan otur att några katter har kommit in i mitt hem och förstört något.

Nej det är ju för j…t! Dom ska ta ansvar för vad katten gör/gjort givetvis. Vilka otrevliga människor…usch.Finns det ingenstanns man kan anmäla?
#155 För att anmäla krävs nog bevis om man ska kunna ta anmälan någon stanns, om det är väl ganska svårt att bevisa om man händelsevis inte hade kameran på sig när detta hände.
När jag ser de helt olika åsikter som finns om hurvida katter ska vara ute eller inte så tänker jag att det nog i många falll spelar stor roll hur man är uppväxt i staden eller på bonnlandet. Jag är ju då bonddotter och även de flesta av mina klasskompisar bode på bondgårdar. Där har man mycket med djur att göra, och katter fanns på alla gårdar. Ute. På en del ställen fick de även komma in, men frågan var altså inte om katten ska få komma ut, frågan var tvärtom får eran katt komma in?
Jag tycker det blev en intressant diskussion 
Räcker det med kort på mobil och stanka av kattpiss?
Väl mött, Tatsja
#159 Jag vet faktiskt inte vad man behöver för bevis. Du kan ju alltid prova?
#160 har bildbevis i form av video. Sonen var snabb och tog det. Men de blånekar. Jag får skylla mig själv om jag har dörren öppen.
Igår hände det igen. Öppnade ytterdörren för att gå och hämta posten. Ser ett grått streck mellen dörr och min hall. Full kalabalik. Tatsja vansinnig. Katt som satt högt upp på min bokhylla och fräste. Saker låg trasigt på golvet.
Sonen kom upp som ett skott och vi ringde till kattägaren för jag kan ju inte ta i den på grund av allergi. Krävde ersättning från dem. Fick bara till svar att då får du väl sätta upp galler. Men då vi har bildbevis på både katt och ägare, så har jag polisanmält dem.
Jag vill kunna öppna min dörr utan att ha hjärtat i halsgropen. Undrar vad de sagt om Tatsja hade fått tag i katten.
Väl mött, Tatsja
#161 Fint exempel på oansvariga djurägare. Fy!
#161: Kan du inte fånga in katten (fåhjälp av någon utan allergi) och köra till polisen med den och förklara att du fångat den i ditt eget vardagsum, att den kommer in igen o igen fast du pratat med ägarna, att ägarna inte bryr sig och tycker du ska sätta upp stängsel fast det såklart är ägarnas ansvar att hålla katten under uppsyn och att du är allergisk och att du vil kunna ha din dörr öppen utan att få in dendär katten!

#161 men låt din hund ta en tugga av katten då så kommer den inte tillbaka! Ge den en spark så håller den sig undan sen..Vad är problemet? Låter kanske elakt men vägrar ägarna ta ansvar så skräm skiten ut katten.. Enda lösningen på problemet anser jag. Eller så tar du katten o lämnar in den hos polisen o säger att du inte vet vems de är.
Qui dormit, non peccat
Att grannens hund kommer och pinkar på vår yttertrappa är INTE speciellt trevligt heller.
Hunden går ALLTID lös på tomten oftast utan tillsyn. De behöver inte ens vara hemma men lämnar hunden ute lös.
Vad är det för ägare då?
#161 Ja, tycker verkligen det är bra att du anmälde! Om man vet att sin katt håller på så får man ju fixa en lösning, ersätta och faktiskt bry sig. Fy fan vilka dåliga ägare!
#165 Jag är väldigt noga med vart min hund uträttar sinna behov. Har du sagt till ägarna? Förstår att det inte är trevligt. Fy f*n vilka dåliga djurägare det finns!
# 165 Det är precis lika hemskt det.
Dessutom avskyr jag när folk har sina hundar lösa utomhus i bostadsområden. Det är inte ofta de har 100% pli på hundarna. Jag är livrädd varje gång jag har med mig illrarna ut för att det ska komma hund rusande och jag inte hinner få upp dem i famnen.
Sara
#167 Ja, min mamma vågar knappt gå ut med hunden längre. Här rä så många som låter hundarna springa hur dom vill, och dom kommer inte på inkallning.
Har fått skrämma bort flera hundar.
#164 Även om man inte tycker om att katten kommer in till en så anser inte jag att man har rätt att skada katten i syfte att skrämma bort den. Det är inte kattens fel att den har oansvariga ägare!
#169 Håller med. Mitt hjärta kan inte tillåta att skada katten. Även om jag är allergisk så älskar jag katter. Fast jag får ofta kommentar, jaha du är en sådan där katthatare. Jag hatar den kommentaren.
Att hålla reda på sina djur, måste ägarna ta sitt ansvar för. Förstör den någonstans, så är det bara att betala. Min åsikt.
Sen detta med lösa hundar. Det är koppeltvång. Fast många bryr sig inte. Sen har vi detta med göms i snö, kommer upp i tö. Är det så svårt att ta med sig påse och plocka upp längs vägen när hunden sätter sig ner.
Väl mött, Tatsja
#164 Jag hoppas verkligen inte att du menade det där, fy vad elakt. Håller med #169, det är uju inte kattens fel att den har oansvariga ägare. "det är aldrig djurets fel, det är ägarens"
Många säger att jag ska spruta vatten på katten, men detta hjälper inte. Verkar som han gillar vatten eller är van vid det. På somrarna känner jag mig lite inlåst av detta med katter, Kan ju inte vädra oavsett årstid. Tänk om kattägare kunde ta lite hänsyn till oss som är allergiska. Jag måste ju ta hänsyn till de som inte tål hund.
Släpper aldrig Tatsja. Hon går jämt i koppel ute. Men jag kan inte ha henne i löplina ute i trädgården på grund av katter. Tänk om hon biter ihjäl någon?
Väl mött, Tatsja
Det blev en intressant tråd det här.
Tycker fortfarande att man som människa ska ansvara för sina djur. Man skaffar väl dem för att man tycker om djur och då kan jag aldrig förstå hur man vågar släppa ut sina "älsklingar" i område med bilar, elaka människor och andra faror.
De flesta innekatter har sedan länge ett "bortavlat" beteende på att vara lika fria som vilda katter. Även katter har utvecklats liksom hundar.
Det går säkert aldrig att komma tillrätta med problem som Tatsja har utan att lagstifta om katter/husdjur bättre.
/Maria
#173 Tror inte heller det går att komma undan problemet. Men många som skaffar katt, tar inte sitt ansvar för djuret. Sen finns det de som gör allt för det lilla livet. Den tränar katten från liten att gå i sele, eller inramar balkongen. En katt som är van vid det, har inga problem.
Lagstiftning om hundar kan de göra, men inte av katter. Ta dessa äckliga sandlådor som våra små leker i, Fullt med kattskit.
Väl mött, Tatsja