Relationer iFokus

Relationer

Etikettsorg
Läst 6104 ggr
Bella-R
2009-03-23 23:14
0

Dumpad & övergiven

Nu har min pojkvän övergivit mig för någon annan.

Han kom in i mitt liv när jag mådde som sämst, för 2,5 år sen. Och så länge har vi varit ett oskiljaktigt par, som bara haft varandra.

Och det värsta är att han dumpat mig för en tjej som han började chatta med för EN VECKA sen, som bor ca 70-90 mil ifrån honom. Dom har aldrig träffats, utan bara pratat i tele och chattat.

Han överger mig och våra 2,5 år tillsammans för en tjej han chattat med i en vecka!

Jag är helt knäckt. Jag sörjer så tårarna inte längre orkar rinna.

Kan inte sluta tänka på det han sa till mig, bara ett par dagar innan han lämnade mig. "Jag älskar dig förevigt, jag vill förlova mig med dig, vara med dig tills döden skiljer oss åt, tanken på att vara med en annan tjej än dig äcklar mig, jag skulle aldrig kunna vara med någon annan än dig" etc etc etc..

Jag förstår inte varför han gör såhär, och jag hatar honom för det, jag vill bara dö.

Jag hade ingen annan än honom, och nu är jag ensam kvar.

Snälla hjälp mig, jag vill verkligen kunna gå vidare, o inte ta livet av mig för en idiot som han Gråter

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Karmatarerskanise
2009-03-24 00:07
0

Du ska absolut inte ta livet av dig. Det är inte värt det! Han är inte värd det!!!

Tyvärr har jag inte några bra råd att komma med, mer ön att du inte bör sitta ensam just nu.

Kram på dig

Ceciliaolucifer
2009-03-24 00:25
0

Att få höra sånna fina ord straxt innan man blir dumpad så känns det som att han har ruskigt dåligt samvete över ngt. Kanske är det så att han inte talar om allt för dig? och kanske bäst är väl det.

Det gör inget ondare än att bli riktigt sårad. Men du måste komma ihåg att du aldrig får sälja själ. Det finns ingen som är värd det. Jag förstår att du har haft det jobbigt och att han har varit ett stort stöd. Därför är det viktigt för dig att se vad han tillför i ditt liv just nu. Du behöver fokusera på att må bra och ta hand om dig själv. Dvs han måste försvinna ur ditt liv.

Men tillåt dig att vara förbannad och ledsen, gråt tills du ledsnar och bli förbannad. Man går igenom olika faser när man sörjer, och jag lovar dig, det blir bättre.

Han är inte värd ditt liv, du är finare och bättre än den person som du älskade och litade på, som valde att svika dig. Man kan göra slut på många sätt, och åtminstonde kan man kräva den respekten att få bli dumpad på ett vuxet sätt. Det är det minsta man är skyldig varandra.

Har du några djur? eller ngn hobby? försök att hålla tankarna borta och syssesätt dig med saker. Jag vet att man bara vill gömma sig från hela världen. Men försök att ta dig ut och gör saker.

Önskar dig lycka till, och du, du kommer att klara det här!!

Många kramar /C.

LinnB
2009-03-24 09:33
0

#2 kom med många goda råd till dig.

Detta gör så ont att läsa. Jag förstår din frustration och din sorg.
Jag vill bara skicka tusen styrkekramar till dig.

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

Moonick
2009-03-24 10:37
0

#2 har helt rätt. Lyssna på henne.

Du kommer att klara dig. Miljoner kramar till dig Bella

Sara
2009-03-24 11:30
0

Säger som ovan, du måste tillåta det göra ont. Skrik, gråt, skriv brev om det (som du kanske slänger sen), älta med vänner osv.

Stänger du bara av så kommer du aldrig över det.

Sara

Bella-R
2009-03-24 12:06
0

Tack allihop, ni är guldvärda!!

Det svåra nu är att jag knappt har några vänner. Han var mitt allt. Bokstavligen. Just nu är det min mamma som stöttar mig. Och min fyra år yngre granne.

Jag har mobilen avstängd nu, och jag ska försöka ha den avstängd tills det värsta är över. Just nu känner jag mig inte ledsen, bara arg.

Men det är bara en tidsfråga innan jag kommer bryta ihop igen och gråta tills tårarna tar slut.

Jag uppskattar verkligen era fina ord, det är precis vad jag behöver just nu, och ni ska veta att det värmer något enormt i mitt just nu iskalla hjärta.

Ceciliaolucifer
2009-03-24 12:37
0

Men du har vänner Bella!! Det är det som räknas, sen är frågan vilka krav man har. Ofta så finns det fler vänner runtomkring en bara man öppnar ögonen och är mottaglig. Att hitta "fina" vänner tar tid eftersom det är en relation som måste växa fram. Så man får inte hårdra alla över en kam.

Skönt att du har din mamma, föräldrar kan vara fantastiska ibland.

Jag tycker att det är väldigt klokt av dig att stänga av mobilen. Det är ett bra sätt att markera att du vill vara ifred. Att läsa plågsamma sms gör bara saken värre ibland. Nu vet jag inte om han har försökt att höra av sig. Men jag tror knappast att han bara kommer att lägga locket på. Men ett alternativ kanske skulle vara att skaffa ngt billigt kontantkort så länge? så att du fortfarande kan ha en "normal" kontakt med omvärlden? Det är skönt att kunna bli nådd trots allt, av rätt personer? Annars kan man spärra enskilda telefonnr om du vill slippa hans kontakt.

Ditt ex var ditt allt för att du gjorde honom till ditt allt. Du kommer att hitta ngn annan att få förtroende för. Men nu när du är sårad så ser du inte så långt. Du får försöka tänka på vem han var när han stöttade dig, och vem han är nu. Du kommer snart förstå att han inte är värd dig. Men just nu så går du säkert igenom dig själv och försöker att hitta fel som förklarar varför han valde att lämna dig på det här sättet, och vad det är för fel på dig som gjorde att han valde ngn han knappt kände framför dig och ett 2 ½ årigt förhållande?

Kärlek är absolut inte lätt, men det här är inte kärlek. Man gör inte så här mot ngn man respekterar och håller av. Jag tror inte att den här tjejen är helt okänd för honom. Men det ngt jag bara gissar.

Sätt dig ner och skriv en lista på saker som du tycker att du är värd. Det kan vara en glass, en bok, eller hårinpackning? ngt litet som kan förgylla din stund just då. Små glädjestunder att fokusera på.

När jag mådde dåligt och lämnade ett  bra förhållande så valde jag att skriva i en bok jag hade. När jag skrev så struntade jag i stavning, eller hur jag formulerade mig. Eller hur många tårar som suddade ut det jag skrev. Dikterna kanske var för mkt, men det betydde mkt just då. Jag skrev för att aldrig läsa det igen och det gjorde att jag inte valde att censurera. Sen när jag blev riktigt ledsen eller arg och behövde lite stöd i att fortsätta mitt beslut att gå vidare. Så läste jag ibland (väldigt sällan) det jag tidigare hade skrivit, och då respekterade jag mina egna innersta känslor och kunde forstätta att gå vidare i livet och inte se bakåt och bli frestad att försöka igen.

Ett vanligt misstag är att se tillbaka på allt som var bra, det gör att man gräver en grop av sorg. Fokusera istället på vad du kan få i nästa förhållande som du saknade i ditt nuvarande.

Jag kan förstå dina känslor av att inget betyder ngt förutom honom. Men om du tänker på vilken skitstövel han faktiskt har visat sig vara så finns det betydligt mer saker runtomkring dig som jag lovar betyder mer än hnm. Det kan vara ngt så enkelt som en blomma som du har lyckats få att överleva.

Ditt hjärta är inte heller iskallt, bara sårat och isolerat. Välj kloka saker som kan värma det igen. Kanske dags att verkligen förverkliga saker som du själv alltid ha velat göra?

Du kommer att klara det här, trappstegen är oerhört höga i början :) men ngn dag så tar dom slut!

kramar

hagbard1
2009-03-24 12:55
0

Du har fått många bra råd och synpunkter här. Försök ta till dig råden. Agera utåt med prat, ilsket skrivande, tårar och skrik, gå ut och gå. Vänd det inte inåt Bella.

Det är klart att du känner dig förtvivlad och inte minst över hans fega lögner. Jag blir så j-a arg över det du berättar och skäms över slika könsbröder.

Om du mådde dåligt redan innan så borde du kanske fundera på att försöka hitta något proffs att prata med, någon som kan hjälpa dig att hitta ett fokus som kan hindra dig att tänka självdestruktivt. Du kanske behöver ha någon annan vuxen (du ser ung ut på bilden) än din mamma att prata med, någon som inte står dig såå nära. Innerst inne förstår du säkert hur tokigt det skulle vara om du skadar dig själv för att någon annan beter sig som ett kräk. Vem kan försvara sig mot sådant?

Det är så sant att tiden läker sår… även om det inte känns så alla gånger.

Bella-R
2009-03-24 12:56
0

Ceciliaolucifer, tack så mycket för ditt fina svar!

Min granne och bästa vän som är fyra år yngre än mig fyller 13 år i höst. Hon är väl egentligen den enda riktiga vännen jag har. Vi har vuxit upp tillsammans, o hon finns alltid där för mig.

När jag berättade igår vad som hänt, skrev hon ett jättefint långt sms där hon skrev att han var en idiot, att han inte förtjänar mig och att han kommer att inse vad han gjort som lämnat mig, etc. Hon skrev oxå att jag var det mest betydelsefulla och viktigaste i hennes liv. Det fick mina tårar att rinna helt okontrollerat, jag blev så rörd.

Hon föreslog en tjejkväll idag, och det gjorde mig så varm. Jag har verkligen en fin vän, trots att hon är såpass mycket yngre än mig och vi genomgår olika faser i livet just nu. Vi har ju känt varandra i 10 år, o vuxit upp tillsammans, så våran vänskap är väldigt stark.

Dom enda vännerna utanför henne jag har, är bara ett par äldre killar som varit intresserade av mig förut, och finns där för mig trots att jag inte riktigt är rädd om dom.

Jag tror nog att du har rätt Ceciliaolucifer, öppnar jag bara ögonen och ser mig omkring så tror jag nog att det finns några fler människor därute som finns där för mig, bara jag mottagliggör mig.

Tack återigen för ditt stöd!

Bella-R
2009-03-24 12:58
0

#8 Tack! Jag går ju hos en psykolog, så jag har berättat för henne vad som hänt. Jag hoppas att det kommer o hjälpa.. o jag ska verkligen försöka hitta på saker och inte vara ensam, för då skiter sig allt igen.

silvery
2009-03-24 14:34
0

jag tror det kommer bli bra =)allt händer av en anledning, oh även om det kanske är svårt att se det nu, så kommer det hända nånting jättebra så snart du har sörjt klart detta. min förra pojkvän gjorde likadant, så jag vet hur det känns….

var rädd om dig!

Aviendha
2009-03-24 16:33
0

Du har fått många fina, kloka och bra råd så jag känner inte rikigt att jag kan ge något på den fronten mer än en beklagan över denna olyckliga händelse. Det kommer gå bra, även om det tar lång, hård och smärtsam tid. Sköt om dig och ta väl hand om dig, du fixar detta! Vi stöttar dig! *kram*

Cilla - Hur spärrar man ett enskillt nr? Enl. telia kunde man inte göra sådant när jag pratade med dem för ett år sedan. *hoppas på något nytt*

[helenal]
2009-03-24 16:49
0

Förstår att det är jobbigt för dig, men istället för att gråta så va arg. Det han har gjort mot dig är ju fruktansvärt lämna dig för ngn han bara känt i en vecka låter ju inte helt rimligt imina öron. Men omge doig med dom som betyde rmest för dig. Det kommer vara jobbigt i början men du kommer inse att det finns fler killar som du fötjänar mer.

kram

Jenahbella
2009-03-24 16:53
0

blir så chockad när ja läste detta :( kram på dig gumman!

Ceciliaolucifer
2009-03-24 17:11
0

#12 En inställning på mobilen? spärra inkommande samtal från ett enskilt nr? Jag kan göra det iallfall!

Karmatarerskanise
2009-03-24 17:17
0

#15 Jag kan inte det, jag har kontantkort. Ingen av mina vänner med kontantkort kan det heller.

silvery
2009-03-24 19:53
0

ett specifikt nummer kan man nog inte göra i mobilen längre, tror du får ringa till telia isf

Sandra
2009-03-24 20:17
0

Usch, va hemskt det låter =( Du har som sagt fått väldigt många fina och kloka råd, så det enda jag kan säga är att lyssna och ta till dig de fina ord som skrivits.

Det är jättebra att du har en sån bra vän precis intill dig. Det kan nog hjälpa dig att fokusera på annat. Du kommer att ta dig igenom det här. Det är ett gupp i den långa långa vägen som breder ut sig framför dig. Och den långa vägen är din framtid. Det är upp till dig hur du spenderar den. Hoppas du kommer spendera den med lyckliga dagar framöver, om än kanske inte just för sekunden. Men tids nog kommer du över det hemska och då kan du fokusera på att hoppa undan för guppen som kommer på vägen och istället titta på det fina gröna gräset vid sidan om och känna att solen värmer. (Lite konstig metafor kanske… men den gav mig en härlig känsla, hoppas du kan känna detsamma)

Emelie-E
2009-03-24 20:37
0

Älskade Bella :( Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, men du behöver verkligen inte detta. Att man kan göra så mot en sån fin tjej som du är, det förstår jag inte.

Jag finns här för dig, och kommer att vara det så länge som du vill det<3

Behöver du prata (skriva) så är det bara att skicka ett pm. Jag svarar, det vet du<3

Bella-R
2009-03-24 21:13
0

#18 Det var ingen konstig metafor, tvärtom! Tack för ditt stöd..

#19 <3<3 tack underbara Emelie <3