Relationer iFokus

Relationer

Etikettallmänt
Läst 5375 ggr
Karmatarerskanise
0

Vilken plats i bussen?

Du kommer på en buss, det finns lediga platser lite här och där.

Sitter du helst fram i bussen eller bak? Varför?

Sätter du dig bredvid en främmande människa eller sitter du hellre själv?
Varför?

Blir du besvärad om en främmande människa börjar prata med dig på bussen?
Varför?

[mia-38]
0

Spelar ingen roll vart jag sätter mej. Där det finns plats.

Jag sätter mej främst där det är tomt bredvid. Men tvekar inte att sätta mej bredvid någon annars.
Vet inte varför jag gör det. Men kanske inte vill tränga mej på.

Jag blir inte besvärad utan kan tänka mej att prata med. Tycker det är kul med människor som kan ta kontakt.

Falurven
0

Jag brukar sätta mig i mitten av bussen någonstans om det är ledigt där. Gärna nära en dörr så det blir smidigt att komma ut igen. Har inga problem med att sätta mig bredvid någon om det inte finns lediga platser men föredrar att sitta ensam eftersom jag ofta har sällskap som ska få plats bredvid. Har heller inga problem om någon börjar prata med mig. Det är snarare trevligt! :)

Fast visst. Har varit med om gånger då 'alkisar' börjat prata.. Och just DET tycker jag känns obehagligt. Fast det kanske inte är så konstigt. :P

Mvh Nathalie

Karmatarerskanise
0

Jag sitter helst i mitten av bussen. DÅ kan jag spana vilka som sitter där bak, sen har jag bra sikt på nya människor som kommer på.

OM det finns helt tomma platser, händer det att jag väljer en plats bredvid någon annan, om den ser trevlig ut. Sätter jag mig på en tom plats kan det ju komma på ngn skum typ som sätter sig bredvid mig ;)

Besvärad kan jag bli om det är alkisar elloer narkomander som väljer att prata med mig. Eller om det är en människa som pratar hela tiden. Några få ord är ok, men jag vill inte ha ett helt samtal på bussen.

Aviendha
0

Hellst inte längst fram, störs av alla av- och påstigningar (om jag ska åka långt).

Sitter gärna för mig själv, med musik i öronen, trivs inte med att sitta tight uppi en annan människa, men har inga problem att göra det om ingen plats finns.

Prata får de väl göra, men jag är ofta kortfattad om det inte är något intressant de pratar om förstås. Besvärad blir jag när de är påträngande, alkisar eller narkomaner eller tydligt ute efter att tjaffsa med en.

Hellst vill jag bara få tiden att gå fort, för jag kan inte sitta stilla på en buss, kryper i kroppen. Hatar att sitta helt still i dessa sammanhang, därför är det väl som jag hellst sitter ensam och inte pratar med någon.

DinJejja
0

Jag sitter helst lång bak :) Därför att där sitter de oftast annat folk man känner.

Varför?

Jag sitter hellre själv. Är mer avslappnad och kan somna.

Varför?

Ja, för jag tycker de stör :P har rätt lång att åka med bussen så jag vill oftast sova

Sara
0

Har inte åkt buss på evigheter.. Men när jag gjorde det var det så långt bak som möjligt. Mest för att jag inte tycker om att ha människor bakom mig.

Jag satte mig ensam men skulle någon sätta sig brevid mig så kunde jag börja prata med personen. Idag så har jag social fobi och skulle inte kunna tänka mig att sätta mig i en buss.

Sara

Emelie-E
0

Jag sätter mig i mitten någonstans, så det är lätt att komma av om det blir mycket folk på bussen eller liknande.
Sen sätter jag mig alltid på en tom plats. Det ska mycket till om jag ska sätta mig bredvid någon. Är det långt jag ska åka med bussen så brukar jag sätta mig bredvid någon om där inte finns någon väska ivägen eller så. Är det korta sträckor jag åker, så står jag hellre än att sätta mig bredvid någon.

Sen gillar jag inte när folk börjar prata med mig. Klarar helt enkelt inte av det.

SLennartsson
0

Sätter mig alltid i bakre delen. *hehe*
Anledningen är att då är risken mindre att någon sätter sig jämte mig.

Skulle någon sätta sig jämte mig och personen i fråga är trevlig, kan jag gott och väl prata om h*n tar initiativet.

Jag sätter mig enbart jämte någon om det verkligen inte finns någon annan plats. Varför vet jag inte. *ler*

adiafora
0

Oj vad längesedan jag var här på forumet! Hittar ju knappt som här ser ut nuförtiden.

I bussen sätter jag mig gärna av praktiska skäl nära bakdörr/avstigning. Ska jag åka långt vill jag ha plats för mina ben, får lätt träsmak och vill kunna sparka av mig skorna och lägga upp fötterna eller dra in dem under mig på sätet, av samma anledning sitter jag helst ensam. Har egentligen ingenting emot att någon främling börjar prata med mig, jag är en sån där som pratar med fyllgubbarna. Men jag har alltid hörlurana istoppade och signalerar nog tydligt att jag vill vara ifred. Tar sällan initiativ till samtal, pratar alldeles för mycket med främlingar i jobbet.

HannaM
0

Längst bak till höger (alltså mitt höger när jag går på. Föredrar att i största möjligaste mån sitta långt ifrån andra men är det trångt såå är det.

SweGizmo
0

jag tycker om att sätta mej näst längst fram^^ haha^^ just näst längst fram. ingen aning varför.

försöker sitta så jag kan sitta själv men går inte det så får man väll sätta sej där det finns plats.

Jag tycker det är jobbigt när någon okänd plötsligt börjar prata med mej på bussen.

Min blogg: SweGizmo.se

fotokrafs
0

Sätter mig där jag tror att det är bäst att sitta, ganska nära utgången. Hellre i främre delen av bussen än bakre, är lat. Det är också beroende på vilken buss jag åker med, åker jag med bussen på landet som typ alltid är halvtom går jag av där framme så jag kan säga hejdå till chaffisen annars sitter jag vid de bakre utgångarna. Sen gillar jag inte folk som snackar så jättemycket, jag vill helst sova (snarare vila). Har även lite social fobi, och på bussar blir jag lätt illamående.. brukar undvika buss. Lustigt är att jag vill sitta själv men börjar bussen bli full så hoppas jag nästan att någon skall sitta brevid, för då känner jag mig inte helt oomtyckt eller vad man kan kalla det Tungan ute

Gasoline
0

Föredrar längre bak, inners och inte vid en "fönsterstolpe", har någon fixidee om det där. Sedan om det är människor som sätter sig brevid struntar jag i, och ifall folk pratar med mig så kan det vara trevligt ibland, brors på personen och vad jag har lust att göra på bussen just då.

hus-musen
0

Sätter mig långt fram eftersom jag måste se vägen för att inte bli väldigt åksjuk på en gång.

Qui dormit, non peccat

Johanna
0

spelar ingen roll om det är fram lr bak.. men sitter inte gärna m främmande männsikor.. stör ganska rejält utav det..

tack o lov åker jag buss väldigt sällan eftersom jag alltid tar bilen dit jag ska…

jag tycker att dom som åker buss här i sthlm varje dag är helt otroliga!.. haha-. jag skulle aldrig palla själv…Skrattande
fast man vänjer sej kanske som m allt annat..

Karmatarerskanise
0

Välkommen tillbaka adiafora!

ChristineL
0

Jag brukar sätta mig i mitten nära dörren om det är ledigt där. Bryr mig inte så mycket om jag har någon bredvid mig eller ej, det spelar väl ändå ingen roll, är man ute och reser så är man :P

Om någon skulle börja prata med mig på bussen så skulle jag nog glatt prata tillbaka. Det händer inte ofta så det skulle bara vara trevligt :)

Men jag lever mest på min cykel, det är billigast, mest miljövänligt och så får man frisk luft och motion, men varje vinter får jag höra att jag är galen som cyklar :P

[LucyInTheSky]
0

Måste sitta på höger sida för att inte bli åksjuk. Annars spelar det ingen roll vart.. Sitter där jag får plats.

Att prata med folk på bussen är olika från dag till dag.. Ibland orkar jag bara inte att vara social, andra dar så är det kul att snacka lite.

[jenkass]
0

nu var det så längesen jag åkte buss men.. jag sätter mig oftast i den bakre delen av bussen… hade det varit för några år sedan skulle jag blivit jättebesvärad av att prata med främmande människor.. Men nu har jag växt så i mig själv och tycker bara det är kul. pratar nästan jämt med människor man inte känner, typ i kön på ica.. ;)

Gullan402
0

Åker mycket sällan buss. Men jag sätter mig långt fram eftersom jag mycket lätt blir åksjuk.
Finns det lediga platser föredrar jag det, men är det ont om platser så visst sätter jag mig brevid någon.
Om jag gillar att prata med medresenärerna beror på vilket humör jag är på eller trötthet. Ibland kan det vara trevligt men oftast känner jag mig mest besvärad. Vill ha en lugn stund när jag åker buss för att kunna koppla av.

Jag är parfymallergiker, och kan bli jättesjuk av personer med starka parfymer, också en anledning till att nästan aldrig tar bussen. Sen är kommunikationerna under all kritikt där jag bor.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Liss
0

Längre bak, vid dörrarna längst bak typ. För att de är skönast längre bak, lugnare.

Sätter du dig bredvid en främmande människa eller sitter du hellre själv? Varför?
Sätter mig allra först själv, men sätter sig en människa bredvid sen när de blir fullare så gör de ju knappast nåt.

Blir du besvärad om en främmande människa börjar prata med dig på bussen? Varför?
Nej, eller de beror väl lite på vad dem börjar prata om också. Men jag brukar vara trevlig bara i sånna fall och svara. Lite besvärande är de väl vissa gånger när dem pratar på som bara den och man inte riktigt vet vad man ska svara.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Telefonkontakt
0

Innan jag fick barn, längst bak längst till vänster. nu när jag har barn, på barnvagnsplatsen :P

Bryr mig inte så mycket längre om jag får sitta vid någon främmande eller så. men förr ville jag vara ensam..

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Dojdan
0

Om jag åker stadsbuss spelar det ingen roll vart jag sitter i bussen. Det är så korta sträckor att jag inte hinner bli åksjuk. Om jag ska åka långt så sitter jag så långt fram som möjligt för att kunna se vägen och hålla illamåendet borta.

Sätter du dig bredvid en främmande människa eller sitter du hellre själv? Varför?

Jag sätter mig absolut helst själv. Jag tycker om att sitta och filosofera i min ensamhet när jag åker buss. Sen har jag varit med om att några riktiga svettbomber har satt sig bredvid mig… och det är nog det som avskräckt mig Skrattande

Blir du besvärad om en främmande människa börjar prata med dig på bussen? Varför?

Det beror på vad det är för en person och vad personen pratar om. Generellt skulle jag svara att jag inte blir besvärad. Men det finns ju undantag!

Maja
0

Finns det gott om platser sätter jag mig helst själv. Känns så konstigt om man skulle gå och sätta sig bredvid någon okänd om det finns lediga rader på halva bussen..
Flört

Sätter mig helst på främre halvan av bussen, speciellt om jag ska åka "bort" så jag vet när jag ska gå av, trots att jag har bott här i ett halvår har jag inte lärt mig när alla hållplatser kommer, går mest till stan!

Ska jag åka hem kan jag sätta mig var som helst.

Om jag däremot kommer till en buss där det inte finns lediga platser på en "rad", utan bara diverse ströplatser bredvid människor brukar jag oftast sätta mig bredvid medelålders-äldre damer. Fråga mig inte varför, det bara blir så!
Tungan ute 

Kommer det på en gammal dam/herre reser jag genast på mig så att hon/han ska få sitta ner, tycker det är så tråkigt med dem som inte gör det..

Sarah
0

Själv långt bak med benen uppvikta på stolsryggen framför mig. Har med mig frukost och en bra bok. Eller sover gott. Vill inte bli störd på några vilkor.

Erikalice
0

Jag sitter helst i mitten, några säten bakom dörren. Och heslt själv eftersom bussen jag brukar åka med tar en timme och då vill jag sitta och halvsova och lyssna på musik och bara vara ifred. Om jag har sällskap eller ska sitta bredvid någon så vill jag ha fönsterplats så att jag kan titta ut. Gillar inte att prata på bussar, då vill jag ha lite egentid och vila mig lite, särskild när jag är på väg hem. Då är jag lite utvilad när jag väl är hemma.

Buffaomini
0

utan att tänka på det så mkt brukar jag sitte in mot fönstret där sättet är ovanpå hjulet.
lite bevärande kanske de är, beror på helt vad de ska prata om.
om de sitter bredvid gör det väll inte så mkt, har oftast mp3 i öronen. men om de sätter sig där och de är typ tomt i resten av bussen är de irriterande..

Betty
0

Sätter mig långt fram, gärna ensam om det går.  Börjar någon snacka så visst kan jag snacka vidare om det inte är ngn alkoholpåverkad eller snorig kille i undre tonåren. Senast snackade jag med en äldre herre från Leksand på tunnelbanan. Vi hade så trevligt att han undrade om jag ville hoppa av med honom och äta lunch med hans vänner. De träffades varje tisdag, men jag skulle ju till jobbet….

[Quellii]
0

Det beror lite på humör och hur mycket folk det är i bussen.. :P Är det nästintill fullt så tar jag där det finns plats.

Är jag trött så sätter jag mig ytterst för att få sitta själv ifall jag skulle nicka till xD

Annars så brukar jag sitta i mitten eller längre bak, om det inte är till något ställe jag inte brukar fara till, då sätter jag mig långt fram för att ha lite översikt och kunna plinga i tid.. :)

När det gäller att prata med folk på bussen så är inte det så besvärande, men detär inte många som gör det så när det väl är någon som börjar prata så blir jag förvånad.. ^^'

Men i övrigt sitter jag gärna själv och lyssnar på musik eller så..

Sandra
0

När jag nu åker buss (ungefär 2 ggr/år) så sätter jag mig gärna långt fram o nära en dörr av rent praktiska skäl. Gillar inte att sitta långt bak för då blir jag lätt åksjuk.
Finns det lediga platser så sätter jag mig helst på ett eget säte. Men jag har inget emot att någon sätter sig brevid mig. Jag somnar ändå rätt omgående eftera tt bussen åkt från hållplatsen =)

Ixion
0

Jag brukar sätta mig runt mitten av bussen, nära utgången.

Först tittar jag efter en plats att sitta själv, men finns inte det sätter jag mig gärna bredvid någon som ser snäll ut ^^ Och skulle någon annars sätta sig bredvid mig så gör det inget.

Men skulle någon spontant börja prata med mig skulle de nog inte få så mycket svar tillbaka…(lyssnar nästan alltid på musik när jag åker buss och drömmer mig bort)

Om jag mot förmodan inte lyssna på musik skulle jag glatt fortsätta konversationen.

Ixion / Medarbetare på musik.ifokus.se

spiritedaway
0

Det spelar inte så stor roll. Men gärna nära någon dörr så att man inte har så långt väg ut.

Sätter du dig bredvid en främmande människa eller sitter du hellre själv?Varför?

Jag sitter hellre själv. Jag har svårt med nya människor, jobbigt.

**Blir du besvärad om en främmande människa börjar prata med dig på bussen? Varför?
**Beror lite på. Men oftast tycker jag det är jobbigt. Jag har helt enkelt svårt att prata med nya människor. Men om nån frågar en sak är lugnt.

SLennartsson
0

Brukar ni ta initiativet att börja prata med folk på bussen?

Karmatarerskanise
0

#33 Kan hända om det är äldre människor

spiritedaway
0

#33 nej. Aldrig :P

Hennum
0

Jag föredrar att sitta i den bakre halvan av bussen. Och helst sitter jag själv, men finns det inte möjlighet till det så klarar jag mig bra ändå. Börjar folk prata så tycker jag det är kul om jag är på humör. Men är jag trött eller något i den stilen, och inte på prathumör, så känns det mest jobbigt, såklart. Man kan inte vara pratsugen alltid. Då gäller det att personen ifråga är lite lyhörd och märker att dom ska hålla tyst när man typ blundar för att sova eller nåt :P Problemet är att långt ifrån alla gör det. Men annars så är det kul när det uppstår samtal på bussar.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

thilda-
0

Du kommer på en buss, det finns lediga platser lite här och där. Sitter du helst fram i bussen eller bak? Varför?
Jag sätter mig i mitten oftast. just för att hålla koll på vilka som kliver av och på osv ;)

Jag vill sitta ensam, eftersom jag hatar att åka buss och jag får panik om nån främmande person sitter brevid mig, spelar ingen roll om jag sitter ytterst eller innerst.. får panik helt enkelt.. börjar att kallsvettas som en galning!

**Blir du besvärad om en främmande människa börjar prata med dig på bussen? Varför?
**Ja, det blir jag.. eftersom jag får sån panik av att åka buss!

Tuvan
0

Jag sätter mig helst i den bakre halvan av bussen eftersom det finns mycket gammalt folk som åker buss, så det blir lättare för dem att åka när de får sitta där framme.

Jag brukar sätta mig där båda säterna är tomma, längst in till fönstret så någon annan kan komma o sätta sig brevid mig när bussen fylls på. Fattar inte folk som sitter sig längst ut o lämnar en tom plats längst in mot fönstret. Det är respektlöst.

Sen blir jag faktiskt väldigt besvärad om någon pratar med mig på bussen. Jag vill åka buss, inget annat. Iofs beror det på vad det handlar om och vem det är som snackar. Det skulle vara kul om det var nån i min ålder som började snacka, men oftast är det 50+ som pratar med en, eller gamla alkisar som vill dela med sig av sin "livs historia" och helt ärligt så vill jag inte veta.

[Crazyonthis]
0

Jag sitter helst i mitten av bussen, för då har jag nära till utgången, tycker det känns bättre så. Varför vet jag inte, det har alltid varit så.

Varför?

Sitter helst själv, om det går, mer plats och så slipper man tränga sig förbi någon om man inte ska av vid samma ställe.

Varför?

Jag blir jättebesvärad om en människa jag inte känner börjar prata med mig, då blir jag fundersam över varför den väljer just mig att prata med och inte någon annan, dom i sätet framför eller så. Eftersom jag är rätt blyg så blir jag inte så pratsam när främmande människor tilltalar mig, och för att slippa råka ut för det, så tar jag min mp3-spelare och blundar och ser ut som jag sover. Nu är det väldigt sällan jag åker buss, men när jag gjorde det såg  jag till att se upptagen ut på alla sätt och vis.

cookie89
0

Brukar sätta mig där det finns plats, helst där det finns ett tomt säte.. gillar att sitta närmst fönstret & stirra ut på landskapet medans jag sitter med hörlurarna i å funderar på allt möjligt. Min egna lilla värld ^^ Börjar en annan människa prata med mig så brukar jag svara väldigt kortfattat, är rätt skygg av mig xD

peaches
0

Bakre delen, sitter helst vid dörren där bak på bussen :) Antagligen gör jag väl det av en vana efter gymnasiet då jag åkte buss till skolan varje dag. Jag och en kompis satt alltid vid dörren bak.

Varför?

Sitter gärna själv, men måste jag så är det inte mycket att göra åt saken. Jag tycker det blir alldeles för när i en buss, det är trångt och jobbigt.

Varför?

Jag blir verkligen besvärad, jag gillar absolut inte att kallprata med totala främlingar. Jag är väl inte otrevlig och inte svarar. Dock blir det lite problematiskt om personen i fråga fortsätter att babbla på.

quinn
0

Sitter?! Ja, helst nära en utgång. Jag blir inte störd av att ngn okänd skulle börja prata inte för att jag har ngn erfarenhet av det.¨och jag brukar inte åka så långt. 

Håller med ovanstående om att jag helst sitter själv så jag sätter mig alltid på yttre sätet.

Det jag däremot skulle vara nyfiken att ta upp är: Vad är det som gör att man automatiskt ska resa sig upp o lämna sin sittplats för äldre?

Har de bestämt sig för en dag med buss borde de klara av att stå som alla andra.

Även som ung/yngre kan man ha problem med värk, balanssinne. Efter en arbetsdag/skoldag är man trött och vill sitta och vila.

Detta gäller även busschaufförer som elakt startar o kör iväg innan man hunnit sätta sig. man tappar balansen o är på väg att drutta på ändan. OAVSETT ålder.

Baraför att man hör till den yngre generationen beetyder det inte längre att man är utan problem.  Har man däremot möjlighet/hälsan mm kan man mkt väl resa sig upp och erbjuda sin plats. men inte baraför att det förväntas vara så.

ELLER????

Karmatarerskanise
0

#42 Jag hoppas att alla ger sin plats åt en de som är i större behov än en själv av att sitta.

Det är väl handikappsplatser det kallas, så det är till alla som inte kan stå.

Hur kommer det sig att du sötter dig på det yttre sätet? Är det för att du inte vill att ngn ska sätta sig bredvid dig?

quinn
0

nä, jag har ett knä som lätt stelnar till så därför sitter jag ytterst å låter det svänga fritt så jag kan nyttja benet när jag reser mig upp o ska ut ur bussen eftersom busschaufförerna sällan kör intill trottoarkanten.

Jag har inget emot att sitta jämte ngn. om de vill krypa innanför.

Det är väl som när mina gamla ber om att jag ska lägga mig hos dem (haha) Jag säger att ingen, inte ens katterna vill ligga jämte mig för jag sparkas så. då skrattar de så gott  Skrattande

Mizza
0

jag sätter mig hellre själv vid en plats, för om en annan person ska gå av och så kan det bli jobbigt. men om de finns bara platser där man får sitta bredvid nån så klart jag sätter mig. vill helst inte prata med främmande människor så mycket, har inte så mkt att säga. men de händer ibland att nån äldre pratar eller så. men gillar inte dom här fylle gubbar/killarna, som alltid ska prata med en. heheh :P

dagge-mask
0

Sätter mig längst fram då jag lätt blir åksjuk, och som jag förstå sitter det nu redan flera där framme tex Hus-musen. Så helt främmande kommer nog inte sällskapet att bli.

Finns det ett ledigt säte kommer jag nog sätta mig där, känns ofta lite obekvämt att sätta brevid någon man inte känner. Jag sätter mig hellre brevid en gammal dam än en ung flicka, så man inte ska upplevas som gubbsjuk.

Prata javisst men då hellre med den gamla damen för vad kan jag berätta för den unga tösen eller grabben. (-Vet du att internet inte alltid har funnits. - Att mobiler vägde flera kilon när dem kom. -Att när jag var liten på 80-talet så visades det bra tecknat på julafton.)

Nä tackar vet jag gamla damer, dem har något att berätta och jag kan förklara det som är nytt för dem. dvs dubbelkommunikation.

silvery
0

jag sitter om det är lite folk på bussen så jag får sitte själv, annars står jag hellre… vet inte varför.. troligen för att jag alltid lyckas hamna bredvid de människor som itne nyser/hostar i armen utan rakt ut… är jättekänslig för sånt..

hus-musen
0

#46 Va skoj med bussällskap=) Du får gärna sitta brevid så länge du inte kräks av åksjukanGlad

Qui dormit, non peccat